Nekromanti dagens rage *så barnvänligt det går...*

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
av någon anledning blev jag idag sjukt irriterad då jag försökte få igång en ipad av något slag. Eftersom det inte gick använda appar utan ett jädrans ipadkontoskit så fick jag ju skaffa det.. Och då måste de gifflarna alltså ha adress och massa annat skit som jag faktiskt inte tycker de har ett skit med att göra. Sen klagar de på en massa annat skit som jag inte heller är intresserad av att ge dem ... Och sen måste man ha en sån där backup fråga.. eller nä.. TRE järnspikars frågor om helt idiotiska saker, ja, man fick inte välja själv heller, liksom vem fasen kommer ihåg sin favoritskådis från skoltiden? Jag minns inte ens NÄR jag gick i skolan!

Sen kommer bomben... Mitt lösenord DÖG INTE. jag har alltså ett lösenord i stil med "54ytklrjgn548" som jag memorerat. Det skulle ta hundra miljoner apor hundra miljoner år att lyckas random trycka det, strax efter de skrivit klart hela shakespears kompletta verk. Men nä, man kan ju för fanken inte ha ett lösenord utan en stor förbövlig bokstav. WTF liksom. De skulle fasen inte ens kunna trycka in det om jag stod bredvid dem OCH SA DET ÅT DEM. Stor bokstav.

Och allvarligt. Om jag vill ha 12345 som lösenord, räcker det väl med en liten pruttvarning i stil med "aj då det är lite dåligt lösen det där, skyll dig själv liksom"....

För om jag på allvar vill ha ett dåligt lösenord är det väl ändå min ensak. Om jag vill ha så dåligt lösenord att grannen råkar hacka mig bara för att han skulle kolla sin egen mail men det va så enkelt så han fick tag i min mail också på köpet.. Då är det faktiskt så att jag borde få ha det. Det här är ju från ett företag grundat i landet där man får ha vapen hur som helst (ok, inte..riktigt sant.. men.. ja, ni fattar...) men eget lösenord det får man fasen inte ha.

Stor bokstav... F U! :p


Så...


Någon annan som stört sig på något idag? Krille kanske suttit på möte eller nåt? :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
.113;n178592 said:
Någon annan som stört sig på något idag? Krille kanske suttit på möte eller nåt? :)
Jag kan ranta om telefonförsäljaren som stal min eftermiddag.

Se, jag är kund hos Telenor, och som kund har de faktiskt rätt att ringa mig trots NIX-registrering. De har till och med rätt att köpa in tjänsten från någon annan som kan ringa mig å deras vägnar. Så det gör han, och går igenom mitt abonnemang.

Saken är den att jag har ett urgammalt abonnemang med fri surf, och det släpper jag över min döda kropp. Men han vill ersätta det med 4 gb surf, och jag försöker protestera, men han ökar det till 8 gb. Och jag säger att jag vill tänka på saken, och han går på med fjorton dagars ångertid och whatnot. Och plötsligt framgår det att han försöker sälja mig ett abonnemang på 3.

Whoa there, pardner, då drar jag i bromsen. Hur i helskotta kan han ringa från Telenor och sälja på mig ett abonnemang till 3? Dafuq?

Jo, det visar sig att hans telebolag har skrivit avtal med alla operatörer för att "fixa så bra avtal som möjligt". Så tekniskt sett ringer han å Telenors vägnar, men praktiskt sett försöker han pracka på mig ett avtal från 3, och det är jag inte intresserad av. Alls. Så jag försöker förklara att jag inte är intresserad.

Och då blir han skitförbannad på mig! Am not kidding you! Han blir skitsur! Och jag försöker avsluta med ett vänligt "nej, jag är inte intresserad i så fall, men tack för att du ringde!" och han börjar skrika på mig, och till slut trycker jag bara bort honom.

Och det drog hela min eftermiddagsenergi.

