Nekromanti D&D Next omslag

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
I den här länken kan man se omslagen för D&D next (givet att de inte är placerholders).

http://www.wizards.com/dnd/catalog.aspx?sort=date-desc


Jag måste säga att för min del så känns de väldigt risiga.



Starter set -
Min pet-peeve för bilder med enorma drakar (om en drake är så där stor så kan bara någon töntig anime karaktär döda den för den skulle vara immun mot alla vanliga attacker) gör att jag tycker att den här är tråkig, bilden är naturligtvis en homage till Mentzers röda basic box (som också hade en för stor drake). Konsten i sig är hyffsad men inte ens nära så dramatisk som Mentzer boxen.


Player's handbook - Bigger is better tydligen här har vi en enorm jätte som måste vara 8-9 meter (gentemot jättar i originalet som var mellan 3-4 meter långa) så återigen så måste vi ha anime karaktärer för att kunna besegra den typen av monster på ett någorlunda trovärdigt sätt. Jag tycker att de här omslagen sätter en jävligt tråkig standard på spelet det känns som att det är HIGH fantasy det handlar om och inte sword and sorcery överhuvudtaget. Själva motivet i sig är tråkigt och det slår väl iofs AD&D 2nd (och möjligtvis 3rd) men är ingenting gentemot DATs omslag på den första PHBn.


Dungeon master's guide - Åh gud det här är illa... hur kan de ha så här dålig konst på sina flaggskepp den här känns som en skurk ifrån en tecknad serie ifrån en barnkanal. Easlys omslag från 1983 är min favorit DMG.


Monster Manual - Bara vansinnigt ointressant om man jämför med till exempel WAR (som iofs är långt ifrån perfekt men jag gillar honom när han håller sig i skinnet) som målar alla PFs hardbacks så är det här så oinspirerat.

Jag måste säga att det här har tagit udden av mitt intresse för den här versionen av D&D jag trodde väl kanske inte att jag skulle spelleda den men jag har ändå sett fram emot releasen för att jag är intresserad av var de har hamnat (och samtidigt visa stöd för att de gick ifrån 4E) men det här var verkligen inte kul.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Min förta reaktion var "Är alla monster SKITSTORA?" Till och med Lichen(?) på DMGn ser ut att vara 10 meter lång? Eller?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
chrull;n21072 said:
Min förta reaktion var "Är alla monster SKITSTORA?" Till och med Lichen(?) på DMGn ser ut att vara 10 meter lång? Eller?
Samma här. Sen har jag aldrig gillat D&Ds high fantasy-stil, men jag är nog inte riktigt målgruppen heller.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Stabilt men ganska tråkigt. Det var mitt första intryck.

MM var hade fula äventyrare.

PH kunde jag inte riktigt se vad det föreställde. Nån slags jättestor jätte. Ser okej ut ändå.

DMG: är den jag tycker ser bäst ut.

/Magnus
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Dmg boxen ser ut som Galactus och Skeletors kärleksbarn
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag upplever somehow att i en värld där rollspel hela tiden blir snyggare och får mer och mer pengar att lägga på bra illustrationer, har D&D frånochmed 4th edition basically tagit ett steg tillbaka och blivit lika fult som WoW. De här omslagen var tydliga exempel på det.
obak said:
Joe madureira har mycket att stå till svars för
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Jag gillar dem! :D Så dags att gå emot strömmen igen!

Hur kan man ha en för stor drake?

"My armour is like tenfold shields, my teeth are swords, my claws spears, the shock of my tail is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my breath death!"

