Dödlighet i strid

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Tänker mest det handlar om perspektiv, var inte menat som illustrativt för olika spelsätt. Olika läsare uppskattar olika typer av berättelser, olika författare närmar sig berättelser och karaktärer på olika vis. Läs ex. Stephen Kings Att skriva så ser man nästan precis det som Måns och jag talar om med att vara sann mot karaktären, att bara följa denne och inte bry sig om plot och berättelse. Tittar man på andra är istället berättelsen bärande, även om den improviseras i stunden så blir karaktärerna ett verktyg för att få till berättelsen och kommer inte på samma vis ur dem. Som sagt inte menat som en liknelse för hur vi spelar rollspel rakt av, mest att med helt olika instrumentering och verktyg, med helt olika procedurer och system, men ändå ha syftet att gemensamt genom vår interaktion skapa en berättelse.



Ah upplever nog inte alls det du gör som någon udda subtyp, bara en subtyp av något större. Precis som vad jag gör, vad @Mogger gör, osv. Inte för att föringa det på något vis utan mer visa på en förståelse för hur olika man kan närma sig detta på. Det enda jag nog ville stryka under i mitt svar var nog att jag inte alls ser det som någon slags hybrid utan för mig är detta fullt ut för att genom interaktionen kring spelbordet skapa en berättelse, men det sker inte med blicken på berättelsen utan genom karaktärerna.

Men ja, förhärskad är kanske lite väl hårt, men idéen om att det krävs vissa regler, att vi ska göra val med berättelsen i åtanke, osv, tänker jag är rätt återkommande.



Rent egoistiskt från min sida, allt annat än marginellt intresse! Tycker andra perspektiv på vad jag gör (för jag ser det fortfarande som en och samma sak) är klockrena och uppskattar dem otroligt mycket. Det är lite därför jag tycker dessa olika fack är så onödiga för om någon säger någon om scensättning i något spel de arbetar på så rör det något som man gör i alla rollspel, om än på olika vis och genom olika eller helt utan formella procedurer. "Aha i det spelet är scensättningen uppbruten såhär, intressant, vad innebär det i faktiskt spel när någon säger att de ska gå till smeden..." osv.

Men detta blev ett rejält stickspår från dödlighet i spel. Så klipper här och kan ju diskuteras vidare i ny tråd om så önskas.
Ja, det blev väldigt OT (även om dödligheten kom in igen ibland), men väldigt intressant diskussion! Tror att det är något jag kommer att smälta lite under en längre tid.

EDIT: Jag tror också att resultatet i praktiken blir väldigt likt: att följa rollerna så att det blir en berättelse, eller att skapa en berättelse genom att driva rollerna. Rollerna är ju trots allt huvudsaken i berättelsen. Men den mentala modellen är väldigt annorlunda. Men ja, sidospår.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Jag känner att jag varit lite negativ och haft en allmänt trist inställning i tråden då jag låtit saker som hänt runtom läcka in i diskussioner på forumet, samt påverkat min inställning till saker överlag. Med det sagt så har den här tråden verkligen lyft väldigt många intressanta perspektiv och varit en otroligt spännande tråd att ta del av.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Ett citat från en gammal "dime novel" fick mig att tänka på denna tråden:

The belated one drew his sword and aimed a blow at the Mameluke, who took it on his left arm with a clang that told he wore armour under his rich garments, and retaliated with a slash across the other’s face, made apparently with little effort. Lafangere, who had turned at the gate, uttered a cry of horror.
The Mameluke’s saber, with the sharp sickle edge, had sliced off the Frenchman’s head at the mouth as if it had been a carrot.
Så är det ju i mycket media, att det oftast bara behövs ett slag, ett hugg, ett skott, för att någon skall gå ned för räkning. Längre strider är oftare en serie missar och desperat fotarbete, än hugg som träffar och åsamkar lite skada åt gången.

Det vore intressant att spela rollspel mer åt det hållet - jag ska fundera på sätt att testa det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Det vore intressant att spela rollspel mer åt det hållet - jag ska fundera på sätt att testa det.
Jag hade den typen av strider i åtanke när jag skapade De fördömda. En person tål normalt inte flera träffar så det gäller att försöka ducka eller parera. Striderna blir farliga och ofta korta. Känns passande för ett västernspel tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Så är det ju i mycket media, att det oftast bara behövs ett slag, ett hugg, ett skott, för att någon skall gå ned för räkning. Längre strider är oftare en serie missar och desperat fotarbete, än hugg som träffar och åsamkar lite skada åt gången.

Det vore intressant att spela rollspel mer åt det hållet - jag ska fundera på sätt att testa det.
Det är en orsak till att jag inte gillar "låg" dödlighet. Finns många spel där en träff är potentielt dödlig. Möjligheten att döda någon snabbt med redskap gjorda för att döda någon snabbt är ju liksom bara löjlig att ta bort ;)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Möjligheten att döda någon snabbt med redskap gjorda för att döda någon snabbt är ju liksom bara löjlig att ta bort
... samtidigt så (anser jag) att det är just ett verktyg, som inte är bättre än den som hanterar det. Skicklighet får gärna påverka möjlighet och omfattning av skada om det finns hinder eller motstånd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
... samtidigt så (anser jag) att det är just ett verktyg, som inte är bättre än den som hanterar det. Skicklighet får gärna påverka möjlighet och omfattning av skada om det finns hinder eller motstånd.
Samtidigt krävs det inte speciellt mycket skicklighet för att slå någon med ett tillhygge :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Det vore intressant att spela rollspel mer åt det hållet - jag ska fundera på sätt att testa det.
Det är i mångt och mycket vad jag har hört att många strider blir:
- Rulla för att träffa.
- Jag missar.
- Han attackerar. Lyckas. Rulla för att undvika.
- Jag undvek. Rullar för attack, Lyckas.
- Han undviker. Gör en ny attack. Missar.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det är i mångt och mycket vad jag har hört att många strider blir:
- Rulla för att träffa.
- Jag missar.
- Han attackerar. Lyckas. Rulla för att undvika.
- Jag undvek. Rullar för attack, Lyckas.
- Han undviker.
- Han attackerar. Missar.
... mycket sånt som skulle (med fördel) abstaheras bort och gömmas under något värde (för det är så tråkigt) ... men det är kanske vad KP är i en del spel ... synd då om man både har med missar+dåligaslag+KP-minskning ...
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Kolla på @ceruleanfive knivfilm från "realistisk kampsport"-tråden. Ett tillhygge gör oerhört skillnad. Oavsett om motståndaren är kompetent. Rustning däremot! Vilket är orsaken till att jag inte gillar skydd som inte funkar.
En detalj jag inte gillade i Hjältarnas Tid var att rustningar skyddar så kasst - en hel plåtrustning ger i snitt 10,5 p i skydd medan ett enhandssvärd gör i snitt 21 p skada. Fixade ni det på något sätt till Kopparhavets Hjältar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
En detalj jag inte gillade i Hjältarnas Tid var att rustningar skyddar så kasst - en hel plåtrustning ger i snitt 10,5 p i skydd medan ett enhandssvärd gör i snitt 21 p skada. Fixade ni det på något sätt till Kopparhavets Hjältar?
Ja, vi gjorde rustningar något bättre. 3T6 för plåtrustning, samt +1T6 för sköld, och om hjälm så blir skyddstärningarna exploderande, så det blir väl närmre 17-18 i snitt?
 
Top