Jävla as. Jag vill ha tillbaka min eftermiddag!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har faktiskt varit med om det där med ett bra abonnemang, hade det hos Telia en gång. De ville byta men det var samma abonnemang som de ändrat i (eftersom det var lite för bra då) så jag sa ju nej tack. Nån månad senare ringde de igen, jag tackade nej igen. Sen nån månad till hade de bara ändrat. Jag blev lite negg, lusläste HELA kontraktet... Och de hade faktiskt rätt att ändra sina abonnemang hur de ville utan att ens kontakta kunden :p tji fick jag. Så jag bytte till halebop eller nåt sånt så tji fick de tillbaka :)

För övrigt så tappade jag telefonen i backen idag så den sprängdes typ. Reaktion på det var bara "äh.. Typiskt"
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
.113;n178592 said:
För om jag på allvar vill ha ett dåligt lösenord är det väl ändå min ensak.
I wish, you wish. Apple wish that too.

Men då visar det sig att om någon har "12345" som lösenord och har lagt in sina kontokortsuppgifter och medvetet, trots varningar, ställt in "ja, köp allt jag pekar på och fråga inte ens" och sen gett iPaden till ungarna som köper 77 miljoner "smurfhits" - då måste Apple betala skiten.

Så DET har jag full förståelse för att de lackat på och som hämnd pinar ihjäl alla med att kräva 64 tecken långa lösenord och att kontokortsuppgifterna måste verifieras så fort du tittar på iPaden ur en ny vinkel.

Fan, nån sitter där ute och förtjänar det - inte vi andra, men nån.

Däremot deras sjuhelvetes iCloud-terror! Hela teamet och alla mellanchefer som haft med iCloud att göra borde sänkas i en miniubåt i marianergraven, och deras enda luftförbindelse fyllas med all världens fisar varje dag.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ja, jo, förvisso förstår jag det i det läget men tycker väl att om man är så klantig får man skylla sig själv. Om mina ungar kastar Sten på grannens bil får ju jag betala, inte blir det staten bara för att det va deras sten liksom.

Men det är ju jämt så ändå, mailadresser, netflix, och allt annat nästan. Alla kan ha dumma åsikter om mitt lösenord...

Berätta mer om icloud!!! ;)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Det är ett otyg när varenda internettjänst och dess brorsa vill veta mitt telefonnummer. Jag brukar uppge 000000000 eller nåt inte inkopplat nummer. Fungerar det inte? Då får det allt bli en annan internettjänst istället för eran, för mitt nummer får ni aldrig. Aldrig.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
.113;n178611 said:
Jag har faktiskt varit med om det där med ett bra abonnemang, hade det hos Telia en gång. De ville byta men det var samma abonnemang som de ändrat i (eftersom det var lite för bra då) så jag sa ju nej tack. Nån månad senare ringde de igen, jag tackade nej igen. Sen nån månad till hade de bara ändrat. Jag blev lite negg, lusläste HELA kontraktet... Och de hade faktiskt rätt att ändra sina abonnemang hur de ville utan att ens kontakta kunden :p tji fick jag. Så jag bytte till halebop eller nåt sånt så tji fick de tillbaka :)

