Nekromanti D&D Next omslag

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Förutom att både lichen och beholdern ser ut att tänka "I will bite the first thing that jumps into my wide open mouth!" så tycker jag det är snyggare än 3.5s fejkjuveler och den mer cartoony stilen på 4:an, det sagt tycker jag att de omslagen plus owod mummy är de absolut fulaste omslagen som finns så man kanske inte ska ropa hej, men alltså de kan se både mycket sämmre ut och mycket bättre ut i högre upplösning.

/Luna Lovegood
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Om man jämför dessa böcker med 3rd och 4th edition istället för de äldre spelen så är detta de snyggaste grundböcker som WOTC någonsin har lyckats klämma ur sig. Bara det faktum är att inte ramverket tar upp hälften av framsidan och att bilderna är i fokus. Att DND-loggan ser ut lite som de äldre versionerna av den och mindre som något taget från Yu Gi Ohs designskola och att bilderna är mycket mindre cartoonish än de varit på länge. Wayne Reynolds i all ära men trotts att hans bilder är skitsnygga är de rätt serietidningsaktiga. Skalan på jätten känns rätt konstig men är knappast unikt för DND eller amerikaner. Ta en titt på trollen både i Cereval till Ereb Altor och Trudvang ska ni se att ni även där kan hitta helt galet överdrivna saker. Störande att jätten ser ut som en firegiant men är alldeles för stor för att vara det. Att det är en Beholder på framsidan till MM känns väl givet. Det ska det vara. Beholdern är dock antingen längre bort än det verkar eller alldeles för liten istället så det kanske mest är konstnären som har problem med proportioner.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Enligt D&D på Facebook är lichen ingen mindre än Acererak och jätten är King Snurre.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Magnus Seter;n21361 said:
Enligt D&D på Facebook är lichen ingen mindre än Acererak och jätten är King Snurre.
Snurre var väl ganska självklart – det är ju inte alla eldjättar som bär vit drakhatt och -cape.

(P.S. Om lichen är Acererak kan vi väl kalla honom för »demilich« fortsättningsvis …)
anth said:
Alla vet väl att en "demilich" är en uråldrig lich och det enda som finns kvar en en flygande döskalle.
Eftersom det helt uppenbart inte är en demilich på bilden kan vi väl kalla honom för "unge Herr Acererak" :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Oh, Rise of Tiamat

Länk till högupplöst bild av "The Rise of Tiamat"

som är äventyret som kommer i oktober

är en beskärning av den riktiga bilden

Länk till ännu större wallpaper-bild av Tiamat

Vilket fick mig att tänka på en anekdot från en ADnD2-session.
I ADnD var inte drakar så stora och mäkiga, en stor röd drake kunde ha max 88 hp och var lagom stor för att rida på.
I ADnD2 däremot kunde drakar bli gigantiska med flera hundra hp.
I avslutningen på en kampanj, där rollpersonerna hunnit bli level 20, mötte de en ancient red dragon med löjligt mycket hp, jag tror det var närmare 1000 hp.
Efter en episk strid dödade de draken och en spelare ville "hugga huvudet" av den döda draken och sätta upp det på väggen i sitt slott som trofé.
Efter att jag konsulterat Monstrous Compendium konstaterade jag att han inte kunde det. Draken var så stor att diametern på halsen måste vara mer än två meter och rollpersonens tvåhandsvärd var bara 1,5 meter långt. Och även om han lyckades halshugga draken skulle han få vissa transportproblem för bara huvudet vägde ett par ton.

Så "stora" drakar har funnits i DnD sedan 1989. :)
Anarchclown said:
Den bilden är för övrigt rätt cool trotts allt.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
D&D dog 1989 ^_~ Allvarligt så vara D&D 2nd i princip bara försämringar under slutet av 80-talet var det bara BECMI som höll fanan högt.
anth said:
Jag säger inte emot, jag ville mest sätta fingret på när "jättestora varelser" började dyka upp i DnD-universat.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
När folk säger att bilderna är oinspirerade eller inte så rollspeliga, vad betyder det? Jag har ingen åsikt om de här förutom att de är ungefär exakt vad jag väntat mig. Vad för omslag skulle ni ha velat se på nya DnD?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Björn Wärmedal;n21444 said:
När folk säger att bilderna är oinspirerade eller inte så rollspeliga, vad betyder det? Jag har ingen åsikt om de här förutom att de är ungefär exakt vad jag väntat mig. Vad för omslag skulle ni ha velat se på nya DnD?
Jag hade uppskattat att något av omslagen visade på mer saker än bara strid med groteskt stora monster. Utforskande, upptäckande, interagerande, skattletande, eller vad som helst :D
Anarchclown said:
Eller kanske sjukt stora och inspirerande miljöer istället?
chrull said:
Funkar väl bra under "Utforskande" :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vulgärt och oinspirerande är mitt omdöme.
krank said:
Vulgärt kan jag nog ställa upp på. Det ser jag dock inte som något negativt...
Eksem said:
Jag är inte helt säker på om jag tycker det är negativt eller inte heller, faktiskt. Oinspirerande är ett värre brott i min mening.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vilka är det egentligen som gillar den här typen av bilder? Ska sägas att det inte är på WoW-nivå, men det är inte så långt borta. Uppenbarligen är det rätt många som gillar överdrivna, extrema bilder, för spel som WoW och WH är ju framgångsrika. Är det för att locka barn kanske? Även fast medianrollspelaren vid det här laget är i åldern 50+ och snabbt blir äldre.
krank said:
Jag tror inte att det bara är barn som gillar fläskiga bilder. Det här med att "vuxna" gillar "seriös" fantasy känns som en föreställning vi kan lägga på soptippen direkt...
Eksem said:
Håller helt och hållet med krank här. Dels så tycker jag inte att WoW och det här är samma estetik till att börja med, och sedan är nog WoW-crowden inte heller övervägande barn för den delen vid det här laget. De är ju inte sällan 30 och 40 bast de också.
God45 said:
Jag håller 100% med Krank här. "Seriös" fantasy som på något sätt bättre är en konstruktion av den värsta sortens snobbar.
Ond bråd död said:
Nej, det är inte samma estetik förstås. Men det verkar vara samma syfte. Och om det inte är för barnen, varför har man såna bilder då? Vilka är det som tilltalas ab HoM&M/D&D/WH-stilen? Och jag har inte sagt nåt om seriös fantasy, bara frågat vilka som gillar den extrema highfantasybling-stilen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Bilderna är i min mening i samma tradition som Paizos omslag, och det är ganska många som gillar deras grejer. Så jag tror inte WotC tar någon större risk med att använda den här etablerade stilen.

