Nekromanti Cyberpunk är det nya svarta

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jocke;n261900 said:
Tycker att ni glömmer (eller låssas glömma) TeknoChock från 2011, som i sin tur är en version av ett spel som hette nTEK och skrevs av Tre Solars minnen från det som då var ett scenario för att pusha det snart klara NeoTech 3 på GothCon 2009. Alla vill ha Evi, som scenariot hette upplevdes av de i min grupp som spelade det (jag körde Mad Science vs You det passet) som en fulträff, så inte ens 2009 var cyberpunken död utan även då HETARE än NÅGONSIN. Den är som den där låten med han som reinkarnerar...

Jag är tyvärr inte särskilt bekant med TeknoChock, helt klart en miss av mig, men det lilla jag anat tror jag att det möjligen kan ha varit ett spel för särskilt cyberpunkfrälsta. (Jag är ju som sagt, jag är egentligen inte ute efter att säga att cyberpunken var död (!)). NeoTech 3 har jag nog uppfattat varit ett projekt med ganska begränsat intresse. Om dessa observationer är fel, så standar jag corrected. Annars väljer jag att ta det till intäkt för min spaning!

Och hoppas på ett säkert välförtjänt uppsving i intresset för båda nämnda spel!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
luddwig;n261991 said:
Khan, du får skriva den första officiella äventyrsmodulen och överlåta layoutandet även av den till Wilper.
Det låter som en utmaning. :)

Jocke said:
/.../ TeknoChock /.../
Jag ser TeknoChock och Höstdimma som de två rollspel jag letar efter varje konvent, men aldrig hittat. Jag är galet sugen på bägge.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
hakanlo;n262205 said:
Okej... jag menar egentligen inte att det varit borta, det jag menar är att jag anar en trend, precis som det det går trender i det mesta. Om vi nu hänger på Shadowrun så uppfattar jag det som stort på typ 90-talet, med möjligen en liten ökning på senare tid. Framförallt 90-talet uppfattar jag som cyberpunken storhetstid. Cyberpunk 2020 från Talsorian (väl), Mutant 2089 i sverige, alla neuromancerböcker, mm. Och nu tror jag det ligger i luften att dystopisk storstad med posers är på uppgång igen. För oss som inte levt bakom mirrorshades hela tiden alltså. Är jag fel ute?
Well, det fanns helt klart en liten dipp där någonstans 2000-2010 när tekniken i verkligheten typ kom ikapp och sedan på många områden gick om Cyberpunken, och folk satt och grunnade på hur man kunde anpassa cyberpunken till denna utveckling.

Dock ska man koma ihåg att det fortfarande producerades många rätt stora filmer på temat. Minority report, Paycheck, Cypher, Inception, AI, Matrixuppföljarna, Equilibrium, Dark Angel (serien) etc,,,,

Även dataspel: Deus Ex + uppföljare, Shadowrun Returns + uppföljare, plus en uppsjö av indiespel på temat.

Anledningen till att jag reagerade lite kraftigt är att jag sett så många senaste året prata om att cyberpunken är, har varit eller håller på att bli död, och det stämmer helt enkelt inte =)

Men vågor, absolut. Själv hoppas jag att vi är på väg in i ett rejält uppsving av Retro-cyberpunk. Så där som den var på 80/90-talet, fast med bättre effekter =)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
hakanlo;n262217 said:
NeoTech 3 har jag nog uppfattat varit ett projekt med ganska begränsat intresse. Om dessa observationer är fel, så standar jag corrected. Annars väljer jag att ta det till intäkt för min spaning!

Och hoppas på ett säkert välförtjänt uppsving i intresset för båda nämnda spel!
Nya Neotech är inte särskilt klassisk cyberpunk, nej. Vill du ha 80-talskänsla är det helt fel.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Ymir;n262295 said:
Nya Neotech är inte särskilt klassisk cyberpunk, nej. Vill du ha 80-talskänsla är det helt fel.