För övrigt så tappade jag telefonen i backen idag så den sprängdes typ. Reaktion på det var bara "äh.. Typiskt"
Jag har jobbat för en av de större ISP:erna i Sverige (dock inte telemarketing, utan support/kundtjänst). Under tiden jag jobbade åt dem hände det ett par gånger att en del abonnemang försvann ur systemet, höjde priser, eller liknande. Proceduren i dessa fall var att en bindningstid fungerar åt båda hållen - har du skaffat ett abonnemang med 12 månaders bindningstid så är det just det abonnemanget du har under dessa 12 månader, utan tjafs. När bindningstiden gått ut kunde vi ändra på abonnemangen, men måste informera om det en viss tid i förväg (typ en månad), och om kunden inte var med på noterna så hade de rätt att avsluta abonnemanget i samband med att de ändrade villkoren trädde i kraft, oavsett uppsägningstid och liknande.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Det där med att ändra i kontrakten i marginalen innan man skickar in dem, vilket typ är konsumentens enda möjlighet att få igenom nått de själva vill, hur vanligt är det? En gammal arbetskamrat hade jobbat på en tv-provider (tror det var canal digital) och sa att det normalt inte godkänndes men hade ingen insyn i om det hände ofta eller ej, bara att det slank igenom ibland.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Till Staffan: jo precis, och mitt abonnemang hade ju så klart gått ut redan, det var inne på den där eftersvängen när det bara är löpande vidare liksom.
Så inga konstigheter egentligen ;) och jag läste ju faktiskt igenom kontraktet och hittade delen där det stod
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
.113;n178614 said:
Berätta mer om icloud!!! ;)
Jag är "betalande sektmedlem" i Apple-sekten, så jag har en hel del prylar från dem. Jag kan citera från Apples User Inteface Deasign Guidlines. Jag har utvecklar-ID (som jag iofs aldrig använder, får jag orkar aldrig lära mig deras miljö numera...)

Men jag vägrar att använda iCloud av två skäl - dels för att de åtminstone inledningsvis var lite väl benägna att lägga sig i vad folk sparade. (De förebehöll sig rätten att vägra visst material och det gick rykten om att folk blivit av med filer mm som Apple tydligen "granskat".) Dels för att iCloud är gjort på ett sätt så att det är svårt eller omöjligt att använda det praktiskt utan att få "allt överallt" - och risken är att tex iPad fylls upp med saker från iCloud-kontot - ffa om "bildströmmar" är aktiverat - så det inte går att lagra egna saker.

Och vill du ta bort saker, riskerar du att de raderas överallt. Vilket är absolut idioti. Om du vill "koppla loss" en av dina prylar från iCloud-soppan, så måste du pang, bom kunna fundera över vad konsekvenserna blir om allt material som härstammar från just den raderas från "molnet". Betyder det att den där bilden jag ville spara försvinner? Har jag den kvar i minnet på telefonen (eller vad det nu är), eller har jag glömt att kopiera den någonstans?

Och där, i det steget, förstör de ju så där 50% av nyttan med tjänsten - att kunna "ha allt i molnet" och glömma frågan om lokal lagring.

Tänk dig en bil, som om du vill stänga av och ta ur startnyckeln säger "om du tar ur startnyckeln kommer du inte längre att kunna åka till Norrköping. Vill du kunna åka till Norrköping?"

Det är ju inte en molntjänst. Det är en utpressningstjänst.

Så jag har skiten avstängd. På alla prylarna.

Ändå kommer inloggningsmeddelanden varje fucking dag. Nu i morse när jag fällde upp locket på den bärbara, meddelar den surt att "det gick inte att logga in på iCloud pga problem med din mejladress".

Nej, Apple - det är på grund av att ni gjort en usel tjänst och att jag inte vill ha den. VILL. INTE. HA. MED. DEN. ATT. GÖRA.

Så jag vet att när jag sätter mig med min iPad i knäet senare, så kommer den att be mig logga in på iCloud också. För den ger sig inte. Den ger sig aldrig.

Och ska jag skicka mejl från iPad eller telefonen, så ber den mig också logga in på iCloud. Två gånger.

För det är ju absolut så att jag vill ha kopior på skickade mejl "säkerhetskopierade" till iCloud - när jag använder Google. Jag HAR redan universell, global tillgång till mina mejl i ett företag med enorma resurser för lagringssäkerhet.


Varje gång jag får en jävla iCloud-inloggningsruta, är det som den där fågeln som vässar sin näbb och sliter ned ett berg. Jag HAR tålamod, men en dag har jag inte det längre. Då slutar jag använda Apple-produkter. Helt.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Krille;n178607 said:
Jag kan ranta om telefonförsäljaren som stal min eftermiddag.

...

Och det drog hela min eftermiddagsenergi.

