Så därför att du personligen inte gillar grundpremissen (karg vikingatid) i spelet så skriver du: "byt ut det mot något [...] som fungerar istället." och "Viking är en enda stor bugg i sig.". Dina ord implicerar att spelet skulle vara objektivt trasigt vilket då inte är fallet.
Okej, ja, jag utgår från egen erfarenhet, det vill säga alla de olika spelgrupper där jag deltagit och vi försökt spela Viking.
Spelets stämning behöver väl förresten inte nödvändigtvis återkomma i hur pass sårbar man är?
Fast jag gillar ju just grunden. Jag gillar idén om karg Vikingatid och jag gillar det grundläggande systemet, BRP med T6. Det jag inte gillar är att en del av systemet tar död på spelets egna innehåll.
För i Viking ska det väl äventyras? Inte på en DoD- eller D&Dnivå, det förstår jag. Dock ska det ändå handla om intriger, fejder, plundringar, belägringar etc. Ett spel men den typer av utförande bör inte vara såpass dödligt som Viking är.
Jag anser att antingen gör man ett spel som är högst dödlig men inte handlar såpass mycket om fejder och strider, eller så gör man tvärtom. Det ser jag som en skyldighet som spelmakare. Spelet ska ju fungera, man ska kunna spela det som det går ut på. Kan man inte det utan hindras, som t.ex. pga att det för dödlig så är spelet misslyckat. Därav en bugg. Systemet talar mot vanligen förekommande handling. Det biter sig själv i rumpan känns det som.
Dina ord implicerar att spelet skulle vara objektivt trasigt vilket då inte är fallet.
Det stämmer. Erfarenheten är personlig men eftersom regelsystemet, i mitt fall främst strid- och skadereglerna är det de är och fungerar som de gör så är det lika mycket objektiv sanning.
Du borde vara tydligare med vad du menar och hur du formulerar dig.
Ja, det vet jag och jag jobbar på det.
Jag är nog den här på forumet med de oftast förekommande klantiga formuleringarna (se min titel). Jag skriver ofta från hjärtat, mina första spontana tankar och det är kanske just det som inte fungerar alla gånger. Det blir otydligt och kanske ibland mycket dumt. Sån är jag dock tyvärr.
Man jag ber ärligen om ursäkt, jag
ska verkligen försöka bättra mig på den här punkten. Kanske behöver en kurs i formulering och objektivitet...
Jag anser att ditt inlägg "är en enda stor bugg i sig" och att du borde "byta ut det mot något som fungerar istället".
1-0 till Marco
. Ja, det är just det jag försökt göra här ovan, vi får hoppas på att det fungerar nu. Säg till i annat fall så gör vi ett nytt försök.