Nekromanti Cyberpunk är det nya svarta

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
Neonskyltar med japanska skrivtecken blänker ilsket i gatans vattenpölar. Det cyrahaltiga regnet rinner nedför de svarta läderrockarna. Illfärgade tuppkammar blandas med svarta kostymer. På de digiala motorvägarna vill informationen vara fri, fri, fri! När posörerna gör upp i mörkret under broarna surrar det av vibrokatanas, och det klickar och fräser i relärna som driver de mekaniska lemmarna.

1) Style over substance
2) Attitude is everything
3) Always take it to the edge
4) Break the rules

Visst är cyberpunken på väg tilbaka på allvar? Ghost inte shell och Bladerunner i nya versioner. Wilper skriver en klon. Och min spelgrupp törstar girigt efter att spela Nya Mutant!

Har jag fel eller är det faktiskt så att den dystopiska storstaden där yta är allt är på väg tillbaka? Vad kommer det att ge oss för spel? Och är det fler som längtar till Dai-Tokyo?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
hakanlo;n261869 said:
Har jag fel eller är det faktiskt så att den dystopiska storstaden där yta är allt är på väg tillbaka? Vad kommer det att ge oss för spel?
Typiskt mig att tima helt fel. Rotsystem kom alltså ett par år för tidigt, helt enkelt? =)

Nåja, det kommer förhoppningsvis en kampanjbok med 3-4 samlade äventyr i påsk iaf.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
krank;n261880 said:
Typiskt mig att tima helt fel. Rotsystem kom alltså ett par år för tidigt, helt enkelt? =)

Nåja, det kommer förhoppningsvis en kampanjbok med 3-4 samlade äventyr i påsk iaf.
Eller så var det Rotsystem som startade Cyberpunkens återmarsch till det rättmätiga rampljuset!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Nu när drakar och demoner, eon, kult, mutant och western har "återuppstått". Neotech är på gång, klart vi ska ha ett nytt Nya Mutant.

Min Chronopia-kopia kommer förmodligen bli klar lagom tills den ligger cykliskt rätt tidsmässigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
hakanlo;n261869 said:
Har jag fel eller är det faktiskt så att den dystopiska storstaden där yta är allt är på väg tillbaka? Vad kommer det att ge oss för spel? Och är det fler som längtar till Dai-Tokyo?
Om du slutar blunda är det väl inte konstigt om du börjar se saker igen ;) Vad annars skulle få dig att säga att cyberpunk varit borta?

Möjligen från den svenska marknaden, med undantag för rotsystem. Men annars har det ju inte varit någon brist på vare sig filmer, tv-serier eller dataspel. Möjligen på rollspelssidan, men även där har vi ju haft shadowrun med alla olika hack för att ta kanske det största exemplet.

Så ett vettigare sätt att uttrycka det på är kanske snarare att du är på väg tillbaka till cyberpunken på allvar. Välkommen! =D
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Tycker att ni glömmer (eller låssas glömma) TeknoChock från 2011, som i sin tur är en version av ett spel som hette nTEK och skrevs av Tre Solars minnen från det som då var ett scenario för att pusha det snart klara NeoTech 3 på GothCon 2009. Alla vill ha Evi, som scenariot hette upplevdes av de i min grupp som spelade det (jag körde Mad Science vs You det passet) som en fulträff, så inte ens 2009 var cyberpunken död utan även då HETARE än NÅGONSIN. Den är som den där låten med han som reinkarnerar...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Cyberpunk är så jävla rätt! Börjar bli sugen igen, får se om Genesys eller Cyber M/77 hinner först..
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Kör Shadowrun 5e i Neo-Tokyo. Blandar friskt traditionell cyberpunk med j-horror. Typ Ghost in the Shell möter The Ring. Drar mycket inspiration från Kuro från C7.

Cyberpunk är inte bara det nya svarta. Det är även det gamla svarta!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Jag är mycket pepp på m/77 och är rätt bitter över att jag inte hoppar på det projektet när erbjudandet var öppet. Jag ska se om jag kan få in min spelgrupp på att spela cyberpunk lagom till det släppet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Länge sedan jag spelade cyberpunk men jag har fina minnen av Mutant 2089. Var även med på ett hörn av CM/77. Det var roligt. Synd att jag inte hann fixa med det mer men dygnet har bara 24 timmar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Khan;n261973 said:
Jag är mycket pepp på m/77 och är rätt bitter över att jag inte hoppar på det projektet när erbjudandet var öppet.
Är du säker på att erbjudandet är stängt? Beroende på vad du hade tänkt göra är det möjligt att Wilper fortfarande skulle uppskatta hjälp.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Rymdhamster;n261978 said:
Är du säker på att erbjudandet är stängt? Beroende på vad du hade tänkt göra är det möjligt att Wilper fortfarande skulle uppskatta hjälp.
Det kanske det är i och för sig. Jag tyckte det verkade som om det var i layout-fasen nu och mina kunskaper i InDesign är djupt begränsade.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Khan, du får skriva den första officiella äventyrsmodulen och överlåta layoutandet även av den till Wilper.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
Rymdhamster;n261898 said:
Om du slutar blunda är det väl inte konstigt om du börjar se saker igen ;) Vad annars skulle få dig att säga att cyberpunk varit borta?

Möjligen från den svenska marknaden, med undantag för rotsystem. Men annars har det ju inte varit någon brist på vare sig filmer, tv-serier eller dataspel. Möjligen på rollspelssidan, men även där har vi ju haft shadowrun med alla olika hack för att ta kanske det största exemplet.

Så ett vettigare sätt att uttrycka det på är kanske snarare att du är på väg tillbaka till cyberpunken på allvar. Välkommen! =D

Okej... jag menar egentligen inte att det varit borta, det jag menar är att jag anar en trend, precis som det det går trender i det mesta. Om vi nu hänger på Shadowrun så uppfattar jag det som stort på typ 90-talet, med möjligen en liten ökning på senare tid. Framförallt 90-talet uppfattar jag som cyberpunken storhetstid. Cyberpunk 2020 från Talsorian (väl), Mutant 2089 i sverige, alla neuromancerböcker, mm. Och nu tror jag det ligger i luften att dystopisk storstad med posers är på uppgång igen. För oss som inte levt bakom mirrorshades hela tiden alltså. Är jag fel ute?
 
Top