Nekromanti Död i viking.

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
En fråga som riktar sig främst till spelare och spelledare av neogames viking.
Sedan en tid har jag läst igenom regelboken och några av de färdigskrivna äventyren. För tillfället spelleder jag Gudarnas Nåde för min spelgrupp med stor framgång.
En sak som slog mig (och en av mina spelare) under förra mötet var att det inte finns några regler för att se om en rollperson dör eller inte. Eller om de finns så är de väldigt svåra att hitta.
Det enda som finns är att när en karaktär fått tillräckligt mycket skada så ska man slå ett chockslag mot viljestyrka. Misslyckas man så svimmar karaktären. Men när dör man?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ingen aning, men mitt personliga tips är: Ta faktan från böckerna men slopa regelsystemet och byt ut det mot något ni gillar och som fungerar istället.
Viking är en enda stor bugg i sig. Vi, de gånger vi försökte spela det, dog förövrigt hela tiden. :gremwink:
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Nu var det ju tyvärr inte en fråga om systemet fungerar eller inte (vilket det hittills gjort utan problem), utan om det finns någon regel för död eller inte och i så fall hur man kan lösa det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nu var det ju tyvärr inte en fråga om systemet fungerar eller inte (vilket det hittills gjort utan problem), utan om det finns någon regel för död eller inte och i så fall hur man kan lösa det.
Det var det inte. Fast det vore ju en lösning på problemet. :gremwink: Du får ursäkta mig, det är bara jag som är lite besviken på Viking. Det är schysst fakta men jag tycker inte det fungerar vidare bra som spel.

Fast jag vet ju att vi dog ofta, av skador, infektioner etc. Så det bör finnas där... *Tittar i boken*

På sida 67 har du ju en skadetabell. I den anges vilken typ av skada man åsamkas beroende på hur stort värde av skada man tar. Vidare från det kan blödning och dylika utläsas. Läs fotnoten under om du känner sig osäker. Den reder ut alla siffror och symboler.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
solvebring said:
Ingen aning, men mitt personliga tips är: Ta faktan från böckerna men slopa regelsystemet och byt ut det mot något ni gillar och som fungerar istället.
Viking är en enda stor bugg i sig. Vi, de gånger vi försökte spela det, dog förövrigt hela tiden. :gremwink:
Vad är det med reglerna som du inte förstår?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Att förstå är inga problem och grunden i sig är jättebra. Men det är just det här med strider, skador, en hel del färdigheter osv. Små saker men som i spel blir väldigt väsentliga och talande för spelet.

Det känns obalancerat. Att spela Viking för mig, även om nu detta inte är i realistiska laget, borde vara väldigt äventyrligt och coolt liksom. Vem fan vill inte dricka mjöd och dra en skäggyxa i skallen på en munk? :gremwink:
Problemet ligger dock i att man varit för seriös på den realistiska fronten. Man skadas för allvarligt och dör för lätt kort och gott. Till detta faller en massa småsaker på andra ställen. Hade Viking varit mer fantasifullt och öppet för äventyret hade det varit skitbra. Jag gillar Neotech 2, jag gillar Eon som spel i stort osv. Det är mer flow, det är mera liv i de spelen liksom.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
solvebring said:
Det känns obalancerat. Att spela Viking för mig, även om nu detta inte är i realistiska laget, borde vara väldigt äventyrligt och coolt liksom. Vem fan vill inte dricka mjöd och dra en skäggyxa i skallen på en munk? :gremwink:
Problemet ligger dock i att man varit för seriös på den realistiska fronten. Man skadas för allvarligt och dör för lätt kort och gott.
Så det rör sig lite om att du inte gillar Star Wars för att det inte är Star Trek?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
solvebring said:
Problemet ligger dock i att man varit för seriös på den realistiska fronten. Man skadas för allvarligt och dör för lätt kort och gott. Till detta faller en massa småsaker på andra ställen. Hade Viking varit mer fantasifullt och öppet för äventyret hade det varit skitbra.
Så därför att du personligen inte gillar grundpremissen (karg vikingatid) i spelet så skriver du: "byt ut det mot något [...] som fungerar istället." och "Viking är en enda stor bugg i sig.". Dina ord implicerar att spelet skulle vara objektivt trasigt vilket då inte är fallet.