Utveckla gärna detta. Har länge följt projektet med största entusiasm men skulle gärna höra mer om hur nya Neotech rent konkret skiljer sig från den mer traditionella cyberpunken. Jag hoppas även att Neotech kanske skulle kunna blåsa lite nytt liv i rollspels-cyberpunk-landskapet med sin mer annorlunda stil.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Njord;n262297 said:
Utveckla gärna detta. Har länge följt projektet med största entusiasm men skulle gärna höra mer om hur nya Neotech rent konkret skiljer sig från den mer traditionella cyberpunken. Jag hoppas även att Neotech kanske skulle kunna blåsa lite nytt liv i rollspels-cyberpunk-landskapet med sin mer annorlunda stil.
Jag tror inte riktigt vi är redo att dela hela vårt "neopunk-manifest", men för att förklara lite kortfattat. Fenomenen som ligger till grund för klassisk cyberpunk är extremt 80-tal, och Neotech rycker bort dessa fundament genom att istället fokusera på en värld som kännetecknas av internet, multikulti, social media, open source, övervakning och miniatyrisering/minimalism.

Exempel:
Cyberpunken är sällan så multikulturell som den utger sig för att vara, utan är nästan whitewashande. Neotech å andra sidan är en värld där Asien och Afrika på många sätt är det nya koola,en värld där det är lika naturligt att heta Chang och N'yongo som att heta Dawkins, och där kulturer blandats och gett upphov till nya språk, koncept och vardagsfenomen på alla nivåer i samhället.

Cyberpuken gillar miljökollaps, men bara som en avlägsen krydda, eftersom allt fokus är på städerna. Neotech däremot drar växthuseffekten till sin spets, så att den präglar själva livet i städerna - stora delar av Guangzhou är en arkipelag av översvämmade byggnader, ett ödeland av vattenskadad betong, rostigt armeringsjärn och övergivna husbåtar. Bangladesh kommer inte ens finnas med på världskartan. Enorma störmmar av klimatflyktingar har lett till kväljande nivåer av rasism och isolationism i Europa.

Cyberpunken gillar mörka färger, neon, nattmörker och regn. Neotech är färgglatt och soligt men dammigt, sprucket och smutsigt, med en djärv color palette.

I cyberpunken kör man en sladd i hjärnan och loggar in på någon sorts Tron-aktig virtuell verklighet. I Neotech är en virtuell verklighet överallt omkring dig i ditt vardagsliv, och du måste kämpa för att slippa alla invasiva reklamfeeds. Men det ger också dig som hacker en stor makt över den verklighet folk upplever - hacking blir nästan som magi.

Cyberpunkaren är full av krom och sladdar. Neopunkaren är augmenterad från födseln och har förbättrat sig själv med mer eller mindre diskret biotech - om hen inte gjort ett medvetet stilval att allt ska synas.

Cyberpunkaren är en våldsfokuserad rebell som jobbar mot systemet för att störta det och konkret uppnå en bättre värld. Neopunkaren är en socialt fokuserad radikal som jobbar inom systemet för att uppnå en visionär dröm om en bättre värld. Cyberpunkaren ser AIer som läskiga hot, neopunkaren ser dem som möjliga allierade.

Det går självfallet att spela en klassisk cyberpunkare i Neotech. Men hen kommer att finna sig vara en fish out of water i en hypercharged, gonzo värld av massmedia, multikultur, ekokollaps, våld och hopp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ymir;n262299 said:
Jag tror inte riktigt vi är redo att dela hela vårt "neopunk-manifest"...
Och spelet? När får vi se något från det? Kommer det kanske samtidigt som Phobia och Terra One? ;) Seriöst, jag är bara så sjukt sugen på det, och tycker att det är väldigt synd att det tar sådan tid.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Måns;n262312 said:
Och spelet? När får vi se något från det? Kommer det kanske samtidigt som Phobia och Terra One? ;) Seriöst, jag är bara så sjukt sugen på det, och tycker att det är väldigt synd att det tar sådan tid.
Förstår skepticismen helt! Jag har ju skrivit på Neotech 3 / NX / Etc sedan 2006, det är en del av mitt blod. Enda risken att jag inte skulle göra klart Neotech är om jag blev mördad av blackops från framtiden, typ. Och då skulle Ola gå under jorden och fortsätta arbetet. Helt seriöst, detta är ett livsprojekt.