För stor drake? Pffff.... En drake ska inte vara en naturlig varelse som äter i snitt tre kor varje vecka och kräver tillräckligt stora hjordar av djur inom sina territorium för att överleva. De ska inte ha körtlar som skapar naturligt napalm bestående av fettet från saker de äter och kemikalier från deras körtlar. En drake ska vara djävulen. Varje drake skall vara djävulen. En fysisk form given till ondska och girighet och hunger med en intelligens nästan lika skarp som dess klor och dess klor klyver stål som om det vore en varm kniv genom smör. Den ska vara en naturkatastrof som kraschar ner över hela nationer. Och de ska inte dödas med hjälp av arméer eller katapulter. De ska dödas av hjältar. Om det är St. Göran som anfaller i skinande rustning eller Sigurd som gömmer sig i ett hål och sticker den när den inte är beredd spelar ingen roll, det här är D&D och det är bara en fråga om vilken klass du vill spela.

En Beholder är på framsidan av monster manualen där den hör hemma! Perfekt, inget monster är lika mycket D&D som beholdern utom möjligtvis draken (som inte är jättespecifikt till D&D ärligt talat) och naturligtvis lichen. Och Lichen är på en annan bok :)

Så grymt bra, två tummar upp!
chrull said:
Mitt problem handlar mer om att ALLA monster som är med är sjukt stora. Beholdern känns för stor den också.

Jag hade hellre haft typ en stor drake, en normalstor lich och en hord av kobolder på omslagen...
Magnus Seter said:
"Kom och spela nya D&D! Du kan kämpa mot de HÄR miniskula kreaturen .... kobolder! trädgårdstomtar! sniglar i normal storlek! Hushållskatter!"
Rob said:
Less is more... modern fantasy känns vulgär.

Har du sett Tolkiens egen illustration av Smaug? Han är en daggmask i jämförelse med de här drakarna. Om man ser på St. Göran och Draken statyn så känns det som en väldigt lämplig storlek på en normal drake.
CapnZapp said:
Jävla skitkommentarer! Ovanpå allt annat kan jag inte lajka Seters kommentar, bara anmäla den och det känns som motsatsen till vad jag vill uttrycka! :)
God45 said:
Magnus svarade precis vad jag tänkte svara :)

Men verkligen Rob? Den draken ser ut som en krokodil och inte en stor krokodil heller. Smaug beskrivs inte som någon patetisk liten krokodil, han beskrivs som enorm på en geografisk skala. Vad sägs som att ha lite häftiga saker att slåss med? Det här är inte någon tråkig "realism är viktigt" setting, det här är satans D&D. Kan vi tänka oss bort från någon sorts grisodlar misär där vi realistiskt måste avgöra om svärd kan dras från ryggen? Det är en DRAKE! Det är inte ett djur som lyder under fysiska lagar. DRAKE!
Magnus Seter said:
Smaug ... bah! Ancalagon, det var Tolkiens riktiga drake! Så stor att den krossade ett berg när den dräptes. :D
Rob said:
God45 jag är ledsen men den fantasy du uppskattar är motbjudande för mig. Att bara vräka på fungerar inte för mig det blir inte häftigt för att det är en apokalyptic dragon stor som en bergskedja som dräps av en halv-demon med "the god-slayer of hit points" osv vi har helt diametralt olika smak vad det gäller fantasy.

Angående Smaug så påminner han rätt mycket om en krokodil i Tolkiens egen bild av honom och han ser att vara kanske 15 meter lång dvs som en röd drake ifrån ad&d.
 

Nils of Light

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
24
Tycker dom ser... bra ut, men ganska ordinära. Hade önskat mig lite mer atmosfär och mystik snarare än bara OMG STORA MONSTER ZOMG! Men som sagt, tycker det ser okej ut, bara lite oinspirerat. Svårare har jag för texten, varför sånt tråkigt typsnitt?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Alltså... jag tycker omslagen känns väldigt billiga. Som en sämre sortens serietidning typ (ockej, "sämre" var kanske ett väldigt hårt ord, triviala kanske är bättre. Eller jag vet inte.).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nils of Light;n21130 said:
Hade önskat mig lite mer atmosfär och mystik
Det där har du rätt i. Ett äventyrsgäng i en dungeon eller i något slags skum situation vore coolt. MONSTER plus HJÄLTE känns lite trist.

