Nekromanti D&D, snart värre än AD&D ?

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Ni som är gamla hederliga AD&D spelare vet ju att det massproducerades nya böcker med, kits, classes, monster, spells och för att inte tala om magiska saker. Man tröttnar ju ganska fort, det blir mer som att samla på böcker än att hinna läsa igenom dem och använda dem i spelet, det blir helt enkelt för mycket. Som jag ser det verkar det som om D&D kommer att drabbas av en ännu större massproduktion eftersom Wizards har gett alla rättigheterna att producera böcker till d20 systemet...
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Sedan bör man även tänka på att om det finns en bok du ionte behöver så köper du inte den. Att de täcker många facetter av rollspelet ser jag inget problem med men jag tänker ju inte köpa alla böcker. Det gjorde jag inte heller till AD&D. Det blir bara för många och man skulle inte ens använda hälften. Man får tänka efter om man skall använda boken innan man köper den. Om jag till exempel vill göra en alv så kan jag köpa alvboken om jag anser att den hjälper mitt rollspelande som alv. Annars sparar jag bara pengarna till den där boken jag verkligen vill ha. Det är nästan bättre än att sitta och vänta på att just krigarboken skall komma när den kanske alldrig gör det. Till D&D kan man vara säker på att den kommer.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Det blir för mycket...

Men det finns ingenting som säger att man behöver allting.
Psionics Handbook är en bok som jag direkt sa nej till
Men de nya player handbooks är väldigt bra tillbehör.
Däremot sa jag nej till Herobuilder's Guidebook.
En del saker som kommer i framtiden som man verkligen måste fråga sig om man behöver: Epic Level Guidebook (kommer ni end nå level 20 och i sådant fall är det inte bättre att pensionera karaktärerna och börja om?), du kan ju alltid vänta och se, onödigt att köpa den så länge karaktärerna är under level 18 eller så. Oriental Adventures, ett direkt nej för mig, totalt ointressant. Manual of the Planes, Kan vara intressant, men kommer jag verkligen att använda det? Troligen inte.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Precis, vad har man för använding för allting själv.
Däremot är det bra att man kan få olika världen att spela
i, det gör rollspelandet mera intressant.
Du kan själv vara DM i én och spelare i en annan.
Då slipper du att lära dig flera system.

Kauris
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag håller med, det är som när man köper en video eller dvd, då måste man plötsligt köpa alla filmer och man hinner knappt se på dem. ;)

Ett stort utbud gagnar konsumenten förutom när man är rollspelare?

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Well, som tur är kan man ju utnyttja sin rättighet som kund och helt enkelt låta bli att köpa alla tiotals extraböcker. Man klarar sig IMHO utmärkt med bara de tre grundböckerna och valfri världsbok (om man inte spelar i en egen värld).

Personligen är jag ambivalent till klassböckerna - jag äger bägge de som hitills släppts, men eftersom max en tredjedel av dem är användbart för mig (golvplaner, kampanjinfo och liknande) så vet jag inte om jag kommer att införskaffa resten av dem. Hero Builders Guidebook var ett steg i rätt riktning, men på tok för tunn och innehållslös för att vara värd pengarna.

Manual of the Planes kommer jag antagligen köpa, dock inte Complete Powergamer's Handbook, hrm, förlåt...Epic Level Handbook hette den vist /images/icons/wink.gif

-R
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Munchkins Handbook...

...vill jag angående "powergamers handbook" berätta att jag hittade under LinCon. Helt hysteriskt kul modul med frågeställnigar som " Are you a munchkin" och "Winnig arguments with your DM"( eller linande) samt favoritrepliker som "YOU KNOW I DON'T CHEAT" ETC. Helt hysteriskt kul skämtmodul :)

Weeha!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Jag har inte för avsikt att vara alltför tyken men man behöver inte köpa böcker ifall man inte är intresserade av de sakerna,
vem (förutom riktiga fanatiker med mycket pengar) köper en bok om gnomer ???

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
dock inte Complete Powergamer's Handbook, hrm, förlåt...Epic Level Handbook hette den vist

Javiss, för om man spelar länge med en karaktär så är man ju en kobold.

det vet väl alla?

alla som inte spelar som jag är kobolder.


chrull - jag tar inte åt mig, men jag börjar tröttna...

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Håller med där, det är väl snarare väldigt kul att spela med samma karaktär ett bra tag och har inget med koboldism att göra. Hoppas du inte tog åt dig av min Munchkins- handbook-kommentar men det var faktiskt roligt att hitta en handbook som heter Munchkins handbook.

