RECENSION Daggerheart

Fin och uttömmande recension!

Jag hade typ missat att Daggerheart faktiskt verkar välskrivet...! Inte följt det så noga, men vet att Candela Obscura fick ett rätt svagt mottagande och tänkte väl att detta skulle få något motsvarande.

Tror framförallt jag tänkt att det liksom inte hade behövt vara bra, med tanke på CR:s lojala följare - och min erfarenhet är att om saker inte behöver vara bra så blir de sällan det.
 
Fin och uttömmande recension!

Jag hade typ missat att Daggerheart faktiskt verkar välskrivet...! Inte följt det så noga, men vet att Candela Obscura fick ett rätt svagt mottagande och tänkte väl att detta skulle få något motsvarande.

Tror framförallt jag tänkt att det liksom inte hade behövt vara bra, med tanke på CR:s lojala följare - och min erfarenhet är att om saker inte behöver vara bra så blir de sällan det.
Eftersom jag spelledde det under betatesten visste jag att det minst skulle bli ganska bra. Men när jag fick det färdiga spelet blev jag ärligt talat förvånad över HUR bra det är. Det är så många genomtänkta, väl beskrivna lösningar. Mycket eleganta sådana dessutom! Flera av sakerna som jag gillade under betan, som de sedan tog bort eller ändrade, har blivit bättre än jag kunde föreställa mig. Så jag är glad att de ändrade dem.
 
Eftersom jag spelledde det under betatesten visste jag att det minst skulle bli ganska bra. Men när jag fick det färdiga spelet blev jag ärligt talat förvånad över HUR bra det är. Det är så många genomtänkta, väl beskrivna lösningar. Mycket eleganta sådana dessutom! Flera av sakerna som jag gillade under betan, som de sedan tog bort eller ändrade, har blivit bättre än jag kunde föreställa mig. Så jag är glad att de ändrade dem.
Roligt! Ska se om min vän som är ett hängivet CR-fan kan tänka sig spelleda det - kanske t.om. köper henne ett ex som en lite nudge!
 
Riktigt genomgående recention, var kul läsning! Jag har spelat Daggerheart betan i halvår och nu bytt till den fulla versionen. Personligen älskar jag alla illustruationer ;)

Sen är min åsikt att även om den är väldigt inspirerad av PbtA, så har Daggerheart mer "crunch" eller medium nivå på regler som gör att den känns lite mindre flummigare och därmed lättare att köra med folk som är vana med mer traditionella rollspel.

Sen är det väldigt intressant med Daggerheart att mycket av reglerna är separata från varandra, och därmed enkelt att skapa egna små regelmekaniker som bidrar med stämning utan att bryta sönder spelmekaniken allt för mycket. Exempelvis i en av grupperna så inser de att ett område som är korruperad så slår de inte sina duality dice med 2st d12 utan deras hope die är en d10 och fear die är en d12 för symbolisera korruptionens inflytande i karaktärernas handling (samt öka fear grejer sker). Sådana saker gör att jag tycker att spelleda Daggerheart är en dröm i jämnförelse med andra system.
 
Om någon vill läsa reglerna till Daggerheart utan att lägga ut 30-60 dollar, så finns deras SRD här: https://www.daggerheart.com/srd/

(På sidan finns också ett exempel på en illustration som i grund och botten är väldigt snygg, men där huvudfiguren är en aning för "Winx-ig" för min smak :))
Ångrar inte jag köpte spelet, det är fin läsning och reglerna känns välgjorda och intuitiva — blir spel med det efter sommaren!
 
Ångrar inte jag köpte spelet, det är fin läsning och reglerna känns välgjorda och intuitiva — blir spel med det efter sommaren!
Tror det kommer att börja dyka upp i de svenska spelbutikerna i sommar :)

Vi kanske får försöka hitta något tillfälle att spela tillsammans till hösten :)
 
Tror det kommer att börja dyka upp i de svenska spelbutikerna i sommar :)

Vi kanske får försöka hitta något tillfälle att spela tillsammans till hösten :)
Det ska ju komma ett nytt gäng böcker ca 15 juni, och då lär butikerna i Sverige få också.
Jag har den dock redan som sagt och läser långsamt igenom den just nu.

