Nekromanti Damariens hov (spoiler min spelgrupp)

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Hallå här sitter man. Jag har planer på att skriva ett äventyr som kretsar kring och i hovlivet i Damarien. Rollpersonerna skall av någon anledning vara där, jag spånar på att någon eller några är spioner. Men var kommer de ifrån???

Vidare spelar vi i en tidigare tid än den officiella, då har ännu inte Vitfjäder kommit till makten, Ariandra befinner sig i en tvist, nu när hennes fader dött, där hon söker en gemål. Samtidigt finns det ett antal maktlystna hertigar som vill lägga beslag på kronan. Förslag på konspirationer och härliga överta-makten-planer SÖKES!!!

Vidare funderar jag på att låta Ariandra ha en speciellt makthungrig syster, men hur hon skall manövrera bort Ariandra är oklart, TIPS!!!!

Självklart finns det fler saker som kan hända i slottet, allt ni kan komma på är välkommet.

MVH Otto
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Intressant idé, jag gillar kampanjer som utspelar sig i andra tidsperioder än den officiella.

Snabbt sammanfattat så händer följande saker under den här tidsperioden:

2866 inträffar Helmslakten, händelsen tystas ned av storfursten Xamir "Räddhare" och andra religiösa och politiska makthavare efter bästa förmåga, män likväl sprider sig paniken över storfurstendömet och händelsen ses allmänt som ett extremt dåligt tecken. 2875-2879 följer de svåra missväxtåren, som slutar med att en uppretad hungerpöbel anfaller Targus 2879 e.D. och att storfursten Xamir blir förrådd av en av sina egna livvakter, riddaren Xarem, som utelämnar honom till den arga folksamlingen som lynchar honom. Detta innebär slutet för den jargiska dynastin som regerat över landet sedan Cermog Pålspetsarens dagar (2604 e.D). Därefter tar Xarem över storfurstetiteln med hjälp av starkt stöd från skattebönderna, Daakyrkan och lågadeln. Ätten Xaremoro kommer dock från ganska enkel bakgrund och under Xarems regeringstid ses de ned på av de högadliga familjerna, som ofta styr och ställer efter eget bevåg i sina landsändor och ibland rakt ut ignorerar storfurstens befallningar. Xarem avlider 2920 och då han saknar en manlig tronarvinge startar genast ett nytt inbördeskrig. Thamas Vitfjäder går in i riket med meloriska och jargiska legoknektar 2920 e.D. och lyckas erövra Targus året därefter, varpå han gifter sig med Xarems dotter Ariandra och utropar sig till storfurste.

Om man skall rollspela tiden kring storfurst Xamrems död så är de viktigaste aktörerna följande:

Ätten Xaremoro

En lågadlig familj som lyckades komma upp sig under den stora svälten på grund av lyckliga omständigheter och skickligt politiskt spel från ättens överhuvud Xarem. Kallades innan sitt trontillträde Van Ragui, efter familjens gård, men bytte sedan namn till Xaremoro "Xarems ätt". Familjen betraktas trots sina år vid makten fortfarande som bonniga, oförfinade uppkomlingar av landets högadel och Xarem är en relativt svag storfurste, som i praktiken endast kontrollerar furstendömet Targatia (inlandet runt targus) och hertigdömet Krylomar (landet norr om floden Krylon)direkt. Familjens vapensköld föreställer en silverne pilgrimsfalk som attackerar en svart orm på blå bakgrund och dess valspråk är "Jag ser, jag slår, jag segrar".

Medlemmar

Xarem - Familjens åldrade patriark. Ofta förbittrad över sin oförmåga att ena riket och sin egen svaga maktsällning. Allt mer paranoid på senare tid och är innan sin död övertygad om att både hans fiender och hans egna familjemedlemmar önskar se honom död. I sin ungdom var han en framstående, karismatisk och djupt religiös riddare som lätt fick anhängare, men bitterheten och ålderdomen har förändrat honom svårt. Dör vid sjutiotre års ålder.

Darella van Calter - Xarems tredje hustru och drottning av Damarien. Då de båda tidigare fruarna avlidigt utan att kunna föda överlevande söner gifte storfursten om sig med Darella van Calter. Med Darella har han fått två döttrar, Mortis och Ariandra, men storfursten ser sin tretiofem år yngre hustrus oförmåga att ge honom en son som ännu ett av många svek från omvärlden och han behandlar henne därefter. Ett envist rykte säger att drottningen skall ha en alvisk älskare som besöker henne om nätterna och att hennes båda döttrar i själva verket är halvalver, något som inte ses med blida ögon i det alvfigentliga Damarien. Drottningen har hela sitt liv haft svåra mardrömar och har alltid varit av en nervös och psykiskt instabil natur. De senaste tio åren har hon sällan lämnat Targus slott Pelgrinmarak. Det sägs även att hennes fader (som ledde den första expeditionen till Helm efter stadens fördärv) uppvisade liknande symptom mot slutet av sitt liv. Vid tiden kring Xarems död blir Darellas tillstånd så allvarligt att Ariandra befaller att modern skall hållas inlåst på heltid. Några månader senare hittas drottningen död av oklara orsaker i sin kammare.

