Nekromanti Cyberspace regler

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Programmering [OT]

Man kan juh inte bara räkna programmet (.exe-filen) utan måste ta med alla subrutinsbibliotek och liknande som behövs för att programmet skall kunna köras... .dll'er och .com-objekt och liknande...
Windows-program är stora, mest för att de är bloated (har massa funktioner som inte behövs)

/Henning
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Man väljer väl yrke efter ens eget intresse?

Jag tror mera att en icke-datorintresserad person inte skulle välja färdigheter som hacking och dyl.
Skulle t.ex. en ich matematikintresserad välja färdigheter som matematik? Det är ju lite onödigt när kanske ens spelledare inte är en Krille (Guru /images/icons/smile.gif) och kanske inte har kunskaperna om vad man kan göra.
T.ex. vet alla här hur (relativt) lätt det är att bygga en förstärkare? Visst det kan vara lite svårt att hitta den ritning man vill ha, men efter att ha läst Teknologi C på gymnasiet så vet iaf. jag hur lätt det är (byggde själv ett justerbart näragregat (0 - 25 volt)).

/Seinet - Någon innom gruppen måsste förstå hur vissa färdigheter fungerar (mer eller mindre)

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Man väljer väl yrke efter ens eget intresse?

Jag vet många icke datorintresserade som spelat cowboy med färdigheter som hacking och programmering...
Det funkar så länge man har en bra spelledare, spelare som kan leva sig in, och folk som kan det IRL som inte behöver hävda sig, dvs rätta spelledare och spelare så fort ngt inte är som det eg. är...

/Henning
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Utkast

Jag har gjort ett litet utkast till er. Jag har börjat skriva regler för datorn men jag kan inte riktigt få de att fungera bra tillsammans. Hoppas ni gillar det..

-Cyberrymden-
För att koppla upp sig mot cyberrymden måste man ansluta sig mot en nätleverantör. Vanligtvis är att man alltid är ansluten eller så ansluts man genom en kabel. Det finns särskillda 'pirat' leverantörer som endast låter en liten krets ansluta sig till en dator, se mer om detta vid 'nätleverantörer'.

