Då rollpersonen vet vad som ska hända

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I Koreas motsvarighet till japanska manga, manhwa, är det vanligt att protagonisten får återuppleva något denne gjort.
Det kan vara att protagonisten dör och "reinkarneras" 20 år bakåt i tiden och därför kan leva om sitt liv.
Det kan också vara att protagonisten återföds som en person i bok som protagonisten läst.
Gemensamt är att protagonisten vet vad som ska hända och målet är att denne inte ska göra om samma misstag och framförallt undvika att dö.
Det betyder att så länge protagonisten gör som i boken eller i sitt tidigare liv kommer det gå exakt som tidigare och världen är fullständigt deterministisk.
Men så fort protagonisten börjar ändra sitt beteende uppstår en "fjärilseffekt" och fler saker börjar ändras i omgivningen.

Ett exempel skulle vara om en spelare fick spela Boromir i Sagan om ringen.

Finns det något rollspel enligt detta koncept?
Nu menar jag inte som Montsegur 1244, utan det är meningen att rollpersonen ska hitta en lösning så denne och så många som nöjligt överlever.

Skulle det ens vara kul som rollspel?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Finns det något rollspel enligt detta koncept?
Nej aldrig hört talas om något åt det hållet.

Skulle det ens vara kul som rollspel?
Kul vet jag inte, men svårt att genomföra tror jag. Dels behövs en väldigt tydlig bild av berättelsens förlopp hos alla inblandade så att man vet när man ändrar den. Dels krävs det en väldig investering i karaktären för spelaren för att det ska finnas en drivkraft att vilja göra samma misdtag som den gjorde
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det finns ett tidsresehack till Medan Världen Går Under om just personer som åker tillbaka i tiden för att inte göra om gamla misstag. Komplett med regler för butterfly effect.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det enklaste sättet är väl att helt enkelt spela igenom hela förloppet en gång "som vanligt", och sedan köra det igen med vetskapen om vad som hände förra gången.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Konceptet finns, men jag tror ingen gjort något känt äventyr eller rollspel helt baserat på konceptet. På brädspelsfronten finns T.I.M.E. Stories som bygger på detta.

Jag såg "When they Cry" på Netflix som bygger på konceptet att de inkarneras och inser det efter ett tag, och nu håller jag på med ett äventyr på detta koncept. Som jag tänker lägga upp det så börjar jag med ett slut. Sen så får de köra genom ett helt tidsförlopp. Vid varje gång genom så kommer de lära sig vad som påverkar vad och när tidsmässigt de avgörande sakerna inträffar.

Har inte bestämt mig om jag ska lägga till ett speligt moment i form av symboliska blommor som de får dra och kan "låsa" ett lyckat ingrepp, eller om blommorna ska symbolisera vilka saker de kan göra något åt denna genomgång.

Spelet kommer utspela sig i en Peruansk fiskeby där Rollpersonerna är studenter som kommer hem efter ett eller flera år borta. Det som tar mest tid än så länge är att skapa slp och bestämma hur många trådar det finns att följa, för jag vill inte att det känns som äventyret drar ut mer på tiden än det behöver även om man kan spola i tiden lätt. Trådarna kan redas ut till det bättre, eller sämre.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag tror att det skulle kunna vara kul om det utspelade sig på en mer begränsad tid och plats. Leva om ett helt liv, eller handlingen i en bok känns svårt att hantera, och svårt att tydligt visa för spelarna vilka effekter deras handlingar har. Om man däremot har något mindre, som en dag och en småstad i Groundhog Day skulle det vara möjligt att beskriva den ganska exakt och låta spelarna experimentera med olika handlingar tills de hittar rätt väg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Exalted gör den här grejen med romanserna mellan Solars och Lunars. Folk har reinkarnerats och är ödesbestämda att älska varandra (på det mest creepy BDSMiga sättet där Lunar mates är gjorda för att tjäna sin Solar, men hej Exalted). Man kan ha stats så man minns eller hitta uråldriga böcker om ens tidigare dömda romans... Men ärligt talat är det nog fucking kört den här gången också på exakt samma sätt när Solar re börjar träffa limit breaks och Lunaren mer och mer underkastas av hur deras stats fungerar. Men du kanske, kanske, kanske genom att veta hur det gick sist kan trotsa ödet.