Att du förvåntade dig att spelet skulle vara Star Wars när det istället visade sig vara Star Trek gör inte spelet till "icke-fungerande" eller "buggigt". Du borde vara tydligare med vad du menar och hur du formulerar dig. Jag anser att ditt inlägg "är en enda stor bugg i sig" och att du borde "byta ut det mot något som fungerar istället".
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Halvtand said:
En sak som slog mig (och en av mina spelare) under förra mötet var att det inte finns några regler för att se om en rollperson dör eller inte.
I Viking dör man vid två situationer; det ena är om tabellen på sidan 67 säger att man dör, det andra är om man når "dubbel blodförlust" enligt sidan 69.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
chrull said:
solvebring said:
Det känns obalancerat. Att spela Viking för mig, även om nu detta inte är i realistiska laget, borde vara väldigt äventyrligt och coolt liksom. Vem fan vill inte dricka mjöd och dra en skäggyxa i skallen på en munk? :gremwink:
Problemet ligger dock i att man varit för seriös på den realistiska fronten. Man skadas för allvarligt och dör för lätt kort och gott.
Så det rör sig lite om att du inte gillar Star Wars för att det inte är Star Trek?
Tja, kanske. Fast tvärtom. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så därför att du personligen inte gillar grundpremissen (karg vikingatid) i spelet så skriver du: "byt ut det mot något [...] som fungerar istället." och "Viking är en enda stor bugg i sig.". Dina ord implicerar att spelet skulle vara objektivt trasigt vilket då inte är fallet.
Okej, ja, jag utgår från egen erfarenhet, det vill säga alla de olika spelgrupper där jag deltagit och vi försökt spela Viking.

Spelets stämning behöver väl förresten inte nödvändigtvis återkomma i hur pass sårbar man är?

Fast jag gillar ju just grunden. Jag gillar idén om karg Vikingatid och jag gillar det grundläggande systemet, BRP med T6. Det jag inte gillar är att en del av systemet tar död på spelets egna innehåll.

För i Viking ska det väl äventyras? Inte på en DoD- eller D&Dnivå, det förstår jag. Dock ska det ändå handla om intriger, fejder, plundringar, belägringar etc. Ett spel men den typer av utförande bör inte vara såpass dödligt som Viking är.

Jag anser att antingen gör man ett spel som är högst dödlig men inte handlar såpass mycket om fejder och strider, eller så gör man tvärtom. Det ser jag som en skyldighet som spelmakare. Spelet ska ju fungera, man ska kunna spela det som det går ut på. Kan man inte det utan hindras, som t.ex. pga att det för dödlig så är spelet misslyckat. Därav en bugg. Systemet talar mot vanligen förekommande handling. Det biter sig själv i rumpan känns det som.

Dina ord implicerar att spelet skulle vara objektivt trasigt vilket då inte är fallet.
Det stämmer. Erfarenheten är personlig men eftersom regelsystemet, i mitt fall främst strid- och skadereglerna är det de är och fungerar som de gör så är det lika mycket objektiv sanning.

Du borde vara tydligare med vad du menar och hur du formulerar dig.
Ja, det vet jag och jag jobbar på det. :gremsmile: Jag är nog den här på forumet med de oftast förekommande klantiga formuleringarna (se min titel). Jag skriver ofta från hjärtat, mina första spontana tankar och det är kanske just det som inte fungerar alla gånger. Det blir otydligt och kanske ibland mycket dumt. Sån är jag dock tyvärr.
Man jag ber ärligen om ursäkt, jag ska verkligen försöka bättra mig på den här punkten. Kanske behöver en kurs i formulering och objektivitet...

Jag anser att ditt inlägg "är en enda stor bugg i sig" och att du borde "byta ut det mot något som fungerar istället".
1-0 till Marco :gremwink:. Ja, det är just det jag försökt göra här ovan, vi får hoppas på att det fungerar nu. Säg till i annat fall så gör vi ett nytt försök.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
You got Marco'ed! :gremsmile:

F.ö. håller jag med; Viking är ett skämt i våra kretsar. All den tid som de lagt ner, och bara för att våra RP ska förblöda på första bästa steniga kustremsa? (Vi spelade exakt en gång, skrattade och slängde spelet på sophögen)

Vikingar som våldtar och plundrar oskyldiga kristna låter ju som ett kickass spel. :gremwink:

Men om spelet lemlästar dig såfort du gör vad varje viking förväntas göra, what's the point?

