Cyberpunk, var igår … framtiden är redan här! (…eller?)

Tyskland: Sexdockor på bordeller börjar vid 16:50 till 20:50, känns cyberpunk även om de bara är dockor o inte 'botar.

Hörde av mig igen per e-post till kundtjänsten hos det där företaget som säljer skrivartillbehör. Förra året upptäckte jag att den sköts av en helt obegränsad språkmodell.

Så idag bad jag kundtjänsten att räkna upp tre föremål som Bilbo Bagger äger i Bilbo. De/den svarade:

Bilbo Bagger äger bland annat:
  • Sin ring (”ringen” som han hittar i Gollums grotta)
  • Sting (det alviska svärdet han hittar i trollens håla)
  • Mithrilbrynjan (alvisk ringbrynja) han får av dvärgarna i Erebor

Yudkowsky och rädslan för att en framtida super-AI tar över har ju redan nämnts på sida 5. Vad som däremot inte tagits upp i tråden är att samma rörelse födde en mordisk transhumanistisk vegandödssekt som försökte "jailbreak:a" sina egna hjärnor för att bli psykopater för mänsklighetens bästa, för så klart gjorde den det... Nu är det kanske inte nyheter för de som hänger med i true crime-svängarna, men jag hade i alla fall undgått att höra om det hela. Mord, eldstrider och samurajsvärd, fejkade dödsfall och praktiskt tillämpad filosofi som hämtat ur Warren Ellis Transmetropolitan. Det... det är en jävla story, om inte annat.

Yudkowsky och rädslan för att en framtida super-AI tar över har ju redan nämnts på sida 5. Vad som däremot inte tagits upp i tråden är att samma rörelse födde en mordisk transhumanistisk vegandödssekt som försökte "jailbreak:a" sina egna hjärnor för att bli psykopater för mänsklighetens bästa, för så klart gjorde den det... Nu är det kanske inte nyheter för de som hänger med i true crime-svängarna, men jag hade i alla fall undgått att höra om det hela. Mord, eldstrider och samurajsvärd, fejkade dödsfall och praktiskt tillämpad filosofi som hämtat ur Warren Ellis Transmetropolitan. Det... det är en jävla story, om inte annat.

De facebookade jag om för mer än ett år sedan när det begav sig. Trans- på mer än ett vis.

En beskrivning de hade om sig själva: ”Vegan Sith”.

I did my best 🫡

[Detta klipp visar hur en man hjälper en leveransrobot förbi skräp på trottoaren.]

Last edited:

Jag gillade Behinde the Bastards presentation av bakgrunden och händelseförloppet, bl.a. de cyperpukiga inslagen de tar upp är att Ziz LaSota blir sparkad på direkten från ett jobb för att hon gick från arbetet när hennes arbetstid var slut, istället för att arbeta obetald övertid som chefen förväntade sig.

CZM Rewind: The Zizians: How Harry Potter Fanfic Inspired a Death Cult & The Zizians: Birth of a Cult Leader
"Part One: Earlier this year a Border Patrol officer was killed in a shoot-out with people who have been described as members of a trans vegan AI death cult. But who are the Zizians, really? Robert sits down with David Gborie to trace their development, from part of the Bay Area Rationalist subculture to killers.
Part Two: Robert tells David Gborie about the early life of Ziz LaSota, a bright young girl from Alaska who came to the Bay Area with dreams of saving the cosmos or destroying it, all based on her obsession with Rationalist blogs and fanfic."

Back