Nekromanti D&D Kampanj över Nätet

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Aje!

Jag bara skickade in det som herr Xenstrom skickade till mig :gremsmile:

Kan se till att uppdatera iofs så du slipper vara gråa Robert från gnällbältets huvudstad Örebro istället för blueslegenden.. :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Att döpa en värld...

Under natten har vi (jag, Xenstrom och Yyy) spånat på namn till vårt hemmabygget vi kommer lira i. För att få in lite glamorös demokrati i tillvaron tänkte vi att vi skulle rösta fram vad det blir.

I mitt alldeles nyuppfunnen urprimitiva röstningssystem får man dela ut 2 respektive 1 poäng. Lämpligen ger man då 2 poäng till sin favorit och 1 poäng till det namn man tycker är näst bäst. Skulle det bli lika... ja... då får vi väl låta de båda alternativen mötas i en dödsmatch.

Här kommer en massa namn i alla fall!

Athellan
Manana
Walenia
Valeh
Remel
Nonni
Raudska
Jove
Kerbersh
Valuja
Maanule
Kelahiran
Kelhira
Kelandor
Kelandorien
Jogoo

Rösta kan vi väl gott göra i svar på detta inlägg.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Jag antar att namnet syftar på världen?

Min 2p röst: Walenia
Min 1p röst: Valeh
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Here are the results from the ...

... norwegian jury.

1 point goes to ... Valuja.

Valuja ... un pointe.

And finally, 2 points goes to ... Remel!

Remel ... deux points.

And that concludes the voting of the norwegian jury.

M.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Protokoll: På tisdag slutförs karaktärerna!

(Orkar inte fixa till texten något nu. Läs och kom till IRC vetja.)

D&D-kampanj, online. Fas 2. Revision 1.

Involverade, deras arbetsuppgifter och deras rollspel.nu/chat-namn:
Daniel Schenström (Arbetskoordinator, spelledare och spelare. Finns ej på rollspel.nu/Xenstrom).
Anders Bohlin (Spelledare och spelare. DeBracy).
David Hagman (Wikiskötare, spelledare och spelare. Yyrkoon/Elriique).
Martin Ackerfors (Vet vi inte riktigt än. Yassilus).
Robert Jonsson (Spelledare och spelare. Sleepwalk).
Fredrik Derefeldt (Spelledare och spelare. Radagast).

Vad händer nu?
Tisdagen den 3:e maj, klockan 21:00 har vi nästa möte. Till dess ska rollpersonerna vara gjorda. (Det var meningen att detta skulle vart klart senaste mötet men Fredrik dök inte upp och David var missnöjd med balansen som orsakats av att grundegenskapsgenereringssättet var frivilligt.)

Vi använder 3.5-reglerna och om någon inte har dem hemma, finns de på nätet i form av en SRD här: http://www.systemreferencedocuments.org/35/sovelior_sage/home.html I värsta fall får de som har 3.5 uppdatera karaktärerna för de som ej har 3.5 eller internetaccess.

Gubbarna ska finnas i elektronisk form så vi kan dela dem mellan varandra så vi spelledare kan skapa passande äventyr. Oavsett yrken så har alla Rogues skillpoints för första graden. Rollpersonsgenereringssättet är frivilligt. Använder du Standard points buy-systemet (från DMG) så får du använda upp till 45 poäng. Förutom det regeltekniska är ju en bakgrund trevligt, men på mötet diskuterar vi rollpersonerna lite grann och försöker hitta på några krystade relationer dem emellan. Eller ska vi köra den klassiska ”Ni sitter på ett värdshus när…” första gången och se vad som händer?

På nästa möte är det nog dags att diskutera eventuella husregler och stilar som varje spelledare kommer köra med, samt enas om vissa reglers användande eller inte, för konsistensens skull.

Till nästa möte kommer Daniel göra en lista på lämpliga feats och spell-like abilities som kommer vara kompensationen för icke formelkastande klasser för den extra mängd formler dessa har under våra husregler.

Daniel kommer sen slå ihop ett samlingsdokument med allt och dela ut. Efter rollpersonsmötet bör vi också sätta igång och skapa äventyr. Se till att hålla mig ajour med hur arbetet går (inte nån rapportering av avancerat slag, utan bara att ni säger till när ni har ett färdigt äventyr, så att folk får reda på det). Om det är nån som verkligen, verkligen vill spelleda allra första så kan den ju göra det känt på något sätt.

Inget som står här är fastslaget i sten, utan är resultat av diskussioner mellan mig (Daniel) och några av er andra online. Ni som missat mötet har förstås all rätt att komma med era åsikter, men gör det så snart ni kan.

Wikin är öppen, posta era rollpersoner där och titta runt på det som är skrivet, där finns husregler och användbara länkar och efter det slutliga samlingsdokumentet kommer allt ligga där.

