[Cyber M/77] Matproduktion i megastaden?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Citerar mig själv från den här tråden:https://www.rollspel.nu/threads/cyberpunk-och-landsbygd.79950/

Produktionsanläggningar
Städerna är inte självförsörjande. Utanför finns enorma produktionsanläggningar som tillverkar det som behövs. Allt från energi till elektronik. Dessa skeppas i konvojer tillbaka till staden. Produktionsanläggningarna är små städer i sig själva.
Ja, jordbruk förtjänar ju ett eget kapitel. Vi vet idag att framtidens jordbruk kommer ha stora problem med torka/skyfall, stormar, minskad biologisk mångfald, utarmade jordar m.m. Så sannolikt krävs det genmodifierade grödor, konstpollinering mer aggressiv konstgödsling (vilket leder till större problem för omkringliggande områden). Så jordbruket kan nog göras rätt dystopiskt. Tänk en disig himmel, som går mot rött och gult, med vassa bruksbotar som rullar fram mellan overkligt stora grödor med kraftfulla strålkastare, och beväpnade mänskliga följeslagare, med stora gasmasker, på jakt efter skadedjur och tjuvar. Genmodifierade stora jaktjundar i koppel. Långt bort ser man stadens ljus och väldiga block, ovanför surrar drönare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Hälsovårdsnämnden? Vad är det för nåt?
Det var nog mest en tankevurpa från min sida då jag snarare tänkte på livsmedelsverket. Dvs en numera privatiserad myndighet, sponsrad av flera av de matproducerande megabolagen för att spåra upp och neutralisera icke-licensierad födoproduktion och försäljning.

Myndigheterna har viktigare saker än att oroa sig för fattiga människors hälsa.
Det finns en nyans där som jag tycker kan vara kul att leka med i Cyberpunk-sammanhang:

Det är skillnad på om megabolagen riskerar sina anställdas hälsa, eller om någon utomstående gör det. Dödsfall och olyckor på arbetsplatsn är något man kan ta med i beräkningarna, och förutspå med viss statisk säkerhet. Det går att kompensera för genom stadig nyanställning för att se till att du alltid har ungefär rätt antal arbetare. Men om halva skiftet inte dyker upp en morgon för att de blivit matförgiftade ställer till med mer oreda.

Men framförallt är det att jag gillar tanken på välbekanta "harmlösa" myndigheter och organisationer som skruvas till en dystopisk fascistmotsvarighet.

Typ just att livsmedelsverket nu är Scans knähundar som arbetar för att slå ner lokalproducenterna. Hälsovårdsnämndens fokus är inte att du ska må bra, utan att göra dig till en så effektiv arbetare som möjligt för megabolagen, men utegångsförbud och obligatoriskt säng-gående vid 20:00. Gränsvärden för olika substanser sätts inte längre för att garantera din hälsa, utan efter vad som inte kommer påverka din arbetsförmåga till det negativa. Om du dör 20 år tidigare är inte ett problem om du kan arbeta 10% effektivare under åren du lever.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Vi får inte glömma vilka fantastiska möjligheter kloning gjort för den absoluta elitens gastronomiska upplevelser. I enorma fabriker klonas enorma mängder djur fram, enkom för att slaktas och hamna på de rikas tallrik.

Det handlar naturligtvis till stor del om vanliga djur, exempelvis grisar eller kor. Sedan finns det även en hel del utdöda djur som klonas upp för att ätas. Mammutkött är exempelvis riktigt uppskattat.

För den allra mest kräsna klonas det även fram särskilda hybrider av olika djur, särskilt framtagna för att deras kött ska smaka så gott som möjligt. Bland annat finns säl-giraffer, norhörnings-ormar och älg-bläckfiskar. Dessa djur lider helvetets alla kval under sin livstid och göds så mycket som möjligt innan de slaktas.

Det finns även rykten som gör gällande att en del korpar i hemlighet korsar djurarter med människor för att framställa fantastiska smakupplevelser. Bara de allra mest framstående i samhället lär få ta del av dessa fantastiska rätter. Dessa rykten har inte kunnat bevisas, men det har nyligen på VR-kanalerna spridits ett klipp där mystiska uniformerade tjänstemän fångar in vad som verkar vara en korsning av en människa och en vårtig padda. Många menar att denna människopadda lyckades rymma från de hemliga kloningsfabrikerna innan slakt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vi får inte glömma vilka fantastiska möjligheter kloning gjort för den absoluta elitens gastronomiska upplevelser. I enorma fabriker klonas enorma mängder djur fram, enkom för att slaktas och hamna på de rikas tallrik.

Det handlar naturligtvis till stor del om vanliga djur, exempelvis grisar eller kor. Sedan finns det även en hel del utdöda djur som klonas upp för att ätas. Mammutkött är exempelvis riktigt uppskattat.

För den allra mest kräsna klonas det även fram särskilda hybrider av olika djur, särskilt framtagna för att deras kött ska smaka så gott som möjligt. Bland annat finns säl-giraffer, norhörnings-ormar och älg-bläckfiskar. Dessa djur lider helvetets alla kval under sin livstid och göds så mycket som möjligt innan de slaktas.

