Crowdfundingens dead end?

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Hej Lukas, möjligt, javisst allt är möjligt - men jag tror svårligen att DoD2022 skulle haft allt det innehåll som nu medföljer lådan om inte produkten först hade Kickstartats.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Hej Lukas, möjligt, javisst allt är möjligt - men jag tror svårligen att DoD2022 skulle haft allt det innehåll som nu medföljer lådan om inte produkten först hade Kickstartats.
Vår dröm var att göra en riktigt fet grundbox med en massa äventyr av de bästa svenska spelskribenterna, och fysiska grejer som standees, stor karta, soloregler, osv. Detta hade inte varit möjligt utan att mäta efterfrågan - inte minst internationellt - via en Kickstarter.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag kan tycka att producenterna i tråden kanske skulle softa liiite med att berätta varför konsumenterna har fel om allt.

Den här tråden kanske är ett jättebra tillfälle att lyssna istället för att berätta?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Jag kan tycka att producenterna i tråden kanske skulle softa liiite med att berätta varför konsumenterna har fel om allt.

Den här tråden kanske är ett jättebra tillfälle att lyssna istället för att berätta?
Jag lyssnar, eller snarare ser. ;) Jag längtar efter att få läsa konkreta förslag av typen:
  1. Gamers vill helst ha W enligt en djuplodande undersökning a A och B
  2. Gör X så blir kunderna nöjda
  3. Lös finansieringen genom Y
  4. Z är en bra metod för att få saker och ting gjorda i tid.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Vår dröm var att göra en riktigt fet grundbox med en massa äventyr av de bästa svenska spelskribenterna, och fysiska grejer som standees, stor karta, soloregler, osv. Detta hade inte varit möjligt utan att mäta efterfrågan - inte minst internationellt - via en Kickstarter.
Så vi är överens.
Utan Kickstarter hade grundboxen varit mindre.
Och det extra ni tryck in i den hade behövts komma senare när/om den lilla grundboxen sålt bra?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
En undran till folk som inte gillar stretchgoals. Inkluderar det även stretchgoals som skulle ge produkten högre kvalitet, exempelvis hårdpärm, bättre papper, bättre illustrationer, proffsigare korrektur etc.?
Jag tycker man ska bestämma sig innan kampanjen för vilket format man vill ha och budgetera för det. Saker som hårdpärm, läsband, m.m. brukar ofta ligga tidigt och för mig känns det som att man håller på vissa saker som självklart kommer att vara med i den färdiga produkten, mest för att det ska finnas töjmål. Hellre då att man sätter en högre grundnivå för att kampanjen ska anses "funded". Delvis samma sak med t.ex. tärningar i boxen.

Däremot ser jag gärna som töjmål till exempel att man anlitar professionella korrekturläsare snarare än att använda sig av crowdproofing. Eller ännu hellre, en professionell redaktör.

Edit: Högre papperskvalitet gör inte själva innehållet bättre, men det gör korrekturläsare/redaktör.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Töjmål...

Om jag behöver 1 MSEK för att utveckla en produkt, och jag Crowdfundar den för 500kr per enhet så behöver jag 2000 backare.

Om jag får 4000 backare så blir det 1 MSEK i ren övervinst.
Det får till och med en ärkekapitalist som jag att skruva på mig.
Töjmålen syftar till att även backarna ska vinna mer, inte bara projektägaren, ifall crowdfunding-projektet går bra.

Alternativet vore såklart att sänka priset / betala tillbaka en del av pengarna ifall man drar in mer än man behöver.
Men det får en del andra problem. Inte minst att det sänker det upplevda värdet av produkten, istället för höjer det.

Med det sagt... om töjmålen innebär att produkten kompletteras med innehåll som har lågt värde för mig samtidigt som produkten försenas (ifall mer pengar inte ökar produktionstakten), så förlorar jag som backare snarare än att jag vinner. Då har inte projetägaren definierat sina töjmål på ett sätt som ligger i backarnas intresse.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Om jag behöver 1 MSEK för att utveckla en produkt, och jag Crowdfundar den för 500kr per enhet så behöver jag 2000 backare.