/M
Eksem said:
Nej, mindre risktagande får man nog leta länge efter.
Rob said:
Jag tycker att de skiljer sig ordentligt ifrån Paizos omslag vad det gäller stilen på konsten, Paizo har en betydligt mer "tecknad" stil medans de här känns mer som traditionellt målade.

Vad det gäller motiven så är de väl snarlika.
pappa said:
Det som gör Paizos bilder tio gånger mer intressanta är ju inte motiven, utan detaljrikedomen. Det går att studera Pathfinder-omslagen och hitta nya grejer som man inte såg vid en första anblick. D&D Nexts omslag är man liksom färdig med efter att ha sett dem snabbt en gång. En snubbe som slåss mot en drake. Jaha.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Förresten, är inte den där beholderbilden från den där grejen de hade där olika konstnärer fick tolka samma bild? Kanske är Placeholders då.
Rymdhamster said:
Jag är rätt säker på att det inte är samma bild. Dock liknande. Det är möjligt att den är beskuren på ett sätt som lurar mig dock.
Ond bråd död said:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Oinspirerande.

Okej, jag fattar. D&D handlar till väldigt stor del om att slåss mot monster. Det är det reglerna till största delen behandlar och det som de flesta gör i sina D&D-kampanjer idag (ni OSR:are är ju annorlunda, men en rätt liten del av Nexts målgrupp).

Men måste det handla om enbart monster? För det är ju inget annat som pågår på omslagen. Mina tankar vandrar inte iväg någonstans, allt jag ser är en strid mellan en hjälte och ett monster. Det är inte mycket till berättelse. Jag »vet« rentav att hjälten vinner, vad annars liksom? Ska det vara så svårt att skapa ett omslag, med de nödvändiga monstren, som fortfarande ger antydningar om en berättelse?

Nej! Titta på Riotminds såsbok Mittland:

Hjälte, monster, men den senare är redan död. Jag undrar genast, vilka är personerna på bilden? Känner de varandra? Kommer den ena trösta den andra för förlusten av hästen, eller kommer vi de visa sig vara fiender? Jag vill läsa, höra, spela den berättelse som omslaget är en del av. Jag kunde inte bry mig mindre om vilka hjältarna på Next-böckerna är.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal;n21444 said:
När folk säger att bilderna är oinspirerade eller inte så rollspeliga, vad betyder det? Jag har ingen åsikt om de här förutom att de är ungefär exakt vad jag väntat mig. Vad för omslag skulle ni ha velat se på nya DnD?
Mer något i den här stilen:







chrull said:
Jag tyckte nog de här bilderna var precis lika illa.
Nils of Light said:
Särskilt den sista är riktigt snygg.
Eksem said:
Jag håller med chrull här, den översta bilden är ju exakt som de nya omslagen. Eller den sista gillade jag iofs.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag tycker det ser roligt ut (DnD next dömt från omslagen alltså).
Jag är ganska trött på pretentiösa seriösa indie rollspel som bara är roliga på en metanivå.
Jag vill high fiva mina medspelare och sammanfatta spelkvällen med Awesome!
DeBracy said:
High fiva de andra spelarna och sammanfatta spelkvällen med ”Awesome!” låter precis som när jag spelar indiespel. :D
JohanKarlsson said:
Haha, awesome! (high five)
Jag sade inte att jag var trött på alla indiespel.
DeBracy said:
Ahaaa. Vilken finess!
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Dante;n21386 said:
(P.S. Om lichen är Acererak kan vi väl kalla honom för »demilich« fortsättningsvis …)
Acererak in disguise som en vanlig lich! Most cunning!
God45 said:
Acererak är en douchebag med historia av sådana trick så det hade inte förvånat mig ett dugg :p
 
G

Guest

Guest
Nu glider jag ifrån ämnet, men är det nån som vet när, var och hur man köper D&D Next?
Nils of Light said:
Startboxen släpps 15 juli, då lär den väl finnas att köpa lite överallt, tex i Science Fiction-bokhandeln.
 
Top