Nekromanti Cyberpunk/ agent/ transhumanism-spel

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Jag fick en idé på en kampanj vars koncept kan sammanfattas som "världsomspännande agentaction i transhumanistisk/cyberpunk-nära framtid"

Vad skulle forumet säga är det spel som är bäst lämpat för en sådan kampanj? Det får ju gärna vara hyfsat nytt, med en fortfarande supportad produktlinje och modern regeldesign.

EDIT: jag tackar inte nej till tips på äldre system heller. Verkar lite dåligt beställt med den samtida utgivningen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
The Sprawl är cyberpunk PbtA. Jag har dock varken läst eller spelat det.

I fjol så kickstartades Vurt RPG och av uppdateringarna på sidan så är de inte långt från att bli klara nu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Man Mountainman;n198432 said:
Jag fick en idé på en kampanj vars koncept kan sammanfattas som "världsomspännande agentaction i transhumanistisk/cyberpunk-nära framtid"

Vad skulle forumet säga är det spel som är bäst lämpat för en sådan kampanj? Det får ju gärna vara hyfsat nytt, med en fortfarande supportad produktlinje och modern regeldesign.

Jag tror natt regelsystemet i Rotsystem skulle lämpa sig ypperligt för det. Om inte annat för att Null State, som systemet har sina rötter i, är just near-future scifi med högoktanig agentaction.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Eclipse Phase, har exakt detta som sitt fokus, fast i hela solsystemet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
krank;n198453 said:
Jag tror natt regelsystemet i Rotsystem skulle lämpa sig ypperligt för det. Om inte annat för att Null State, som systemet har sina rötter i, är just near-future scifi med högoktanig agentaction.
Så vad har Rotsystem för fördelar framför Null State?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Man Mountainman;n198471 said:
Så vad har Rotsystem för fördelar framför Null State?
Många fler sidor att läsa. Tillbehör. Setting som är mer än "bara" typ nutid fast cutting edge. Viktigast är dock krom, cybertech som bara är för syns skull som du inte behöver fippla med poäng för. <3
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
DeBracy;n198475 said:
Många fler sidor att läsa. Tillbehör. Setting som är mer än "bara" typ nutid fast cutting edge. Viktigast är dock krom, cybertech som bara är för syns skull som du inte behöver fippla med poäng för. <3
Ok, men jag är främst intresserad av system. Settingen skulle jag tillhandahålla själv.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Det är väl typ samma system. NullState handlar om agenter däremot så det kanske är mer prick på den biten, men Rotsystem har listor med cybertechgrejs som går att använda.

Nyfiken fråga: vad är finessen med att det finns en supportad produktlinje om du har en egen kampanjidé och egen setting och bara letar regler?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
DeBracy;n198482 said:
Det är väl typ samma system. NullState handlar om agenter däremot så det kanske är mer prick på den biten, men Rotsystem har listor med cybertechgrejs som går att använda.

Nyfiken fråga: vad är finessen med att det finns en supportad produktlinje om du har en egen kampanjidé och egen setting och bara letar regler?
Tja... Inspiration, vapenlistor, extraregler, etc
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
DeBracy;n198482 said:
Det är väl typ samma system. NullState handlar om agenter däremot så det kanske är mer prick på den biten, men Rotsystem har listor med cybertechgrejs som går att använda.
Systemskillnader:
I Null State slår man 1t6 under sitt egenskapsvärde. I Rotsystem slår man tärningspölar och försöker få 4+.
I Null State finns bara egenskaper och specialiteter - bra för ren action och superagenter som har specialområden där de automatiskt vinner konflikter. I Rotsystem finns undersökande detektivegenskaper som funkar lite som de i Gumshoe.
I Rotsystem finns ett färdigt system för att köpa cybernetik och för cyberhacking, som saknas i Null State.
I Rotsystem finns också enkla skillnader mellan vapen, som saknas i Null State.

En del av ovanstående kommer att ändras till andra utgåvan av Null State, men så ser det ut i publicerat material.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
krank;n198554 said:
Systemskillnader:
I Null State slår man 1t6 under sitt egenskapsvärde. I Rotsystem slår man tärningspölar och försöker få 4+.
I Null State finns bara egenskaper och specialiteter - bra för ren action och superagenter som har specialområden där de automatiskt vinner konflikter. I Rotsystem finns undersökande detektivegenskaper som funkar lite som de i Gumshoe.
I Rotsystem finns ett färdigt system för att köpa cybernetik och för cyberhacking, som saknas i Null State.
I Rotsystem finns också enkla skillnader mellan vapen, som saknas i Null State.

En del av ovanstående kommer att ändras till andra utgåvan av Null State, men så ser det ut i publicerat material.
Kollade igenom det lite. Det verkar stabilt, men jag är nog egentligen ute efter ett lite mer detaljerat system. Kanske särskilt för strid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Man Mountainman;n198561 said:
Kollade igenom det lite. Det verkar stabilt, men jag är nog egentligen ute efter ett lite mer detaljerat system. Kanske särskilt för strid.
Jag förstår! Ja, "detaljerat" kan man ju knappast påstå att systemet är. På gott och ont.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Cyberpunk får mig att tänka på 1989 års utgåva av Mutant, alltså den svarta boxen. Det är dock varken nytt eller modernt men stridssystemet är hyfsat detaljerat.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Guran89;n198459 said:
Dock inte i en särskilt nära framtid.
150-200 år fram i tiden. Om det är nära eller inte beror på vad man jämför med. :)

Är ett av de bättre BRP-systemen jag testat. Relativt detaljerade stridsregler om det önskades. Tror verkligen att det finns saker att hämta ur det även om det inte passar perfekt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Man Mountainman;n198561 said:
Kollade igenom det lite. Det verkar stabilt, men jag är nog egentligen ute efter ett lite mer detaljerat system. Kanske särskilt för strid.
När du säger detaljerat, kan du specificera lite? Vill du få fram vilka specifika kroppsskador personer får i skadeslaget som i Neotech (2), vill du ha träffområden eller vill du bara ha det mindre abstrakt? Vill du ha olika skadetyper och rustningstyper som försvarar mot olika sorters skada? :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Max Raven;n198607 said:
När du säger detaljerat, kan du specificera lite? Vill du få fram vilka specifika kroppsskador personer får i skadeslaget som i Neotech (2), vill du ha träffområden eller vill du bara ha det mindre abstrakt? Vill du ha olika skadetyper och rustningstyper som försvarar mot olika sorters skada? :)
Nejdå, ingenting så specifikt. Jag är bara ute efter ett system med lite mer taktiskt och simulationistiskt djup. Just skadesystem är kanske något som jag föredrar om de är enkla.

Men ju mer jag specificerar, desto mer riskerar jag ge intrycket av att de detaljer jag nämner är orubbliga krav, snarare än önskemål. Hittar jag inget bättre kanske jag kör på Rotsystem, även om det inte är idealiskt.
 
Top