Nekromanti Cyberspace regler

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Jag hade tänkt att få mer regler så att man kan skriva "alla" typer av
program.
Angånde interface är jag inte säker på om det är själva OS:et eller bara
användagränssnittet.. I vilket fall som helst borde det inte vara lättare
att skriva än ett lite små systemprogram (root kit)...

WHaLe
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Programmering

Man kanske skulle göra programmeringsreglerna likna reglerna för stridsskole-reglerna? Så att man 'köper' en skola för exempelvis 3D kådning och då får med alla olika sorters kunnande man behöver för att göra 3d saker..

(Dessutom vore det rent idiotiskt att ställa upp i en tävling om att skriva 3d kåd så snabbt som möjligt om man var lågnivåprogrammerare (assemblerprogrammerare). Man skulle aldrig vinna (det tar _TID_ att skriva asm kåd!), särskillt som motståndaren antagligen använder sig av ett språk helt byggt för att göra 3d grunkor. Men skulle man ha en tävling för att se vem som kunde göra minnst och effektivaste kåden skulle ASM proggaren vinna så in i helvete fett..)

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Programmering [OT]

Vissa exefiler som gör extremt avancerade saker kan vara extremt små oxå. Varför de är så små är för att programmeraren har laggt ut sin kåd i andra mindre filer som han/hon senare petar upp på RAM där hon/han kan köra dem. Detta endast för att förvirra små och dumma crackers som försöker ta bort kopieringsskyddet eller nått sånnt..
Det kan vara därför detdär programmet krille snackade om var så litet..

Smaffy är jag. blä.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Utkast

Ja, att reglerna blir lättförståeliga, även för folk som inte kan programmera. Och att de inte är tidsödande, helst mycket snabbare än vanliga stridsregler, då de skall kunna köras simultant med ev. riktiga strider.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Man väljer väl yrke efter ens eget intresse?

Jag håller med dig... Har inte spelledaren de kunskaper som krävs är det
mycket tråkigt när denne improviserar...

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Utkast

Programmeringsreglerna ska ju inte behöva köra simultant med
stridsreglerna.. Att slåss kanske tar en minut... När du programmerar är en
minut ingenting, du hinner knappt skriva ett program som skriver ut HEJ
på skärmen och kompilera det på den tiden (räknat efter hur programmering är
idag)
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Utkast

okej..
då ska vi se hur lång tid det tar att skriva ett programm som skriver hej.. startar klockan.. NU!
<font size=-3>-
mov ah, 09 - funktion nio (skriv ut sträng dx pekar på)
mov dx,offset hejsantext - peka dx på strängen
int 21 - låt dos ta emot funktion nio
ret - en HACK!! hoppar en procedur uppåt, dvs till dos.
hejsantext db "hej",0 - ASCIIZ sträng.
- </font>
klart!!! helt i asm byggt för .com filer... tog 20 sekunder..

Näe, ärligt talat. Kan verkligen regler för hacking skruvas ner till att kunna spelas så snabbt att små strider hinner utspelas under tiden man hackar blir det inte seriöst! Och det är väll seriöshet ni vill ha? Annars kan man ju fortsätta använda neotechs regler där det faktiskt går att hacka så snabbt..

Smaffy är jag. blä.
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Programmering

Då jag är väldigt intresserad av Artificiell Intelligens så kommer jag, om ingen annan gör det, både beskriva vad en AI är och även hur man skriver en sådan.

Interface är inte samma sak som operativsystem i N2, vad jag förstått. (men jag kan mkt väl ha fel)

/Henning
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Utkast

Jo. Jag vet.. Men jag tror att hacking inte är så glammoröst som det verkar. Man kan inte göra som de gör i filmerna!! Och särskillt inte så som man gör i neotech´s regler. Men visst, nästa version kan jag försöka ta med vissa mer avancerade hackingregler så att man kan känna sig mer som en hacker och inte som en scriptie.

heh..nej, cracking är inte så glammoröst som i filmerna, utan är betydligt mer tidsödande. Stor del av tiden går åt till research.

Spoofing (verka vara någon server som är i trust-relation till målservern) - Kan du förklara mer?

Om vi säger att Server A litar på Server B, d v s att Server B inte behöver logga in utan får direktaccess till Server A's resurer, så 'låtsas' crackern att den är Server B och får på så vis diraktaccess till Server A's resurser.

Ta över överföringar fanns med i mitt utkast

missade det, har ännu inte hunnit läsa igenom riktigt...

leta kända (och okända) säkerhetshål - Okej.. Men finns verkligen säkerhetshål?!

ja, de är i allra högsta grad verkliga, och kommer alltig att finnas, mer eller mindre, om man får lita på Gödel.

