Nekromanti Cyberpunk 2077

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Obehagliga könsroller*, men helt sjukt (på det bra sättet) komponerat. Det här är den bästa dataspelstrailer jag sett!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/P99qJGrPNLs"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/P99qJGrPNLs" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

*är det medvetet? isåfall gillar jag det!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Var ser du de obehagliga könsrollerna?

Är det att en man siktar på en kvinna?

Jag frågar inte för att starta nån stor diskussion, jag undrar mest vad jag missar, jag ser sällan såna grejer.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
*är det medvetet? isåfall gillar jag det!
Eller ja, hela videon verkar ju helt minutiöst designad, klart att det är medvetet och finns en tanke bakom att hon är passiv och vitklädd, livsfarlig och blodig när hon är otyglad, och kameran zoomar in på hans bricka och vapen, och hon är halvnaken och de visar ingen hud...

...det är väl mer en fråga om skaparna vill manipulera oss eller provocera oss med bilderna.

Ballt!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
BMOC said:
Var ser du de obehagliga könsrollerna?

Är det att en man siktar på en kvinna?

Jag frågar inte för att starta nån stor diskussion, jag undrar mest vad jag missar, jag ser sällan såna grejer.
Som jag skrev ovan (hann visst inte bli klar innan ditt svar!) så är männen kontrollerade, anonyma, starka (kolla hur kameran jobbar med protagonisten! likgiltigt ansikte-vapen-nonchalant öppen jacka-bricka!) visar ingen hud, tyglar/tämjer kvinnan. Kvinnan behöver inte ens välja mellan de två rollerna som är så arketypiska för kvinnor: Att vara den vackra och spröda oskulden i vitt eller det farliga driftsdrivna och blodbestänkta monstret - Hon är bägge!

Och sen så skjuter de en svärm av små minifallosar på henne också! :gremwink:

Kanske ska poängtera att jag inte lägger upp den här länken för att kritisera den, jag är fascinerad, lockad och lite störd av den, och det gillar jag. Spelet har fångat min uppmärksamhet!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag är naiv, det är marknadsföring, klart det är manipulation.

Kanske att de laddar upp våra föreställningar för att sen skaka om dem med en twist, men ändå manipulation.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Arvidos MC said:
BMOC said:
Var ser du de obehagliga könsrollerna?

Är det att en man siktar på en kvinna?

Jag frågar inte för att starta nån stor diskussion, jag undrar mest vad jag missar, jag ser sällan såna grejer.
Som jag skrev ovan (hann visst inte bli klar innan ditt svar!) så är männen kontrollerade, anonyma, starka (kolla hur kameran jobbar med protagonisten! likgiltigt ansikte-vapen-nonchalant öppen jacka-bricka!) visar ingen hud, tyglar/tämjer kvinnan. Kvinnan behöver inte ens välja mellan de två rollerna som är så arketypiska för kvinnor: Att vara den vackra och spröda oskulden i vitt eller det farliga driftsdrivna och blodbestänkta monstret - Hon är bägge!

Och sen så skjuter de en svärm av små minifallosar på henne också! :gremwink:

Kanske ska poängtera att jag inte lägger upp den här länken för att kritisera den, jag är fascinerad, lockad och lite störd av den, och det gillar jag. Spelet har fångat min uppmärksamhet!
Fast hur vet du att poliserna är män? I de rustningarna ser du ingen skillnad.

Vad jag ser är en stark kvinna som "goes down in a blaze of glory" mot en extremt mycket starkare grupp fiender. Det ligger ingen underkastelse i det, tvärtom så är det om något det yttersta förkastandet av en sådan underkastelse.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Man kan också se detta helt tvärtom, som en missbrukare och psykotiker som i skolmassaker-anda har ihjäl drösvis med oskyldiga, och som stoppas av hårt arbetande och underbetalda poliser. (det görs rätt tydliga referenser till cyberpsykos i teasern och materialet runt det!).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mycket snyggt och välgjort, om än förstås, intetsägande (Det är en teaser!).

Nu har inte Neotech en budget för vrålsnygga CGI-teasers, men nu behöver vi inte heller det, eftersom denna passar så bra :gremwink:

(nåja - får se hur oldschool de väljer att vara med CP2077!)
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Så satans coolt. Snygg och inspirerande trailer. Blev sugen på att SL:a en minikampanj till Cyberpunk nu men systemet suger så hårt tyvärr. Känner att fantasimaskinen just blev satt i overdrive mode. "Mona-Lisa overdrive" mode.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Yeah, jag skulle också säga att det är förövaren i en mass shooting som ska tas ner för allmänhetens säkerhet.