Om spelet handlade om grisodling (eller ens ränksmideri, typ Korpen Flyger, där all död är ond och bråd. Och ond.) på hemmaplan kan jag förstå det. Men nu råkar dess framtoning vara action-bland-kloster (eftersom det var ju det Vikingarna gjorde sig kända för), och då är det inte konstigt man förväntar sig ens gubbe kan överleva ett par räder (och inte genom att enbart skicka fram underhuggare i striderna)...

Spelet skulle helt enkelt inte döpts till Viking. Tänk själva; hadespelet hetat "Bronsåldern"* hade man fått en helt annan bild av dess teman.

*) Nu vet jag det var en tidigare tidsålder...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
om du bara dödar och våldtar oskyldiga kristna så lär du väl slippa förblöda, de slåss ju inte tillbaks, de ber till sin mesige gud bara.. :gremgrin:

Det blir ju värre om man springer på sura saxiska krigare... eller folk som slåss till häst. Inte bra.

...fast själva grejen med överraskningsanfall mot sovande och försvarslösa byar är ju att man ska slippa motstånd. Vi är ju VIKINGAR, inte några jävla elitsoldater... :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hade Viking verkligen ett fokus på att slå folk i huvudet? Jag minns inte, det var år sedan jag ens såg ett ex men jag vill minnas att det var grisodlin som gällde. Det sagt så skulle jag bliit arg på ett spel som hette bronsåldern. Det hade inte vart Runequest med det drägelframkallande River of Cradles-omslaget.


Storuggla, på väg mot Miklagård.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
CapnZapp said:
(eftersom det var ju det Vikingarna gjorde sig kända för)
Så eftersom du har en felaktig och idiotisk bild av vikingarna så är det fel på spelet?

Vi kan väl säga att jag har helt andra åsikter om vad vikingarna "gjorde sig kända för".
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Exakt det omslaget. Jag älskar det. Miljön i bakgrunden, båtarna och foldens färg säger "Mellanöstern" för mig, den där sortens mellanöstern man ser i Jesusfilmer inspelade i Marocko. Det är tufft.
Sen ser man soldaterna i förgrunden. De är kläda i rustning, men det är lätt rustning så det är antagligen ett varmt klimat. Coolt. Deras kläder är slitna, skitiga och trasiga. Det ger mig känslan att det inte är high fantasy alls. Det är jordnära. De har dessutom synliga sår som inte läkt ihop än (mannen har märken av vad jag tror är klor, och kvinnan blöder igenom sitt bandage) - ergo är detta en setting och system där strid är farligt och skador är farliga saker.
Det ger mig väldigt bra vibbar helt enkelt. Bronsåldersfantasy, gritty, farligt och skitigt. Med sol, stenöken och bruna floder. Det gillar jag.


Storuggla, övertolkar lite?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
I Viking spelar man vikingar, jag vet inte om ni missat det?
Jag tycker att spelet fokuserar mer på culture gaming än på att man ska våldta och slå ihjäl präster, vilket knappast majoriteten av våra förfäder ägnade sin tid åt!!

Läs om spelet och upprepa sedan följande.....

Gör om, gör rätt!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Draugen said:
I Viking spelar man vikingar, jag vet inte om ni missat det?
Jag tycker att spelet fokuserar mer på culture gaming än på att man ska våldta och slå ihjäl präster, vilket knappast majoriteten av våra förfäder ägnade sin tid åt!!

Läs om spelet och upprepa sedan följande.....

Gör om, gör rätt!
Helt rätt uppfattat. Fabian, som mastermindade projektet, betonade hela tiden culture gaming, även om han inte använde de orden. Vi gav gärna plats åt intrigerande och socialt manövrerande, samt list, list, list. Smarta RP gick runt fienden och snikade åt sig byte med ett syrligt leende. :gremcool:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Mekanurg said:
Helt rätt uppfattat. Fabian, som mastermindade projektet, betonade hela tiden culture gaming, även om han inte använde de orden. Vi gav gärna plats åt intrigerande och socialt manövrerande, samt list, list, list. Smarta RP gick runt fienden och snikade åt sig byte med ett syrligt leende. :gremcool:
Jag kan bara bekräfta detta - överlag var gamla Runequest en stor inspirationskälla för känsla och stämning.

Vill man döda präster och våldta så låter det mer som en cheezy-sword-and-sorcery-variant med skäggiga män med horn på sidorna av hjälmarna.
 
Top