Cyberpunk och landsbygd

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Kärnvapenkrig och eldstormar?
Men är det det utmärkande för (modern) cyperpunk och den stora förklaringen till varför folk flyttar in i städerna? Jag kan förstå det i enskilda berättelser (spel, böcker, filmer, ...) men är det så i alla? Jag får intrycket av tråden att det är den förklaring som majoriteten av er har eller har jag missförstått?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag tänker lite att det är väl upp till var och en. Vad tycker du är coolt?
En öken planet med fyrtio utspridda städer eller att allt är lite som vanligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men är det det utmärkande för (modern) cyperpunk och den stora förklaringen till varför folk flyttar in i städerna? Jag kan förstå det i enskilda berättelser (spel, böcker, filmer, ...) men är det så i alla? Jag får intrycket av tråden att det är den förklaring som majoriteten av er har eller har jag missförstått?
Det beror på hur långt in i framtiden man vill gå. Många av cyberpunkens inslag finns ju redan i vår klimatkrisande post-truth kapitalistiska teknokratiska oligarki. Och då är ju landsbygden typ som nu :) Men det känner jag inte är spännande.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
I Neotech Edge så borde EU området vara väldigt välmående angående landsbygden, baserat på hur miljömedvetet de självgoda eurosarna är/låssas vara, att det är ett stabilt och inte är ett så stort område så teknikinfrastrukturen borde vara välutvecklad (du kan få virr överallt), behovet att vara självhushållande till viss nivå inom EU, stödprogram till bönder för att de ska odla med minimal mängd bekämpningsmedel o ha djurskötsel som inte är maximalt produktivt + minimal antibiotika, stödprogram för de som hjälper till med att bevara våtmarker o andra naturtypområden som hjälper till vid/förhindrar extremväder. Att du numera kan använda din virr-agent för att gå igenom alla dokument som behövs för att få de rätta bidragen eller ha reda på vad du behöver göra så är det så mycket mindre pappersarbete för lantbrukare. Så du har nog en massa folk som har flyttat ut på landet för att: arbeta med jordbruk (tänk så mycket man kan göra med drönare); sköta om de naturområden som skyddade men ändå behöver skötas; de vill bo i naturen och kan göra sitt jobb genom virren; driva de saker som behövs för alla dessa nya lantisars verksamheter ska gå runt; med mera.

I Skandinavien är det nog liknande.

Samtidigt så är det nog dryga böter för folk som inte följer reglerna, en massa folk som flyttar ut o inte har en ide vad som gäller med alla problem det innebär, falsk märkning av icke-EU/#Eko produkter som om de är ifrån EU/#Eko genom OC ägda gårdar, illegal avverkning och stöld av virke, lantbrukskorporativ som agerar nästan maffialikt mot icke-medlemmar, paladiner i sina lantvillor/-slott som anser att de är bättre än alla andra o reglerna inte gäller dem, illegala invandrare som utnyttjas som slavarbetskraft av bossar för näringslivsenheter på landet (lantbrukare eller annat) med hot om deportation, o liknande.

det kostar energi att kyla bort överskottsvärmen
Eller så kan man ta betalt för att skicka den till någon annan som vill ha den.

Kärnvapenkrig och eldstormar?
Varför då? Vilka cyberpunk verk referera du till här som har kärnvapenkrig och eldstormar utanför städerna?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Varför då? Vilka cyberpunk verk referera du till här som har kärnvapenkrig och eldstormar utanför städerna?
Judge Dredd och Mutant 2089. Finns nog fler. Brinnande metanbollar och ju enligt en del forskare en möjlighet.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Alltså jag tycker ju inte det är coolt om det är typ som vanligt på landet.
Jag ser det hellre som om havsnivån har stigit 25 meter och New York ligger under vatten och är ett kannibalistiskt hell hole. Att småländska höglandet har blivit en grässtäpp efter att Växjö atombombades när man missade Köpenhamn. Att vildsvinen i Sverige har muterats och är topp rovdjur
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Alltså jag tycker ju inte det är coolt om det är typ som vanligt på landet.
Jag ser det hellre som om havsnivån har stigit 25 meter och New York ligger under vatten och är ett kannibalistiskt hell hole. Att småländska höglandet har blivit en grässtäpp efter att Växjö atombombades när man missade Köpenhamn. Att vildsvinen i Sverige har muterats och är topp rovdjur
Razorback är den bästa monsterfilmen!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Alltså jag tycker ju inte det är coolt om det är typ som vanligt på landet.
Måste säga att det är ett noterbart avstånd mellan "typ som vanligt" och vad du föreslår. Bara för att det inte är Mad Max/TMNT framtidsbrödernas framtid/tecknade Högländaren tv-serien/Blade Runner 2049/liknande behöver det inte betyda att saker är "typ som vanligt".

Att småländska höglandet har blivit en grässtäpp efter att Växjö atombombades när man missade Köpenhamn.
Varför skulle småländska höglandet ha blivit en grässtäpp om Växsjö atombombats?

