Nekromanti Dåliga spelare, störande element

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
De som känner mej och vet att jag inte har någon spelgrupp sen en tid vet förmodligen redan nu att det här inte är ett inlägg för att säga att mina rollspelare är jätedåliga på att gestalta sina rollpersoner. Det är är bara en enkel fråga, som jag undrat på.

Vilka små detaljer avskyr ni hos era spelare? Fram med luppen nu. Knaprar de chips för högt mitt i era stämmningfulla beskrivningar? Frågar de regeltekniska frågor långt efter ni redan förklarat dem? Luktar de illa?

Vilka tabun har ni som spelledare? Om ni skulle få en ny spelare, vad skulle ni absolut inte vilja se hos denne?

/Mask
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Det här kan sluta illa men, men... Vad gör man inte för att roa? :gremsmile:

Generellt bland de jag spelar med så finns det en allmän sifferkåthet som gör att de inte rollspelar. Det är den största och jobbigaste detaljen. Sen finns det en spelare som alltid är lite för dumdryg för gruppens bästa. En som blir tjurig för precis allting som inte går som han vill. En som kan bli totalt ointresserad utan minsta förvarning. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har en spelare som ALDRIG lägger ner sarkasmerna. Han är sarkastiskt jämt! Kombinera detta med att han också är den enda spelare över 20 jag vet som tycker att en liten omotiverad fajt kan behövas för att lyfta tempot mellan allt rollspelande. Han är även den enda spelare jag någonsin träffat som är förtjust i att vara mäktigare än de andra.

Varför spelar jag med den killen egentligen? Fast han har iofs bra fantasi och är en listig jäkel, så det är alltid han som kommer med de roligaste lösningarna på problemen.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Ur en spelares synvinkel

Ah, vilken intressant tråd. Själv är jag inte sl för tillfället utan spelare, men jag kan nog gissa vilka drag hos mig själv som spelledaren stör sig på.

Vilka små detaljer avskyr ni hos era spelare?

Det är i huvudsak två:
När min rp inte är där handlingen är så pratar han ändock och följer med i handlingen, som om han faktiskt vore där.

Min stora trut som ibland gör det svårt för spelledaren att veta om min rollperson säger något till någon annan i kontexten av spelvärlden, eller om jag kommenterar något som händer i spelvärlden på metaplanet.
Typ:
Jag: "Ja, Princessan Kurga av Them har ju alltid varit en h*ra".
SL: "Princessan Kurga undrar via sitt ombud om du har några dekapiteringspreferencer..."
Jag: "Va?! eh nej, vänta det var alltså... eh...." :gremblush:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilka små detaljer avskyr ni hos era spelare?"

Just nu är jag inte så förtjust i mina medspelares tendens att inte göra något. De verkar mest vänta på att få äventyret slängt i nyllet på dem, vilket har lett till att jag blir tvungen att modifiera min rollperson/rollspela dåligt (välj själva - rollpersonen var dock avsedd att vara tämligen dålig ledare) för att dra igång dem.

Själv har jag en tendens att smita iväg från ämnet med knasiga anekdoter, och jag är rätt dålig på det där intima rollspelandet. Blir det inte så här så blir det snarast så här.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Störande & störande...

Inte för att det för att jag skulle vilja använda ordet störande & avskyr.
Som det känns nu så funkar det bra med de jag spelar med iaf ! Så jagh komer faktiskt inte på nått.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Ja, du kan få höra lite citat från våra spelmöten:

[SL]Andreas - "Där är en svävande karaff"
[Spelare]Thom - "En svärande giraff??!"

[Spelare]Andreas - "Kör extremt drygt!"
[SL]Thom - "Okej... Det är 18 meter till värdshuset.. och det blir 32 steg. Ooch eftersom du är missla så blir det... 56 steg, eller hur?"
[Spelare]Andreas - "Va?!"

[Spelare]Peter - "Jag kastar dolken"
[SL]Thom - "Du gör alltså Ob2t6 i skada?"
[Spelare]Peter - "Ob2t6-1"
[SL]Thom - "Jo, men han är ganska långt bort"
[Spelare]Peter - "..."
[SL]Thom - "Det var inget"

[SL]Thom - "Nu är ni mina gäster... för alltid"
[Spelare]Peter - "Okeej... var ska jag sova?"
[Spelare]Lela - "Jag är törstig... finns det någonting att dricka?"
[SL]Thom - *Snyft*

[Spelare] "Va?! Lyssna?"

