DoD Dödade Chronopia Ereb Altor?

Dödade Chronopia Ereb Altor?


  • Total voters
    55

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Och det resulterade i Frankensteins monster i stället för verkligt liv.
Verkligt och verkligt… Jag skulle definitivt säga att Frankensteins monster var levande på riktigt – med ett rikt inre liv, själslig rikedom och så vidare. En stor och rättfärdig bitterhet mot sin skapare absolut, och det går att diskutera hur "monstret" hanterar sina känslor och sådär. Men på många sätt är ju poängen med "Frankensteins Monster" att det är frankenstein, snarare än hans skapelse, som är monstret.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
När jag tänkt på det: Ereb Altor dödades av Drakar och Demoners enfaldiga BRP-variant som man inte tillräckligt lyckades förnya, förenkla och rätta upp. Så här efterhand är det svårt att se att något egentligen blev bättre med några nyare versioner (jämfört tidiga T100-grundversionen).

Jag satte mig aldrig in i Chronopia (liksom @luddwig tappade jag slutgiltigt intresset) men min uppfattning är att det var samma inte så väl fungerande system i grunden: därmed var Chronopia dödfött.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hade ju den här lapptäckessjukan som är väldigt vanlig, till och med i något som Forgotten Realms. Vissa sjok hängde ihop med varandra (som Granströmmia eller bitar av Kopparhavet eller vissa block i öster), men det blev inte mycket av en helhet.
Lite OT, men är verkligen lapptäcke dåligt i rollspel? Det är orealistiskt, javisst. Men det ger ju en varierad rik värld med möjligheter för olika sorters kampanjer. Borde väl vara bra?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
När jag tänkt på det: Ereb Altor dödades av Drakar och Demoners enfaldiga BRP-variant som man inte tillräckligt lyckades förnya, förenkla och rätta upp. Så här efterhand är det svårt att se att något egentligen blev bättre med några nyare versioner (jämfört tidiga T100-grundversionen).
Jag som tycker 84:an är bäst måste ju hålla med.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Så, Ereb Altor är dött, och det var vi som dödade det?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Men det kan stämma! När började @Magnus Seter skriva för Äspel? Ungefär när Ereb började avvecklas...?
[
Men det kan stämma! När började @Magnus Seter skriva för Äspel? Ungefär när Ereb började avvecklas...?
Inte helt fel. 1991 tror jag att jag började skriva för Target. När jag gjorde de få Drakar-grejer jag gjorde till Sinkadus så var stallordern att inte knyta det till Ereb.

Sen var jag ju med och skrev Kaos väktare och där plockades De Grå Hallarna in, så lite Ereb-känsla (eller Erik-känsla om man så vill) slank med där.

Men ... av de stora spelen var det Drakar jag skrev allra minst till.

Jättelitet skrev jag. Knappt läsbart.

/M
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Blir väl lite av en trappstege att DoD91 hade mindre fokus på Ereb, Chronopia som blev något helt annat än Ereb och när Riotminds sedan gjorde Trudvang försvann ju chansen till en snabb comeback för Ereb.
Efter DoD 91 började jag personligen hålla på mer med de olika Mutantspelen (svarta, MC och till slut MUA) så spelade aldrig DoD speciellt mycket efter det även om intresset för fantasy finns kvar.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Inte helt fel. 1991 tror jag att jag började skriva för Target. När jag gjorde de få Drakar-grejer jag gjorde till Sinkadus så var stallordern att inte knyta det till Ereb.

Sen var jag ju med och skrev Kaos väktare och där plockades De Grå Hallarna in, så lite Ereb-känsla (eller Erik-känsla om man så vill) slank med där.

Men ... av de stora spelen var det Drakar jag skrev allra minst till.

Jättelitet skrev jag. Knappt läsbart.
Men skrev du något för Fnurk?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Dod91 dödade drakar och demoner. Sen dödade Chronopia det. Efter det var det Riot som tog det av daga. Sen var det remaken som mulade DoD. Snart nog kommer fria ligan att ha ihjäl det.

…..rätt livskraftigt IP som envisas med att fortsätta leva trots alla mordförsök.
 
Top