Cyberrymden ligger innuti datorer, som datorprogram och kommunicerar med surfarens interface. Cyberrymden är det format av nätet man oftast ser som vanlig användare. Det fungerar aldeles utmärkt för att göra allt det den vanlige användaren behöver göra. Hämta hem musikfiler, chatta i och lägga upp egna VRdomäner. Cyberrymden är dock inte hela sanningen om nätet, det är bara ett av de otaliga sätt datorer kan kommunicera. Varför cyberrymden slog igenom som standard att visa nätet i var för att det var det format människor bäst uppfattade. Dessutom är cyberrymden utbyggbar i det oändliga vilket inte de flesta andra format är.
Den nätleverantören man anslutit sig till är ansluten till andra nätleverantörer. Under nätleverantörernas enorma datorer ligger alla de som anslutit sig till den nätlev. Det kan vara små persondatorer, kylskåp, mobiltelefoner eller enorma servar. Varje ansluten enhet kan om den vill ha i stort sett hur stora VR världar i sig den vill. Det enda som hindrar någon at bygga på sin värld i oändligheten är egentligen att tiden inte räcker till. Det brukar vara brukligt att folk skapar sig sin VR värld på någon av de stora servrar som alltid finns online. Detta kostar för det mesta en liten penning men å andra sidan blir inte användarens dator nerslöad av de surfare som kanske kommer till VRvärlden. Dessutom brukar det vara enklare att hitta till en stor känd servers VR landskap än till en privatpersons dator. Servern där man har laggt sin VR värld i brukar ha ett _enorma_ landskap där man får köpa sig en platts. I VR världarna finns de oftast portaler som man kan gå genom för att komma till en annan domän. I vissa fall leder portalerna till att användaren kopplar upp sig med en ny standard mot domänen. Det kan vara för att VR formatet inte fungerar tillräkligt snabbt eller är tillräkligt säkert. Oftast är det online spel, betalningar eller områden där endast vissa personer får tillgång till som använder sådana portaler. En portal kan för övrigt se ut hur som hellst och det är inte alltid surfaren måste gå igenom någonting. Hur VR världen beter sig och ser ut är _helt_ upp till skaparen. Man kan om man vill visa hur alla surfarna rör sig omkring i världen (är inte vanligt på plattser där det är mycket folk. Det skulle slöa ner datorn extremt mycket om den behövde rita upp en miljon surfare samtidigt) eller skapa en måne som långsamt roterade runt världen. Om skaparen vill kan han/hon skapa och ta bort fysiska lagar tillochmed, vanligast är dock att det inte är _för_ trovärdigt eftersom detta tar tid för datorn att räkna på. Det går dock helt utmärkt att ha ett par fysiska lagar så att världen blir lite fin i alla fall.
Varje användare skapar vanligvis ett ego som datorn hela tiden använder om någon av vr servrarna skulle vilja veta possitionen där man surfade och på så sätt rita upp egot för alla andra användare. Ett ego är den digitala bilden av surfaren, vanligtvis brukar den inte se ut som surfaren gör i verkligheten. I stället brukar de flesta surfare skapa en egen identitet och knyta den till sitt ego. Det finns enorma databaser där surfare kan välja ett ego som passar de, den enda tråkigheten med det är att det i så fall kan finnas flera tusen individer på nätet som ser ut exakt som surfaren. Naturligtvis går det helt utmärkt att inte ha ett ego alls. Då kan folk på nätet inte se var surfaren är. Sådana personer verkar flyta omkring över hela domänen och kan inte visualiseras av servern.
I de flesta hus finns det ett system som hjälper de inneboende med olika saker. Det tar hand om kylskåpet, teven, simstimmet och laddar enkelt och lätt ner recept till kökets autochef©. Dethär systemet är i vissa fall alltid online och gör det enkelt för personerna i huset att fjärrstyra det. Kanske vill man att microvågsugnen ska gå igång lite senare eftersom man ska arbetar över. I större företag kan ett sådant system ha total kontroll över en hel skyskrapa och hela tiden övervakas av en AI. Statliga system brukar vara ihopkopplade med andra system hela tiden. Exempelvis kan vattenreningsverket vara ihopkopplat med avloppssystemet och vattenreservoaren för att enkelare kunna övervaka stadens vatten. Dessa nät brukar vara _extremt_ välbevakade och har ofta ett koppiöst sökerhetsystem. Bakom dessa datorer sitter dessutom flera välutbildade nätverksteckninker och övervakar att inget går fel.

