Nekromanti D&D Kampanj över Nätet

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Hejsan alla!

Detta äro en inbjudan till en äventyrskampanj satt till odefinerad kampanjvärld. Vårt mål är att vi har en grupp spelare som tillsammans spelar det som man kommit överrens om. Vi kommer också alternera spelledare så att när en liten krönika är färdig så tar nästa spelare sig an rollen som spelledare.

På detta sätt hoppas vi få en liten större kontinuit än man brukar få närväl en spelledare har tröttnat på att spelleda.

Vi kommer spela över Voicecom, främst Skype då detta funkar på alla plattformar, samt IRC då spelgruppen önskar det före voicecom.

Intresserade spelare: Xenstrom, DeBracy, Yyy, Yassilus, Radagast, Sleepwalk

Förslagna kampanjmiljöer: Nabourne (helt nytt hemmabygge.)

Tanken är att vi tillsammans drar upp grunderna i Nabourne och där sedan varje spelledare skapar det den behöver till sina äventyr, varpå det är upptill nästkommande spelledare att ta vid om den så önskar med det som är nyligen skapat.

Vi har också diskuterat om man skall spela det spelledaren vill, eller det gruppen vill. Koncensus där blev att det är väldigt tråkigt att behöva spela i en kampanjvärld man inte tycker om, varpå alla bör vara överrens om vad man skall spela helt enkelt.

Sökes: Intresserade deltagare! Anmäl er till mig, diskutera i tråden, gör er röst hörd!
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Jag är intresserad, fast måste åtminstone först och främst ominstallera operativsystemet, vilket jag skall försöka under början på nästa vecka.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Tänkte på en sak...

Om det blir många som vill vara med, kan det ju bli problem att få tiden att passa för alla deltagare... hur löser man det problemet?

Jag t.ex. har två småbarn (1 år respektive 2½ år gamla), varför det oftast är lättare för mig sena kvällar och ibland nätter än dagtid.

// Radagast
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Speltider

Det är ett bekymmer att spika speltider oavsett hur, var och när man spelar. Problem är till för att lösas, så det löser vi om det uppstår. Jag vet att av de listade är det bara Yassilus som inte kan spela sent på kvällar och framåt.

Vi får bestämma också om det skall bli spikade datum och tider eller om de skall fluktuera baserat på när man kan helt enkelt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Intresserad...

...är jag. :gremsmile:

Vi kommer spela över Voicecom, främst Skype då detta funkar på alla plattformar, samt IRC då spelgruppen önskar det före voicecom.
Hur är kombinationen tänkt att fungera då?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Demokrati & Kommunikationsvägar

Vi kommer spela över Voicecom, främst Skype då detta funkar på alla plattformar, samt IRC då spelgruppen önskar det före voicecom.
Hur är kombinationen tänkt att fungera då?
Om den aktuella gruppen har någon som vägrar spela via Skype så får det bli via IRC, om man inte vill spela över Skype men fortfarande vill låta de andra göra det kan man använda Skype som IM-klient i konferensen. En perfekt kompromiss helt enkelt, men det bygger som sagt på att alla i gruppen är med på det.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Jag skulle vara intresserad, men jag kan inte D20 reglerna.. Men det låter som en sak som skulle vara rolig att spara IRC(om ni spelar så)loggarna av så att alla kunde läsa
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Intresserad...

Saken är den att jag har dålig möjlighet till att delta i spel baserat på mikrofoner (min är kass och inte speciellt bra till att börja med, medan omgivningen jag sitter i inte direkt är lämplig för användande av den). I IRC-spel däremot är det mycket mer intressant, så... There you have it. Jag är gärna med, men kan bara delta i den ena formen. :gremfrown:
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Tärningsjoxet

Hur är det tänkt med tärningsjoxet? Lita på spelarna...SL slår allt, varje SL gör som en själv tycker passar bäst...eller?

// Radagast
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Uppdatering! Alla intresserade, läs här!

D&D-kampanj, online

Intresserade: Xenstrom, DeBracy, Elriique, Yassilus, Sleepwalk, Radagast.

Idé: Gemensam kampanjmiljö, flera olika spelledare som spelleder i tur och ordning, kortare äventyr (max 3 spelmöten?). Alla ska vara överens om saker. Fasta och impromptu spelmöten.

Förslagna kampanjmiljöer: Nabourne, helt nytt hemmabygge. Vi samlas och går genom idéer, sen det som inte bestäms då, lämnas öppet till att detaljeras under spelandets gång. Efter en sån detalj kommit upp ska vi ha en wiki dit man kan rapportera så att kampanjmiljön hålls konsistent. När nåt sedan detaljerats, om det ska ändras så ska det ske under spel.

