NYHET Daggerheart har en öppen beta

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Såg en video av Bob the Worldbuilder om hur man gör rollpersoner i Daggerheart. Det hela känns väldigt mycket som Matt Mercer-högfantasy fast med enklare och smartare regler än DnD5 plus lite stöd för att rollspela som Critcal Role gör. Smart och snyggt.

Och så nämnde han på slutet att det finns en öppen beta: https://www.daggerheart.com/. Med online rollfigursgenerator! Har inte kollat in det närmare, men vågar säga att CR/Darrington satsar hårt här. Det är påkostat, ambitiöst. Darra månne WotC!?
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har snart kollat igenom Knights of Last Calls genomgång. Både de och jag är försiktigt positiva. Känns som att Daggerheart har lånat ganska mycket från PbtA/BitD och från 13th Age.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ungefär att det fortfarande känns som att man har klistrat på saker från andra spel ovanpå 5E, och att det inte riktigt sitter ihop än. På många sätt en klassisk fantasy heartbreaker.

Grundegenskaper, tärningar, motståndsslag?

Båda är uppenbart billiga kopior av DSA.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Förutom betan finns det några videos på YouTube. En om spelet, en om att göra rollfigur och en session noll. De har varit uppe i en vecka, och är på väg mot en och en halv miljon visningar tillsammans. WotC kanske ändå darrar lite?
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Jag har läst igenom betan. Det intressanta är att förutom starter-äventyret (en transportsträcka mellan några strider för att testa reglerna) som så klart inkluderar pregens, finns det också fullständiga regler för att inte bara göra karaktärer av varje klass, utan också levla upp dem till maxnivån (10). Det finns också ett sortiment av motståndare för varje level. Så det går faktiskt att testa hela spelet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag har läst igenom betan. Det intressanta är att förutom starter-äventyret (en transportsträcka mellan några strider för att testa reglerna) som så klart inkluderar pregens, finns det också fullständiga regler för att inte bara göra karaktärer av varje klass, utan också levla upp dem till maxnivån (10). Det finns också ett sortiment av motståndare för varje level. Så det går faktiskt att testa hela spelet.
Men hur verkar spelet? Är det 5e, fast enklare och mer narrativt? Kommer fear/hope flyga eller driva en till vansinne?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Men hur verkar spelet? Är det 5e, fast enklare och mer narrativt? Kommer fear/hope flyga eller driva en till vansinne?
Det har ganska lite med 5e att göra, förutom estetiskt. Den föreslagna världen är en multikulturell utopi där varenda liten by har representanter från en massa olika arter, och alla håller reda på varandras pronomen.
I själva reglerna, tja det finns klasser och nivåer och resolution sker genom att man slår tärningar, lägger på siffror, och vill komma så högt som möjligt. Där slutar likheterna, i mina ögon. Det är mycket mer likt 4e, om man skall jämföra med D&D.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Vad gäller hope/fear. Jag tror det kan funka smidigt om man gör en liten ändring.

En liten utvikning först. Spelet vill att varje spelare har en samling markörer ("tokens") med eget utseende, så man kan skilja olika spelares åt. Dessa används till flera olika syften, de flesta tycker jag verkar praktiska och bra.
Men en sak de skriver är att man skall använda dem för att hålla reda på vilken bonus man har på ett visst tärningsslag. OK, fine, jag kan se att det hjälper de matte-svaga om man lägger några blänkande stenar framför sig för att minnas hur mycket man skall plussa på. Men det som står är att man bokstavligen skall ta dem i sin tärningshand och "rulla" dem tillsammans med tärningarna. Jag är orolig för att detta rent mekaniskt kan hindra tärningarna att rulla fritt. Det verkar opraktiskt, helt enkelt. Men jag har inte gjort utförliga test ännu, så vi får väl se.

Det som helt saknas däremot, är något förslag att använda markörerna för tracking av hope. Som jag förstår reglerna kommer du antingen att få, eller förbruka, eller båda delarna, Hope i samband med i stort sett varje tärningsslag. Att hålla reda på det med penna och sudd verkar.... suboptimalt.
Men det är förstås världens enklaste husregel att fixa det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Tack @Bolongo ! Hur regeltungt är det? Är det lättare än 5e? Mycket lättare än 5e?
Regeltungt på vilket sätt? Det är ungefär lika mycket tärningsrullande och matte. Det är färre buffar, så kanske litet mindre räknande. Jag skulle säga att det i längden, när man levlat upp lite, faktiskt är något färre olika specialförmågor man behöver hålla reda på. För det är lite som i 4e att man får välja en ny kraft vid varje level-up, men det sätts en hårdare gräns för hur många man har tillgängliga i en viss strid. Specifikt kan man bara ha 5 i sin "loadout", resten har man i en bank och man kan ändra sin loadout när man vilar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Sedan finns det på sätt och vis fler beslutspunkter som saknas i 5e: när skall du använda Hope, när skall du ta din handling?

Fast jag misstänker att svaret på den första frågan helt enkelt är "så ofta du kan!"
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
De har ett väldigt intressant avsnitt i början av dokumentet där de listar sina influenser. Bortsett från att jag inte vet vad Wildsea eller Apocalypse Keys är för något, och bara har en vag uppfattning om Quiet Year, så ser jag exakt vad de menar. Det är tydligt vilka mekaniker de inspirerats av eller gjort direkta lån ifrån:

●The Genesys System was a major inspiration for the two-axis results of the duality dice.
●Cypher System’s GM Intrusions paved the way for spending Fear to interrupt a scene.
●Among many other things, Dungeons & Dragons’ advantage/disadvantage system was particularly inspirational in the dice mechanics of this game.
●13th Age’s Backgrounds heavily inspired the Experience mechanic.
●Blades in the Dark and Apocalypse World helped shape the narrative game flow, and their playbooks inspired a lot of the character sheet development.
●The Wildsea’s phenomenal Reaches section provided the chassis for the Regions section of this book.
●Enemy types and ways of managing minions are informed by Dungeons & Dragons 4th edition and the monster design of Flee, Mortals!
●The Quiet Year inspired the map-building section of the campaign kit.
●The sample session zero structure is informed by Apocalypse Keys.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Det har ganska lite med 5e att göra, förutom estetiskt. Den föreslagna världen är en multikulturell utopi där varenda liten by har representanter från en massa olika arter, och alla håller reda på varandras pronomen.
I själva reglerna, tja det finns klasser och nivåer och resolution sker genom att man slår tärningar, lägger på siffror, och vill komma så högt som möjligt. Där slutar likheterna, i mina ögon. Det är mycket mer likt 4e, om man skall jämföra med D&D.
Stämmer det att man har kort för olika förmågor och sånt? Som i 4e? Kul vid bordet men meckigt i en VTT, tänker jag.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Stämmer det att man har kort för olika förmågor och sånt? Som i 4e? Kul vid bordet men meckigt i en VTT, tänker jag.
Ja, betan kommer med kort man kan printa ut. Men man måste nog inte ha dem, det är inte vansinnigt mycket info på varje.
 
Top