[Spelare] "Jag vet inte - jag lyssnar inte"

[Spelare]Andreas - "Vad heter du då?"
[Spelare]Daniel - "Ashrek"
[Spelare]Peter - "Sade du arslet?"

[SL]Thom - "Så då anföll ni?"
[Spelare]Peter - "Mmm... NEJ! Vi anföll inte!"

[Spelare]Danne - "... jätte skogen."
[Spelare]Peter - "Ghetto skogen?"

[Spelare] "Åh! Fem.. då förstår jag... vad förstår jag?"

[Spelare] "Har vi gjort något bra?"

[Spelare]Daniel - "Jag härmar hans röst"
[SL]Andreas - "Han är stum!"

[SL]Thom - "Vad har ni för ärende i staden?"
[Spelare]Daniel - "Jag bor där"
[SL]Thom - "Okej - passera"
[Spelare]Daniel - "Men jag ska hem!!!"

[Spelare]Daniel - "Visst borde några dvärgar ha svärd"
[SL]Thom - "Det har de"
[Spelare]Daniel - "Ja, men några"

[Spelare]Daniel - "Vad var det med snubben? Hade han inte dött en gång?"
[SL]Thom - "Lisch, Lisch, Lisch, Lisch, Lisch, Lisch, Lisch, Lisch, Lisch, Lisch, Lisch, Lisch!"
[Spelare]Daniel - "Och det betyder?"

[SL]Andreas - "Och du ska tända eld på båset."
[Spelare]Peter - "Jag letar upp en fackla"
[SL]Andreas - "Vad ska du med den till?"




Om du har läst allting kanske du drar slutsatsen att jag inte gillar när folk inte hör vad man säger, men det är ganska svårt och undvika och ibland drabbar det även mig... ganska ofta kanske då...
Det värsta jag vet är när man är SL och spelarna inte lyssnar då man vill skapa stämning...
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Vilka små detaljer avskyr ni hos era spelare?

Flams. Flams. Flams. Flams. Flams.

Om man lagt ner måååånga timmar på ett äventyr och resultatet man får att detta är ovanstånde, då brukar jag lägga ner för kvällen.

//Erik - jahadu
 

eris

Veteran
Joined
3 Apr 2003
Messages
12
Location
Stockholm
Avsky kanske är lite väl starkt ord men jag ogillar (det gäller att vara diplomatisk :gremsmile: ) när spelare har tendens att använda off-kunskap.

//eris
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Duktiga ordvitsar

Rolig fråga. Kul att få dissa spelare mellan allt spelledarhat.

De jag generellt hatar mest att spela med (det finns inga sådana i min grupp) är de som ska vara så djäkla duktiga. Liksom, de spelar en snabbköpskassörska och när de hittar en pistol så luktar de vid mynningen för att avgöra om den nyss har avlossats, kollar om magasinet är tomt, osv, och typ forcerar fram fel ur mig (som ju är en typisk dumskalle).

Typ, jag hade gjort ett äventyr där en rollperson var en rullstolsbunden pojke, och då frågade de om hans ben var smala. "Näe... inte särskilt" svarade jag, utan att riktigt förstå frågan. "Jamen jaha, då har han inte haft rullstolen länge, för då underutvecklas benmusklerna blaha blaha blaha" och liksom "grattis!" Vad ska jag säga, du hittade en lucka för att jag för en kort sekund inte riktigt kunde räkna ut konsekvenserna av frågan du just ställde.

Jag hatar sånt. Samma sak när de hittar en död kropp någonstans. "Är han kall?" Och nä, jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar innan en död kropp blir kall. Jag vet inte hur lång tid en människa kan ligga död innan kroppen börjar lukta illa och man kan börja skönja likmaskar heller. Så när spelarna ställer sådana där frågor så finns det alltid en risk att jag råkar ge fel svar.

Jag hade föredragit om de sagt "jag kollar om det är si och så, för det hade i så fall betytt att: Bla bla bla", då hade jag bara behövt ha hand om faktan, och så hade de kunnat få göra vilka undersökningar de vill. När spelare skall vara duktigare än spelledaren så blir det inget kul. Jag talar inte över deras huvuden, så de skall inte tala över mitt.

