Nekromanti Då upptäckte du att du var en större spelnörd än någon hade trott

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Låter som en rubrik från radioprogrammet ”På minuten”, men jag tänker att denna tråd kan innehålla berättelser från verkligheten.

För egen del var det dels när en kompis jag spelar med skulle flytta, och min första kommentar inte handlar om hyran, läget eller utrymmet, utan är ett ängsligt ”Jaha...? Men finns det bra spelrum i eran nya lägenhet då?”
Dels när min syster berättar att hon och hennes ex kunnat föra ett vänskapligt samtal för första gången på 15 år. Min kommentar: ”Men vad roligt, då kan vi starta upp vår gamla rollspelsgrupp igen!” (Denna gång mest självironiskt iofs).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Svårt att säga. Troligtvis när jag fick för mig att starta en podd som pratade om att spela rollspel. Eller när jag startade rollspelsförlag och investerade en massa pengar i det. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Tror det var när jag dammade av mitt gamla HeroQuest och hittade magikorten för Nekromanti som jag skrivit som 10-åring och reaktionen från närvarande vittnen var "lol" och inte "wow".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
När jag någon gång hösten 1982 satte mig ned vid ett bord tillsammans med R****** och S***** och spelade det där nya, märkliga, spelet som hette "Drakar och Demoner". Innan dess hade jag ju typ spelat Fia med knuff och Monopol. Efter det ...

Eller kanske när jag letar hus med min fru och gång på gång måste påminna henne att hon hittar för små hus, för huset behöver ha en man cave stor nog för alla mina spelsaker.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Förra julen gav jag min sambo ett tärningsset i julklapp. När min svåger tyckte det var en underlig julklapp förklarade hon att hon faktiskt hade hoppats på ett tärningsset =) Sedan spädde hon på ytterligare med att berätta att hon gett mig en hel bok med bara bilder på tärningar. Så det är väl egentligen en berättelse om hur vi båda är stora spelnördar.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Rangertheman;n335146 said:
Sedan spädde hon på ytterligare med att berätta att hon gett mig en hel bok med bara bilder på tärningar.
Jag vill också ha den!!!
Men jag förväntar mig inte den present av din sambo...
Gissar att min tredje händelse är när jag såg infon om den boken och blev salig, lyrisk och lite tänd på samma gång.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Rangertheman;n335146 said:
...hon gett mig en hel bok med bara bilder på tärningar.
Kan du slå upp en sida på måfå och få ett tärningsresultat, med andra ord? :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
När någon i gruppen jag skulle spelleda en oneshot för gick "Vänta, är inte du God45?".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
När min dåvarande flickvän snackade i telefonen med en kompis, om mig, och sade fascinerat med en hint av skepsis och road ton: "Du skulle bara veta hur mycket tärningar han har".
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
När jag sålde min första artikel till GDW:s Journal of Travellers' Aid Society 1979. En svensk tjugoåring som publicerades i en amerikansk speltidskrift. Det var oerhört stort i den då småvuxna och avskärmade svenska gamerhobbyn. Det var som att jag fått kontakt med ett annat solsystem. Läs mer här >>>
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
När jag insåg att de flesta rollspelare inte får en kick av att läsa nya regelsystem.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Varje gång något jag kan om spel visar sig vara expertkunskap och inte något alla andra som är intresserade av roll eller brädspel också kan. Det händer såklart inte hela tiden, men oftare och oftare ju äldre jag blir och mer jag har hunnit läsa och spela och tänka på. Men jag tror på något sett att jag kan ”normal mycket” och ibland på vissa fält är det inte längre sant.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
När jag fortsatte att dejta en tjej som jag tappat intresset för eftersom jag fick spela rollspel med henne och hennes kompisar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Kände mig som en större spelnörd än andra nu ikväll när dottern ville titta på tärningar, och jag plockade upp alla tärningar jag hittade. 4 kuber med T6:or (36 i varje), tärningar från Coriolis (plus två boxar med Coriolis specialträningen), två tärningsboxar forbidden lands, T6:or från samtliga mutant lådorna från fria ligan, ensamma vargen tärningarna, kult tärningarna, tärningsbox till Tales from the loop, tärningsbox till things from the Flood, Oktoberlandet tärningarna, zombie cinema tärningarna, sagospelet äventyr, min påse med alla tärningsvalörer i isblått och en påse med de tärningarna jag fortfarande har kvar från mina gamla äventyrsspelslådor, marvel superheroes, Top Secret, twillight 2000, western etc etc etc.

Min fru tittade på mig som att jag var dum i huvudet ...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Henke;n335194 said:
Kände mig som en större spelnörd än andra nu ikväll när dottern ville titta på tärningar, och jag plockade upp alla tärningar jag hittade. 4 kuber med T6:or (36 i varje), tärningar från Coriolis (plus två boxar med Coriolis specialträningen), två tärningsboxar forbidden lands, T6:or från samtliga mutant lådorna från fria ligan, ensamma vargen tärningarna, kult tärningarna, tärningsbox till Tales from the loop, tärningsbox till things from the Flood, Oktoberlandet tärningarna, zombie cinema tärningarna, sagospelet äventyr, min påse med alla tärningsvalörer i isblått och en påse med de tärningarna jag fortfarande har kvar från mina gamla äventyrsspelslådor, marvel superheroes, Top Secret, twillight 2000, western etc etc etc.

Min fru tittade på mig som att jag var dum i huvudet ...
...och nu fick jag mitt paket med Alien RPG ... 10 bastärningar, 10 stresstärningar... :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Henke;n335201 said:
Min fru tittade på mig som att jag var dum i huvudet ...

...och nu fick jag mitt paket med Alien RPG ... 10 bastärningar, 10 stresstärningar... :)
Stresstärningarna var till frun?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Svårt att säga. Senast jag blev påmind om det var i alla fall när Robert Jonsson offentliggjorde på Facebook att jag tänker ge ut ett rollspel.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Kanske när vi började diskutera omslagen till gamla DoD i spelgruppen där svärdet var under eller mellan texten och ingen annan i spelgruppen lagt märkte till det. Eller när jag som inte är så bekväm att vara med på bild var så pepp på ett rollspel så blev avbildad i spelet.
Känner även igen det där med att kolla bra rum till hobbyn, har visserligen inte råd att byta upp mig till större lägenhet just nu men kikar lite för skoj skull ändå och då nästan alltid om det finns något rum som skulle passa bra som spelrum.
 
Top