Razorback är den bästa monsterfilmen!
De talar om den i FromBeyond.se:s ausplotation avsnitt #187 - Where women glow and men plunder - FromBeyond.se om du e intresserad
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Måste säga att det är ett noterbart avstånd mellan "typ som vanligt" och vad du föreslår. Bara för att det inte är Mad Max/TMNT framtidsbrödernas framtid/tecknade Högländaren tv-serien/Blade Runner 2049/liknande behöver det inte betyda att saker är "typ som vanligt".


Varför skulle småländska höglandet ha blivit en grässtäpp om Växsjö atombombats?


De talar om den i FromBeyond.se:s ausplotation avsnitt #187 - Where women glow and men plunder - FromBeyond.se om du e intresserad
Jag vet inte? Varför inte.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Naturreservat (givetvis inglasat) som drivs av Storföretag. Träd med organiska reklambudskap i barken. Genmanipulerade blåmesar sjunger kända jinglar. Grävlingar, rävar och små gulliga möss med hjärnimplantat uppträder för besökarna med ett Snövit-inspirerat dansnummer. Utanför kupolen smyger deras utmärglade och parasitinfekterade kusiner runt i det förgiftade landskapet och letar efter hål så de kan komma in och få äta något annat än det som ruttnar.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
I Logan (2017) o Looper (2012), som båda har en hel del cyberpunkelement (mer den försa än den andra), utspelar sig en hel del i landsbygds miljö. Alita: Battle Angel (2019) har en viktig scen för historien utspelande sig när Alita o ungdomsgänget hon hänger med är ute på landsbygden, Minority Report (2002) har också några scener på landet. I RoboCop (2014) visar det sig ju att själva "fabriken" där Murphy har blivit moddad, och sedan tränar i, ligger någonstans i det kinesiska risodlingsområdet.

Tror Snow Crash hade något typ av mellanspelsscen (eller nåt) med Hiro i en större rastplatsanläggning någonstans på landsbygden.

Jag vet inte? Varför inte.
Därför att det Småländska höglandet är för kuperat (med urberggrund) för att kunna bli en stäpp, även efter en atombomb, sedan även om växtlivet skulle vara helt bortbrända o gräs nog är bland de första som kommer tillbaka så skulle snabbt buskage o småträd växa fram (ta en titt på de områden där vi hade skogsbränder för ett par år sedan, det är inte gräs som täcker den sönderbrända marken).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
I Logan (2017) o Looper (2012), som båda har en hel del cyberpunkelement (mer den försa än den andra), utspelar sig en hel del i landsbygds miljö. Alita: Battle Angel (2019) har en viktig scen för historien utspelande sig när Alita o ungdomsgänget hon hänger med är ute på landsbygden, Minority Report (2002) har också några scener på landet. I RoboCop (2014) visar det sig ju att själva "fabriken" där Murphy har blivit moddad, och sedan tränar i, ligger någonstans i det kinesiska risodlingsområdet.

Tror Snow Crash hade något typ av mellanspelsscen (eller nåt) med Hiro i en större rastplatsanläggning någonstans på landsbygden.


Därför att det Småländska höglandet är för kuperat (med urberggrund) för att kunna bli en stäpp, även efter en atombomb, sedan även om växtlivet skulle vara helt bortbrända o gräs nog är bland de första som kommer tillbaka så skulle snabbt buskage o småträd växa fram (ta en titt på de områden där vi hade skogsbränder för ett par år sedan, det är inte gräs som täcker den sönderbrända marken).
Jag är mer sån att fan va coolt det hade varit om småländska höglandet hade blivit en stäpp och havsvattnet hade höjt sig 45 meter så Danmark, Malmö och Nederländerna inte längre finns. I mitt framtidsspel ska det vara så. Och så hade jag struntat i om det skulle kunna ske i ” verkligheten”
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag är mer sån att fan va coolt det hade varit om småländska höglandet hade blivit en stäpp och havsvattnet hade höjt sig 45 meter så Danmark, Malmö och Nederländerna inte längre finns. I mitt framtidsspel ska det vara så. Och så hade jag struntat i om det skulle kunna ske i ” verkligheten”
Med 45 meters höjning plockar du större delen av Nordens städer, inte bara Danmark och Malmö. Den största nordiska stad som inte får sin stadskärna dränkt är Tampere.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tre av de mest ruralt cyberpunkiga saker ur verkligheten jag sett:



 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tror Snow Crash hade något typ av mellanspelsscen (eller nåt) med Hiro i en större rastplatsanläggning någonstans på landsbygden.
"Ameristan" i Fall av Neal Stephenson är också en vision av ett framtida dystopiskt landsbygds-USA. Guns & Jesus, helst i kombination.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Hemmoddat en gammal traktor till en soldriven drönare
Det här känns som något som är välutvecklad i en cyberpunk värld
 
Top