---

Det jag har mest problem i min spelgrupp är väl mest att de är för odugliga. Alla vill vara dåliga eftersom det är roligast, så det är helt omöjligt att spela officiella äventyr. Å så är alla för busiga. Alla vill blåsa varandra och deras arbetsgivare, så äventyren blir aldrig som man hade tänkt sig. Så fort de räddat köpmannens barn så kidnappar de barnen själva och begär en ännu högre lösensumma, och typ när någon försöker ragga upp en söt spelledarperson så tar de andra och sätter dit honom på något sätt (med laxermedel eller whatever) så att alla omöjliggör de andras planer. Det är jättekul, men ibland skulle jag faktiskt vilja ha rollpersoner som var lite mer lydiga, eftersom det hade varit enklare att skriva äventyr åt dem.

Och ordvitsar... Jag är sick på ordvitsar. När vi skulle provspela CCC exempelvis så var en spelare utanför rummet ett tag, han gestaltade en filmbolagsmogul. Hans dotter och två av hans närmsta vänner (en finansiell rådgivare och en gammal filmstjärna) stämde ett möte med flickans pojkvän, som kom från landet (en SLP). Nå, den här pojkvännen var en plantiflor (typ, en växtvarelse som en swamp thing) och det kom lite som en chock för männen i sällskapet, för alla visste att filmbolagschefen hatade plantiflorer. Nå, just den här unge herrn visade sig vara mycket trevlig, men han var trött efter sin resa och gick iväg för att ta igen sig på ett hotell. flickan skulle presentera honom för fadern på en middag nästa dag.

Nå i alla fall; när jag kallar in filmbolagschefen från rummet intill så undrar han var pojken har tagit vägen, och flickan säger att han har gått för att ta igen sig, då han var trött och lite sjuk efter resan. Nå, hon har givetvis bett männen i sällskapet att inte yttra ett ord om pojkvännen, eftersom hon vet att pappan inte ens skulle ge pojken en chans om han fick veta att pojken är en plantiflor innan han fått träffa honom. "Naturligtvis", har männen sagt. "Vi kommer inte säga någonting," men självklart så börjar förstås spelarna med kommentarer i stil med:

"Han hade ont i knoppen, sade han."
"Ja, han såg lite krasslig ut, tyckte jag"
"Men han verkade gräsligt trevlig, honom kommer du att gilla!"
"Ja, han är inget busfrö, verkligen inte"
"Nej, nej, han verkade vara en väldigt jordbunden ung man, som såg ut att vårda sina rötter"
"Ja, fast han var, som så många andra från landet, lite tystlåten. En riktigt blyg viol, minsann."
"Han hade kanske svårt att ta bladet ur mun?"
"Ha ha ha! Lite kvist, jamenar "trist", rentutav?"
"Nä, haha, han kommer säkert blomma ut under middagen imorgon, tror du inte?"
"Ha ha ha! Ja, den här relationen kommer säker bära frukt Wha ha ha!"

...och trots att flickan hela tiden försökt byta samtalsämne, så började ju filmbolagschefen snart fatta vad som menades. Så gick det med den överraskningen... Nå, slutrepliken var rätt bra:

"Jack, lita på oss, vi vet att du har haft dåliga erfarenheter av gräsfolk, men den här killen är världens gentleman, du kommer märka det själv. Din dotters omdöme är oklanderligt. Det finns helt enkelt inte många män kvar av den här sorten, killar som han växer inte på träd."
"-Nä, för de växer i jorden!!!"
"Waa haaa haaa!!!"

Halvkul första gången, men det där mönstret repeteras bara sååå ofta... Till slut önskar man sig tråkigare spelare som kunde döda lite monster och följa manuset... :^)

/Rising
tycker nog vitsar och bus är okej, men sådana där duktiga spelare ogillar jag på riktigt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
regler och närvaro

Mina spelare är ganska allround hela bunten även fast alla har sina egna små brister.
Men generellt sett så råder det en ganska stor ovilja att lära sig reglerna bra, utan det enda dom kan om reglerna är det som dom lyckats snickra ihop från spelmötena.
Jag har varken ork eller lust att hålla föreläsningar om dom små fina detaljerna i Neotechs eller Eons stridssystem utan min förhoppning var att dom åtminstone skulle ta och skumma igenom stridskapitlet i regelboken.
Men icke. Endast en av mina spelare kan stridssystemet bra men han kan det å andra sidan riktigt bra :gremwink:

Så det jag stör mig på hos mina spelare är faktiskt ganska trivialt. Dom är lite dåliga med regler liksom, det är allt.

