Fortsätter diskussionen från den här tråden här.
Utgångspunkten i den här tråden är väl ungefär:
Alltså:
Två sätt att bemöta rollspel om Cthulhumyten, Lovecraft eller kosmisk skäck.
Ett som fokuserar på den historiska aspekten av spelet, och ett som fokuserar på just skräckelementen och det lite svårdefinierade begreppet "kosmisk skräck".
Finns det två olika "skolor" av Cthulhuspel, eller Cthulhuspelare (här kanske vi kan bredda oss från bara Call of Cthulhu till allt Lovecraftinspirerat rollspel). Jag hävdar att det nog finns, att det inte bara ges uttryck bland spelare utan också får uttryck i lite olika tänk kring spelen och spelmaterialet som skapas. Men det är inga skarpa gränser mellan de olika inriktningara.
Stämmer detta, finns det fler inriktningar och tolkningar kring hur kanske främst sekelskifteshistoria och Lovecraftiana används i rollspel?
Utgångspunkten i den här tråden är väl ungefär:
Jag tycker att historiskt vs. kosmisk skräck är ett ämne värt en egen tråd. Hade inte tänkt på att det finns (?) en så tydlig uppdelning mellan hur olika Lovecraft-spel förhåller sig till settingen. Har dock Cthulhu Dark, som jag åtminstone delvis gillar (vill ha mer setting men tycker att Wamsley skriver bra om mythos-delen).
Hur man utför en undersökning är förstås historiskt bundet (kopplat till teknisk utrustning, arkiv och olika grupperingar), men också hur olika varelser interagerar med världen. Det kosmiska flätas alltså in i en viss tid, exempelvis 1920-talet. Personligen tycker jag att det är mycket intressant.
Har för övrigt just köpt Malleus Monstrorum som jag inte riktigt har tagit ställning till ännu. Men det är ju onekligen en mycket utförlig mythos-tolkning, som känns väldigt Call of Cthulhu.
Alltså:
Två sätt att bemöta rollspel om Cthulhumyten, Lovecraft eller kosmisk skäck.
Ett som fokuserar på den historiska aspekten av spelet, och ett som fokuserar på just skräckelementen och det lite svårdefinierade begreppet "kosmisk skräck".
Finns det två olika "skolor" av Cthulhuspel, eller Cthulhuspelare (här kanske vi kan bredda oss från bara Call of Cthulhu till allt Lovecraftinspirerat rollspel). Jag hävdar att det nog finns, att det inte bara ges uttryck bland spelare utan också får uttryck i lite olika tänk kring spelen och spelmaterialet som skapas. Men det är inga skarpa gränser mellan de olika inriktningara.
Stämmer detta, finns det fler inriktningar och tolkningar kring hur kanske främst sekelskifteshistoria och Lovecraftiana används i rollspel?