-Hacking-
Att hacka genom cyberrymden är ungefär lika idiotiskt som att försöka hacka med Netscape eller Explorer (fast vi såg ju hur det gick för Hotmail där det gick att läsa lösenorden i "tyvärr, lösenordet är fel" rutan!!). En hacker arbetar ofta med de format som ligger brevid cyberrymden. Inte direkt i cyberrymden. Det kan exempelvis vara genom att knäcka lösenord i fildelningsfunktioner (byggda för att folk ska kunna distansarbeta med de filer de har på servern). Oftast går detta inte att göra eftersom lösenorden är svåra att knäcka för att sådana funktioner är välbevakade. Hur hackern går till väga är ofta helt olika för olika servrar. Det går inte att storma in genom brandväggarna och dyrka upp ett lås som man gör i neotech, man skulle bli 'utkickad' med en gång. Det går inte! De sätt som finns under är exempel på hur en hacker skulle kunna göra. En spelledare bör hitta på nya sätt för vissa datorer som kanske inte är som andra. En millitär (eller sådana som tar hand om viktiga arbeten, som den på vattenreningsverket) dator brukar inte vara komplitabel med resten av datorerna på nätet. Oftast är millitära datorer endast byggda för att vara ointagliga.
* Testa sig fram. Denna metod går ut på att man kör ett programm som endast är byggt för att leta fram ett lösenordet. Det finns enorma lösenordsfiler på nätet (kolla själv, slå på din webläsare och sök. Du hittar garanterat något om du är en van surfare) som den kan testa sig genom. Det enda kruxxet är att servern kanske bara tillåter användaren att skriva in sitt lösenord tre gånger. Fungerar för det mesta bara om säkerhet nästan är dålig. Att testa sig fram tar (ob[människan som gjort lösenordet psyke]) timmar. Spelledaren avgör om personen har använt ett normalt ord som skulle kunna finnas i den tabell hackern använt. Tänk på att lösenordet kan innehålla nummer eller vara utlänskt. Då hittar inte hackern det.
* Skicka ett e-mail. Man kan försöka skicka ett e-mail med en trojans häst i. Precis som melissa eller i-love-you-viruset (fast de hade inga trojanska hästar i sig). Enda skillnaden är att man låter installera en bakdörr i stället för ett virus. Enda svårigheten ligger egentligen på att få personen att öppna brevet och programmet. Om man är en bra hacker och kan programmera kanske kan man göra ett brev som öppnar programmet automatiskt tillochmed. Se programmeringssvårigheter i programmeringsdelen nedan.
* Dekryptera. Hackern kan försöka dekryptera medelanden som han får tag i. Ibland lägger folk ut sina krypterade medelanden där folk kan se dem i tron att ingen kan knäcka kryptot. Det svåra här är att få tag i ett tillräkligt hemligt krypterat meddelande och sedan faktiskt lyckas deschiffrera det vilket brukar vara äckligt svårt. Tiden det tar att dekryptera ett medelande är ob(kryptots svårighet/SNA) veckor. Observera att kryptots svårighet är _V-Ä-L-D-I-G-T_ högt!! Man kan naturligtvis dela upp arbetet mellan ett antal olika datorer och på så sätt dela tiden i antalet datorer som arbetar på kryptot för att få fram hur lång tid det tar.
* Barn. Barn är inte svåra att lura. Man leta efter datorer som ansluter sig mot något speciellt konto (SysOpéns fildelningsfunktion som han använder när han distansarbetar?) och sedan försöker man avlyssna den datorn som anslutit sig. När den datorn sedan ansluter sig mot någon spelserver eller liknande kan man försöka koppla upp sig också och försöka ta kontakt med barnet i familjen. Naturligtvis behöver det inte vara barn man lurar, det kan vara sysopens fru/man eller någon av sysopens vänner etc. också. Se svårigheten för att 'avlyssna dator' i tabellerna nedan.
* Avlyssna dataöverföringar. Hackern kan avbryta en dataöverföring genom att skicka datapacket till någon av datorerna medans de sänder data, och då förvirra datorns nätsystem. Tillfälligt avbryts då överföringen och hackern kan försöka återuppta överföringen. Om hackern dessutom skickar iväg packeten till den andra parten (i stället för att bara ta över överföringen) märker ingen någonting. Datan som skickas lagras i en fil som hackern sedan kan försöka klura ut innehållet i. Oftast är det väldigt enkelt bara genom att se vilka datorer som pratade. Om en av de exempelvis var en spelserver är det inte svårt att klura ut vad som skickats. Annars brukar det finnas fullt läsliga textsträngar i datan som skickats. Brukar fungera nästan hela tiden, enda problemet som skulle kunna uppstå är om dataöverföringen är väldigt välbevakad. Se svårigheten för att 'avlyssna dator' i tabellerna nedan.
* Sopor. Hackern kan i värsta fall om ingenting annat fungerar leta igenom soporna. Kanske, kanske hittar hon/han då något som är av intresse. Chansen till det är dock _minimal_.

Brandväggar och proxyservrar. (Defensiva programm)
En brandvägg är byggd så att den bara tillåter att vissa förbestämda format får användas. Exempelvis VR formatet eller om det är en bank penningöverföringsformatet. Om någon använder en proxyserver så går all data som skickas genom den. På proxyservern finns det ofta kopiöst mycket säkerhetssystem som filtrerar bort oönskade inviter från hackers. En proxyserver fungerar regelmässigt som en brandvägg med enda undantaget att det nästan inte går att avlyssna datan som skickas mellan proxyservern och användaren. Naturligtvis det lika svårt att avlyssna den data som skickas till resten av nätet från proxyservern heller. En proxyserver gör tyvärr att dataöverföringar tar ungefär 25% längre tid. För att klura ut ett sätt att ta sig obemärkt förbi en brandvägg slår man ob[brandväggens svårighet] mot hacking. Lyckas man är man igenom. Märk väl att proxyservrar är något svårare att pernetrera än brandväggar.