Hon är uppenbarligen ganska tungt bepansrad eftersom helmantlade gevärskulor (som ser ut att vara 7.62, men det är omöjligt att avgöra) krossas mot hennes hud. Hon har freaking utfällbara liar i armarna, och 14 oskyldiga ligger döda.

Det är ingen Lady Vengeance i en blaze of glory.

Det är bara en kvinnlig breivik.

Sen tycker jag inte att könsrollerna är obehagliga. Det är rätt stereotypt att låta kvinnan vara lättklädd och jävligt vacker även när hon är farlig á la femme fatale, men jag tycker inte att det är obehagligt.

Problemet med att ta på henne mer kläder hade lätt kunnat bli att hela poängen med att den 'oskyldiga ängeln' som mördar gått förlorad.

Det är imo olyckligt att det behövde visas så mycket hud, men kontrasten i videon hade inte blivit lika snygg om det hade suttit en tjej (eller för all del en ung vacker man) i jeans och flanellskjorta där.

Sen tycker jag att det är lätt hänt att videor som denna tolkas på det här sättet just för att en kvinna är i dem. Hade det varit just en ung man i exakt samma sits som kvinnan, och att han som siktar ett vapen där i slutet istället hade varit kvinna så hade säkert det kunnat problematiseras det med.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hur vet du att polisen är protagonisten?

(verkar ju som att spelet kommer innehålla iaf en del character customization, som klasser och olika utseenden tex)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Såhär tänker jag om könsrollerna:

I och med att vi inte ser könet på poliserna kan man anta att de är män. Varför? Därför att den allmänna bilden av tufta SWAT-snutar i vår kultur framför allt handlar om män. Det gäller inte bara Ulf Brunnberg; låt 1000 slumpvist utvalda personer rita en SWAT-polis så lovar jag att det kommer att bli som när de ska rita chefer: Det blir en man. SÅ det är väl för fan klart att SWAT:arna är män.

Kvinnan är lättklädd med pantyshot, vilket känns sådär lagom nödvändigt för att visa på den oskyldighet man sedan kontrasterar mot klorna i armarna. Pantyshottet kommer väl dessutom inte ens i bild innan man sett klorna.

Trailern är oerhört cool, jag vill spela spelet eller någon form av cyberpunk NU. Jag gillar båda trailerns "twistar", dvs både den där det visar sig att hon har klor och den där hon inte dödas utan rekryteras. Jag gillar alltså "storyn". Det trista är väl just, som du säger, könsrollerna.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Troberg said:
Fast hur vet du att poliserna är män? I de rustningarna ser du ingen skillnad.
chrull said:
Hur vet du att polisen är protagonisten?
Det kan jag ju naturligtvis inte veta egentligen, men jag tror inte att någon kommer göra en annan tolkning utifrån vad vi ser och vad vi har för tidigare erfarenhet av film och datorspel.

Det är ju inte fakta och logik vi tittar på, utan reklam och känslor. En kort och koncist förpackad idé eller budskap från reklamarna till oss. Hur kommer vi tittare tolka det?

Jag tror att om reklamarna inte ville att vi automatiskt skulle tolka poliserna som män så hade de designats annorlunda, och om vi inte skulle tolka snubben med jackan som protagonisten (i trailern) så hade trailern klippts annorlunda. Jag tror att nästan ingen tolkar budskapet på annat sätt, men jag är ju ingen reklamare - jag kan ju ha fel.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Troberg said:
Vad jag ser är en stark kvinna som "goes down in a blaze of glory" mot en extremt mycket starkare grupp fiender. Det ligger ingen underkastelse i det, tvärtom så är det om något det yttersta förkastandet av en sådan underkastelse.
Jag tycker att kvinnan är ascool, jag säger inte att hon är svagare och att polisen har lyckats tygla henne. Vad jag säger är att hon är ur kontroll på ett sensuellt sätt, ett okontrollerat och känslomässigt lustmord, medans poliserna är farliga på ett disciplinerat och känslokallt sätt, och hon måste tyglas. (Vare sig poliserna lyckas med det eller ej)

Detta, i kombination med de vita kläderna, all denna lena hy, mjuka särade läppar, naiva ögon med långa ögonfransar är att spela väldigt medvetet och effektivt på de idéer om kvinnlig sexualitet som funnits i vår kultur hur länge som helst. Att kvinnor ska vara rena, trogna och oskuldsfulla, annars går det åt skogen... du vet, Thermight.

