DoD Dödade Chronopia Ereb Altor?

Dödade Chronopia Ereb Altor?


  • Total voters
    55

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag tror att jag skrev fem stora äventyr om landet Gnorp som aldrig publicerades. Tillsammans med Gary Gygax no less!
Vad du med i DEN röran? Jag tyckte det var så himla dåligt att ni aldrig öppet erkände att Gnorp bara var en omarbetning av Mittelreich i Aventurien :(

( ;) )
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Men följdfråga du (utan att göra en egen tråd)...

Om vi säger att Ereb Altor överlevt som produkt alla år... hade det "hållit" och varit relevant idag?
Som fantasy-värld i konkurrens med Svärdets Sång, Symbaroum, Middle Earth, Nya Kopparhavet och Forgotten Realms?

Eller var det liksom nödvändig pyspunka som inte fanns någon anledning att fördröja?
(om det fanns för mycket inbyggda brister, inkonsekventa saker och annat som inte går att fixa)

Om man idag skull återuppliva Ereb Altor som den såg ut på Expert-tiden, skulle man göra det för ett specifikt regelsystem, eller mer som en oberoende spelvärld?

Personligen tycker jag fan-siten erebaltor.se är jättecool, men helhetskänslan är ändå att Ereb Altor blir för spretigt, för ogenomarbetat, och med alltför otydliga källor kring allt möjligt. Men med en rejäl ny ombearbetning så skulle jag kunna tänka mig att spela i Ereb Altor, inte bara av nostalgiska skäl. Oklart vilket regelsystem dock.
Det här är precis vad jag satt och tänkte när jag läste igenom tråden. Var inte Ereb Altor väldigt mycket av ett tonårsbygge i rollspelens barndom? Hur många av er har spelat i Ereb Altor det senaste decenniet? Vad är era intryck av materialet som Äventyrsspel publicerade sett med moderna ögon? Jag leder en Ereb-kampanj nu och jag använder mig att helt fantastiska erebaltor.se och det bestående intrycket är att "det här går inte att få ihop"! Det går inte att få konstruktionen att gå ihop, varken mellan länder eller inom länder, i alla dimensioner. Det var en värld som var i akut behov av en komplett omstart!

Jag har inte engagerat mig i erebaltor.se (jag vet ärligt talat inte hur levande den är, någon som vet?) men det faktum att den går framåt så långsamt är ett gott tecken på hur enormt mycket som lämnades osagt, tomt eller helt ofärdigt. Det positiva med detta är såklart att det blir lättare för en spelledare att lägga in sina egna områden, länder, organisationer osv. ("Jag vill ha med en drake i kampanjen men det enda stället det finns plats för är på andra sidan kontinenten och varför hela friden skulle de resa dit!?")
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Grejen med Ereb är vidare att den lider av en akut brist på en USP, en stämning, en konflikt, en metafysik, ett kitt. Det är uppenbart att dess skapargudar borde ha anställt en redaktör från början och försett denne med några riktlinjer.

När det gäller erebaltor.se så hänger ett par från vårt forum bannade medlemmar på deras forum (två prominenta högertroll) och postar en del. I övrigt vet jag inte om det händer så mycket.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det går inte att få konstruktionen att gå ihop, varken mellan länder eller inom länder, i alla dimensioner.
Vad då "gå ihop"? Jag förstår inte ens vad det är för något du behöver för att få det att gå ihop.

Det positiva med detta är såklart att det blir lättare för en spelledare att lägga in sina egna områden, länder, organisationer osv.
Grundtanken i Ereb Altor, som jag förstått det, var att lämna vita fläckar för spelledaren att fylla i. Så det är en feature.

Jag har inte engagerat mig i erebaltor.se (jag vet ärligt talat inte hur levande den är, någon som vet?) men det faktum att den går framåt så långsamt är ett gott tecken på hur enormt mycket som lämnades osagt, tomt eller helt ofärdigt
Anledningen för att det går långsamt framåt är för att det är a) många som bidrar b) få som bidrar full tid c) ingen som numera drar i saker d) få, om ens någon, illustratör e) få, om någon, som kan layout.