Om jag får 4000 backare så blir det 1 MSEK i ren övervinst.
Det får till och med en ärkekapitalist som jag att skruva på mig.
Den matematiken verkar lite skum. Så 1 MSEK till produktutveckling och 0 SEK till produktionskostnad? Vad är det varje backare får för sina 500 kr? En PDF?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Om jag får 4000 backare så blir det 1 MSEK i ren övervinst.
Det får till och med en ärkekapitalist som jag att skruva på mig.
Töjmålen syftar till att även backarna ska vinna mer, inte bara projektägaren, ifall crowdfunding-projektet går bra.

Alternativet vore såklart att sänka priset / betala tillbaka en del av pengarna ifall man drar in mer än man behöver.
Men det får en del andra problem. Inte minst att det sänker det upplevda värdet av produkten, istället för höjer det.
Om vi nu bortser från de stora drakarna – även om Fria Ligan finns så skulle jag säga att företag i den storleken knappast står för majoriteten av projekten på Kickstarter (även om det ibland kan verka så) – så skulle jag säga att det inte så mycket är "övervinst" som att det är den där miljonen det kommer att kosta att utveckla nästa projekt – eftersom utvecklingen till större delen behöver ske innan kickstartern.

Om vi nu tänker oss en produkt utan produktions- och distributionskostnader och liknande.

Med det sagt ser jag hellre töjmål som innebär att t.ex. illustratörer och skribenter och redaktörer etc får mer betalt, än töjmål som ger mig som backare något.

Å andra sidan vet jag redan att jag är lite udda i KS-sammanhang. Jag tillhör ju t.ex. de som fortfarande försöker hävda att KS inte är en förköpsplattform och att ens upplevelse med plattformen generellt blir bättre ifall man väljer att inte se den som det. Det vill säga typ det här:

"MEN EN KS ÄR FAKTIST INTE ETT FÖRKÖP! DET KANSKE INTE BLIR NÅGON PRODUKT ALLS OCH DET MÅSTE ALLA BACKERS FÖRSTÅ OCH SLUTA GNÄLLA!"
Fast då inte skrivet i versaler. Och utan "och sluta gnälla", för det tycker jag verkar otrevligt uttryckt. Jag förstår dock att man blir irriterad ifall någon skriver det med versaler sådär, det ser ju jättestörigt ut.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Den matematiken verkar lite skum. Så 1 MSEK till produktutveckling och 0 SEK till produktionskostnad? Vad är det varje backare får för sina 500 kr? En PDF?
Haha... jaja, det gick lite snabbt där i detaljerna... , men principen blir densamma (ren övervinst på produktutvecklingskostnaden).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om vi nu tänker oss en produkt utan produktions- och distributionskostnader och liknande.
My mistake - gick lite fort - men principen är samma.

Med det sagt ser jag hellre töjmål som innebär att t.ex. illustratörer och skribenter och redaktörer etc får mer betalt, än töjmål som ger mig som backare något.
Jag tycker det är en rimlig tanke (speciellt när det gäller små rollspels-grejer - kanske inte generellt alla kickstarters).

Och jag tror dessutom att man får något tillbaka som backare. Man kan ju skriva "med 2000 backare kommer vi att få ihop det här projektet, men med fler backare kommer mer pengar skaparna till nytta, och det kommer resultera i en produkt som i alla avseenden är bättre genomarbetad". Med risk för att någon tolkar det som att den inte är genomarbetad om man bara får 2000 backare.

Jag skulle alltid föredra en produkt som är bättre speltestad, framför mer innehåll.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Gavs det verkligen ut så mycket mer till Mutant UA och Eon än till de största rollspelen i Sverige idag?
Absolut. Nästan inget svenskt rollspel nuförtiden har ju en stark produktion av moduler/expansioner, utom Western och Eon. Nuförtiden ger förlag ut massor av olika rollspel, under tidigt 2000-tal var fokuset mycket större på ett spel med massivt och långvarigt modulstöd.

Man kan ju också skönja den balkanisering som skett genom att titta på hur extremt aktivt Eonforumet här var under tidigt 2000-tal, jämfört med idag.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Så vi är överens.
Utan Kickstarter hade grundboxen varit mindre.
Och det extra ni tryck in i den hade behövts komma senare när/om den lilla grundboxen sålt bra?
Sannolikt inte. Själva grejen var att ha med materialet i grundboxen, som kan nå ut till en bred målgrupp - det var också ett uttalat önskemål från flera av skribenterna. Kommande moduler har andra inriktningar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Absolut. Nästan inget svenskt rollspel nuförtiden har ju en stark produktion av moduler/expansioner, utom Western och Eon. Nuförtiden ger förlag ut massor av olika rollspel, under tidigt 2000-tal var fokuset mycket större på ett spel med massivt och långvarigt modulstöd.