Och sedan twistar de till det där på ett läckert sätt genom att göra den rena hyn till dödsmaskinsrobot och sen plocka in kvinnan som rekryt - då med en helt annan blick i ögonen.

Fan, jag tycker det är ett jävligt skickligt och sofistikerat hantverk, snyggt som fan. Jag har kollat på den massa gånger nu. Att reklamarna spelar på mina mer eller mindre medvetna könsroller och känslor kring dessa är en del av vad som gör den så bra. Samtidigt besvärar det mig lite att reklamskaparna vet hur de ska spela på mina omedvetna könsrollssträngar.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Arvidos MC said:
Troberg said:
Vad jag ser är en stark kvinna som "goes down in a blaze of glory" mot en extremt mycket starkare grupp fiender. Det ligger ingen underkastelse i det, tvärtom så är det om något det yttersta förkastandet av en sådan underkastelse.
Jag tycker att kvinnan är ascool, jag säger inte att hon är svagare och att polisen har lyckats tygla henne. Vad jag säger är att hon är ur kontroll på ett sensuellt sätt och därför måste tyglas. Poliserna är farliga på ett disciplinerat känslokallt sätt. Hon är farlig på ett okontrollerat och känslodrivet sätt.

Detta, i kombination med de vita kläderna, all denna lena hy, mjuka särade läppar, naiva ögon med långa ögonfransar är att spela väldigt medvetet och effektivt på de idéer om kvinnlig sexualitet som funnits i vår kultur hur länge som helst. Att kvinnor ska vara rena, trogna och oskuldsfulla, annars går det åt skogen... du vet, Thermight.

Och sedan twistar och spelar de ju ännu mer på de omedvetna strängar de dragit upp hos oss genom att göra den rena hyn till dödsmaskinsrobot och sen plocka in kvinnan som rekryt - då med en helt annan blick i ögonen.


Fan, jag tycker det är ett jävligt skickligt och sofistikerat hantverk, snyggt som fan, men samtidigt besvärar det mig lite att reklamskaparna vet hur de ska spela på mina omedvetna könsrollssträngar.
Oh. Right.

Jag tänkte faktiskt inte på den vinkeln.



Poäng Arvidos.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Troberg said:
Vad jag ser är en stark kvinna som "goes down in a blaze of glory"
Fast hon gör ju ingenting i klippet. Att döma av hur mycket poliserna hinner röra sig, så sitter hon väl mest stilla under hela grejen. Tittar inte ens på poliserna, much less interagerar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,966
Location
Ludvika
Ursäkta franskan, men fy bubblan vilken supercool video!!!

Första intrycket var "varför skjuter han henne? Det är ju elakt!" till att när kulan splittras mot hennes kind och man ser hur fler och fler börjar skjuta henne känna "Wow, vilken hård brud!" för att slutligen när "kameran" panorerar neråt till de utfällda klorna och de döda runt omkring henne känna "jävlar, jävlar, jävlar, skjut henne mera!".

Jag älskar när saker som verkar vara så uppenbara ur en viss vinkel visar sig vara helt annorlunda. Plus skön "panikkänsla" hos snutarna som pepperar automateld.

Känns lite som "screamers, welcome to earth".
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Första intrycket var "varför skjuter han henne? Det är ju elakt!" till att när kulan splittras mot hennes kind och man ser hur fler och fler börjar skjuta henne känna "Wow, vilken hård brud!" för att slutligen när "kameran" panorerar neråt till de utfällda klorna och de döda runt omkring henne känna "jävlar, jävlar, jävlar, skjut henne mera!".
Hahahaha :gremlaugh:

Jag säger ju det, den väcker massor. Fascinerande. Och trailern säger nästan ingenting om spelet heller! Är det fps? action? äventyr? vaaaad?

Eftersom jag gillar att försöka tänka ut hur skaparna har tänkt och vad de gör med oss betraktare så vill jag också peka på den porriga annonsen klockan 0:43. Vad händer här?

Det är en kopia på kvinnans kroppsställning, fast lite på ett lite töntigt 80-talssätt. Det här väcker tanken i mig att kanske skapar reklamarna lite distans till det som händer här också. Den sanning vi ser kanske inte är helt på riktigt, det kanske finns en twist i det?

Kanske inte ska hoppas på för mycket, det är samma studio som The Witcher, va? Framgångs marknadsföring iaf, här sitter jag (vi?) och analyserar.
 
Top