hejsan!
Jag har funderat lite kring strid med två vapen och kommit fram till att jag inte är nöjd med en aspekt.
den aspekten är att man får flera attacker för att man har två vapen, det här är en personlig känsla och du behöver inte dela den.
Som jag tänker är en attack en kombination av saker som gör fienden illa, samtidigt som man skyddar sig själv på något sätt.
Så jag skulle vilja ha en attack även om man hade två vapen.
Jag gillade den gamla konceptet i DnD basic set med samma skada för alla vapen, jo jag vet att de hade en advanced rule med variabelskada som de flesta använde.
Min tanke är att förenkla, sätta D8 som vapen skada,
sen skulle man kunna modifiera denna skada om man använder ett tvåhandsvapen, eller två enhandsvapen.
skyddsmöjligheter skulle man kunna öka om man använde en sköld och man skulle kunna få nån liten bonusfjutt om man slogs med ett enhandsvapen utan sköld.
Tanken är inte att göra ett realistiskt system utan att hitta ett balanserat system.
Vapenskadan skulle kunna vara D8 om man använder ett bra vapen, om man använde ett dåligt vapen eller ett väldigt litet vapen skulle man kunna få göra mindre skada.
Exempel på hur jag tänker:
Tvåhandat vapen +3 skada
Enhandat vapen och sköld +2 AC
Två vapen +1 träffa och skada
ett vapen utan sköld vet inte nått litet inte så mycket bonus.
Vad jag vill komma fram till är ett system där det inte är något som är bättre än det andra utan helt enkelt olika.
Kom gärna med reflektioner, jag gör det för att det är kul, så frågor om varför ändra får som svar för att jag tycker det är kul.
Jag försöker inte påtvinga någon annan det här så om du inte tycker det verkar intressant alls utan vill ha reglerna som det är så är det naturligtvis tillåtet
Jag har funderat lite kring strid med två vapen och kommit fram till att jag inte är nöjd med en aspekt.
den aspekten är att man får flera attacker för att man har två vapen, det här är en personlig känsla och du behöver inte dela den.
Som jag tänker är en attack en kombination av saker som gör fienden illa, samtidigt som man skyddar sig själv på något sätt.
Så jag skulle vilja ha en attack även om man hade två vapen.
Jag gillade den gamla konceptet i DnD basic set med samma skada för alla vapen, jo jag vet att de hade en advanced rule med variabelskada som de flesta använde.
Min tanke är att förenkla, sätta D8 som vapen skada,
sen skulle man kunna modifiera denna skada om man använder ett tvåhandsvapen, eller två enhandsvapen.
skyddsmöjligheter skulle man kunna öka om man använde en sköld och man skulle kunna få nån liten bonusfjutt om man slogs med ett enhandsvapen utan sköld.
Tanken är inte att göra ett realistiskt system utan att hitta ett balanserat system.
Vapenskadan skulle kunna vara D8 om man använder ett bra vapen, om man använde ett dåligt vapen eller ett väldigt litet vapen skulle man kunna få göra mindre skada.
Exempel på hur jag tänker:
Tvåhandat vapen +3 skada
Enhandat vapen och sköld +2 AC
Två vapen +1 träffa och skada
ett vapen utan sköld vet inte nått litet inte så mycket bonus.
Vad jag vill komma fram till är ett system där det inte är något som är bättre än det andra utan helt enkelt olika.
Kom gärna med reflektioner, jag gör det för att det är kul, så frågor om varför ändra får som svar för att jag tycker det är kul.
Jag försöker inte påtvinga någon annan det här så om du inte tycker det verkar intressant alls utan vill ha reglerna som det är så är det naturligtvis tillåtet