Jo, en sak till. Dom har inte tid att spela lika ofta som jag vill :gremgrin:


/Naug
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Deras liv...

För länge sedan när stora ödlor knatade runt på stadens gator och människan svingade sig i träden hade mina spelare inte jobb. Vi kunde spela konstant. ^_^
Numera har de liv. Krister flyttade till Ösmo och träffar oss sällan, Martin jobbar konstigt men mycket och Mats jobbar bizarroschema som innefattar varannan helg. :gremsmirk:
Snyft.
Förutom det så vill mats alltid åka taxi, Krille vill alltid köpa en flare gun till sina karaktärer och Martin utstöter illadoftande gaser frammåt kvällskvisten.


Storuggla, gillar dem ändå
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det som mina spelare är allra sämst på är att tala om när vi ska spela och om de kan eller tänker dyka upp då. Ibland vet man inte om vi verkligen ska spela eller ej förrän i sista minuten. Sådant kan jag som gillar fasta och ordnade tider, bli helt nipprig av.

I övrigt är de kanske lite för blyga och vågar inte riktigt ta vara på de möjligheter och friheter som vår kampanj faktiskt erbjuder dem. Men det tar sig nog, vi har ju faktiskt inte kännt varandra längre än ett halvår.

Den äldsta personen jag spelar med är också den mest omogna. En trevlig kille förvisso men ibland beter sig hans karaktärer lite väl märkligt och kalkylerande. Till saken hör att vi spelar en lågnivåkampanj, vilket inte hindrar honom från att göra vansinnesanfall mot både troll och tiraker. Trots att hans karaktärer är enkelt folk som skräddare och hedniska jägare.

"Vilka tabun har ni som spelledare? Om ni skulle få en ny spelare, vad skulle ni absolut inte vilja se hos denne?"

Spelare som klämmer ut alla tänkbara fördelar ur reglerna och gör kalkylerande handlingar som inter har ett dugg med rollpersonerna att göra. Som att till exempel vrida och vända på varje strid för att kunna få stort övertag som möjligt, oberoende av vilken sorts karaktär man spelar.

- Om min karaktär springer baklänges samtidigt som han skjuter och siktar en extra runda på huvudet hur mycket minus får jag då? Hur snabbt kan jag röra mig då?
- Men du spelar ju en tonårig fiskarsson som aldrig sett ett troll förr. Dessutom är du skadad.
- Men trollet springer ju inte särskilt snabbt så då borde jag hinna skjuta tre pilar och sedan hoppa ner i floden precis när han kommer ifatt mig, eller hur?
Osv, osv. Mycket irriterande.
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
155
Location
Stockholm
Inget jag kanske "avskyr", men väl ... retar mig lite på. Nå, ibland vill spelarna verkligen rollspela precis allt . Av någon anledning gillar många spelare särskilt att rollspela inköpsrundor. "Goddag herr handelsman, vad har du att erbjuda idag då?"

Det kan bli lite för mycket av det goda då och då ... :gremsmirk:
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Jag är rätt nöjd med mina små spelare, de var värre för några år sedan då vi började och betedde sig lite udda på mötena. Klassiker var att äta från rollformulären, stoppa upp allt som var tillräckligt litet i näsborrarna och kasta saker på varandra (vilket vanligtvis slutade med att någons tärningarn slutade på botten av ett eller flera vattenglas). Men nu har de som sagt mognat och eventuella komiska utsvävningar brukar reserveras till rollspelssessioner av komisk karaktär.
 
G

Guest

Guest
Själv hatar jag alla (oplanerade) avbrott i spelet...
Speciellt en av mina spelare ha vanan att högtljudt berätta vad han tycker om det senaste modulinköpet, de nya rollformulären, de nya tärningarna, förra spelmötet och allehanda världsnyheter. Han tycker om det mesta och ger ofta bra kritik men man tycker att han kunde vänta tills spelmötet var över...