Det finns även rykten som gör gällande att en del korpar i hemlighet korsar djurarter med människor för att framställa fantastiska smakupplevelser. Bara de allra mest framstående i samhället lär få ta del av dessa fantastiska rätter. Dessa rykten har inte kunnat bevisas, men det har nyligen på VR-kanalerna spridits ett klipp där mystiska uniformerade tjänstemän fångar in vad som verkar vara en korsning av en människa och en vårtig padda. Många menar att denna människopadda lyckades rymma från de hemliga kloningsfabrikerna innan slakt.
Ska dock sägas att den absoluta, absoluta eliten finner detta vulgärt och ett tydlig indikation på att rör sig om någon nyrik uppkomling som tjänade sina första miljoner neoyen redan på 1990-talet. De på toppen äter enbart ekoproducerad icke genmodifierad kost. Ok att deras privata jordbruk tar stora områden (vad vi en gång brukade kalla länder) i anspråk, men "god mat har ingen dött av". Eller, inte ja, bara några hundra tusen eller så...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
I Shadowrun är ett problem med gårdarna att djur randomly kan bli superfarliga monster när magi nivåerna i världen stiger. Jag hade en nästan TPK när de var på en gård där det hänt och flera höns hade blivit basilisker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det finns även rykten som gör gällande att en del korpar i hemlighet korsar djurarter med människor för att framställa fantastiska smakupplevelser. Bara de allra mest framstående i samhället lär få ta del av dessa fantastiska rätter.
Redan idag finns det ju tankar om att klona fram kött från kändisar för konsumtion: länk.

Jag kan lätt se hur framtidens kändisar stolt promotar sitt eget korvmärke precis som dagens kändisar sätter sitt ansikte på både allt möjligt, med den stora skillnaden att korven faktiskt är gjord på deras "eget" kött.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag kan lätt se hur framtidens kändisar stolt promotar sitt eget korvmärke precis som dagens kändisar sätter sitt ansikte på både allt möjligt, med den stora skillnaden att korven faktiskt är gjord på deras "eget" kött.
Alltså, det där är en fantastiskt grotesk idé!!! 😁❤
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Redan idag finns det ju tankar om att klona fram kött från kändisar för konsumtion: länk.

Jag kan lätt se hur framtidens kändisar stolt promotar sitt eget korvmärke precis som dagens kändisar sätter sitt ansikte på både allt möjligt, med den stora skillnaden att korven faktiskt är gjord på deras "eget" kött.
"Emilskinka" och "Denniskorv" får helt nya betydelser.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det här var en kul tråd!

Fokus i tråden har ju i hög grad varit hur cyber-allmogen får i sig sin fattiga taffel. Jag tänker mig att just eftersom det lär va ganska dåliga ekologiska förutsättningar för att odla, fiska osv. så finns det säkert en betydande lyxproduktion inom tankodlad fisk, hydroponiska vertikalodlingar, in vitro-kött (inte lika exklusivt som animaliekött men betydligt exklusivare än anonym jästmassa) etc. Dessa kan säkert betraktas som intressanta mål för stölder, inte minst av genetiskt material för att kunna sno konkurrekternas fördelar. Även om eliten bara är en bråkdel av stadens innevånare är ju befolkningen så stor att numerären ändå blir substantiell.

Därtill förekommer säkert olika typer av guerilla-odling runt om i staden, av särskilt skickliga odlare som själva avlat fram sorter som klarar det karga klimatet och det sura regnet. Denna odling är väl också eventuellt olaglig, eventuellt kräver den en del våldskapital för att försvara, eller annat kapital för att gömma undan.

I båda fallen finns såklart också utrymme för att odla annat än mat som droger eller kanske cyberflora som kan korrumpera nätverk eller whatnot.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Det här var en kul tråd!
Definitivt men jag tycker den går i gamla hjulspår med jäst och soja. Jag läste en kommentar ifrån en biologiprofessor för kanske 20 år sedan att köttodling inte var praktiskt genomförbart eftersom den näringssoppa som får köttet att växa är en ypperlig miljö för bakterier vilket gör att köttfabriken behöver ett immunförsvar också. De få notiser om olika försök jag har sett sedan dess har inte nämnt något om det här problemet så jag antar att det är löst men värt att beakta.

Tittar vi på dagens Kina talas det om grisfabriker där tusentals grisar hålls i helautomatiserade stallar där de bokstavligen föds, lever och dör (slaktas) i samma byggnad med ett minimum av mänsklig kontakt. Orsaken är egentligen Covid-19 – myndigheterna vill minska riskerna med sjukdomar som förs över ifrån djur till människor. Nackdelarna med dessa fabriker är att om det kommer in en sjukdom kan tusentals djur mycket snabbt bli sjuka och behöva nödslaktas. Jag tror det är ett lösbart problem i en cyberpunkvärld (en sådan miljö skulle inbjuda till ett och annat äventyr) och att bygga en sådan fabrik på höjden som är helautomatiserad skulle göra att lamm, nöt men främst fläsk skulle kunna vara en återkommande rätt på medelklassens matbord om köttodling inte används.

Jag tror dock att "bars" i olika former är en viktig "maträtt" (titta i vilken matbutik idag som helst, hyllorna med "näringsbars" är många!) och då kommer säkert proteinet ifrån insekter om de inte rent av tillverkas på kemisk väg. Jag ser framför mig enorma glasburar överlastade med syrsor och liknande, en bur är en "generation" och när ett visst antal veckor gått dammsugs buren och dras in i ugnar som rostar och torkar insekterna innan de mals till ett gråbrunt pulver som blandas med konsistensgivare, estrar, kolhydrater, kemiskt framställda vitaminer och färgämnen.

Vertikala inomhusodlingar har redan nämnts.

Poängen är att när sådana här saker sker på riktigt stor skala kommer priserna att gå ned och "var man" (dvs. medelklass) kan ha en "köttbiff" på bordet, nygrillad och mörad direkt ur paketet, bara att mickra i 35 sekunder på 1100 W. Mat måste hållas billig för annars kommer folket att kravalla.

Titta i vegandiskarna i affärerna idag och ni ser nog vad som finns i framtiden: vegofärs liknande köttfärs, korv, "köttbitar" och så vidare.
 
Top