Nekromanti D&D, snart värre än AD&D ?

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Precis. Jag tycker folk glömmer bort att det kan ibland vara kul med strid etc i rollspel och att det inte är något koboldigt med det. Igår hade vi en stridsscen på en strand och det var skitkul.




Weeha!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
>Nu är det ju inte direkt så att du får välja allt själv.
>Alla klassförmågor, stridsbonusar och räddningsslag har
>man och de kan man inte välja bort.

Nämn ett rollspel där rollpersonernas stridkapacitet inte blir bättre med tiden.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
>systemet är inte det bästa för ordentligt rollspel

Skona mig. "Ordentligt rollspel" (vad nu det är tänkt att innebära) är oberoende av system. Jag har varit med om bättre rollspelande i D&D än jag någonsin sett i Vampire eller något annat överhypat smäck.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag tycker å andra sidan inte Vampires system är så lysande heller..

det jag menar är precis som det som Daniel säger, man blir ALLTID bättre på att slåss när man levlar, visst man kanske inte alltid får det lättare att träffa, men man får hela tiden nya hp och annat..

featsen är dessutom nästan enbart stridscentrerat.. med undantag för item creation och så...

om man hade kunnat ha en massa sociala feats så hade det varit trevligare..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Drakar och Demoner.

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Erh. I DoD6 får man t.o.m. mer KP ju mer erfaren man blir.
Men jag antar att du menar de tidigare versionerna. I dem får man ju erfarenhetspoäng i färdigheter, vilket innebär att man sinomtid blir bättre även i stridsfärdigheter.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
I dem får man ju erfarenhetspoäng i färdigheter, vilket innebär att man sinomtid blir bättre även i stridsfärdigheter.

Om du väljer att lägga dina erfarenhetspoäng på stritsfärdigheter, men det är knappast aktuellt om man inte vill bli bättre på att slåss.

Vad letar du efter igentligen? ett rollspel där det inte _går_ att bli bättre på att slåss??

Det system där man tränar/spenderar erfarenhet/förbättrar sig på att slåss men i stället blir bättre på att sjunga och spela luta vill inte jag spela.


-J (fd babylon)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Första Traveller kunde man inte bli bättre på någonting oavsett tid. Och som andra berättat finns det system där man själv bestämmer vad man ska bli bättre i medan D&D har en del fasta saker som förbättras istället, oavsett man vill det eller inte.

Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
man blir bara bättre om man använder färdigheterna..

i dod4 alltså..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>om man hade kunnat ha en massa sociala feats så hade det varit trevligare<p><hr></blockquote><p>
Det finns två anledningar till att feats är strids-centrerade:
1. Feats är den enda yrkesförmåga fighters får, och de får massvis med många av dem (totalt 11 bonusfeats, plus 7 "normala" feats).

2. Äventyrare slåss ofta mycket, och därför är de ofta intresserade av att bli bättre på att slåss.

Det enda featet i PHB som är direkt socialt inriktat är Leadership, och Skill Focus kan ju givetvis användas på sociala färdigheter. Sedan har jag för mig att en del feats i FR är lite småsociala (Silver Palm t ex).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top