Hur: Via Irc (chat) eller röstkommunikation (skype, ventrilo, teamspeak, konferens). Varje spelledare bestämmer själv hur det sköts. Varje spelledare väljer själv hur reglerna ska skötas.

Samma RP oavsett SL. (Se dock mina svar på frågorna nedan.)

Initiala frågor:

När är det lättast för dig att spela: Vardagar, helger, eftermiddagar, kvällar, nätter, specifika tider.
Vad vill du ha för RP?
Vilken typ av äventyr har du tänkt att spelleda.
Vilka arter, yrken, magier, prylar, färdigheter etc från publicerade eller egna kampanjmiljöer vill du ha med, om några.
Om du har några andra idéer att komma med så gör gärna det.
Vi kan behöva diskutera en del regelfrågor som exempelvis hur mycket magi som ska delas ut, hur fort folk ska gå upp i grader och så, så kom förberedda med argument om det är nåt du brinner för.
Kan du tänka dig att vara bland de första att spelleda?
Hur ska vi sköta frånvaro?

Xenstroms svar här inom parentes: (Lättast att spela söndag-torsdag kväll.
Min RP kommer vara en adelsman, med ungefär lika mycket intresse för vackra damer som för magi och affärer. Han är också en tjuv. Jag kommer också använda honom som potentiel SLP i egna äventyren. Som arbetsgivare.

Mina äventyr kommer vara mysterier, sociala, med enstaka old-school-äventyr bland dem. De tenderar att vara centrerade runt händelser snarare än RP:s bakgrunder.
Jag är väldigt nöjd med D&Ds grundutbud, men jag gillar magiska tatueringar (som fanns med i Nabourne innan Yyy berättade att de fanns med i Eberron också), att magi påverkar kastaren så att det syns att man sysslar med magi och många intelligenta arter i miljön.

Jag är för att vi är försiktiga med permanenta magiska föremål, och hellre få, bra, än många halvdana, helst då sådana man kan bygga hela äventyr runt. Just avancemang i grader tycker jag ska gå långsamt, och 13-mötesregeln från D&D D20 gillar jag inte alls. Typ en 3 äventyr per grad i början är mitt ideal. Jag ska erkänna att det var ett bra tag sen jag plöjde genom reglerna. Ska ta och göra det. När jag själv spelleder kommer det vara ganska regeltunt, 2nd-ed-känsla med D&D D20:s regler typ.
Jag kan tänka mig vara bland de första att spelleda så länge det kommer lite inspiration bara.

Frånvaro är lite känsligt, men jag tycker att om man har fasta speltider (vilket jag kommer ha som SL) så får man acceptera lite frånvaro, speciellt i staffetspelledande av detta slag, annars så håller man ju de andra från att få spela och spelleda förän äventyret är klart. (Alternativt kan man ju ha en grupp av rollpersoner per spelledare, eller en karaktärsbank att välja från av lediga karaktärer…hmmm.)

Arbetsplan:
Möte där vi diskuterar ovanstående frågor och idéer nästa vecka, tisdag den 19:e April klockan 19:00 på IRC och kanalen #rpgonline.
Göra rollpersoner följande till följande vecka och sammanställande av idéer till ett enhetligt dokument (sistnämnda Xenstroms uppgift).
Slå upp wikin (Fixas av Yyy) och sätta igång med äventyrsskapandet.
Börja spela när första äventyret är gjort!
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Tärningsjoxet

Det är sånt som kan diskuteras på mötet som står i uppdaterade posten. :gremsmile:
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Tärningsjoxet

Jojo, men jag skrev mitt innan du ;-) Även om ditt är skrivet samma minut *flin*

// Radagast
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Anmäler frånvaro

Eftersom jag inte är tillgänglig klockan 19 (nej, då är jag rockstjärna i en timme på skolan, kommer så snart jag kan) så tänkte jag att det vore läge att lämna mina tankar här för allmänbeskådan istället.


När är det lättast för dig att spela?
kväll/helg, måndagar och onsdagar har jag oftast annat för mig men de andra kvällarna i veckan kan funka.

Vad vill du ha för RP?
Jag har märkt att jag ofta spelar folk med hög Dex eller Cha, så... nåt hyggligt socialt säkert. Klassmässigt talat så Rogue eller nåt annat med hyggliga skill points. Eventuellt en Sorcerer... Äsch vad det finns mycket att spela! :gremlaugh:

Vilken typ av äventyr har du tänkt att spelleda?
Precis som Xenstrom är det nog mer händelsebaserade saker som gäller. Gärna äventyr i stad.

Vilka arter, yrken, magier, prylar, färdigheter etc från publicerade eller egna kampanjmiljöer vill du ha med, om några?
Tja... många raser och mängder av magiskaorylar etc. är inget jag går igång på men det mesta är helt OK för min del.