Lirar gärna tillsammans till hösten!
 
Det kommer mycket kul till Daggerheart framöver 🙂

 
Daggerheart Core Set består av en regelbok på 308 sidor + appendix, och en låda med 279 kort, omslutet av ett fodral/slip case. Just nu kostar den ca 60 USD/EUR för Core Set eller ca 30 USD om man bara vill ha materialet digitalt. Det fanns även ett lyx-set med en massa extra lullull som gick att förbeställa, men de kommer troligtvis inte att trycka upp några fler sådana. Korten är inte nödvändiga för att spela, men är ett bra visuellt hjälpmedel. Lådan de kommer i är av kraftig kartong med ett magnetlås och plasttråg som rymmer alla korten (och kanske några få ytterligare). Bokens formgivning kommer jag in mer på senare.

Boken inleds en introduktion till rollspel i allmänhet och till Daggerheart i synnerhet. Kapitlet täcker spelarprinciperna, som alla som någon gång kommit i kontakt med PbtA känner väl igen. Det handlar om att vara en fan av sin karaktär, dela rampljuset med de andra, bygga världen tillsammans och "Play to find out what happens". Sista principen: "Hold on gently" tycker jag är bra. Acceptera misstag, att narrativet inte alltid hänger ihop och hjälp varandra att göra det bästa av berättelsen. Sist i kapitlet står några korta rader om att vara inkluderande kring spelbordet.

Kapitel 1 handlar i huvudsak om att skapa sin rollperson. Jag hade hellre sett att man fick lära sig spela spelet först, innan man kommer in på karaktärsskapande. Men det är rätt många rollspel som gör det i den här ordningen. Den generella översikten av spelvärlden som inleder kapitlet är rätt generisk, vilket jag tycker är bra. Jag föredrar en implicit setting som är lätt att anpassa till det egna spelbordet. "Campaign Frames", som beskrivs i kapitel 5, anpassar delvis spelvärlden till att passa den specifika kampanjen. Mer om dessa senare. I kapitlet finns det även några korta tips om "flavoring" - att behålla grundmekaniken men att beskriva effekten utifrån vad som passar "smaken" kring bordet. Även om alla har en egenskap som heter "Evasion" kanske den för magikern är ett magiskt skydd som avleder en del av anfallen, medan tjuven rent faktiskt hoppar undan när motståndaren kommer rusande.

Spelaren kan välja mellan 9 klasser för sin rollperson, med två underklasser till varje. Klasserna är Bard, Druid, Guardian, Ranger, Rogue, Seraph, Sorcerer, Warrior och Wizard. Varje klass har sitt eget karaktärsblad, där mycket av informationen är förtryckt. De som spelat PbtA känner igen det här också. Karaktärsbladen påminner mycket om Playbooks. Från klass och underklass får rollpersonen vissa förmågor. Varje klass tillhör även två domäner (mer om detta nedan). Det finns 18 släkten att välja mellan, från de vanliga: människa, dvärg, alv, halvling, orch; till de mera ovanliga, som till exempel Ribbit (grodfolk), Galapa (sköldpaddsfolk) och Fungril (svampfolk). Släktena har vissa särskilda förmågor. Spelaren får också välja ett ”Community”, ungefär vilken plats i samhället rollpersonen har. Även här får rollpersonen en förmåga som skiljer sig från dem som tillhör ett annat ”Community”.
Är det fantasy eller vad är det för något?
Någon slags D&D med andra regler?
 
Är det fantasy eller vad är det för något?
Någon slags D&D med andra regler?
Det är fantasy och på ytan har det många likheter med D&D, bland annat när det gäller klasser och släkten. Men i spel känns det mer som ett modernt PbtA, med snarlika spelar- och spelledarprinciper.
 
Back
Top