Cracking handlar inte om hacking. Cracking är när man exempelvis tar bort kopieringsskydd eller skapar fusk till spel (sk. trainers)

Inte enbart, enligt <A href="http://www.jargon.org">'Jargon file' - The New Hacker's Dictionary</A> som säger;
cracker n.

One who breaks security on a system. Coined ca. 1985 by hackers in defense against journalistic misuse of
hacker (q.v., sense :gremcool:. An earlier attempt to establish `worm' in this sense around 1981-82 on Usenet was
largely a failure.


Hacker och Cracker har tyvärr blandats ihop av media...


/Henning - som inte är hemma ännu..
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Utkast

Hela hackingen i Neotech handlar ju om att använda rätt program, på rätt sätt vid rätt tillfälle, knappast att modifiera i kod. Det gör programmen, eller ens agent/demon åt en.
För att förenkla hela manövreringen har man omvandlat det hela till en 3D-värld, så när man springer därifrån så fixar ett program så att man rent digitalt "befinner sig längre bort" från en viss punkt. När man hökjer sin sköld startar man ett program som exempelvis bryter ner attackprogrammets kod. Alltså, hacking direkt i kod används inte i Neotech.

/RipperDoc - så är det, men om ni vill ha annorlunda, så fixa det i era världar...

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

vanti

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
32
Location
Piteå, Schweden
Netscape och Winnuke vs. Pentagon

Låter fortfarande som att hacka pentagon med Netscape och Win-nuke i mina öron...

System-Cracking handlar i princip om en sak... att hitta ett säkerhetshål som Systemutvecklaren eller SysAdmin missat... inkluderat att lura maskin el. människa (ofta enklast) och _alla_ system kan i teorin knäckas... om dom ska gå att använda måste man kunna komma åt dom och det går alltid missbruka på nått sätt ,kanske man får kidnappa nån superuser LR nått men det _GÅR_ =) Om man rycker nätsladden från väggen så kanske man får bryta sig in...

"everything you can use, you can missuse" //jag =)

Systemhackande och säkerheten går hand i hand... att hacka på 5 röda är bara patetiskt (om man inte hackar en newbie med större ego än intellekt =)

//vanti - bara mina 5 cent...

P.S. "Allt som kan massproduceras kan reproduceras!"... liten hint till "copyrightförtrycket" =)
 

vanti

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
32
Location
Piteå, Schweden
Re: Programmering

Intaface i N2 skulle jag personligen nog mest jämföra med en Windowmanager (Enlightenment, KDE osv osv)

Windowmanager = Program som tar hand om utseendet på fönster, eventuella ikoner och liknande för sånna som inte vet... I windows är det mesta hårdkodat i OS:et dock...

//vanti
 

vanti

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
32
Location
Piteå, Schweden
Re: Programmering

Tacka vet jag C=64 tiden... då var man ta mig djävulen TVUNGEN att skriva i ASM för annars rymde man knappt ett "Hello world" program =)

//vanti
 

vanti

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
32
Location
Piteå, Schweden
Re: Programmering [OT]

Jag hade en gång en fin bild på en orm som höll på att sluka hela jorden och på ryggen stod det "Windows" och en välkänd logga och ormen sade "I'll just integrate this into my system"

//vanti
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Netscape och Winnuke vs. Pentagon

Jag tror snarare, efter ripperdocs beskrivning, att hacking innebär att cracka system med färdiga exploits (vilket är vad en isbrytare gör, isbrytare är enligt mig, en samling kända tekniker för att hitta vanliga programmeringsfel och konfigureringsfel, och expolits för kända säkerhetshål, samlade i ett program.

Vill man skriva exploits och eller köra en audit efter säkerhetshål i programmen som målsystemet kör används färdigheten programmering.

dessutom att cracka på 5 röda är fullt möjligt...:)


/Henning
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Programmering

Stackars mig..
jag var alldrig med på c64 tiden, jag hade ingen dator då!! buhuhuhuhuhu!
fick min dator först vid 10 års ålder.. en dum rom-amiga..

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Programmering

Jo, men windows suger ju verkligen.
Linux och Unix alternativt beos verkar jävligt tuffa..

Skulle inte svårigheten i att göra ett sådant interface i så fall i stället baseras på färdigheten design? i stället för programmering... skitsamma..<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by smaffy on 2000-08-09 23:48.</EM></FONT></P>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Det behövs båda delarna...

WHaLe - Som tycker att det är trevligt med folk som har rätt syn på operativsystem =)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Om man använder stridsskole reglerna blir det så att man blir lika bra på
alla delar innom stridsskolan. Jag har mer tänkt mig ett system liknande
eons magisystem. För att skriva ett spel så alstrar man lite grafik, ljud,
nätverks och ai filament och väver samman dessa med färdigheten
programmering.
Det systemet jag håller på med nu ser ut ungefär så här (dock utan termerna
alstra och filament =)

WHaLe
 
Top