Offensiva program.
Det går inte att bränna hjärnor eller datorer. Det finns reglage för sådant innuti alla datorer. Hur skulle det se ut i media om någon stackars sate brännde sin hjärna? Näe, just det. Det man kan göra däremot är att försöka bombardera offrets dator med så mycket onödig data man kan. Kan man dessutom få datorn att göra ganska mycket beräkningar varje gång ett datapacket kommer in är det ännu bättre. Datorn som blir bombarderad börjar ägna mindre och mindre tid åt viktiga beräkningar och lägger mer tid till att räkna ut datan man skickar till den. När det blir för mycket för datorn börjar program på den krasha. Det bästa med metoden är att datan som kommer in läggs på hög för senare bearbetning, på så vis försämras datorns kapacitet i en exponell kurva (2, 4, 8, 16, 32, 64.. ni fattar). Det finns inget skydd mot sådana här attacker eftersom hackern använder funktioner som måste stödjas av systemet om det vill fortsätta vara uppkopplat (hur ser det ut om datorn inte svarar på en 'är du där?' eller 'Vart är [en dator]' förfrågan?). För att se hur bra hackern lyckas attackera en server slår man ett slag mot hacking med ob[REP/4]. Om hackern lyckas blir nästa slag en nivå enklare. När antalet tärningar är nere i noll har servern krashat och rebootar. För varje misslyckat slag blir det en nivå svårare igen. Svårigheten kan aldrig överstiga det ursprungliga värdet. Om två hackers duellerar slår man med ob3t6 mot hacking. De bådas effekt dras från varandra för att se vad som händer. blir effekten 1-4: ingenting händer. 5-9: Den förlorande hackern får +ob1t6 på sitt nästa slag. 10-15: Den förlorande hackern får slå en gång på krash-tabellen nedan och får dessutom +ob2t6 på sitt slag. 16-20: Den förlorande hackern får slå två gånger på krash-tabellen nedan och får dessutom +ob3t6 på sitt slag. osv. Mot vanliga privatpersoner tillämpas regeln för attack mot servrar.

Uppgift: Svårighet: Färdighet:
Avlyssna dator Ob(säkerheten)t6 Hacking
Avlyssna överföring Ob(nätsäkerheten+1)t6 Hacking
Lura barn * Ob2t6 Övertala
Lura vuxen * Ob4t6 Övertala
Lura SysOp * Ob5t6 Övertala
Kammoflera sig ** Ob(nätsäkerheten+2)t6 Hacking
Pernetrera brandvägg Ob(säkerheten)t6 Hacking
Pernetrera proxyserver Ob(säkerheten)t6 Hacking
*: Lura någon att öppna ett program man skickat till denne.
**: Göra så att man ser ut som en annan dator.

Tidsåtgång: Svårighetsmodifikation:
Momentan ±0
En timme -Ob1t6
En vecka -Ob2t6
Ett år -Ob3t6

Säkerhet: Svårighet: Exempel:
Urusel Ob1t6 Kylskåp
Dålig Ob2t6 Mobiltelefon
Normal Ob3t6 Hemdator
Hög Ob4t6 Halvbra server *
mkt. Hög Ob5t6 Bra server *
Extrem Ob6t6 Väldigt bra server el. millitärt *
*: Det är inte datorn som har hög säkerhet. Det är skyddsprogrammen i den.

Nätsäkerhet: Svårighet: Exempel:
Normal Ob2t6 Det vanliga nätet.
Hög Ob5t6 Proxyserver.
Mkt. Hög Ob9t6 Millitärt nät. (hastigheten sjunker med 75%) *
*: Minnitiös bevakning. Alla datorer som ansluts till nätet registreras.