Caddo-modulen fick vi ut relativt snabbt. Felicien kom ut ett antal år senare, mycket för att det inte fanns någon projektledare för det.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad är era intryck av materialet som Äventyrsspel publicerade sett med moderna ögon? Jag leder en Ereb-kampanj nu
Min erfarenhet är mest med Ereb Altor-boxen, som den stora kartan kom med. Jag tittade på den (boxen) för ett litet tag sedan - jag tycker den en är fin. Jag till och med läste "novellerna" i Spelarens bok (heter den så), och tyckte det funkar. Jag kan tänka mig att problemet med att det inte hänger ihop blir större när man börjar syna äventyrsmoduler och andra moduler (Nidland, Zorakin) i detalj och försöker förstå helheten.

Vi pratade om olika möjliga världar för D&D/OSR... Ereb Altor var absolut en möjlighet vi diskuterade. I jämförelse med andra D&D-världar (Mystara, FR, Dragonlance, Greyhawk) så hade Ereb Altor fördelen att mina spelare hade något att relatera till. Jag kan liksom droppa "Ransard" och "Felicien" och de får direkt en känsla och en association. Det blev så att vi spelade i Middle Earth istället.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
När det gäller erebaltor.se så hänger ett par från vårt forum bannade medlemmar på deras forum
Liten korrigering, endast en av dem är bannad. Den andra valde att lämna oss för att vi var så stiffa, tror jag. :)

EDIT: Och ett förtydligande, erebaltor.se är ett trevligt forum som jag uppskattar även om jag inte är medlem där! Vad som händer här händer inte nödvändigtvis på andra forum.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Så är det ju. Och liksom med Ereb är det (den frånvarande) helheten som är den stora svagheten, inte nödvändigtvis de enskilda lapparna.
Så är det. Sen var väl grejen med att jag och andra med mig inte gillade Chronopia var att det sa till oss att jag skulle tycka dess (och handböckernas) överdrifter skulle vara coola. Inte för att Ereb i sig var så fantastiskt bra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Problemet för min spelgrupp med Ereb som lapptäcke var att åtminstone jag kände att rollpersonerna, även när de var mäktiga och heroiska, inte förändrade något. Det har nog lite att göra med att vi spelade färdiga äventyr. Men där kunde ett äventyr utspela sig i en del av världen och ha en skurk som beskrevs som "Hen är så jävla mäktig att ni fattar inte!" som rollpersonerna besegrade. Men ingenting hände, det förändrade inte något. Sen kom rollpersonerna till en annan del av världen som en annan skurk som var så mäktig att vi fattar inte! Men både skurkarna beskrivs som typ mäktigast någonsin men påverkar inte varandra på något sätt. Och att rollpersonerna besegrat den ena mäktiga skurken påverkar inte övriga världen på något sätt. Jag vet att äventyren ofta var skrivna av olika personer, men här hade någon kunnat ta ett övergripande ansvar och typ skriva "Om rollpersonerna klarat det och det äventyret ser det politiska läget i detta land ut såhär nu" och så vidare. Fast detta är ju en sak som det är väldigt lätt att vara efterklok med, så jag förstår att man kanske inte tänkte så på in the olden days :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
EDIT: Sorry, skrev samtidigt som modereringen skedde. Tar bort allt :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Butiker. Minns ni dem? Det var kanalen Target hade att nå sina kunder. Det var mycket svårare att nå de som inte redan var frälsta, och vi blev färre och färre med åren. Och ska man sälja via butik är träffsäkerheten låg, man måste skicka ut massor med spel till butiken och hoppas att det säljs. Inte som Kickstarter idag, t.ex.
Vadå, som en slags primitiv nätbutik man skickar någon form av innan-internet-mail till så får man varorna med hästvagn? Härnäst säger du att print on demand inte fanns. Det låter helt galet. ;)

(Jag misstänker att teorin att DoD hade dalande försäljningssiffror på grund av att de som köpte växte ur åldern och nytillväxt kom bort när datorspelen började ta fart. Jag vill minnas att jag läst att Kult gavs ut mer som en reaktion på rollspelsdöden än att den orsakade den, även om jag misstänker att leksaksbutikerna plockade bort rollspel inte hjälpte försäljningssiffrorna. Men det var väl också i vevan där mer dedikerade serie/nördbutiker började dyka upp så det kompenserade antagligen en del)
 
Top