Som spelare brukar jag vilja veta hur övertygande andra rollspersoner är mekaniskt och sedan bedömer jag det de säger på en skala. Man kanske fortfarande går på en bra plan från någon med personlighet som en planka än en kass plan från någon som är karismatisk, men om de är jämförbara kanske man följer den karismatiska. Sedan är det ju mycket annat som spelar in också, som personliga relationer, ens egen etik, etc, men i ett vacuum låter den talförs argument bättre. Ville barbar-åke också vara face? Lägg lite poäng på karisma/övertala då och lev med att missa lite oftare. Jag ogillar när folk dumpar stats som de sedan "rollspelar" för att det är en intelligent och karismatisk person som spelar en tank med personlighet och hjärna som en påse gråsten. Tycker att det är powergaming, helt enkelt.Sociala skills är också skills. Jag förstår inte riktigt varför de ska särbehandlas. Varför ska man annars lägga poäng (el.motsv.) på "Övertala"? Sedan är, å andra sidan "Övertala" inte tankekontroll, speciellt inte mot andra RP. Så det kan bli lite klurigt för den RP som misslycka motstå ett lyckat "Övertala" för något som man som spelare verkligen inte vill göra. RPn kanske kan börja överväga att byta ståndpunkt.
Alternativt tar man bort de färdigheterna och grundisarna, så kan även trollkarlen springa runt med maxad smidighet och fysik.