Omständighet: Modifikation: (På att lura folk på nätet)
Ansvar +Ob2t6 (Personen känner sig ha ansvar)
Blivit hackad förut +Ob1t6
Instruerad +Ob1t6 (Av förälder eller arbetsgivare)
Inget ansvar -Ob1t6 (Personen arbetar inte just för tillfället)
Hackern är en 'vän' -Ob2t6 (Tar normalt en vecka att bli 'nätvän')

Svårigheten att åka fast är något annerlunda än i n2. Om man skulle misslyckas i ett inte så kritiskt ögonblick händer det ingenting. Inte ens om man fumlar (slå på krashtabellen). Om man fumlar när man försöker forsera en brandvägg eller en proxyserver däremot, brukar polisen inkallas. Om man skulle misslyckas med något efter att man tagit sig genom en brandvägg eller proxyserver så får man slå med hacking mot proxyserverns el. brandväggens modifierade försvar (svårigheten minus tiden man tog på sig).

-Programmering-
Själva programmeringen görs precis som det står i n2. Det är rätt bra som det är. För att göra vissa av hackerna jag beskrev ovan måste jag göra en utökning av tabellen för 'Typ av programm'.

Typ av programm: Svårighet:
Virus Ob5t6
Trojans häst Ob5t6
Virus-häst * Ob7t6
AI ** Ob19t6
mejl*** ob5t6
*: Ett virus med inbyggd trojans häst. Byggt för att sprida sig genom företag och installera en trojansk häst på varje dator.
**: Freeware AIér fattar trögt och kan inte lära sig mänskliga språk. För att skapa bra AIer brukar de behöva vara av kvalliten 'kommersiell', minst.
***: Att skapa ett mejl (mail på svenska) som startar ett program automatiskt. Tänk på att man måste göra det tillräkligt bra för att komma igenom eventuella antivirusprogram.

Design av VR rymden har de däremot glömt så den tar jag upp. Välj hur bra det ska se ut och gångra det med hur stort området man ska designa är. Dela sedan upp det i antalet dagar du arbetar med det. När man modifierar VR världen man skapat kan man modifiera den. Då väljer man återigen hur bra den ska vara och hur stort område man vill förändra. Den enda skillnaden är att man får de dagar man arbetat tidigare med skapelsen till godo, man behöver då inte börja om från början. Färdigheten man använder är design. Alternativt kan man använda PSY/3.

Stil: Svårighet: Effekt:
Usel Ob0t6 Ett platt landskap utan någonting på.
Okej Ob1t6 Skapelsen är okej. Som wolfenstein ungefär.
Snygg Ob2t6 Ganska bra upplösning. Skuggor finns.
Rätt fint Ob3t6 Spegeleffekter och riktat ljus. Ser rätt bra ut.
Väldigt fint Ob4t6 Det är nästan som våran verklighet.
Extremt fint Ob5t6 Det är som våran verklighet.

Storlek: Multiplicera med:
10x10 m 0,5
100x100 m 1
1km x 1km 2
1mil x 1mil 5
10mil x 10mil 10
planetstorlek 33
(Varför inte svårigheten är som den är är för att skaparen enkelt och lätt kan kopiera sina tidigare områden till nya. Man ritar inte upp ett nytt träd för varje träd man vill ha. Man ritar ett par olika för att det ska se bra ut, och kopierar sedan in de lite var stanns på den nya ytan!)

Antal delar: Modifikation på delarna:
1 ±0
2 -ob1t6
4 -ob2t6
8 -ob3t6
16 -ob4t6
32 -ob5t6
osv..

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Programmering

Jag tror de på n2 har tänkt sig reglerna mer för sånna som kanske arbetar på stora saker som typ excell eller explorer.. inte för mindre hackerprogramm som är mindre och enklare uppbyggda (fast innehåller smartare och mer avancerad kåd, tror jag).

Jag skulle gärna vilja se regler för VR skapande och Scripts (sånna man har när man inte vill ta för lång tid på sig och snabbt som fan skrapa ihop nått skit utan stil)!

Kan inte någon av er göra något i stället för att prata om det!? Sitt inte på era feta rövar och fis framför datorn! ta tag i en BLYERTSPENNA och skissa ner grunden i era förbannade regelsystem.. NU!!!

Smaffy är jag. blä.
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Utkast

Har inte hunnit läsa igenom allt ännu, då jag inte är hemma, men några kommentarer om sånt jag ögnade igenom;

Jag föredrar 'avatar' framför 'ego' som namn på den form personen ifråga visas i cyberrymden.

