Dags för DoD Samurai?

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Go fantasy Nippon.

Men mer allvarligt känns det som många fallgropar givet den verkliga förlagan som tenderar att vara känsliga element för många.

Cog.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Det har fått så positiva recensioner att jag blir riktigt sugen på att se den.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Oavsett så känns det som de lagt tid och möda på att vara känsliga och kulturen/historien trogen (i tv-serieproduktionen). Gör man en nu DoDS så har man alla möjligheter att göra rätt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Oavsett så känns det som de lagt tid och möda på att vara känsliga och kulturen/historien trogen (i tv-serieproduktionen). Gör man en nu DoDS så har man alla möjligheter att göra rätt.
Fast vi vill ju inte ha historiska Japen m DoD regler, utan ett fantasy rike/område inspirerat av historiska Japan med omnejd o m DoD:s folkslag.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Det var årtionden sedan jag läste något av Clavell, men min uppfattning då var att han var hyfsat trogen kulturen. Inte?
Sorry, svarade mest på titeln. Dvs. ett nytt DoD Samuraj :)

Jag var otydlig. Iofs. kan ju samma sak appliceras på serien också. Men jag hoppas att det INTE blir en ny 'The Great Wall' eller liknande. I övrigt är att vara kulturell trovärdig inte något jag är särskilt bra på utan mest medveten om att det lätt kan bli ett minfält.

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Sorry, svarade mest på titeln. Dvs. ett nytt DoD Samuraj :)

Jag var otydlig. Iofs. kan ju samma sak appliceras på serien också. Men jag hoppas att det INTE blir en ny 'The Great Wall' eller liknande. I övrigt är att vara kulturell trovärdig inte något jag är särskilt bra på utan mest medveten om att det lätt kan bli ett minfält.

Cog.
Ah, ok. Då är jag med. Jag utgår ifrån att den nya serien ligger nära källan och då är det väldigt långt ifrån Great Wall odyl.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Om vi pratar nya och gamla SDoD. Vad var det man gillade med förra, vad vill man inte se i nya och vad saknade man?
Klassiska SDoD var ju Mythic Japan typ rätt av, så lite originella inslag hade inte skadat. Fanns väl inte ens ankor i Samuraj!?!?
 
Top