Wikin:
http://ddonline.personaredux.com/HomePage

Kampanjmiljön:
Vår bas är en handelsstad, en smältdegel av olika kulturer, den är en sista utpost, den sista delen av ett lättigenkännligt europabaserat fantasyområde. Bortom den ligger okända märkliga länder. Jag har liknat den vid Istanbul, här ska finnas en mängd olika kvarter, olika kulturer, folkfyllda bazaarer, trånga underjordiska gränder, grandiosa broar, fallfärdiga tunnlar, ruckel, palats allt vi kan tänka oss. Alltid händer något nytt här, det är liv och rörelse. En hamn är väl ett måste också?
Vi kommer inte specificera speciellt mycket innan spel utan det mesta får växa fram under spel och äventyrskonstruerandet. När något sedan detaljerats så läggs det till i wikin så att alla kan hållas uppdaterade och så att miljön hålls konsistant. När något väl etablerats måste det ändras genom spel.
Vi har importerar en del coolheter från de kommersiella världarna: Muls (från Dark Sun) och halvelementarer (från Return to the Temple of Elemental Evil).

Äventyren:
Kortare äventyr. Detta är en viktig punkt, eftersom vi är så många spelledare som ska samsas så gäller det att hålla dem korta så att alla får spelleda. Förslaget ligger på max 3 spelmöten. Det är också föreslaget att vi levlar vid vart 3:e eller 4:e spelmöte.

Magi:
Formelkastare kommer ha tillgång till fler formler än grundreglerna. Se wikin för reglerna. Det kan komma att bli ändringar i formellistorna och borttagande av formler som inte passar in i miljön.
Vi skrotar allt vad generiska magiska föremål och lågnivåföremål heter. När magiska föremål dyker upp handlar det om åtrådda, eftersökta, mäktiga föremål med bakgrunder och som driver på äventyr.
Det finns magiska mönster (runor, tatueringar, symboler).
Magi påverkar kastaren så att det syns att man sysslar med magi om man kastar ofta.

Speldagar:
Följande dagar och tider är de som alla kan:
Söndagar 19-23 (Så det borde bli vår fasta speldag.)
Tisdagar kan alla för det mesta.
Det finns också tillfälle för impulsspelmöten förstås, men de bör vara verkligen korta, eller fortsättning/avslutning på något som påbörjats på den fasta speldagen.

Spelsätt:
Följande spelledare spelar via röstkommunikation:
David
Anders
Följande spelledare spelar via chat:
Daniel (IRC)
Robert (IRC)

Regler:
Varje spelledare väljer själv hur reglerna ska skötas, inkluderande husregler. Spelarna
ska informeras om detta innan spel så att de vet vad som gäller.
Daniel tycker att avancemang i grader ska gå långsamt, och 13-mötesregeln från D&D D20 gillar han inte alls. Typ en 3 äventyr per grad i början är mitt ideal.

Samarbetsriktlinjer:
Alla ska vara överens om allting i de beslut som tas.

Frånvaro:
Frånvarande spelare innebär frånvarande rolleprsoner. Rollpersonerna är helt enkelt upptaget med något annat vid just det tillfället. Det är också en av anledningarna till att det ska vara korta äventyr så att detta sätt fungerar.

Folks rollpersoner:
Rollpersonerna i sin helhet ska vara klara till nästa möte, men här är ett litet smakprov på vad folk tänkt sig.
Rollpersonerna finns nu upplagda på wikin.

Stil på äventyren.
Följande är lite stilen på äventyren varje spelledare tänkt sig.
Daniel: Mina äventyr kommer vara mysterier, sociala, med enstaka old-school-äventyr bland dem. De tenderar att vara centrerade runt händelser snarare än RP:s bakgrunder. Jag kommer ha ganska regellätta spelningar, tänk 2nd eds filosofi med 3rd eds regler.
Anders: Precis som Daniel är det nog mer händelsebaserade saker som gäller. Gärna äventyr i stad.
Robert: Mitt spelledande brukar ju ofta gränsa mot mysterium/problemlösning (alltså i form av moraliska dilemmor/gåtor och liknande), så jag skulle gissa att sådant kan återkomma oavsett sorts äventyr. Men ah... Jag vet inte. Är dålig på högt adligt spel, så jag föredrar gärna äventyr på en liten mer grunt nivå att spelleda s.a.s. Sedan kan miljö variera (stadsäventyr eller skogsäventyr spelar mindre roll).
David: Har tänkt spela ordinärt D&D-spelande. Dvs 3-4 möten per speltillfälle varav ett drar 50% av gruppens resurser.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Ang. tisdagsmötet...

...så kommeer jag inte dyka upp. Min dator har dött och jag tror inte den går att rädda (arbetar med olika lösningar nu för att räddaden, men jag är pessimistisk... :gremfrown: ). ÅTerkommer med mer info då jag vet mera... :gremfrown:
 
Top