Under Hacking så känns teknikerna väldigt basic, och sådant script kiddies håller på med.
Tekniker som bör tas upp ( om man nu skall ha så pass avancerade regler) är;
Spoofing (verka vara någon server som är i trust-relation till målservern), Hi-jacking (ta över en anslutning mellan målservern och någon annan dator för att antingen få tag på värdefull information eller kanske få tillgång till ett konto (man måste ofta DoS'a den servern som man verkar vara så den inte stör anslutningen man 'lånar')), leta kända (och okända) säkerhetshål, att leta efter konfigureringshål.
Sen är en möjlighet om man bara inte kommer in i serverna man ska cracka (jag föredrar detta ord) kollar man vilket andra servrar, målservern är i relation med och försöker ta sig in i någon av dessa för att kanske sniffa lösenord (eller dekryptera trafiken som går mellan dem om den är krypterad för att få tag på lösenord och konton) eller för att kanske se om någon användare har konto på båda datorerna och knäcka användarens lösenord, och hoppas på att personen ifråga har samma på båda kontona...

Hmsa..bara några snabba ord jag hinner med..När jag väl kommer hem kan jag gå igenom det mer...

Mkt bra initiativ!

/Henning
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering [OT]

Nu är det ju inte så att dll är en del av programmet utan en sammling
rutiner som hur många program som helst kan använda, detta medför att det är
i stort sett omöjligt att räkna ut hur stor plats bara själva programmet
tar...
.com är för den delen separata program och inte en del av andra program, om
dessa skulle vara en del av andra program skulle det inte göra speciellt
mycket eftersom de inte kan vara större än 64 kB...

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Om du har läst mina tidigare inlägg angående d&d vs eon, realism vs
"kännsla" så har du antagligen märkt att jag är ute efter ett 100 %
realistiskt rollspel =)

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Jag håller inte riktigt med dig om att programmeringsspråk nära våra
männskliga språk (basic, pascal mm) skulle vara bättre än de andra på att
hålla reda på stora komplexa program, snarare tvärtom.. De båda nämnda
programmeringsspråken duger alldeles utmärkt till att skriva små program
snabbt, men vill man ha stora komplexa program behöver man ett
programmeringsspråk med lite mer innehåll och en bättre logisk grund (läs
c++ =)

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Programmeringsreglerna i n2 är inte alls anpassade för program som excell
eller explorer utan enbart för hacker program mm, det är delvis det jag vill
komma bort från..
Jag sitter själv och skriver regler (dock framför datorn utan blyertspenna,
eftersom ingen, inte ens jag, skulle kunna läsa det då) för att skriva
program av lite mer varierad typ..

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Nej men nu vet du iaf =) Jag kanske ska tillägga att jag absolut inte skulle
sträva efter detta om jag inte haft tillgång till datorn när vi spelar, den
är bra mycket snabbare på att läsa av tabeller och slumpa fram olika saker
än en tonåringshjärna som får alldelles för lite sömn och på tok för mycket
information....

WHaLe
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Programmering

Att säga att basic och pascal är nära vårat dagliga språk är väldigt fel, och dessa språk skulle inte jag använda till att skriva varken små hack eller komplexa program i.
då föredrar jag C/C++ eller Perl beroende på uppgift...

Ännu så länge finns det inte något programmeringsspråk som är särskilt lik det språk vi människor använder, dock är Logo ett logiskt strukturerat och definierat språk som är lämpat både för daglig kommunikation och datorkommunikation (ännu i projektstadie).

Skillnaden mellan vårt dagliga språk och programmeringsspråken idag är att vårt dagliga språk är "symbolorienterat" om man kallar det så, och bygger på symboler och associationer som är väldigt dynamiskt länkade till varandra och att programmeringsspråken är extremt strukturerade och statiska (undantagsvis LISP och Prolog) i jämförelse.

/Henning
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Jag missförstod dig lite där..
Jag är dock glad att du också är "emot"basic/pascal...
Vad det gäller hur bra våra männskliga språk är för att skriva komplexa
dator program så är det bara att vänta och se (någon idiot kommer väl att
försöka =)

WHaLe
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Man väljer väl yrke efter ens eget intresse?

