Dags för DoD Samurai?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,892
Location
Marjura
Jag måste erkänna att även om jag verkligen skulle bli uppspelt över ett nytt "Drakar och Demoner Samuraj", är problemet att jag absolut inte vill ha ett spel som på något sätt är trogen japansk kultur och tradition. På samma sätt som jag är fullkomligt ointresserad av historisk fantasy som faktiskt återspeglar det riktiga feodalsamhället vi hade.

Jag vill inte ha en historielektion, jag vill bara ha en kul värld att spela i (jag säger inte att du har fel om du tycker att en historiskt korrekt värld ÄR kul att spela i, jag säger bara att det inte gäller för mig). Utan i båda fallen vill jag i princip ha moderna demokratiska och jämställda värderingar och normer som endast iförts "kulisser och kostymer" av vilken tidsperiod det än gäller.

Det är lite som när jag säger att jag vill ha pizza, och menar att jag vill ha den svenska avarten av pizza snarare än traditionell italiensk pizza. Jag kan fortfarande uppskatta det faktiskt traditionella och historiska (både när det gäller pizza och kultur), men det är inte där jag vill lägga mitt fokus.

Så när det kommer till "mitt fantasy-Japan" så är det en plats där det springer runt svartklädda ninjor med ninjasvärd på ryggen. Där en samuraj mest bara är en krigare med svärd och kanske rustning, och en fattig fiskarunge kan bli samuraj om de bara lyckas bli bra på att slåss, eller för att nån tar dem under sin vinge. Där en bonde har typ samma rättigheter (well, mer eller mindre) som en samuraj eller ädling.

Sen förstår ju jag också att det är just därför jag kanske inte kan få "mitt DoD-Samuraj". Jag kan inte ens säga att jag faktiskt _vill_ att det ska göras, för det går ju samtidigt stick i stäv med mina åsikter om hur man bör hantera andra länders historia och kultur. Nu tycker jag kanske inte just Japan är den mest problematiska kulturen av olika anledningar, men därmed inte sagt att jag tycker det är okej att bara köra på.

Så det är fullt möjligt att "mitt fantasy-Japan" bara får existera i mitt huvud. Eller kommer kräva rejält bortfilade serienummer om jag någonsin vill sätta det i praktiken.
+1 på den. Precis det jag är ute efter också,
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Jag måste erkänna att även om jag verkligen skulle bli uppspelt över ett nytt "Drakar och Demoner Samuraj", är problemet att jag absolut inte vill ha ett spel som på något sätt är trogen japansk kultur och tradition.
Det är väl bara rimligt att ett Samurai-DoD förhåller sig till japansk historia på samma vis som vanliga DoD förhåller sig till europeisk medeltid, det vill säga väldigt litet historiskt och mest med en del av utanverken och missförstånden? :)

(Båda japansk och europeisk faktisk feodaltid vore gräsliga att spela i - de var horribla samhällen.)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Cinemateket | Akira Kurosawa - Pennor och svärd

"Akira Kurosawa fick sitt stora världsgenombrott strax efter den amerikanska ockupationens slut. Verksam inom ett transkulturellt kretslopp tog han sig an bland andra Dostojevskij, Shakespeare och Ed McBain - samtidigt som hans egna verk sådde kreativa frön utomlands. Framgångarna möttes med viss skepsis i hemlandet. Vilka gjorde han egentligen film för? Höll han på att bli mer västerländsk än japansk? Och om så var fallet, spelade det någon roll?

Om Yasujiro Ozu är den "mest japanska av filmskapare", som han beskrivits av filmhistorikern Donald Richie, skulle man i motsatt ände kunna hitta Akira Kurosawa."

Och för resten av texten samt information om vilka filmer som visas och när så följer man länken.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
Det slår mig att DoD23 vore ett bra spelsystem för samurajfantasy. Exempelvis skulle det funka att dra sitt vapen och fälla en fiende med samma rörelse som ju är så vanligt i samurajfilmer. Särskilt med någon specifik hjälteförmåga för detta.

Andra system som försökt emulera detta har inte alltid lyckats - om krigarna tål för mycket i förhållande till vapnens skada måste någon bruten regel in för att "fixa" det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Det är väl bara rimligt att ett Samurai-DoD förhåller sig till japansk historia på samma vis som vanliga DoD förhåller sig till europeisk medeltid, det vill säga väldigt litet historiskt och mest med en del av utanverken och missförstånden? :)

(Båda japansk och europeisk faktisk feodaltid vore gräsliga att spela i - de var horribla samhällen.)
Om man med DoD menar Ereb Altor så är det en helt annan sak, och som landet ligger nu (alltså om man vill placera ett "DoD Samuraj" i Ereb Altor) så behöver vi några ordentliga kliv från "utanverken och missförstånden".

Finns en tråd om Jih-Pun i KH där vi ger vår syn på saken. Skulle säga att det mer eller mindre gäller än.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Själv skiljer jag DoD från Ereb, och ser det senare som en möjlig spelvärld, inte som spelet.

I övrigt inga invändningar.
Ja, såklart måste man göra det och ett pseudojapanskt DoD funkar ju utmärkt utan EA. Jag är biased och gillar culture gaming så... :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om jag skulle vara ansvarig för ett nytt SDoD skulle jag nog göra det kompatibel, men utgå från att det är ett helt separat universa. Möjligen ett kapitel för de som vill kombinera.

Mest för att inte knyta upp det vid att de två måste funka ihop.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
"Akira Kurosawa fick sitt stora världsgenombrott strax efter den amerikanska ockupationens slut. Verksam inom ett transkulturellt kretslopp tog han sig an bland andra Dostojevskij, Shakespeare och Ed McBain - samtidigt som hans egna verk sådde kreativa frön utomlands. Framgångarna möttes med viss skepsis i hemlandet. Vilka gjorde han egentligen film för? Höll han på att bli mer västerländsk än japansk? Och om så var fallet, spelade det någon roll?
Man kan göra liknande resonemang kring Miyazaki, som är mycket mer västerländsk i manus och formspråk, och håller sig med mycket mindre av de annars nästan universella anime-klyschorna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Om man med DoD menar Ereb Altor så är det en helt annan sak
Håller helt med - här avsåg jag standard-DoD. Ereb Altor har helt andra sorters ambitioner (även om de traditionellt ofta inte lyckats).
 
Top