NYHET Daggerheart har en öppen beta

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Man borde kunna lösa en del med personliga "spelbräden"/progressionbars med de värden som är aktuella. Så kan man flytta en markör upp och ner längs en bana eller ha tärning som värdemarkör.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Alltså, själva karaktärsbladet har bara 3 värden som kan fluktuera, och som det finns kryssrutor för: Hit Points, Stress, och Hope.
De 2 första är svåra att återhämta under en fajt, så där funkar det med penna, tänker jag - man behöver inte sudda så ofta.

Sedan lägger man markörer på vissa av sina förmåge-kort för att veta hur många gånger man kan använda den förmågan.

Men visst, Hope maxar ut vid 5, så den kan man absolut hålla reda på med en tärning. Får vara försiktig så man inte stöter till den, bara.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Det går att testa att göra Daggerheart-karaktärer på Demiplane (gratis registrering). Känns som att det är lagom mycket crunch, med flest narrativa val.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Jag tänker att eftersom det är så enkel, blir ett bräde (eller modifierat formulär) inte stort.
Ahh, jag glömde en fjärde: Armor. Men 4 är inte så många det heller.

IOFS finns Gold också som kryssrutor, men de används nog ännu mer sällan under en session.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Att jag nämnde Armor fick mig att komma på något annat att säga, angående crunch och handling time.
Det subsystem i Daggerheart som definitivt är mer invecklat än i D&D är uträkningen av ifall du tar skada från en attack, och i så fall hur mycket. Men det du förlorar på den karusellen tjänar du sedan in på gungorna genom att helande effekter blir mycket enklare och snabbare att hantera.

Min känsla är ändå att totalt sett kommer det här att flyta något snabbare och smidigare än 5e. Men det återstår som sagt att göra praktiska test.
 
Last edited:

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
197
Sedan lägger man markörer på vissa av sina förmåge-kort för att veta hur många gånger man kan använda den förmågan.
Har du någon uppfattning hur mycket utrymme det kräver?

När jag använt power cards till D&D4 har de samlats i en liten kortlek som inte tar mycket plats och som går att plocka upp och fippla med. Samma sak med besvärjelsekort i till exempel D&D5.
Däremot, i exempelvis WFRP3 behöver varje spelare kunna lägga tokens på vissa av sina förmågekort och då krävs plötsligt mer ostört område på bordet. Samma här?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Har du någon uppfattning hur mycket utrymme det kräver?

När jag använt power cards till D&D4 har de samlats i en liten kortlek som inte tar mycket plats och som går att plocka upp och fippla med. Samma sak med besvärjelsekort i till exempel D&D5.
Däremot, i exempelvis WFRP3 behöver varje spelare kunna lägga tokens på vissa av sina förmågekort och då krävs plötsligt mer ostört område på bordet. Samma här?
I och med att det är en begränsad mängd kort aktiva vid varje givet tillfälle bör det inte ta enormt mycket plats, även med tokens på dem.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Har du någon uppfattning hur mycket utrymme det kräver?
Om man printar i den föreslagna storleken, upp till en extra A4 i bordsutrymme.
Det är om man lägger ut alla, alltså. De som inte kräver tokens skulle man kunna ha samlade i en liten "lek".
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har en bunt "stenar" som jag tänkt använda för Hope (vita) och Fear (svarta), plus "mynt" från Fate som jag använder för Action. När det gäller Armor, HP och Stress, fick jag tipset att lägga rollformuläret i en plastficka och använda OH-pennor. Jag har inte testat än, men om korten går ner i vanliga card sleeves, går det att köra med OH-penna på dem också.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Beta version 1.3 släpptes idag.

Några viktiga förändringar (förbättringar) från ändringsloggen:
Change Log (2024-04-09) said:
Damage Thresholds: Adjusted Damage Thresholds across all classes. Stress Points are no longer marked when you take damage below your Minor threshold. This simplifies the armor/threshold/HP decision process during combat.

GM Moves and Fear: Changed GM roll structure so you can now choose to make a move or take Fear on rolls with Fear, not both. This reduces the Fear economy and impacts the balance of if/how much Fear is spent on adversary moves. Also streamlined what you can spend Fear on, taking weight off the GM’s side of play.

Stress Points: The starting number of Stress Point slots for all players is now 6. Stress Points are no longer marked when you take damage below your Minor threshold.

