Nekromanti Cyberpunk och regelsystem

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Yo forumet.

Blev just lite tagen av trailern till "Cyberpunk 2077" som Arvidos länkade till (Arvidos tråd om CP2077) . Väldigt inspirerande!

Nu till frågeställningen. Har ju spelat Cyberpunk 2020 och Neotech och skulle väl kunna tänka mig att använda settingen men absolut inte regelsystemet. Netotech är för krångligt och CP2020 främjar i min mening inte settingen överhuvudtaget. Därför undrar jag vilket system ska jag använda?
Letar efter något som är både fyllt av pill med karaktären (lite av grejen är ju att få tweeka din rollperson med cool cybernetik) men med ett snabbt och actionfyllt stridsystem. Känns kanske som realism inte behöver vara i focus men det får ju inte var hur flippat som helst.

Min favvo setting för Cyberpunk har alltid varit den klassiksa från Talsorian games men tipsa gärna om någon annan ball setting.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Jag minns inte på rak arm hur reglerna för cyberteknik ser ut i svenska Teknochock, men jag måste nämna det i alla fall. Det får alldeles för lite kärlek.

Så här skrev jag på Nordnordosts blogg för nästan två år sen, efter jag först fått se spelet:
Nu ska det här inte bli någon konventsrapport däremot utan jag ska tipsa om en av de coolaste grejer jag såg på GothCon: det nya svenska rollspelet Teknochock. Det är nämligen så att 90-talet är tillbaka och har tagit steroider. Saknar du Mutant 2089? Tycker du Blade Runner är bra på riktigt, men att de hade för små pickadoller? Då tror jag Teknochock är helt rätt grej för dig. För mig räcker omslaget som säljpunkt.

Här kan man beställa spelet och/eller ladda hem ett startpaket för att få ett hum om regler och sånt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Du har ju även Shadowrun om du vill ha lte mer annorlunda cyberpunk. Det blandar ju magi, klassiska fantasyvarelser med cyberteknologin.

Sedan om du verkligen vill hålla på och pilla så finns ju antingen Eclipse Phase eller GURPS med valfria expansioner.

Tyvärr faller ju alla tre spelen på kravet med snabbt system.

/Ulfgeir
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Mjo har ju funderat på GURPS. Men som sagt det är ju inte snabbt direkt men kanske ändå. Om Teknochock inte faller mig på läppen så vem vet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Tja, reviderade utgåvan av Eclipse Phase, kanske med lite modifikationer, tror jag skulle funka bra.

Å andra sidan är det mer postcyberpunk än klassisk retrocyberpunk. Mer trådlösa nätverk, resor mellan rymdstationer genom att ladda upp sitt sinne och dela på det och hyra en kropp när man kommer fram, såna grejer. Inte så mycket hacking iförd läderrock i neotokyo, så att säga. Men ändå ett ruskigt coolt spel.

Dessutom är det släppt via Creative Commons, så om du hittar PDF:er via torrents så är de lagliga att ladda ner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Guardians of Order släppte en cyberpunk bok till sitt Tri-stat system som jag gillade. Ganska superhjälte aktigt i sitt uppläg där man köper krafter som man sedan förklarar genom cyber-tech. Kraftnivån är också ganska mycket högre än i andra cyberpunk spel. Major Kusenagi från ghost i the shell är en ganska lämplig PC vid början av spelet.

Mer detaljer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ex_Machina_(role-playing_game)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nu är ju detta en gammal slagdänga, men nästa utgåva av Neotech, NX, kommer vara rätt dramatiskt annorlunda från tidigare Neotech och uppfylla precis det du är ute efter, regelmässigt (och fluffmässigt också antar jag, om du gillar vad som var i CP2077 teasern).

Men det hjälper dig inte så mycket om du behöver spela omedelbums, är jag rädd :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det cyberpunkspel som gett mig mest cyberpunk-känsla nånsin är Technoir.

Och varför är det så bra? Jo, för att rollpersonerna redan när de görs är en del av världen och plotten, och för att i likhet med Blade Runner så är rollpersonernas jobb att få stryk - det är till och med så man blir bättre, och för att det hanterar cybertech riktigt riktigt bra! Det är fullt möjligt att hacka någons cyber-arm mitt i en fajt, exempelvis.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Wushu är utmärkt för att skapa de cinematiska striderna man ser i många cyberpunk filmer och böcker. Det finns ett par settings fördig gjorda av Dan Bayn som ligger på rpgnet.

Datarchy är en ganska standariserad cyberpunk settings fast efter att man störtat mega-corpsen och världen fallit i anarki.

Här är grund settingen: http://www.rpg.net/columns/wushuskidoo/wushuskidoo5.phtml

Här är en expansion som fokuserar på poliser i den nya supermakten, Brazilien: http://www.rpg.net/columns/wushuskidoo/wushuskidoo15.phtml

Här är ett scanario som utspelar sig på första april och handalr om "skämt" som utförs av cyberpunksen: http://www.rpg.net/columns/wushuskidoo/wushuskidoo25.phtml


Beautiful Violence Handlar om gudliknande levande vapen som håller på att genomföra vad som bra kan jämföras med en biblisk apocalyps med hjälp av sina cybernetiska superkrafter. http://www.rpg.net/columns/wushuskidoo/wushuskidoo33.phtml
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Kanske inte enormt mycket karaktärspill, men jag vill ändå slänga fram Interface Zero till Savage Worlds.

Savage Worlds är ett väldigt snabbt och enkelt system och Interface Zero är en häftig cyberpunk-setting till det.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag tänker i samma banor som du. Jag älskar cyberpunk men hade svårt att hitta ett system.

Noir, det är lösningen på allt. Det kräver lite meck med regler för cybernetik men det fixar du. Det finns också en Blade Runner artikel i en gammal Fenix för rollspelet Noir.

Annars har jag läst men inte spelat TechNoir vilket verkar grymt och även småkikat på Kuro som också redan nämnts.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
För att lägga ett till exempel, om inte annat för att väga emot det regeltunga Noir...

Mitt eget Null State tror jag skulle funka awesome i cyberpunksetting. Det är ju redan lite "near future", och så.

Sedan har vi ju, för lite mer fräsig Anime-style cyberpunk, Evolutionens Barn. Jag har dessutom hört* att en andra utgåva av det är på G... =)

* för att jag sagt det själv då, alltså.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle använda BASH – Sci-Fi Edition eller kanske Savage Worlds. Båda skulle funka utmärkt.
 
Top