Ja, det blev väldigt OT (även om dödligheten kom in igen ibland), men väldigt intressant diskussion! Tror att det är något jag kommer att smälta lite under en längre tid.Tänker mest det handlar om perspektiv, var inte menat som illustrativt för olika spelsätt. Olika läsare uppskattar olika typer av berättelser, olika författare närmar sig berättelser och karaktärer på olika vis. Läs ex. Stephen Kings Att skriva så ser man nästan precis det som Måns och jag talar om med att vara sann mot karaktären, att bara följa denne och inte bry sig om plot och berättelse. Tittar man på andra är istället berättelsen bärande, även om den improviseras i stunden så blir karaktärerna ett verktyg för att få till berättelsen och kommer inte på samma vis ur dem. Som sagt inte menat som en liknelse för hur vi spelar rollspel rakt av, mest att med helt olika instrumentering och verktyg, med helt olika procedurer och system, men ändå ha syftet att gemensamt genom vår interaktion skapa en berättelse.
Ah upplever nog inte alls det du gör som någon udda subtyp, bara en subtyp av något större. Precis som vad jag gör, vad @Mogger gör, osv. Inte för att föringa det på något vis utan mer visa på en förståelse för hur olika man kan närma sig detta på. Det enda jag nog ville stryka under i mitt svar var nog att jag inte alls ser det som någon slags hybrid utan för mig är detta fullt ut för att genom interaktionen kring spelbordet skapa en berättelse, men det sker inte med blicken på berättelsen utan genom karaktärerna.
Men ja, förhärskad är kanske lite väl hårt, men idéen om att det krävs vissa regler, att vi ska göra val med berättelsen i åtanke, osv, tänker jag är rätt återkommande.
Rent egoistiskt från min sida, allt annat än marginellt intresse! Tycker andra perspektiv på vad jag gör (för jag ser det fortfarande som en och samma sak) är klockrena och uppskattar dem otroligt mycket. Det är lite därför jag tycker dessa olika fack är så onödiga för om någon säger någon om scensättning i något spel de arbetar på så rör det något som man gör i alla rollspel, om än på olika vis och genom olika eller helt utan formella procedurer. "Aha i det spelet är scensättningen uppbruten såhär, intressant, vad innebär det i faktiskt spel när någon säger att de ska gå till smeden..." osv.
Men detta blev ett rejält stickspår från dödlighet i spel. Så klipper här och kan ju diskuteras vidare i ny tråd om så önskas.
EDIT: Jag tror också att resultatet i praktiken blir väldigt likt: att följa rollerna så att det blir en berättelse, eller att skapa en berättelse genom att driva rollerna. Rollerna är ju trots allt huvudsaken i berättelsen. Men den mentala modellen är väldigt annorlunda. Men ja, sidospår.