Med det sagt, så kommer det inte ta ett liv att ge ut :) Problemet har alltid varit det enkla faktumet att kombinationen jobb, familj och resor har lyckats introducera långa perioder av väldigt begränsad output från oss i teamet. Men resan är nu väldigt nära sitt slut. Tack vare nya talanger i teamet och ny tid som öppnats upp springer vi nu på upploppssträckan. Textmanus har vi så det räcker och blir över (till flera moduler!), det som har varit svårt tidigare fram tills nu har varit regler vi är nöjda med och att hitta en visuell stil som matchar innehåller. Båda två bubblar nu på för fullt med regler baserade på Noir, ett par aktiva speltest, nya illustratörer ombord och så vidare. Så misströsta ej, Neotech är på väg ut. Men tänker inte ge någon ETA, det kommer bara jinxa, dessutom är det fullt möjligt att IRL går och lägger krokben för oss en gång till. Följ på http://facebook.com/neotechrpg/ eller här!

Angående Terra One - vi har manus till det med, så den som lever får se ;)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jocke;n261900 said:
Tycker att ni glömmer (eller låssas glömma) TeknoChock från 2011, som i sin tur är en version av ett spel som hette nTEK och skrevs av Tre Solars minnen från det som då var ett scenario för att pusha det snart klara NeoTech 3 på GothCon 2009. Alla vill ha Evi, som scenariot hette upplevdes av de i min grupp som spelade det (jag körde Mad Science vs You det passet) som en fulträff, så inte ens 2009 var cyberpunken död utan även då HETARE än NÅGONSIN. Den är som den där låten med han som reinkarnerar...
TeknoChock är coolt! Och Alla vill ha Evi var jättekul att arrangera på GC, vi har förstås kvar manus och kanske det är dags för en uppföljare på nästa GothCon? :)
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Mjupp, ser fram emot neotech 3!

För mig har cyberpunk mest varit dystopin med urban decay i kontrast med retrofittad hightech, den gränslösa transhumanismen (begränsad av krediter/nuyen osv) samt attityd och stil över allt annat. Alltmedan när de teknologiska framstegen poppar upp snabbare än människan hinner med.
Med de nya filmerna som nämndes ovan, och en hel del godis i horisonten kan man nog säga att en ny våg är på g. Hoi chummers! :)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ymir;n262299 said:
Jag tror inte riktigt vi är redo att dela hela vårt "neopunk-manifest", men för att förklara lite kortfattat. Fenomenen som ligger till grund för klassisk cyberpunk är extremt 80-tal, och Neotech rycker bort dessa fundament genom att istället fokusera på en värld som kännetecknas av internet, multikulti, social media, open source, övervakning och miniatyrisering/minimalism.

Exempel:
Cyberpunken är sällan så multikulturell som den utger sig för att vara[/URL], utan är nästan whitewashande. Neotech å andra sidan är en värld där Asien och Afrika på många sätt är det nya koola,en värld där det är lika naturligt att heta Chang och N'yongo som att heta Dawkins, och där kulturer blandats och gett upphov till nya språk, koncept och vardagsfenomen på alla nivåer i samhället.

Cyberpuken gillar miljökollaps, men bara som en avlägsen krydda, eftersom allt fokus är på städerna. Neotech däremot drar växthuseffekten till sin spets, så att den präglar själva livet i städerna - stora delar av Guangzhou är en arkipelag av översvämmade byggnader, ett ödeland av vattenskadad betong, rostigt armeringsjärn och övergivna husbåtar. Bangladesh kommer inte ens finnas med på världskartan. Enorma störmmar av klimatflyktingar har lett till kväljande nivåer av rasism och isolationism i Europa.

Cyberpunken gillar mörka färger, neon, nattmörker och regn. Neotech är färgglatt och soligt men dammigt, sprucket och smutsigt, med en djärv color palette.