Sist jag spelade wipade fall-outen av en sådan här romans halva gruppen. Det var sjukt coolt.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
GURPS Time Travel är ett supplement där det finns en del bra idéer och tankar kring tidsresor och dess effekter där.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Podden The Adventure Zone körde under sin första kampanj ett äventyr som funkade lite så:
  • The Eleventh Hour (Episodes 41–49) – A quest based around a time-loop mechanic. The party is sent into the Woven Gulch to retrieve the Temporal Chalice, the Grand Relic of Divination. Avi, friendly Bureau cannoneer, helps them enter the bubble-surrounded and wild-west inspired town, Refuge. There, the party first meets Roswell, a clay-based earth elemental with a Vermilion flycatcher acting as their voice, and find themselves cycling repeatedly through the final hour of the town's life, in a loop created by the Temporal Chalice.
En enda timme innan staden går under återspelas gång på gång och bara rollpersonerna är medvetna om vad som händer. Tycker det funkar bra för podden, och tror att det skulle gå att anpassa till att funka bra kring ett vanligt spelbord också.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Manhwa versionen är inte en tidsloop som Groundhog Day eller Edge of Tomorrow utan en singel reboot, där protagonisten ofta förts tillbaka till sin barndom. Så det kan mycket väl röra sig om ett tillbakahopp på 20-50 år och inget tyder på att det skulle bli någott nytt tillbakahopp (tillbakahoppet, om orsaken är känd, är troligare pga något som troligtvis inte kommer ske igen pga fjärilseffekten). Så det är en ny chans, med styrkan av att ha dessa 20-50 års erfarenheter och kunskaper i bakfickan.

Så mer att efter att den andra dödsstjärnan exploderat, så vaknar Anakin på nytt upp på Tatooine och det är dagen på en Jedi kommer för att köpa reservdelar till ett rymdskepp. Han behöver på nytt öva upp hur man använder kraften, men det går fort eftersom han kommer ihåg allt han kunde och visste dagen han dog.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Enda alternativen jag kan komma på till att spela en väldokumenterad figur från en känd setting, vore att antingen att bakgrunden skapas eftersom i samberättaranda, eller att det spenderas flera spelmöten på att "snabbspola igenom" en rälsad kampanj för att spelarna skall veta vad som hände första gången.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag kom plötsligt på att jag spelat något spel för 20-25 år sedan där alla karaktärerna blivit "indragna" i en datorspelsvärld och kämpade för att överleva / ta sig ut. Har för mig att det var ett litet indiespel, men jag kan inte komma ihåg vad det hetta. Man kunde ta sig till olika "save points" i spelet och om alla spelare var överens kunde man alltid välja att gå tillbaka till föregående save point, men aldrig längre och förlora all progress sedan dess. Det blir ju lite som Groundhog Day.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
... eller ett äventyr med färdiggjorda rollfigurer i en spelvärld hämtad från litteratur eller film som hela gruppen känner till. Faktum är att rollfigurerna är bokens/filmens figurer i början av boken/filmen, med den skillnaden att de på något märkligt vis känner till hur det gick förra gången. Och spelledaren är OK med att handlingen ändras något från det som spelet är baserat på.
Som det här, fast med mer flexibel SL.
tl;dw – SL tyckte det vore kul om spelarna troget följde manus till fantasy-Star Wars
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Manhwa versionen är inte en tidsloop som Groundhog Day eller Edge of Tomorrow utan en singel reboot, där protagonisten ofta förts tillbaka till sin barndom. Så det kan mycket väl röra sig om ett tillbakahopp på 20-50 år och inget tyder på att det skulle bli någott nytt tillbakahopp (tillbakahoppet, om orsaken är känd, är troligare pga något som troligtvis inte kommer ske igen pga fjärilseffekten). Så det är en ny chans, med styrkan av att ha dessa 20-50 års erfarenheter och kunskaper i bakfickan.