Weeha!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Det blir för mycket...

jag håller iofs med dig att många utav de böckerna som kommer att släppas till DnD kommer nog att vara rätt sugiga och inte ens en gång värda pengarna. Däremot gör jag som så att jag köper en hel del rollspel på auktioner, rätt billigt (en del dyrt *host*), för att få inspiration till mina andra kampanjer, fast då kan man ju fråga sig ifall jag kanske inte har lite dålig fantasi...
Men jag tycker alltid det är trevligare med mer perspektiv än ett.

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag tar inte åt mig i överhuvudtaget...

men jag stör mig väldigt på den hela "koboldjakten"...
jag fattar inte varför folk håller på.. är det för att själva bevisa att de inte är kobolder?

Och att hävda att höglevel karaktärer är "koboldiskt" tycker jag bara är löjligt och dumt... dessutom tycker jag det snarare är tvärtom, spelar man bara low levels betyder väl det att man bara dör hela tiden... och om man dör ofta betyder det också att man slåss mycket (inte alltid dock...) och det är väl typ det som kobolder gör? HnS?

Dessutom tycker jag det blir mycket mer karaktärsrollspelande vid de högre levlarna eftersom man inte har så mycket man kan gå och döda, man behöver heller inte jaga monster för deras skatter osv..

En karaktär med levels uppemot 20-25 måste ju vara känd över stora delar av världen.. och om han är omtyckt blir han inbjuden till massa roliga baler och grejjer som bäddar för härligt rollspel...


Nåja.. om härligt karaktärsspel, på en episk nivå är "koboldiskt" för folk så är jag gärna en kobold...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag kunde inte hålla med mera. Personligen tycker jag att det är riktigt roligt när rollpersonen har varit med ett tag, och kan inte se det där andra klagar på. Jag har haft som roligast med rätt erfarna RP.

Weeha!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ni måste ha haft fel spelledare.

Ni vet i början räddar man byar från orcher, sen städer från onda kulter, sen länder från invaderande demoner. Ungefär där är man 20:e. Då säger logiken att man måste ta sig an något värre så då är det väl solsystemet mot något plan och sen multiversum mot de onda gudarna.

Om man tar en titt på hur D&Ds och dess föregångares sytem är uppbyggda så är det lätt att förstå varför folk tycker att det är koboldiskt med spelen. Man får nya förmågor när man går upp, förmågor som för det mesta ökar ens kapacitet att göra skade eller minskar ens kapacitet att få skada. Väldigt lite bygger upp karaktären.

D&D hindrar givetvis inte att man spelar karaktärsollspel och där anser jag att det inte spelar någon roll vilken grad ens rollpersoner är man kan fortfarande ha en karaktär. Men om man spelar den typen av spel som centreras kring karaktärerna, relationer intriger och så vidare då har man inte heller så stor nytta av sina 153 hit points, sina bull rush feats, sina lightning bolts och så vidare. Personligen tycker jag att Epic Levels inte är värre än resten av systemet.



Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag håller med dig.. men D&d är också ett episkt spel och för att karaktärsspela med denna episka känsla så funkar karaktärer av typen "hjältar" väldigt bra.. i d&d visar leveln hur mycket "hjälte" man är.. så enligt mig är siffrorna bra till det också.. det är mycket lättare att förklara för sina spelare typ: ni är erfarna hjältar, kolla, level 25... än det tex i dod: ni är erfarna hjältar... öh.. ni har.. Dödat en Drake!

säger man level 25 till nån som har spelat d&d så fattar han/hon genast vad det handlar om..


systemet är inte det bästa för ordentligt rollspel, men det för episkt HnS är det bra... för episk och heroiskt helt normalt rollspel också...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
"Man får nya förmågor när man går upp, förmågor som för
det mesta ökar ens kapacitet att göra skade eller minskar
ens kapacitet att få skada. Väldigt lite bygger upp
karaktären."

Men det beror väl på hur du som spelare väljer att spendera dina skillpoints. Vill du lägga allt på megaZAPmagi och nya fräcka vapen, eller väljer du Bluff, Diplomacy, Perform/sing och Knovledge/knyppling, så kanske din figge blir mer minnesvärd. (Och roligare att spela)

-W
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Ibland svårt att avgöra innehållet i vissa böcker

Böcker som PHB och DMG fattar man ju att man behöver, och Psionic boken behöver man kanske inte, men när det släpps 10 böcker på en vecka då kan valet bli svårare...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nu är det ju inte direkt så att du får välja allt själv. Alla klassförmågor, stridsbonusar och räddningsslag har man och de kan man inte välja bort.

Och vad som gör en karaktär minnesvärd är vad han gör, inte skills och så, men visst är det roligare att spela den typ man gillar.

Samtidigt som det är polititiskt korrekt att spela djupt och karaktärer så får man inte glömma bort att det kan vara kul att städa upp i grottgångar också. Omväxling förnöjer.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top