Nekromanti Cyberpunk 2077

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
krank said:
Troberg said:
Vad jag ser är en stark kvinna som "goes down in a blaze of glory"
Fast hon gör ju ingenting i klippet. Att döma av hur mycket poliserna hinner röra sig, så sitter hon väl mest stilla under hela grejen. Tittar inte ens på poliserna, much less interagerar.
Poliserna hinner ju faktiskt inte heller röra mer än avtryckarfingren under den tiden trailern utspelar sig, (hur lång tid nu det är, de leker ju ganska fritt med det också) men hur hon sitter, hur hon håller händerna, hennes ansiktsuttryck, hur hon börjar och avslutar med att blunda, allt det kommunicerar ju en passivitet (hänfördhet? apati? uppgivenhet? sömndruckenhet?), och att hon inte är på väg någonstans i en brådska.

Jämför med hennes blick och kroppspråk i efterföljande scen!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
Ghost in the shell 2 spoilers:

När ska folk lära sig av Ghost in the shell 2 och sluta bygga sexrobotar med bepansring och kung-fu program? När ska sexrobot våldet sluta?! :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
God45 said:
Ghost in the shell 2 spoilers:

När ska folk lära sig av Ghost in the shell 2 och sluta bygga sexrobotar med bepansring och kung-fu program? När ska sexrobot våldet sluta?! :gremwink:

Och i Blade Runner!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arvidos MC said:
Poliserna hinner ju faktiskt inte heller röra mer än avtryckarfingren under den tiden trailern utspelar sig
Jag tyckte först att det såg ut som att snuten som sätter sin penis[/b] pistol mot skallen på henne inte fanns där först, men nu när jag kollar är det såpass klippt att han mycket väl kan tänkas stå där redan i början. Men då är det ju jättedumt av de andra att skjuta automateld mot henne.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
Arvidos MC said:
God45 said:
Ghost in the shell 2 spoilers:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">När ska folk lära sig av Ghost in the shell 2 och sluta bygga sexrobotar med bepansring och kung-fu program? När ska sexrobot våldet sluta?! :gremwink:
</div>
Och i Blade Runner! </div></div>

Varför kan "The basic pleasure model" kung-fu?! Vem fan designade minnesbankern på de här grejerna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
God45 said:
Varför kan "The basic pleasure model" kung-fu?! Vem fan designade minnesbankern på de här grejerna?
Äh, det är väl klart allt det där finns på internet...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
God45 said:
Arvidos MC said:
God45 said:
Ghost in the shell 2 spoilers:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">När ska folk lära sig av Ghost in the shell 2 och sluta bygga sexrobotar med bepansring och kung-fu program? När ska sexrobot våldet sluta?! :gremwink:
</div>
Och i Blade Runner!
Varför kan "The basic pleasure model" kung-fu?! Vem fan designade minnesbankern på de här grejerna? </div></div>

Det vi ser här, i Blade Runner och i Ghost in the Shell 2 är väl något sorts noir-arv. Sexiga kvinnor är farliga!
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
God45 said:
Arvidos MC said:
God45 said:
Ghost in the shell 2 spoilers:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">När ska folk lära sig av Ghost in the shell 2 och sluta bygga sexrobotar med bepansring och kung-fu program? När ska sexrobot våldet sluta?! :gremwink:
</div>
Och i Blade Runner!
Varför kan "The basic pleasure model" kung-fu?! Vem fan designade minnesbankern på de här grejerna? </div></div>

Äh, hon kan ju inte kung fu, hon försöker ju döda Deckard med gymnastik. Iofs säger hennes bio att hon är "Military/Leisure", vad det nu innebär...
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Varför kan inte en replikant lära sig nya saker?
Who says they can't <object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/G0KTUysrwgQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/G0KTUysrwgQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Ursäkta franskan, men fy bubblan vilken supercool video!!!

Första intrycket var "varför skjuter han henne? Det är ju elakt!" till att när kulan splittras mot hennes kind och man ser hur fler och fler börjar skjuta henne känna "Wow, vilken hård brud!" för att slutligen när "kameran" panorerar neråt till de utfällda klorna och de döda runt omkring henne känna "jävlar, jävlar, jävlar, skjut henne mera!".

Jag älskar när saker som verkar vara så uppenbara ur en viss vinkel visar sig vara helt annorlunda. Plus skön "panikkänsla" hos snutarna som pepperar automateld.

Känns lite som "screamers, welcome to earth".
Jag tänker på det här du skriver om att trailern rullar upp bit för bit sådär. Hela trailern är ju som en serie stillbilder i praktiken, där varje del lägger till ett nytt lager och bygger upp inför nästa. Som rytmslagen i musik, väldigt metodiskt och målmedvetet designat.