Jävla as. Jag vill ha tillbaka min eftermiddag!
Ren nyfikenhet, minns vad bolaget han ringde hete? Bara om det är någon på vår säljavdelning som jag ska gå och klippa till... ;)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arazand;n178669 said:
Ren nyfikenhet, minns vad bolaget han ringde hete? Bara om det är någon på vår säljavdelning som jag ska gå och klippa till... ;)
Telefonnumret hette 0855114080 i alla fall.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Sapient;n178662 said:
[Apple är tjatiga jävlar om iCloud]
Varje gång jag får en jävla iCloud-inloggningsruta, är det som den där fågeln som vässar sin näbb och sliter ned ett berg. Jag HAR tålamod, men en dag har jag inte det längre. Då slutar jag använda Apple-produkter. Helt.
Den här sortens hard sales är sjukt jävla drygt. Det borde fan vara olagligt. Pyttemjuk har ju kört mycket samma race med WinX. Man får verkligen slita för att bli av med påminnelserna, på mina egna datorer är de borta, men på morsans blev jag fan inte av med skiten.

Jag får seriöst våldsamma impulser av sånt. Sen börjar jag tänka att det är dags för Linux, på alla mina devices (alla tre!). Jag ska bara orka...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Krille;n178670 said:
Telefonnumret hette 0855114080 i alla fall.
Huh. Det numret kommer inte upp varken på Eniro, Hitta, eller Vemringde, och jag hittar inget på det på Google eller liknande heller. Jag har bara mobil så jag blir inte uppringd av telefonförsäljare så ofta, men de som ringer brukar alltid finnas på tjänster av den typen (på Vemringde brukar det stå "numret tillhör callcenter si och så, som ringer för de här företagen."

Har du prövat att motringa? Då brukar man alltid komma till en växel för call centret, där de säger "Du har kommit till ett nummer som används för utringande samtal åt företag X, bla bla bla."
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,922
Location
Ludvika
Staffan;n178719 said:
Har du prövat att motringa? Då brukar man alltid komma till en växel för call centret, där de säger "Du har kommit till ett nummer som används för utringande samtal åt företag X, bla bla bla."
Eller så blir man debiterad 5000 spänn...

Eller är det bara jag som är paranoid nu?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
zonk;n178641 said:
Det är ett otyg när varenda internettjänst och dess brorsa vill veta mitt telefonnummer. Jag brukar uppge 000000000 eller nåt inte inkopplat nummer. Fungerar det inte? Då får det allt bli en annan internettjänst istället för eran, för mitt nummer får ni aldrig. Aldrig.
Nu är det helt klart dags att berätta om mitt hatobjekt: Folk, vanliga medelsvensson, som uppger felaktiga mobilnummer med flit.

Det råkar vara så att jag har ett ganska speciellt mobilnummer som jag haft i snart 25 års tid. På den tiden jobbade min bror hos en mobilåterförsäljare och kunde gå in och välja nummer i Europolitans databas till min Motorola Tac 2 (vi talar om GSMs barndom här).

Nu är det så att någon gör precis som zonk föreslår. Denne någon slår in ett fejknummer på alla tjänster som denne reggar sig på. Denne någon har fått som vana att slå in mitt mobilnummer som fejknummer. Vilket betyder att det ringer säljare stup i kvarten och frågar massor med konstiga saker som jag inte förstår ett ord av - som att gratulera mig till mitt val av bilförsäkring (jag har inte ens körkort)...

*slaps zonk around with a large fishbot* :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Zoth-Ya;n178744 said:
Min telefon app påstår att det är från ett företag som heter Cellip
Cellip är operatören, alltså motsvarande Telia, Telenor, Com Hem, etc. Det är (förmodligen) inte de som ringer, utan de ser bara de som tillhandahåller företagets IP-telefoni.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,922
Location
Ludvika
anth;n178746 said:
Denne någon har fått som vana att slå in mitt mobilnummer som fejknummer.
Är ditt mobilnummer 070 000 00 00? I så fall ber jag om ursäkt tusen gånger och lovar att sluta!
 
Top