Sen stör jag mig när man spelar något som någon inte riktigt är med på... Vi började för ett tag sedan en liten minikampanj i ett hemmagjort rollspel som en av spelarna inte är överförtjust i. Han tycker inte särskilt illa om det men han är inte så glad i det... I vilket fall började han redan när vi gjorde karaktärerna att trilskas, han ville spela en kanin som fått bägge öronen, tungan och alla fingrar utom vänster tumme avhuggen av slavhandlare. Dessutom skulle han vara fanatisk slavmotståndare som hatade alla som inte var inblandade i motståndsrörelsen, som för övrigt är rätt så liten i spelet. Det hela slutade med att han efter spelmöten såg till att bli ihjälhuggen av två slavhandlare... Sen var han inte med på det längre men de två spelmötena såg han till att paja och slöa upp... Sånt hatar man bara, vet inte varför jag spelar med honom...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vilka små detaljer avskyr ni hos era spelare? Fram med luppen nu. Knaprar de chips för högt mitt i era stämmningfulla beskrivningar? Frågar de regeltekniska frågor långt efter ni redan förklarat dem? Luktar de illa?

Anekdoter. Är de inte in-game, berättade av karaktären så vill jag inte höra dem. Det är vad man har matpauser, för- och eftersnack till.

I.o.f.s. händer det bara när spelet i övrigt går trögt eller folk inte är i stämning så det kanske är ett symptom snarare än ett problem i sig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Mina spelare har många saker som skulle kunna bli bättre. De är inte dåliga men alla kan ju förbättra sig. I alla fall... En av mina spelare älskar att konspirera mot de andra spelarna. Detta är inte dåligt om handlingen är motiverad. Dock så är spelarens vilja att intrigera mot de andra spelarna inte så som hand rp som oftast borde agera.

Sedan så lider gruppen kollektivt av en vis seghet att själva dra i gång saker. De gillar att få saker uppskyfflade framför sig ocj sedan flyta med. Detta gäller alla utom en spelare. Den här spelaren får på grund av de andra spelarna alltid spela ledartyp även om han själv från början avsett att hans karaktär inte skall vara ledartypen. Det här har för gruppen lett till aninget enformigt spelande.

Spelarna gillar också att utan förvarning nämna IRL händelser. Detta brukar dock straffas då jag som SL valt att tolka dessa uttalanden som om deras RP sagt dem.

Tzimisce
 

eris

Veteran
Joined
3 Apr 2003
Messages
12
Location
Stockholm
Det här har för gruppen lett till aninget enformigt spelande.

Du kan inte be dem göra lite annorlunda karaktärer och sedan börja ge något extra xp när de de spelar sin karaktär?
Lite som att träna hundar :gremsmile:

//eris
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Duktiga ordvitsar

Typ, jag hade gjort ett äventyr där en rollperson var en rullstolsbunden pojke, och då frågade de om hans ben var smala. "Näe... inte särskilt" svarade jag, utan att riktigt förstå frågan. "Jamen jaha, då har han inte haft rullstolen länge, för då underutvecklas benmusklerna blaha blaha blaha" och liksom "grattis!" Vad ska jag säga, du hittade en lucka för att jag för en kort sekund inte riktigt kunde räkna ut konsekvenserna av frågan du just ställde.

Men det är sånt man får stå ut med. Spelarna gillar att vara duktiga, och de verkar ha en övertygelse att de måste "ta spelledaren på sängen" (och vara misstänksamma mot honom) med sina kluriga observationer och slutsatser, för att få "full utdelning" för dem ("här gäller det att inte ta några risker och avslöja vad jag menar, spelledaren kan ju blåsa mig på min smarta observation om jag avslöjar motivet till den"). Jag håller med dig om att det är lite barnsligt att man försöker sätta åt spelledaren genom ngn smart observation utan att avslöja motivet till att man gör denna (spelledaren kan ju inte läsa spelarens tankar)..

Jag talar inte över deras huvuden, så de skall inte tala över mitt

Det var precis det vi gjorde i början av vårt rollspelande (när vi var små). Det var spelledaren mot spelarna.. Det är kanske sådant som generererar det beteende som du beskriver...

För övrigt måste jag säga att du har besvärliga spelare, På gott och ont kanske. Tråkiga spelare är skönt ibland...
 
Top