Nekromanti Cyberpunk/ agent/ transhumanism-spel

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Jag blir pepp på kombinationen "agentaction" och "nära framtid" även om jag kanske inte riktigt fattar vad du menar med det? Och vad är transhumanism? Berätta, för jag blir så nyfiken!

Angående regler så måste ju jag tjatigt nog rekommendera d20 Modern. Finns både på Ebay och som gratisregler (SRD). Varför dessa regler som ironiskt nog är sanslöst omoderna (hihi)?

Jo:

De är jättebra för alla oss som gillar att pilla med rollpersonernas egenskaper och extraförmågor. Skitkul att levla, helt enkelt!

Men de är också bra på att detaljstyra hur utmaningar ska relatera till rollpersonernas styrkor och svagheter. I BRP-system så uppkommer problemet med att färdighetsutmaningar blir statiska: du har ett FV som oavsett motstånd är detsamma. I d20-paradigmet är ditt FV hela tiden dynamiskt, eftersom svårighetsgraden alltid bestäms från situation till situation.

I d20 så går alla slag fort. Inga tärningspölar och snabb resolution. Det innebär mer tid till annat, eller bara fler intressanta utmaningar (strider/fällor/rollspelsutmaningar/möten med npc's, mm)

Finns också en bra tilläggsmodul "d20 Future" som täcker in de flesta delar av ett sci-fispels behov, hävdar jag. https://en.wikipedia.org/wiki/D20_Future

Sedan finns det MASSVIS av dåliga sidor också förstås. Om du inte gillar d20 alls så skulle jag kolla in Rotsystem eller hacka om Krilles Järn till en sci-fi-setting.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Paal;n198606 said:
150-200 år fram i tiden. Om det är nära eller inte beror på vad man jämför med. :)

Är ett av de bättre BRP-systemen jag testat. Relativt detaljerade stridsregler om det önskades. Tror verkligen att det finns saker att hämta ur det även om det inte passar perfekt.
Jag kollade in det nu, och det verkar faktiskt rätt bra. Ingen direkt inspirerad design, kanske, men välsupportat och tillräckligt basic så att det torde vara lätt att lägga till olika regelmekaniker som man tycker saknas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Man Mountainman;n198642 said:
Men ju mer jag specificerar, desto mer riskerar jag ge intrycket av att de detaljer jag nämner är orubbliga krav, snarare än önskemål. Hittar jag inget bättre kanske jag kör på Rotsystem, även om det inte är idealiskt.
Jag vet inte om det hjälper, men det finns ju en minimodul med extraregler för förflyttning till exempel. Jag har funderat på vilka andra "extraregler" man skulle kunna lägga till (mer komplexa initiativ? Skaderegler?), men tar gärna emot input. Rotsystem är byggt för att vara moddbart och skalbart =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Basenanji;n198644 said:
Och vad är transhumanism?
Kortfattat är transhumanism idén att man kan och bör förbättra människokroppen på teknologisk väg. Gå bortom det vi idag kallar mänsklighet, typ. Det kan handla om traditionell cybernetik, genetisk modifiering, implantat som låter oss kommunicera tankar trådlöst... Eller bara något så enkelt och idag genomförbart som att ha ett chip i handen som låter en öppna elektroniska lås, lite som passerkort.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Basenanji;n198644 said:
Jag blir pepp på kombinationen "agentaction" och "nära framtid" även om jag kanske inte riktigt fattar vad du menar med det? Och vad är transhumanism? Berätta, för jag blir så nyfiken!
Agentaction innebär helt enkelt att man spelar någon typ av underrättelseagenter eller liknande i tjänst hos en stat eller annan stor organisation, och utför uppdrag som kräver våldsamma konfrontationer.

Transhumanism, som jag använder ordet här, syftar på en SF-genre som utforskar de möjligheter teknologin erbjuder att skapa former av intelligens och liv som går bortom det mänskliga på olika sätt, till exempel artificiell intelligens eller artificiell förbättring av människors fysiska eller kognitiva förmågor.

d20 skulle antagligen vara ett alternativ, om det inte var bara aningen för mekaniskt pillrigt, och att den branta levelprogressionen tenderar att verka menligt på min upplevelse av trovärdighet. En väldigt konventionell åsikt, jag vet, men jag kan inte hjälpa mina emotionella reaktioner :p. Vad gäller att modda Järn: Det i Järn som skulle överleva en sådan moddning är väl i stort sett kärnan av chargen och handlingsresolution (stridsreglerna med taktikkort är ju anpassade för att hantera närstridsdueller, och kanske inte så lämpliga för ett spel med fokus på eldstrid). Men den kärnan är väl mer eller mindre bara BRP, av ett slag som återfinns i en mer genremässigt passande kontext i exempelvis Eclipse Phase.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Eclipse Phase, Transhuman Space (GURPS), Trinity eller Aberrant, Thousand Suns (-ish, det är mer sci-fi dock), kanske In Flames om du bara skall ha regelsystemet, och som Krank nämnde finns det ju även Null State och Rotsystem på svenska. Savage Worlds har ett par moduler för superhjältesettings och sedan finns det ju alltid typ Marvel Super Heroes, Supernatural och lite annat. Night's Black Agents kanske passar om det är agentspel du är ute efter specifikt. Det är vampyrer men det är vampyrer med en hemlig agenda (och typ ett av de bästa spelen jag sett).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Tsianphiel;n198651 said:
Eclipse Phase, Transhuman Space (GURPS), Trinity eller Aberrant, Thousand Suns (-ish, det är mer sci-fi dock), kanske In Flames om du bara skall ha regelsystemet, och som Krank nämnde finns det ju även Null State och Rotsystem på svenska. Savage Worlds har ett par moduler för superhjältesettings och sedan finns det ju alltid typ Marvel Super Heroes, Supernatural och lite annat. Night's Black Agents kanske passar om det är agentspel du är ute efter specifikt. Det är vampyrer men det är vampyrer med en hemlig agenda (och typ ett av de bästa spelen jag sett).
Ja, jag bör kanske specificera att det inte är något superhjältespel jag tänker mig. "Transhumanism" syftade mer på settingens teknologiska förutsättningar än på rollpersonerna själva.

Men tack för tipsen! NBA och det kommande Fall of Delta Green av samme Ken Hite är spel som ligger på min lista av spel-att-titta-närmare på hur som helst, bara för att jag gillar den här världen av paranoia och intriger som skildras i lite mörkare spionfiktion.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
luddwig;n198573 said:
Cyberpunk får mig att tänka på 1989 års utgåva av Mutant, alltså den svarta boxen. Det är dock varken nytt eller modernt men stridssystemet är hyfsat detaljerat.
Samma här! Vet inte hur cyberpunk-retro det ska kännas dock.

Annars får konceptet mig mest att tänka på Syndicate. Du får låta spelarna driva horder av civila framför sig med hjälp av eldkastare nån gång, helt enkelt. Och låta dem knalla runt med en mindre arsenal under rocken.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
zonk;n198917 said:
Samma här! Vet inte hur cyberpunk-retro det ska kännas dock.

Annars får konceptet mig mest att tänka på Syndicate. Du får låta spelarna driva horder av civila framför sig med hjälp av eldkastare nån gång, helt enkelt. Och låta dem knalla runt med en mindre arsenal under rocken.
Nä, det ska väl vara modernt snarare än åttiotalsretro; mer borstat stål än krom; prefixet "cyber-" kommer inte att förekomma in-setting.
 
Top