Nekromanti Cthulhu Dark - strider

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Hur hanterar ni som spelar Cthulhu Dark strider? I originalreglerna finns inget system för det, och de förslag jag hittills sett på nätet är jag tveksam till. Så hur gör ni?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Man måste göra striderna väldigt enkla/abstrakta för att det inte ska bli ohanterbart med alla motsatta slag.

Typ: Kombattanterna slår ett varsitt slag. Den som slår högst vinner rundan, och tärningsresultatet delas ut som skada till förloraren.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Från vår nuvarande Tatters kampanj:

Strid sker genom att du slår en tärning för att se hur väl du lyckas. Därefter slås en skadetärning (T6) minus det förra resultatet för att se hur mycket skada du tar. Tar du sex i skada är du död. Du kan läka skada genom att ta permanenta ärr och defekter.
Strid med monster räknas som bortom gränsen för det mänskliga. Du får då bara använda din insanity dice.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Nässe;n220338 said:
Från vår nuvarande Tatters kampanj:

Strid sker genom att du slår en tärning för att se hur väl du lyckas. Därefter slås en skadetärning (T6) minus det förra resultatet för att se hur mycket skada du tar. Tar du sex i skada är du död. Du kan läka skada genom att ta permanenta ärr och defekter.
Strid med monster räknas som bortom gränsen för det mänskliga. Du får då bara använda din insanity dice.
Låter föredömligt enkelt och bra! :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ska säga att det inte direkt testats, blir väldigt få strider... :)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Nässe;n220338 said:
Från vår nuvarande Tatters kampanj:

Strid sker genom att du slår en tärning för att se hur väl du lyckas. Därefter slås en skadetärning (T6) minus det förra resultatet för att se hur mycket skada du tar. Tar du sex i skada är du död. Du kan läka skada genom att ta permanenta ärr och defekter.
Strid med monster räknas som bortom gränsen för det mänskliga. Du får då bara använda din insanity dice.
Förstår nog inte riktigt... Innebär det att du alltid vinner striden utom i de fall du tar så mycket skada att du dör?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
McKatla;n220362 said:
Förstår nog inte riktigt... Innebär det att du alltid vinner striden utom i de fall du tar så mycket skada att du dör?
Det låter så, och det är också helt i linje med resten av systemets filosofi.

Edit: det kanske lät lite arrogant, men jag menade bara att det nog är själva tanken. Jag är inte helt säker på att jag gillar lösningen själv, men den är onekligen enkel och snabb. Och jag uppfattar det som att resten av systemet har liknande fördelar och nackdelar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Det är väl inget problem att lägga till risken för misslyckande som vanligt. Det är ju ner undantag än regel i Cthulhu Dark så jag håller med om att det är i spelets anda att inte kräva att det nödvändigtvis ska vara med varje gång.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
DeBracy;n220375 said:
Det är väl inget problem att lägga till risken för misslyckande som vanligt. Det är ju ner undantag än regel i Cthulhu Dark så jag håller med om att det är i spelets anda att inte kräva att det nödvändigtvis ska vara med varje gång.
Precis! Glömde skriva det! Och så blir det nog nästan alltid i strid, kan jag tänka mig. För svåra motståndare skulle jag som SL också vilja slänga in fler än en tärning.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Här är alla regler vi har:

Cthulhu Dark - Rollperson
Namn:
Yrke:
Drivkraft:

Stress 1 2 3 4 5 6
Galenskap


Skada 1 2 3 4 5 6
Ärr och defekter








Regler
• En tärning om det du gör ligger inom gränsen för det mänskliga
• Ytterligare en tärning om det ligger inom din yrkeskompetens
• Din insanity-die, om du är beredd att riskera ditt sinne för att lyckas.
Högsta tärningen avgör hur väl du lyckas. (Om detta är din insanity-die så ska du slå ett stresslag.) Om någon tycker det vore intressant med ett misslyckande så slår den personen en tärning och jämför med din högsta. Om den tärningen är högre än din så misslyckas du helt. Vid tävlan slår man också varsin tärning och jämför. När man hjälps åt kollar man på det högsta tärningsslaget.
Undersöker du skumma saker och slår en sexa måste du slå ett stresslag
Magi, ritualer, och liknande räknas som bortom gränsen för det mänskliga.
Strid sker genom att du slår en tärning för att se hur väl du lyckas. Därefter slås en skadetärning (T6) minus det förra resultatet för att se hur mycket skada du tar. Tar du sex i skada är du död. Du kan läka skada genom att ta permanenta ärr och defekter.
Strid med monster räknas som bortom gränsen för det mänskliga
Din stress börjar på 1. Varje gång du ser något omänskligt slår du ett stresslag med din insanity-die. Om du slår högre än din stress så blir du temporärt galen. Spela ut din rädsla och höj din stress med 1.
När din stress når 6 så blir du permanent galen. Spela ut hur ditt sinne krossas i din sista scen och gör en ny karaktär.
När man befinner sig i vila och lugn så kan man välja att sänka sin stress med 1, och skriva ner en permanent galenskap som man sedan ska väva in rollspelandet av karaktären.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Björn den gode;n220642 said:
Jag kör enligt originalreglerna.
Helt ok – men löser ju inte det problem jag startade tråden för att få hjälp med :wink:
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Doomhamster;n220741 said:
Rekommenderar att du kollar in Ghost Lines Dark av Nick Wedig!
Tack! Detta hade jag missat, men skall sätta mig in i.
 
Top