Nekromanti Dödligheten i D&D 3E

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag sitter och funderar över D&Ds beryktade stryktålighet hos karaktärer, och vad man kan göra åt det om man inte gillar det. En av de bästa sakerna med den nya versionen av D&D är, i mitt tycke, att det är så anpassningsbart, och när jag vänt och vridit på det ett tag kom jag fram till följande enkla handgrepp, som jag tänkte dela med mig av:

1) Låt RPna slå fram sin HP vid Level 1, med klassens vanliga tärning, CON-bonus o.s.v..
2) Stryk sedan HP-höjning på grund av level, så att det enda sättet att öka HP utan magi är Toughness och höjd CON (vid levelökning).
Vips, så har du ett mer "hårdkokt" D&D 3E!

Detta borde göra strid Überblutig, som germanen säger, samt Sneak Attacks, Power Attack och Improved Initiative mycket åtråvärda. Jag är dock fullt medveten om att det kommer att något försämra classes som har höga HD som fördel.

Nämnas bör att jag och min grupp spelar nästan helt "straight" D&D regelmässigt, öven om världen är lite mörkare och mer low-magic.

Feliath - hoppas på synpunkter
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Här är ett litet alternativ som jag själv testade: Man har Con antal HP och sen har man allt annat som "hjältepoäng" att spendera när man vill. Gillar man inte hjältigt spel så stryker man bara det.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<I>...har man allt annat som "hjältepoäng" att spendera när man vill.</I>
Alla HP utöver det, eller? Körde du med att "hjältepoängen" var för engångsbruk och inte kunde återvinnas (annat än att gå upp en level, då), som jag får intrycket av? Lät du dina spelare ha dem till något annat, t.ex. för att förbättra ett Skill-slag?

Feliath - gillar hjältigt, men ohjältigt med
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Instant Kill kör vi med...men det händer bara en attack på fyrahundra, så den orsakar faktiskt inte så mycket mer blodsutgjutelse...

Feliath
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Den, däremot, är rolig, särskilt om man kombinerar den med att höja alla Threat Ratings ett knäpp (20 blir 19-20 o.s.v.)...pula sedan in mitt originalförslag och rollpersonerna kommer aldrig att sluta frukta en patrull knektar!
Nu spelar ju min grupp som tidigare sagt "straight", heroisk D&D, men det här är ett utmärkt exempel på hur lättmodifierat och flexibelt systemet är, och jag uppskattar förslagen!

Feliath - d20:are och stolt över det

*Snabbtillägg*
Kom just att tänka på hur jädrans livsfarlig en <I>Keen</I> lie vore under dessa regler, särskilt i nävarna på någon med Improved Critical...
Feliath over and out.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Dessa används enbart för livskraften, och fick tillbaks på sedvanligt sätt, helning och vilning. Den stora vinsten är att spelaren själv får talaom vad han gör för att skadan ska förminskas. Fysiska attacker skadar alltid minst 1 grundHP

Daniel "Warduke" Schenström
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Tänker du modifiera monstren på samma sätt? Annars så lär du nog ta bort några va dom, nästan alla fast kör man historiskt så har man ju inte det problemet. Lika så bör man nog tänka över hur magin funkar på högre levlar. Trollkarlarna kommer att bli väldigt mäktiga......Oerhört mäktiga. Fast kan ju bli en intressant värld. Som en CoC värld efter att Old Ones har vaknat. En värld styrd av monster och mäktiga trollkarlar. Fast det är inte bara trollkarlarna som blir mäktiga utan alla spellcasters.
Kommer inte att märkas på låga levlar men kommer granterat att visa sig när man har kommit upp till level 5+. Fast kör man historiskt så lär också detta problem vara löst.
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
HP beroende på klass

Man måste ju tänka på att KroppsPoängen är beräknade olika mellan klasserna, Karaktärer som är Magiker (1T4/Level) tjänar ju massor på det här i jämförelse med tex Barbarer (1T12/Level). Sen är det ju inte så roligt om ens 10Level Paladin med feta 14 kp dör av en smäll från en orch. Man lär ju ändra mycket mer i regelsystemet om man gör en sån här ändring.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Varför inte följande metod, som används i d20 Star Wars:

Constitution plus eventuella mods = Wound points. Tada ! Detta innebär att vem som helst, som har hög CON, också tål mycket stryk; inte att magiker tål mindre stryk än krigare bara för att det traditionellt är så !!!
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
Re: HP beroende på klass

Instämmer det känns ju lite surt

Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och jag är en av de Onda
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
magi

Blir inte rätt många spells litet övermäktiga? Magic Missile t.ex. missar ju aldrig vilket är litet jobbigt...
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
'Hit Points' är vilseledande.

Man måste först förstå att 'Hit Points' i själva verka är ett begrepp på hur bra du kan undvika skada, och på hur mycket skada du kan ta. När man stiger i level och får fler HP betyder det alltså att man blir bättre på att undvika skada, minimera skada, ta mer skada, osv.

För att göta om systemet så måste man tillgodose alla dessa bitar. Om du inte vill att själva HP:n ska vara lägre kan du till exempel justera genom att låta AC öka fortare med level.

Ett exempel på hur man skulle kunna göra är att låta grund-HP vara densamma + CON bonus. Sedan låter man bara karaktärer få +1 HP/level (+1/2 level för magiker och präster)
Samtidigt så låter man AC stiga +1/level el. dyl. (och istället för att ha grund AC på 10 så låter man RP slå t20, som en parering i DoD) de första 10 level eller så.

På detta sättet så slipper man förklara hur en karaktär kan ha lika många HP vaken som sovandes, när det står för hur pass bra karaktären är på att undvika skada.

Som D&D DM så använder jag mig av det normala HP systemet, men har bestämt att en sovandes karaktär bara har halva sin HP.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hmmmm

Som D&D DM så använder jag mig av det normala HP systemet, men har bestämt att en sovandes karaktär bara har halva sin HP.

Varför?

läs regeln om Coup De Grace istället.. där står det att försvarslösa monster/personer automatiskt dör om man kan genomför en full-round action kallad coup de grace på dem. Man slår mot deras AC som för normala sovande människor är ganska låg.... om man lyckas blir det automatiskt en critical och dessutom ska offret klara ett Stamina save för att inte dö på studs..

chrull



.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Därför att... *trumvirvel*

Har jag inte tänkt på.. men jag skulle aldrig ha ihjäl mina rollpersoner så... så det spelar ingen roll...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Alldeles oavsett om man kör med det här eller inte så blir trollkarlar rent oerhört fabulöst kosmiskt mäktiga vid höga levels (jämfört med andra classes med samma mängd EXP), åtminstone i AD&D, och även om jag inte har erfarenhet av höglevelspel i 3E verkar det inte som om man ändrat särskilt mycket på det när jag skummar reglerna. Men att trollkarlar blir oproportionerligt mäktiga tycker jag om, för jag tycker att det "ska vara så" i fantasy...

Feliath - den som har fötter att röra sig med, må han springa
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: HP beroende på klass

Svar till er båda:
Tanken är inte att ni, som tydligen tycker att D&D är utmärkt som det är, ska använda den ändringen utan att de som hävdar att D&D är för orealistiskt skademässigt ska göra det. Delvis är det också avsett som en demonstration av hur lättmodifierat D&D är. Om ni är nöjda ska ni naturligtvis inte ändra på någonting!

Feliath - regelfipplare på fritiden
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Därför att... *trumvirvel*

Det bör du nog inte tala om för dem. ;-)
 
Top