Use an Action: Added “use an action” phrase to moves that require a token to be added to the action tracker during combat, even if they don’t require an action roll to use.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Den mycket sympatiske youtubern Bob World Builder har gjort rollfigurer och spelat igenom ett äventyr med två spelare, och recenserar spelet utifrån det:
. Fullt av intressanta reflektioner och underbyggda spekulationer.

Spelet sammanfattar han typ som FR+DnD5e, men med en nypa narrativa inslag. Inget särskilt unikt egentligen.

Hans spelare gillade spelet, själv var han lite skeptisk, pga 1) gillar enklare spel och 2) mekaniken med "hopp" och "rädsla" är meckig när man spelar. Typ efter vartenda tärningsslag ska en resurs omfördelas mellan SL och spelare. Och det var väl det jag spontant (och utan att ha satt mig in djupare) har reagerat på; det låter bra, men jag tror man snabbt tröttnar på det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Hans spelare gillade spelet, själv var han lite skeptisk, pga 1) gillar enklare spel och 2) mekaniken med "hopp" och "rädsla" är meckig när man spelar. Typ efter vartenda tärningsslag ska en resurs omfördelas mellan SL och spelare. Och det var väl det jag spontant (och utan att ha satt mig in djupare) har reagerat på; det låter bra, men jag tror man snabbt tröttnar på det.
1.3 minskar resurshanteringen något, men jag kan tänka mig att det ändå blir för mycket meck för de flesta spelgrupperna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Såg denna videon och tycker att de sätter fingret på lite vad jag känner:
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Såg denna videon och tycker att de sätter fingret på lite vad jag känner:
Fast "do we really need this RPG?" har alltid svaret nej. Det är inget vi behöver, men om ingen gör nya versioner så hade vi fortfarande harvat runt i ÄS d100 och aldrig sett Krister Sundelins — IMO överlägsna — BRP versioner. Skaparna till Daggerheart verkar ju i varje fall göra det för sin egen skull och inte för att cacha in på någon annans popkulturella IP, önskar mer gjorde det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Fast "do we really need this RPG?" har alltid svaret nej. Det är inget vi behöver, men om ingen gör nya versioner så hade vi fortfarande harvat runt i ÄS d100 och aldrig sett Krister Sundelins — IMO överlägsna — BRP versioner. Skaparna till Daggerheart verkar ju i varje fall göra det för sin egen skull och inte för att cacha in på någon annans popkulturella IP, önskar mer gjorde det.
Titeln på filmen är lite av en "clickbait". De är väldigt tydliga med att de gillar och spelar många olika fantasyspel, men att just detta fyller en väldigt märklig nisch som de inte riktigt förstår. Att ett spel som är DnD-utan-WotC känns som en given grej som man fattar att folk vill ha. Men att ett spel som gör typ exakt samma grej som DnD, men med ett helt annat krångligt (och ibland sämre) system är svårt att blir sugen på. Att man inte fattar varför man ska lära sig ett helt nytt system och ändå "bara" spela DnD.

Jag köper typ alla nya spel jag ser, så jag är helt med på att de behövs!
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Jag gillar episk fantasy men tycker att det bästa med 5e är folket jag spelar med — systemet i sig är meh och även det krångligaste i Daggerheart är bra mycket bättre förklarat än vem och när man får använda bonus action i 5e. Mer alternativ är bättre även för de nicher där DnD etablerat sig, även om vissa av dem inte är för mig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag gillar episk fantasy men tycker att det bästa med 5e är folket jag spelar med — systemet i sig är meh och även det krångligaste i Daggerheart är bra mycket bättre förklarat än vem och när man får använda bonus action i 5e. Mer alternativ är bättre även för de nicher där DnD etablerat sig, även om vissa av dem inte är för mig.
Ja, alltså. Kritiken de har i videon är mycket mer nyanserad än "detta spelet behövs inte". Det är en korkad thumb de har valt tyvärr. Jag tror alla håller mer om att mer nischer och varianter är bra. Men man måste samtidigt få känna att just detta spelet verkar lite meh - för mig.
 
Last edited:

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Jo. Det finns delar som verkar kul och så vissa som känns lite... med för att traditionen säger att det ska vara där. De som jag känner som har speltestat har sagt att det flyter bättre i spel än vid genomläsning, så jag vill pröva det någon gång. Viljan att rulla T12:or är stark. :D
 
Top