1- 0:15 Kvinna är vacker
2- 0:22 Polisen skjuter på kvinna, men hon är osårbar
3- 1:00 Kvinna är ett mördarmonster
4- 1:20 Man med pistol mot hennes huvud
5- 1:40 Titel
6- 1:48 Epilog

Notera hur steg 1-3 bygger upp kvinnan i vitts status bit för bit, men i steg 4 så kommer mannen i jacka in i bilden, i överläge, så den status vi byggt upp för kvinnan går nu över till honom, och musiken börjar ösa på. Bam, bam, bam, bam. Uppbyggnad, uppbyggnad, uppbyggnad, payoff.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
krank said:
Trailern är oerhört cool, jag vill spela spelet eller någon form av cyberpunk NU. Jag gillar båda trailerns "twistar", dvs både den där det visar sig att hon har klor och den där hon inte dödas utan rekryteras.
Rekryteras? Jag trodde twisten var att hon arbetade för dem hela tiden och det här var hennes "extraction". :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
BMOC said:
Jag tror inte ens det är samma tjej faktiskt...
Klart det är. De visar ju astydligt att hennes kind fått rispa precis där kulan åkte.

Sedan fuskar väl jag och läser texten under videon på youtube...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
Jag tror att om man vill få till film noir känslan som man ju vill ha i Cyberpunk så måsta man vara sexistisk. Du måste ju ha femme fatales i sexiga klänningar som antingen räddas av eller föråder Sam Spade eller Rick Deckard. Lika obligatorisk är dialog som "Is this testing whether I'm a replicant or a lesbian, Mr. Deckard?"

Så cyberpunk borde väll få lite frihet från kritik när det kommer till just sexism kanske? Eller kanske inte?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
God45 said:
Jag tror att om man vill få till film noir känslan som man ju vill ha i Cyberpunk så måsta man vara sexistisk. Du måste ju ha femme fatales i sexiga klänningar som antingen räddas av eller föråder Sam Spade eller Rick Deckard. Lika obligatorisk är dialog som "Is this testing whether I'm a replicant or a lesbian, Mr. Deckard?"

Så cyberpunk borde väll få lite frihet från kritik när det kommer till just sexism kanske? Eller kanske inte?
Jag vet inte hur central jag tycker sexismen är för film noirgrejen. För mig handlar det nog mer om en allmän visuell stämning och en viss typ av antihjälte. Sedan får det gärna finnas inslag av sex, men det behöver inte vara sexistiskt för det...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Femme fatales i sexiga klänningar KAN ha med sexism att göra, men har inte det per automatik. Sexism har inget med sex att göra (även om det kan göra det), det betyder könsdiskriminering, varken mer eller mindre.

Om man sedan tycker att det "sexuella spelet" mellan könen är diskriminerade så är det en annan diskussion. Är det könsdiskriminerande med sexiga klänningar? Det vete sjutton. I Så fall är saker som läppstift, höga klackar och allt annat än praktiska sovjetiska trosor också det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arfert said:
Femme fatales i sexiga klänningar KAN ha med sexism att göra, men har inte det per automatik. Sexism har inget med sex att göra (även om det kan göra det), det betyder könsdiskriminering, varken mer eller mindre.

Om man sedan tycker att det "sexuella spelet" mellan könen är diskriminerade så är det en annan diskussion. Är det könsdiskriminerande med sexiga klänningar? Det vete sjutton. I Så fall är saker som läppstift, höga klackar och allt annat än praktiska sovjetiska trosor också det.
Det är väl som vanligt, att det inte är tinget i sig utan strukturen den befinner sig i som avgör om det blir sexistiskt eller ej.

Om alla kvinnor beskrivs utifrån huruvida de är snygga eller ej, om en övervägande majoritet av kvinnorna är femme fatales eller lättklädda våp eller någon annan klassisk nidbild av kvinnan, så finns det risk för att det blir sexistiskt.

Framför allt om det inte finns några män som gör sig sexiga för kvinnor på motsvarande sätt.

Överhuvudtaget; ju mer stereotypt, desto större risk för att det blir sexistiskt. Och som sagt, strukturellt inte individuellt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I framtiden kommer det bara finnas snygga tjejer. Och killar. Som i Starship Troupers. Man modifierar sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arfert said:
I framtiden kommer det bara finnas snygga tjejer. Och killar. Som i Starship Troupers. Man modifierar sig.
Vilket har exakt noll att göra med min poäng.

Frågan är inte hur snygga spelvärldens personer är.

Frågan är huruvida enbart tjejer beskrivs utifrån sin snygghet. Till exempel.
 
Top