Dagens mest långsökta analys

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
Tror väldigt få spelar rollspel för att de älskar hjälteideal. Och den som anser att hjälteideal är problematiskt kanske ska angripa Marvel istället? Eller i princip vilken populärkultur som helst.
Eller om man verkligen ska hitta en grupp som blir hög på sin egen mytologi – den amerikanska polisen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,039
Tror väldigt få spelar rollspel för att de älskar hjälteideal. Tycker man att hjälteideal är problematiskt kanske man ska angripa Marvel istället?
Jag tror inte att Marvel-filmerna heller bidrog till stormningen… vilken superhjälte utom John Walker eller (från DC) Peacemaker (där ingendera är en) skulle ha setts där om de varit verkliga?

Det är väl snarare det gamla vanliga som det varit i alla tider - ressentiment, avskyn mot outgroups, och oron att glida nedåt på samhällsstegen?
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Jag tror inte att Marvel-filmerna heller bidrog till stormningen… vilken superhjälte utom John Walker eller (från DC) Peacemaker (där ingendera är en) skulle ha setts där om de varit verkliga?

Det är väl snarare det gamla vanliga som det varit i alla tider - ressentiment, avskyn mot outgroups, och oron att glida nedåt på samhällsstegen?
Det tror jag verkligen inte heller! Min poäng är att det är absurdt att anklaga rollspel för att vara särskilt hjälte-ivrigt när majoriteten av all populärkultur är helt tokig i hjälteberättelser.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag tror inte att Marvel-filmerna heller bidrog till stormningen… vilken superhjälte utom John Walker eller (från DC) Peacemaker (där ingendera är en) skulle ha setts där om de varit verkliga?

Det är väl snarare det gamla vanliga som det varit i alla tider - ressentiment, avskyn mot outgroups, och oron att glida nedåt på samhällsstegen?
Man får väl iof faktorera in att de här personerna lever i sin egna filterbubbla. Jag kan tänka mig att vissa av dem skulle tro att t ex Captain America definitivt skulle delta i en stormning av Capetoleum om han trodde att valet var riggat (även om jag själv är fullt övertygad om att han snarare skulle hjälpt poliserna om han deltagit).

Übereil
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,039
Man får väl iof faktorera in att de här personerna lever i sin egna filterbubbla. Jag kan tänka mig att vissa av dem skulle tro att t ex Captain America definitivt skulle delta i en stormning av Capetoleum om han trodde att valet var riggat (även om jag själv är fullt övertygad om att han snarare skulle hjälpt poliserna om han deltagit).
Captain America stoppade Nixons kupp, till exempel. (Det var efter det han blev Nomad ett tag, för att han var så besviken på Amerika.)

1658828327464.png
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Den kristna rollspelskritiken är tillbaka (eller så kanske den aldrig lämnade oss). Sjätte januari var rollspelarnas fel. Definitivt inte den kristna högerns.

"Fantasy Role-Playing Is Hurting America: How the cult of imagined heroism is bringing down our nation’s institutions."

Men kom igen, inte här också (hade en idiotisk facebooktråd om det här i en grupp häromdan med). Vad sägs om att läsa artikeln i stället för att hitta på om vad det står i den?

Den säger specifikt att det inte är något fel på riktiga rollspel men att det finns ett stort problem med att anamma en fascistisk hjältedröm som man tillämpar på verkligheten. Och det är intressant att en amerikansk konservativ kristen pastor kritiserar det här problemet som inte är minst framträdande.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Håller med att om man kunde underbygga att rollspelare löpte en särskild risk att agera självheroiserande i verkligheten, skulle det vara något att komma med.

Men min personliga gissning är att rollspelare var underrepresenterade i mobben den sjätte januari, och att mannen i bisonhuvudbonaden inte först skaffat sig den under sitt fantasylajvande (i annat än överförd bemärkelse, i alla fall...).
Precis, hade de rollspelat hade de kunnat få agera ut sina fantasier i hemmets lugna vrå.
Jamen det är ju precis det som är artikelns poäng!


Gissa vem som också gjorde den här liknelsen för ett och ett halvt år sen?
Fast nej. Skillnaden är att Örnstedt faktiskt försökte dra en parallell mellan riktiga rollspel och QAnon-lajvande amerikanska fascister. Russel Moore gör inte den kopplingen utan påpekar att riktiga rollspel är "harmless fun".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,039
Den säger specifikt att det inte är något fel på riktiga rollspel men att det finns ett stort problem med att anamma en fascistisk hjältedröm som man tillämpar på verkligheten. Och det är intressant att en amerikansk konservativ kristen pastor kritiserar det här problemet som inte är minst framträdande.
Jag håller inte med om den läsningen. Den säger att det är harmlöst för "de flesta", men tar också upp bordsrollspel och onlinerollspel som faktiska delar av problemet, genom att man skaffar sig ett hjälte-alter-ego och mer allmänt hjälteideal som får en att göra dåligheter (även om detta sedan inte leds i bevis det minsta). Det är därför den pratar så mycket om faktiskt rollspelande. Ena dagen spelar Dave from Accounting WOW, andra stormar han Capitolium, och det handlar om hedendom och ockultism i överförd bemärkelse (inte hedendom som att man tror på hedniska gudar, utan om att man tror på heroism), som han plockat upp genom spelandet.

Artikelns hela poäng är att man borde vara kristet ödmjuk i stället för att hålla på med sådant.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
Fast nej. Skillnaden är att Örnstedt faktiskt försökte dra en parallell mellan riktiga rollspel och QAnon-lajvande amerikanska fascister. Russel Moore gör inte den kopplingen utan påpekar att riktiga rollspel är "harmless fun".
Fair!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Artikelns hela poäng är att man borde vara kristet ödmjuk i stället för att hålla på med sådant.
Jag tror du läser in lite för mycket i artikeln. Skribenten lyfter fram att det kan finnas något problematiskt i hjälte-glorifieringen, men påpekar också att den sortens glorifiering finns överallt (Campbells hjältes resa, exempelvis). Som personen själv skriver:

Our culture of fantasy role-playing is leading us to some perilous places. Sadly, we often replicate it even within the church.​
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Den kristna rollspelskritiken är tillbaka (eller så kanske den aldrig lämnade oss). Sjätte januari var rollspelarnas fel. Definitivt inte den kristna högerns.

"Fantasy Role-Playing Is Hurting America: How the cult of imagined heroism is bringing down our nation’s institutions."

All publicitet för rollspel är bra publicitet!
 
Top