Cara Xaremono - Storfurstens äldsta dotter och det enda överlevande barnet med den andra hustrun. Cara är gift med västmarkaren Rakom av Xerims ätt, ett äktenskap hennes Daaktroende far var extremt missnöjd med men såg sig tvingad till då hemgiften och den politiska alliansen var så pass viktig. Hon ser sig själv som den självklara arvtagerskan till Damariens krona och avskyr sina småsystrar nästan lika mycket som hon hatar sin jämnåriga styvmor.

Mortis Xaremoro - Äldsta dotter till Xarem och Darella. Gift med en mäktig jargisk adelsman och bosatt i kejsardömet. Ses som politisk naiv och ovillig att blanda sig i politik och tenderar att lyda sin makes och två år yngre lillasyster Ariandras alla önskemål. Djupt religiös och ville egentligen bli nunna, men förbjöds av sin far.

Ariandra- Vid sin faders död är Ariandra 14 år gammal och hon gifter sig med Thamas som 15-åring på dennes kröningsdag. Ariandra är den enda av Xarems tre döttrar som fortfarande bor kvar i Damarien vid faderns död och hon är i praktiken den som kontrollerar hovet och sin släkt vid den tidpunkten. Hon är likt sin fader fast besluten att krossa den arroganta högadeln och ena Damarien. Till skillnad från honom så är hon dock smart nog att lyckas.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Rättningar

Hoppsan! Precis som du säger lyckades jag visst blanda ihop de två på några ställen. Det är rättat nu.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Rättningar

Är det en god idé att skriva en modul där du inte kan skilja på spelledarpersonerna? :gremwink:

Å andra sidan, om Damarien ska vara östeuropeiskt kanske du försöker simulera den där förvirringen man upplever i ryska romaner när den tredje Ivan Nikolaiovich kommer in i handlingen.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Re: Rättningar

Xarem och Xamir är faktiskt inte min idé, utan är kanoniska SLP:er fast det är ändå rätt pinsamt att få det fel. :gremblush:

De båda är dock inte riktigt lika illa som Damar den Svarte och Damas den Svarte (som enligt vissa är samme person, enligt de flesta andra två olika personer).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Oj, det var inte dåligt... hur mycket kommer från tidigare verk, hur mycket från den kommande modulen, och hur mycket hittade du på just nu? :gremwink:

(jag ser förresten fram emot den modulen mer och mer - skulle mycket väl kunna tänka mig att spela en kampanj helt i Damarien om den blir så bra som det ser ut)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag blir sugen på att spela i Damarien när jag läser det. Fast jag har en jättekampanj i Jargien som börjar nu till sommaren så allt annat får vänta ett bra tag.
Det ska dock bli kul att läsa modulen när den väl kommer.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Äh, Jargien och Damarien ligger ju bredvid varandra, och Thamas är väl jargier i vilket fall. Något måste du ju kunna hitta på åt dem att göra där nere :gremwink:

Fast du behöver väl inte oroa dig förrän modulen kommer ut, förstås.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Någonting kanske går väl alltid att hitta på, fast jag har så det räcker en lång tid framöver men vem vet vad som händer när Damarien kommer ut?
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Appropå Damarien!

Ledsen att jag håller mig utanför ämnet i tråden.

I min kampanj tågar Soldarnas armé mot Damarien i ett avledningskrig för att glömma de inbördes konflikterna i Soldarn. Jag har redan bestämt en del angående händelserna i kriget men tar gärna emot förslag.

Frågor:
1. Agerar Damariens armé defensivt eller kommer dem göra en motoffensiv. I Krigsherren står att det strategiska tänkandet är ganska enkelspårigt eftersom Thamas bestämmer allt.
2. kan kriget tänkas vara långvarigt? Eller kommer Thamas att omedelbart skicka alla sina arméer för att med numerärt överläge vinna.
3. Vart kommer gränstrakterna att vara? Jag tänker mig omkring Krylon. Soldarns armé försöker få grepp på det damariska fastlandet och Damarien försöker inta Västborg.
4. Hur hanterar arméer breda floder som Krylon? Hur ordnas transporter osv? Tänker mig typ som Sagan om Konungens återkomst då hela armén ror över, men det lämnar ju hästarna och trossen.
5. Vem borde vinna? Och hur?