Avslutningsvis så tycker jag väl att räcker med att stiga i grad lite nu och då. Det är inte så känsligt för min del. Gällande hur regler sköts så... ja... jag vet inte riktigt. Orkar man kan man ju köra med en Bot på IRC iaf. Själv är jag väl inte så brydd i reglerna så det spelar inte mig så himla stor roll helt enkelt, vilket kan vara till nackdel för vissa klasser med väldigt specifika förmågor (ökad förflyttning t.ex).

Hur frånvaro ska skötas är en mycket bra fråga som tåls att tänkas på... då jag kan tänka mig att risken är större att jag drabbar er med frånvaro än drabbas av er frånvaro (särskilt om det blir en fast, något olycklig, speltid) så vet jag inte riktigt vad jag ska komma med för bra synpunkt. :gremsuck:
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Anmäler frånvaro

Detsamma, men min orsak är sjukdom. Orkar knappt ta mig ur sängen med 39,9 graders feber.

// Radagast
 
G

Guest

Guest
Hej!

Jag är absolut intresserad, men detta är nytt för mig och jag har ingen aning om hur det fungerar...

Var kan man få veta mer?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Mötesprotokoll & Uppdatering

D&D-kampanj, online. Fas 2.

Involverade, deras arbetsuppgifter och deras rollspel.nu/chat-namn:
Daniel Schenström (Arbetskoordinator, spelledare och spelare. Finns ej på rollspel.nu/Xenstrom).
Anders Bohlin (Spelledare och spelare. DeBracy).
David Hagman (Wikiskötare, spelledare och spelare. Yyy/Elriique).
Martin Ackerfors (Vet vi inte riktigt än. Yassilus).
Robert Jonsson (Spelledare och spelare. Sleepwalk).
Fredrik Derefeldt (Spelledare och spelare. Radagast).

Vad händer nu?
Tisdagen den 26:e, klockan 21 har vi nästa möte.

Till dess ska rollpersonerna vara gjorda. Vi använder 3.5-reglerna och om någon inte har dem hemma, finns de på nätet i form av en SRD här: http://www.systemreferencedocuments.org/35/sovelior_sage/home.html I värsta fall får de som har 3.5 uppdatera karaktärerna för de som ej har 3.5 eller internetaccess. Gubbarna ska finnas i elektronisk form så vi kan dela dem mellan varandra så vi spelledare kan skapa passande äventyr.

Oavsett yrken så har alla Rogues skillpoints för första graden. Förutom det regeltekniska är ju en bakgrund trevligt, men på mötet diskuterar vi rollpersonerna lite grann och försöker hitta på några krystade relationer dem emellan. Eller ska vi köra den klassiska ”Ni sitter på ett värdshus när…” första gången och se vad som händer?

Daniel kommer sen slå ihop ett samlingsdokument med allt och dela ut och i den vevan bör wikin köra igång. Efter rollpersonsmötet bör vi också sätta igång och skapa äventyr. Se till att hålla mig ajour med hur arbetet går (inte nån rapportering av avancerat slag, utan bara att ni säger till när ni har ett färdigt äventyr, så att folk får reda på det). Om det är nån som verkligen, verkligen vill spelleda allra första så kan den ju göra det känt på något sätt.

Inget som står här är fastslaget i sten, uutan är resultat av diskussioner mellan mig (Daniel) och några av er andra online. Ni som missat mötet har förstås all rätt att komma med era åsikter, men gör det så snart ni kan.

Kampanjmiljön:
Vår bas är en handelsstad, en smältdegel av olika kulturer, den är en sista utpost, den sista delen av ett lättigenkännligt europabaserat fantasyområde. Bortom den ligger okända märkliga länder. Jag har liknat den vid Istanbul, här ska finnas en mängd olika kvarter, olika kulturer, folkfyllda bazaarer, trånga underjordiska gränder, grandiosa broar, fallfärdiga tunnlar, ruckel, palats allt vi kan tänka oss. Alltid händer något nytt här, det är liv och rörelse.
Vi kommer inte specificera speciellt mycket innan spel utan det mesta får växa fram under spel och äventyrskonstruerandet. När något sedan detaljerats så läggs det till i wikin så att alla kan hållas uppdaterade och så att miljön hålls konsistant. När något väl etablerats måste det ändras genom spel.

Vi importerar en del coolheter från de kommersiella världarna, hittils är följande bestämt: Muls (Dark Sun), halvelementarer (Return to Temple of Elemental Evil)

Äventyren:
Kortare äventyr. Detta är en viktig punkt, eftersom vi är så många spelledare som ska samsas så gäller det att hålla dem korta så att alla får spelleda. Förslaget ligger på max 3 spelmöten. Det är också föreslaget att vi levlar vid vart 3:e eller 4:e spelmöte.

