Nekromanti D&D, snart värre än AD&D ?

Precis. Jag tycker folk glömmer bort att det kan ibland vara kul med strid etc i rollspel och att det inte är något koboldigt med det. Igår hade vi en stridsscen på en strand och det var skitkul.




Weeha!
 
>Nu är det ju inte direkt så att du får välja allt själv.
>Alla klassförmågor, stridsbonusar och räddningsslag har
>man och de kan man inte välja bort.

Nämn ett rollspel där rollpersonernas stridkapacitet inte blir bättre med tiden.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
>systemet är inte det bästa för ordentligt rollspel

Skona mig. "Ordentligt rollspel" (vad nu det är tänkt att innebära) är oberoende av system. Jag har varit med om bättre rollspelande i D&D än jag någonsin sett i Vampire eller något annat överhypat smäck.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
jag tycker å andra sidan inte Vampires system är så lysande heller..

det jag menar är precis som det som Daniel säger, man blir ALLTID bättre på att slåss när man levlar, visst man kanske inte alltid får det lättare att träffa, men man får hela tiden nya hp och annat..

featsen är dessutom nästan enbart stridscentrerat.. med undantag för item creation och så...

om man hade kunnat ha en massa sociala feats så hade det varit trevligare..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Drakar och Demoner.

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Erh. I DoD6 får man t.o.m. mer KP ju mer erfaren man blir.
Men jag antar att du menar de tidigare versionerna. I dem får man ju erfarenhetspoäng i färdigheter, vilket innebär att man sinomtid blir bättre även i stridsfärdigheter.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
I dem får man ju erfarenhetspoäng i färdigheter, vilket innebär att man sinomtid blir bättre även i stridsfärdigheter.

Om du väljer att lägga dina erfarenhetspoäng på stritsfärdigheter, men det är knappast aktuellt om man inte vill bli bättre på att slåss.

Vad letar du efter igentligen? ett rollspel där det inte _går_ att bli bättre på att slåss??

Det system där man tränar/spenderar erfarenhet/förbättrar sig på att slåss men i stället blir bättre på att sjunga och spela luta vill inte jag spela.


-J (fd babylon)
 
Första Traveller kunde man inte bli bättre på någonting oavsett tid. Och som andra berättat finns det system där man själv bestämmer vad man ska bli bättre i medan D&D har en del fasta saker som förbättras istället, oavsett man vill det eller inte.

Daniel "Warduke" Schenström
 
man blir bara bättre om man använder färdigheterna..

i dod4 alltså..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>om man hade kunnat ha en massa sociala feats så hade det varit trevligare<p><hr></blockquote><p>
Det finns två anledningar till att feats är strids-centrerade:
1. Feats är den enda yrkesförmåga fighters får, och de får massvis med många av dem (totalt 11 bonusfeats, plus 7 "normala" feats).

2. Äventyrare slåss ofta mycket, och därför är de ofta intresserade av att bli bättre på att slåss.

Det enda featet i PHB som är direkt socialt inriktat är Leadership, och Skill Focus kan ju givetvis användas på sociala färdigheter. Sedan har jag för mig att en del feats i FR är lite småsociala (Silver Palm t ex).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Back
Top