Det jag menaed var att nnär jag och mina kompissar spelade så skulle en RP bygga en rörelsedetektor till ett hemmagjort övervakningssystem, detta borde vara ganska lätt (leta lite på internet efter ritningar, köpa komponenter, etsa kortet, och löda lite (etsning ej nödvändigt)) detta sa spelledaren att det var mycket svårt. Visst att hitta ritningar kan ju vara lite svårt men det går ju under informationssökning och det hade vi en som hade 16 i det.
Till och med jag har hittat ritning på hur man bygger en Tazer som förlamar en människa på 5 sekunder.

/Seinet - Ibland måsste man faktiskt informera spelledaren.

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Utkast

Under Hacking så känns teknikerna väldigt basic, och sådant script kiddies håller på med. - Jo. Jag vet.. Men jag tror att hacking inte är så glammoröst som det verkar. Man kan inte göra som de gör i filmerna!! Och särskillt inte så som man gör i neotech´s regler. Men visst, nästa version kan jag försöka ta med vissa mer avancerade hackingregler så att man kan känna sig mer som en hacker och inte som en scriptie.

Tekniker som bör tas upp ( om man nu skall ha så pass avancerade regler) är;
Spoofing (verka vara någon server som är i trust-relation till målservern)
- Kan du förklara mer? - , Hi-jacking (ta över en anslutning mellan målservern och någon annan dator för att antingen få tag på värdefull information eller kanske få tillgång till ett konto (man måste ofta DoS'a den servern som man verkar vara så den inte stör anslutningen man 'lånar')) - Ta över överföringar fanns med i mitt utkast.. -, leta kända (och okända) säkerhetshål - Okej.. Men finns verkligen säkerhetshål?! -, att leta efter konfigureringshål.

Sen är en möjlighet om man bara inte kommer in i serverna man ska cracka - Cracking handlar inte om hacking. Cracking är när man exempelvis tar bort kopieringsskydd eller skapar fusk till spel (sk. trainers) - (jag föredrar detta ord) kollar man vilket andra servrar, målservern är i relation med och försöker ta sig in i någon av dessa för att kanske sniffa lösenord (eller dekryptera trafiken som går mellan dem om den är krypterad för att få tag på lösenord och konton) eller för att kanske se om någon användare har konto på båda datorerna och knäcka användarens lösenord, och hoppas på att personen ifråga har samma på båda kontona...


Någon som har något mer att tillägga? Är någon av reglerna för svåra/onödiga? Är det något som behövs förtydligas?

Jag sätter igång och skriver i morgon... Snälla berätta vad ni vill ha med! Jag vill inte skriva massa i onödan!!

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Programmering

Kan du inte vara vänlig att ta med regler för att skriva AIér oxå i så fall? Hällst hobbyAIér... Jag vägrar tro att man inte kan göra en hobby AI..!
Förrseten.. Om jag inte fått allt om bakfoten så är 'interface' det samma som operativsystem i neotechs regler.. OB7t6?? Så in i helvete heller! Ett operativsystem är SKITSVÅRT att skriva och dessutom tar det enormt lång tid.. Om man inte gör nått skitOS då förståss. Dessutom måsta man kunna ALLT i detalj om hur datorn fungerar..

Tack för ordet..

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Programmering

Sedan, vad säger att programmerare inte gjort det enklare för sig i framtiden? Ännu mer objekthantering och mycket mindre kodmanipulering.
Jag får en känsla av att man inte kan ha hur mycket 'objekthantering' som hellst om man vill att programmet ska gå någotsådär snabbt.. Det blir ju som Lego, i början var alla bitar små men efterhand som jag växte upp blev bitarna större och större.. Någon sa att man fick bygga hästarna själv i början. Se hur det blev sedan! En 'häst' hade blivit utbytt från massor av bitar till EN bit. Det dumma med objekthantering är att bitarna man bygger med blir större och större. Man kan inte bygga lika avancerade och tuffa legoborgar med stora och få bitar! Programmeringen blir nog inte så enormt mycket enklare i framtiden..

Smaffy är jag. blä.
 
Top