Jag tänker gärna emot förslag på fältslag coh händelser. Mina rollpersoner kommer inte agera i hela slagfältet men rykten hur det går i andra delar är ju stämningshöjande.
Jag har inte för avsikt att genomspela hela kriget utan bara ha det som ett moment i rollpersonernas liv som överlag är soldiska adelsmän.
Under tiden kommer inbördeskriget att rassla i hemlandet då varken Silversparrarna eller Två Lansar skickat iväg sina miliser.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Appropå Damarien!

4. Hur hanterar arméer breda floder som Krylon? Hur ordnas transporter osv? Tänker mig typ som Sagan om Konungens återkomst då hela armén ror över, men det lämnar ju hästarna och trossen.
Beror mycket på omständigheter. Broar är mycket praktiska, detsamma gäller eventuella vadställen. Annars är båtar, flottar och pontonbroar väl det enda alternativet till att leta upp något bättre ställe att ta sig över. En armé utan hästar och tross ligger ganska taskigt till, speciellt om den baserar sig på riddare.

5. Vem borde vinna? Och hur?
Krig kan egentligen gå hur som helst beroende på omständigheter, speciellt som fältslag är notoriskt svåra att förutsäga utkomsten av, så det är egentligen helt upp till dig som SL. Men jag skulle objektivt tippa Damarien, utan att ha kollat på några armésiffror (då de har förberett sig länge, inte har lika mycket käbblande adelsmän vare sig hemma eller bland trupperna, och troligen en mer professionell armé med befälhavare valda av Thamas mer för skicklighet än släktskap).

Det är också mycket möjligt att fraktioner som Vargriddarna och de mer självständiga damariska ätterna ser ett tillfälle att försöka störta Thamas, och Silversparrarna & co i Soldarn försöker göra detsamma mot sin egen kung, vilket kan göra kriget till en potentiellt omvälvande och i varje fall mycket kaotisk affär.

Och sedan finns ju cirefalierna alltid i närheten och försöker tjäna på det hela, också.

Med förbehåll för att jag skriver helt ur minnet. Berätta gärna om hur du gjorde och hur det gick! (funderar själv på att använda konflikten någon gång, nämligen)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Appropå Damarien!

Instämmer med att Damarien objektivt borde vinna kriget. Eftersom att kriget för damarernas del är defensivt behöver storfurst Thamas inte använda sig av mycket till skäl till att höja böndernas skatter och börja massrakrytera folk - rikets framtid står ju på spel! Allt för fäderneslandet! Till strid för hem och för härd!

Thamas kan också lätt börja göra anspelningar på religion för att ena sitt folk eftersom att Soldierna är samoritrogna. Kejsardömet finns alltid next door och trots att Jargus är känd för sin isolationism så vill han säkert inte se att en nära vän och allierad försvinner, det där korståget som utropades för något år sen kan mycket väl komma att bli verklighet.

Cirefalierna lär ju, som sagts, i mer eller mindre vanlig ordning stödja alla sidor i konflikten för att destabilisera området, och givetvis maximal profit.

Alverna i Järvskogen (eller vad fan den nu heter) i norra Damarien och Khazimbergens dvärgar kanske kan tänka sig att stödja soldierna, om jag minns rätt så är Damarien ett tämligen rasistiskt rike och drottningen av Soldarn är trots allt älva.

Jag vill också minnas att det har skrivits om Soldarn-Damarien-konflikten tidigare här på Eonforumet. Lite sökningar lär ge svar på tal.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Appropå Damarien!

En snabb påminnelse angående damariska armén (vet inte om något är sagt om det):
Damarien har vandöda till sitt förfogande,
efter en överenskommelse med Commersium Lamia.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Appropå Damarien!

Uhm...hur kan Damarien kriga med Soldarn utan att Västmark blandas in i leken? Damarien och Soldarn har väl ingen landgräns till varandra?

- Ymir, ifrågasätter
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Appropå Damarien!

Bah, vad kan västmarkarna göra? Kasta träskslam på de stridande? Inavlade kräk...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Appropå Damarien!

Marukusu said:
Bah, vad kan västmarkarna göra? Kasta träskslam på de stridande? Inavlade kräk...
Tja, de har då träskslam nog att dränka hälften av de stridande, MINST!!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Appropå Damarien!

De kan ju gå över bergen kring Khrun-renk-Roghan, vilket kanske t.o.m. är en fördel framför träsken i Västmark, beroende på i vilken grad pass finns att tillgå och gränsfortens tillstånd i de olika områden.

Men ifall de inte försökt söka hjälp av det hotade Västmark för den här konflikten är de ju fullständigt pundade i vilket fall; när de nu gör ett seriöst försök att ta itu med det största nuvarande hotet mot Västmarks existens borde ju någon hjälp vara ganska lite att begära...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Appropå Damarien!

Oj, var står det? Kommer det inte från Katres gåtor har jag nämligen totalt missat det :gremtongue:
 
Top