/Magnus
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Jag hade tänkt skriva en sarkastisk post om små drakar och grejer. Men ärligt talat, titta på hur gulligt den här är:



Sååååå gullig!
Magnus Seter said:
Funkar den som cigarettändare?
God45 said:
Om den gör det tänker jag skaffa en :)
anth said:
Ooh - det är ju en faerie dragon. :)

(för de som är intresserade är det latinska namnet Draco Volans)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
*Host* 960 sidor totalt för de tre grundböckerna?

En tiondel är för mycket för mig, men jag var nog inte i fokusgruppen ändå. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Tja, jag tycker väl att de ser okej ut för att vara fantasy, liksom. För mig får det gärna vara väldigt fläskig high fantasy i D&D, jag gillar stora skillnader i skalor på monster och sånt. Frågan är för min del mest hur man representerar detta snyggt med kartor och miniatyrer när man väl spelar sen...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bilderna tyckte jag var för mycket "superhjälteserie", men det är väl som det är. Det är ett spel främst för en amerikansk målgrupp. Övriga omdömen väntar jag mer tills jag håller böckerna i handen. De kanske funkar IRL. Typografin funkade, fast den borde vara skitful. Konstigt.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Guuuuud så tråkigt. Tycker iofs att det ser väldigt mycket ut som placeholders.
Bilderna är väl okej, även om kompositionerna i princip är identiska (hjälte + stort monster) och några omslagsbilder är väldigt lika varandra. Men jag håller inte med om att typografin funkar speciellt bra. Vitt med svart outline? Är det ett bokomslag eller ett meme liksom?
Robban said:
Vitt med svart outline kan läsas mot precis vilken bakgrund som helst, troligtvis därför.
pappa said:
Däremot är det fruktansvärt svårläst jämfört med att köra bara en färg. Och ser allmänt taffligt ut.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
wilper;n21148 said:
*Host* 960 sidor totalt för de tre grundböckerna?

En tiondel är för mycket för mig, men jag var nog inte i fokusgruppen ändå. :)
AD&D 1st edition var 470 sidor, D&D 3E var cirka 740 sidor, 4E var cirka 820 sidor...

Det måste varit ett slag sedan du spelade D&D senast...
wilper said:
Tja, ett år sedan kanske, det var iofs Holmes. :)

När vi spelade på riktigt var det AD&D 2ed, och DM höll i alla böckerna så att vi inte skulle fuska, det var tider det.
CapnZapp said:
Amen to that :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Fult eller inte, jag tycker det mest intressanta är att de inte ser så "rollspeliga" ut.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vad ni alla har missat, är att de enda spelbara raserna i D&D Next är halflings, gnome och dvärg -det är *därför* alla monster ser stora ut...

:cool:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Arfert;n21161 said:
Bilderna tyckte jag var för mycket "superhjälteserie", men det är väl som det är. Det är ett spel främst för en amerikansk målgrupp. Övriga omdömen väntar jag mer tills jag håller böckerna i handen. De kanske funkar IRL. Typografin funkade, fast den borde vara skitful. Konstigt.
Ja, D&D-loggan är ganska nice, inte lika övertygad om att titeltextens förträfflighet i teorin, men i praktiken... Funkar det. Liksom.

Jag tycker inte bilderna är särdeles wow:iga, fast jag hade ju gärna sett mer symboliska bilder - röd drake mot svart bakgrund, få färger och skarpa kontraster. Typ.

Just draken för boxen känns som att det är lite för blah. Ljusgrönt? Ok, men resten av bilden känns lite väl ljus för att ge den superpondus, imho. Det här med "enfärgade" bilder känns som ett problem för alla böckerna.

Det är ju inte lika trist som 3.x-böckerna, men ändå. :)
 
Top