På tisdag drar jag igång maffe-kampanjen Age of Worms till Dungeons & Dragons 3.5. Den publicerades som 12 äventyr i Dungeon Magazine, med lika många stödartiklar i systertidningen Dragon Magazine. Innan kampanjen är till ända är det meningen att rollpersonerna ska ha avancerat från level 1 till level 20+.
- - -
Tillägg: Redan för flera månader sedan började vi prata om att sätta igång denna kampanj. Vi enades om att köra D&D mer eller mindre out-of-the-box (med undantag för några små husregler nedan) med allt vad det innebär. Spelarna fick prata ihop sig om vad de ville spela för att täcka in de traditionella rollerna i ett klassiskt äventyrargäng (Herr Nils’ förslag om att alla skulle spela dread necromancers röstades ner).
Optning uppmuntras! Heck, D&D är ju gjort för att man ska opta – därför går det inte heller sönder när man gör det. (De har förresten lyckats mycket väl och är en mycket mångsidig grupp som än så länge klarar de mest skiftande utmaningar. Värt att notera är att ingen av rollpersonerna har Charisma som »dump-stat«.) Herr Nils har redan planerat sin crusaders utveckling fram till och med level 5 och har hintat om vissa önskemål när det gäller prestigeklasser. Detta har fått mig att väva in nya saker och ändra på en del i kampanjen som den är skriven. Spelarinput FTW!
När vi spelar kör vi utan hemligheter. Inga lappar, inga spelare som skickas ut. Alla spelare känner t.ex. till att Amren plockat på sig en del små värdeföremål utan att säga något till de andra, men deras rollpersoner vet förstås inget.
Vidare slår jag som DM alla tärningsslag öppet (utom initiativ för mina monster) så jag inte frestas att mygla till spelarnas fördel. Vill de klara av utmaningarna får de spela smart och dra nytta av sina rollpersoners förmågor i så stor utsträckning som möjligt. Hittills har de mest mött enstaka varelser utan särdeles mycket intelligens, men jag ser fram emot när jag får utsätta dem för grupper av smarta och välbeväpnade fiender. Ahh … the joy!
Jag skriver ut alla kartor från äventyren (tack Paizo för att ni gör dem tillgängliga utan text och symboler!) i minis-skala på kartongpapper och kör varje encounter med lämpliga figurer. D&D-strid blir betydligt roligare och mer taktisk på det viset.
Om en spelare uteblir får någon annan spela dennes rollperson. Om två eller flera uteblir ställer vi in och spelar något annat den veckan. (Om jag uteblir får de hitta på vad tusan de vill.)
- - -
I denna tråd tänkte jag att jag och spelarna (Organ, Pox, Magnus Seter, Herr Nils och Rising) försöker oss på att nedteckna vad som sker under kampanjens gång.
- - -
Tillägg: Redan för flera månader sedan började vi prata om att sätta igång denna kampanj. Vi enades om att köra D&D mer eller mindre out-of-the-box (med undantag för några små husregler nedan) med allt vad det innebär. Spelarna fick prata ihop sig om vad de ville spela för att täcka in de traditionella rollerna i ett klassiskt äventyrargäng (Herr Nils’ förslag om att alla skulle spela dread necromancers röstades ner).
Optning uppmuntras! Heck, D&D är ju gjort för att man ska opta – därför går det inte heller sönder när man gör det. (De har förresten lyckats mycket väl och är en mycket mångsidig grupp som än så länge klarar de mest skiftande utmaningar. Värt att notera är att ingen av rollpersonerna har Charisma som »dump-stat«.) Herr Nils har redan planerat sin crusaders utveckling fram till och med level 5 och har hintat om vissa önskemål när det gäller prestigeklasser. Detta har fått mig att väva in nya saker och ändra på en del i kampanjen som den är skriven. Spelarinput FTW!
När vi spelar kör vi utan hemligheter. Inga lappar, inga spelare som skickas ut. Alla spelare känner t.ex. till att Amren plockat på sig en del små värdeföremål utan att säga något till de andra, men deras rollpersoner vet förstås inget.
Vidare slår jag som DM alla tärningsslag öppet (utom initiativ för mina monster) så jag inte frestas att mygla till spelarnas fördel. Vill de klara av utmaningarna får de spela smart och dra nytta av sina rollpersoners förmågor i så stor utsträckning som möjligt. Hittills har de mest mött enstaka varelser utan särdeles mycket intelligens, men jag ser fram emot när jag får utsätta dem för grupper av smarta och välbeväpnade fiender. Ahh … the joy!
Jag skriver ut alla kartor från äventyren (tack Paizo för att ni gör dem tillgängliga utan text och symboler!) i minis-skala på kartongpapper och kör varje encounter med lämpliga figurer. D&D-strid blir betydligt roligare och mer taktisk på det viset.
Om en spelare uteblir får någon annan spela dennes rollperson. Om två eller flera uteblir ställer vi in och spelar något annat den veckan. (Om jag uteblir får de hitta på vad tusan de vill.)
- - -
I denna tråd tänkte jag att jag och spelarna (Organ, Pox, Magnus Seter, Herr Nils och Rising) försöker oss på att nedteckna vad som sker under kampanjens gång.