Magi:
Formelkastare kommer ha tillgång till fler formler än grundreglerna. Det kan komma att bli ändringar i formellistorna och borttagande av formler som inte passar in i miljön.
Vi skrotar allt vad generiska magiska föremål och lågnivåföremål heter. När magiska föremål dyker upp handlar det om åtrådda, eftersökta, mäktiga föremål med bakgrunder och som driver på äventyr.
Det finns magiska mönster (runor, tatueringar, symboler).
Magi påverkar kastaren så att det syns att man sysslar med magi om man kastar ofta.

Speldagar:
Följande dagar och tider är de som alla kan:
Söndagar 19-23 (Så det borde bli vår fasta speldag.)
Tisdagar kan alla för det mesta.
Det finns också tillfälle för impulsspelmöten förstås, men de bör vara verkligen korta, eller fortsättning/avslutning på något som påbörjats på den fasta speldagen.

Spelsätt:
Följande spelledare spelar via röstkommunikation:
David
Anders
Följande spelledare spelar via chat:
Daniel (IRC)
Robert (IRC)

Regler:
Varje spelledare väljer själv hur reglerna ska skötas, inkluderande husregler. Spelarna ska informeras om detta innan spel så att de vet vad som gäller.
Daniel tycker att avancemang i grader ska gå långsamt, och 13-mötesregeln från D&D D20 gillar han inte alls. Typ en 3 äventyr per grad i början är mitt ideal. David tycker vi levlar en gång mellan varje SL.

Samarbetsriktlinjer:
Alla ska vara överens om allting i de beslut som tas.

Frånvaro:
Frånvarande spelare innebär frånvarande rollpersoner. Rollpersonerna är helt enkelt upptaget med något annat vid just det tillfället. Det är också en av anledningarna till att det ska vara korta äventyr så att detta sätt fungerar.

Folks rollpersoner:
Rollpersonerna i sin helhet ska vara klara till nästa möte, men här är ett litet smakprov på vad folk tänkt sig.
Daniel: Min RP kommer vara en alvisk adelsman uppväxt i ett människodominerat samhälle, med ungefär lika mycket intresse för vackra damer som för magi och affärer. Han kommer också att vara åt det heroiska swashbucklerhållet. Jag kommer också använda honom som potentiel SLP i egna äventyren. Som arbetsgivare.
David: Alvisk naturnära druid som dessutom är halvelementar av vinden.
Anders: Jag har märkt att jag ofta spelar folk med hög Dex eller Cha, så... nåt hyggligt socialt säkert. Klassmässigt talat så Rogue eller nåt annat med hyggliga skill points. Eventuellt en Sorcerer... Äsch vad det finns mycket att spela!
Robert: Vill spela nåt <beeeeep>.

Stil på äventyren.
Följande är lite stilen på äventyren varje spelledare tänkt sig.
Daniel: Mina äventyr kommer vara mysterier, sociala, med enstaka old-school-äventyr bland dem. De tenderar att vara centrerade runt händelser snarare än RP:s bakgrunder. Jag kommer ha ganska regellätta spelningar, tänk 2nd eds filosofi med 3rd eds regler.
Anders: Precis som Daniel är det nog mer händelsebaserade saker som gäller. Gärna äventyr i stad.
Robert: Mitt spelledande brukar ju ofta gränsa mot mysterium/problemlösning (alltså i form av moraliska dilemmor/gåtor och liknande), så jag skulle gissa att sådant kan återkomma oavsett sorts äventyr. Men ah... Jag vet inte. Är dålig på högt adligt spel, så jag föredrar gärna äventyr på en liten mer grunt nivå att spelleda s.a.s. Sedan kan miljö variera (stadsäventyr eller skogsäventyr spelar mindre roll).
David: Har tänkt spela ordinärt D&D-spelande. Dvs 3-4 monstermöten per speltillfälle varav ett drar 50% av gruppens resurser.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Mötesprotokoll & Uppdatering

Robert Johnson (Spelledare och spelare. Sleepwalk).
Meh!

JONSSON!

*sparkar YYY på smalbenet*

Spelsätt:
Följande spelledare spelar via chat:
Lägg till mig här.

För oss som inte har mikrofon, hur löser sig det hela då? Kan vi vara med ändå?

Robert: Vill spela nåt adels-rogueaktigt.
Nu kanske du syftade på Johnson, men jag vill minnas att Herr Jonsson inte nämnde något om adel i alla fall. Han frågade om Xenstrom var det... :gremtongue:
 
Top