Så mer att efter att den andra dödsstjärnan exploderat, så vaknar Anakin på nytt upp på Tatooine och det är dagen på en Jedi kommer för att köpa reservdelar till ett rymdskepp. Han behöver på nytt öva upp hur man använder kraften, men det går fort eftersom han kommer ihåg allt han kunde och visste dagen han dog.
Det låter ju hyfsat enkelt. Jag antar att publiken inte ser den första "genomspelningen", så då behöver ju inte spelarna se den, heller. Släng in lite flashbacks vid lämpliga tillfällen där man spelar igenom hur det gick förra gången, eller hur det nu görs i originalet. Gör på samma sätt som dem, helt enkelt.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Jag har löst funderat på att köra en dungeon á la Groundhog Day där allt startas om om någon för. Karaktärerna skulle också bli bättre på allt de misslyckades med. Du misslyckades med klättra och föll till din död, då är nästa inkarnation bättre på att klättra.

Kom tyvärr aldrig förbi planeringsstadiet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Enda alternativen jag kan komma på till att spela en väldokumenterad figur från en känd setting, vore att antingen att bakgrunden skapas eftersom i samberättaranda, eller att det spenderas flera spelmöten på att "snabbspola igenom" en rälsad kampanj för att spelarna skall veta vad som hände första gången.
Eller så kan vi låta alla spelarna läsa igenom en färdigskriven och väldigt rälsad kampanj så alla vet hur det 'borde' gå och så börjar man sen spela från början? Alternativt då att man spelar om en kampanj men låter rollpersonerna minnas hur det gick förra gången...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kom på en sak som ställer till det;
i manhwa är det alltid en huvudperson, vilket gör det lite svårt att återskapa med en spelgrupp.
Och i de flesta fallen börjar det med att protagonisten dör, för att sedan färdas tillbaka i tiden för att förhindra sin död.
Jag gav ett exempel: en person spelar Boromir och ska försöka undvika misstagen i Sagan om Ringen.
Ett annat exempel skulle vara att någon spelar Anakin Skywalker i STAR WARS Episode I-VI.
Viktigt i sammanhanget är att personen måste vilja ångra sig och ändra sitt förflutna, t.ex. har jag svårt att se hur någon skulle kunna spela Voldemort i Harry Potter eftersom denne aldrig ångrar sina handlingar.

Men hur får man det att fungera för en hel grupp?
Jag skulle kunna tänka mig att rollspelet börjar med slutet i Montsegur 1244: att rollpersonerna dör...
...sedan får de träffa gud* som säger åt dem att de inte får dö, för att sedan skicka tillbaka dem 20 år i tiden och målet är nu att förhindra belägringen.
(*jag är för dåligt insatt i i katarernas tro för att veta vad som är rimligt här)

Man skulle kunna tänka sig idéer från den här tråden:

Vill man ha svensk anknytning kan man tänka sig att man spelar personer som dör i Stockholms blodbad och sedan får resa något decennium bakåt i tiden för att förhindra blodbadet.

Kort sagt motsatsen till Montsegur 1244. Frågan är om det skulle vara kul?
Montsegur 1244 är ju väldigt begränsat i tid och rum.
Här talar vi istället om något som är väldigt öppet och utspelas under mycket lång tid (kanske flera decennier).
Jag antar att det bästa upplägget är att spelarna får bestämma sig för för en nyckelpunkt som de vill ändra, sedan spelar man en eller flera scener i samband med den punkten tills spelarna är nöjda. Sedan klipper man till nästa nyckelpunkt o.s.v.

***

Några har föreslagit saker liknande Groundhog Day och Edge of Tomorrow där man hamnar i en tidsloop.
Det är inte riktigt vad jag tänkt mig, men kan också vara intressant. Animen Re:Zero bygger på detta och huvudpersonen åker tillbaka till en "save point" tills denne löser problemet, sedan fortsätter animen tills nästa problem uppstår och det börjar om igen i en ny loop.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
i manhwa är det alltid en huvudperson, vilket gör det lite svårt att återskapa med en spelgrupp.
Det är bara att spela med en ensam rollperson, så löser du det problemet. :gremgrin: Antingen Lovecraftesque-varianten där man turas om att spela huvudpersonen, eller Nerver av stål-varianten där en spelare spelar huvudpersonen och de andra spelar biroller.
 
Top