I cyberpunken kör man en sladd i hjärnan och loggar in på någon sorts Tron-aktig virtuell verklighet. I Neotech är en virtuell verklighet överallt omkring dig i ditt vardagsliv, och du måste kämpa för att slippa alla invasiva reklamfeeds. Men det ger också dig som hacker en stor makt över den verklighet folk upplever - hacking blir nästan som magi.

Cyberpunkaren är full av krom och sladdar. Neopunkaren är augmenterad från födseln och har förbättrat sig själv med mer eller mindre diskret biotech - om hen inte gjort ett medvetet stilval att allt ska synas.

Cyberpunkaren är en våldsfokuserad rebell som jobbar mot systemet för att störta det och konkret uppnå en bättre värld. Neopunkaren är en socialt fokuserad radikal som jobbar inom systemet för att uppnå en visionär dröm om en bättre värld. Cyberpunkaren ser AIer som läskiga hot, neopunkaren ser dem som möjliga allierade.

Det går självfallet att spela en klassisk cyberpunkare i Neotech. Men hen kommer att finna sig vara en fish out of water i en hypercharged, gonzo värld av massmedia, multikultur, ekokollaps, våld och hopp.
Det här låter intressant - en intelligent nytolkning och tidsanpassning av genren. Nu när det är sagt är det ju självklart - att cyberpunken anpassas till nutiden när den återuppstår. Hoppas ni når i mål med projektet innan den verkliga världsutvecklingen hinner ifatt er! :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
hakanlo;n262514 said:
Nu när det är sagt är det ju självklart - att cyberpunken anpassas till nutiden när den återuppstår.
Det har faktiskt uppstått två grenar efter 2000-talets experimenterande. En som liksom Neotech tar avstamp i modern teknologi istället och ser hur vår nutids framtidsvision skulle te sig. Den andra grejen kom fram till att man ganska lätt kan återgå till sen gamla skolan genom att införa. ara en lite. gnutta apokalyps i ekvationen, som Rotsystem.

Det är lite som cyberpunkens egns lilla OSR-utveckling :)
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Spontant har jag velat utveckla en cyberpunk-version av mitt fantasyspel hur länge som helst. Men jag måste bli klar med fantasy-spelet först. :) Cyberpunk är underbart.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Rymdhamster;n262520 said:
Det har faktiskt uppstått två grenar efter 2000-talets experimenterande. En som liksom Neotech tar avstamp i modern teknologi istället och ser hur vår nutids framtidsvision skulle te sig. Den andra grejen kom fram till att man ganska lätt kan återgå till sen gamla skolan genom att införa. ara en lite. gnutta apokalyps i ekvationen, som Rotsystem.

Det är lite som cyberpunkens egns lilla OSR-utveckling :)
Låter vettigt, stämmer säkert! Det slår mig nu att man tidigare kallat Chronopia för en sort fantasy-cyberpunk. Visst, en smula dystopisk storstad med olika falanger, och magin kanske liknar teknologi och cypernetik. Intressant nog tycker jag det verkar som Chronopia upplever en renässans nu - helt i enlighet med min vid det här laget reviderade ursprungstes.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
hakanlo;n262689 said:
Låter vettigt, stämmer säkert! Det slår mig nu att man tidigare kallat Chronopia för en sort fantasy-cyberpunk. Visst, en smula dystopisk storstad med olika falanger, och magin kanske liknar teknologi och cypernetik. Intressant nog tycker jag det verkar som Chronopia upplever en renässans nu - helt i enlighet med min vid det här laget reviderade ursprungstes.


Jo all självmodifikation finns ju där, orcherna med sin mekanik, dvärgarnas runor, hängivnas nekrologi och varför inte använda demonomorfernas grejer som nåt sådant snarare än ett yrke?
Tror nog allt att det inte skadar att man spellett en massa shadowrun för att få lite känsla för lite fantasypunk :p
Har infört både ett lifestyle-system, kontakter i större utsträckning och att rollpersonerna tillsammans bygger upp sitt kvarter i stil med mutant år 0. verkar funka hyfsat med grupperna jag spelat och känns ju mer än lovligt cyberpunkigt :p
 
Top