Man kan ju också skönja den balkanisering som skett genom att titta på hur extremt aktivt Eonforumet här var under tidigt 2000-tal, jämfört med idag.
Absolut, just Eon (och Western) har väldigt mycket utgivet material. Men tittar vi på de andra spelen som var aktiva under samma tid, N2, DoD6, Mutant UA och jämför med de spel som har stor utgivning idag tycker jag kanske inte att skillnaden är så jättestor?

Nu gav ju inte jag ut saker proffesionellt under tidigt 2000-tal så ni som gjorde det får jättegärna rätta mig om jag har fel. Men jag är lite skeptisk till bilden (som inte sagts rakt ut, så missuppfattar jag vad som sägs ber jag om ursäkt) att alla i större utsträckning var samlade under samma ”fana” i början på 2000-talet och att dessa människor som skulle kunna jobba med samma spel alla sitter på sin egen kammare och skriver på sitt eget spel. Det skulle ju förutsätta att de kreatörer som jobbar med ett eget spel istället skrev för någon annans IP och så minns jag verkligen inte att det var?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag tycker man ska bestämma sig innan kampanjen för vilket format man vill ha och budgetera för det. Saker som hårdpärm, läsband, m.m. brukar ofta ligga tidigt och för mig känns det som att man håller på vissa saker som självklart kommer att vara med i den färdiga produkten, mest för att det ska finnas töjmål. Hellre då att man sätter en högre grundnivå för att kampanjen ska anses "funded". Delvis samma sak med t.ex. tärningar i boxen.

Däremot ser jag gärna som töjmål till exempel att man anlitar professionella korrekturläsare snarare än att använda sig av crowdproofing. Eller ännu hellre, en professionell redaktör.

Edit: Högre papperskvalitet gör inte själva innehållet bättre, men det gör korrekturläsare/redaktör.
Vill vara jättetydlig med att detta inte är nåt motargument eller gräl, bara jag som på riktigt är nyfiken. Men varför är det bättre att sätta en högre grundnivå? Då ökar ju risken för att Kickstartern inte blir av alls.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Absolut, just Eon (och Western) har väldigt mycket utgivet material. Men tittar vi på de andra spelen som var aktiva under samma tid, N2, DoD6, Mutant UA och jämför med de spel som har stor utgivning idag tycker jag kanske inte att skillnaden är så jättestor?
En snabb översikt med hjälp av svenskarollspel.nu

Mutant UA ca 15 böcker
DoD6/Trudvang ca 15 böcker
Symbaroum ca 15 böcker
Mutant Å0 ca 10-12 boxar/böcker/häften
Coriolis ca 15 boxar/böcker/häften
Svärdets Sång ca 7 böcker
Western 4 ca 20 böcker/häften
Eon 4 ca 15-20 böcker (har inte koll på alla magiböckerna)

Jag tycker många av dagens rollspel har bra stöd och har snarare problemet att jag inte har en chans att hinna spela allt material till dem.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Vill vara jättetydlig med att detta inte är nåt motargument eller gräl, bara jag som på riktigt är nyfiken. Men varför är det bättre att sätta en högre grundnivå? Då ökar ju risken för att Kickstartern inte blir av alls.
Också värt att betänka att numera anses en kampanj vara lite av ett pinsamt misslyckande om den inte går i mål direkt. Den stora massan blir mindre nyfiken, algoritmerna ger den inte samma push, media bryr sig inte lika mycket, och så vidare.

Det kan man tycka är kasst, men det är oavsett något man behöver ha i åtanke.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det var inte heller ett svar på frågan. Hade produkterna blivit köpta?

Du har 1000 backare och trycker 1000 spel åt dem. Alla får varsitt förköpt spel.

Du har samma produkt, tryckt i 1000 exemplar med pengar du fått på annat sätt än KS. Hade dessa 1000 spel sålts?
Min någorlunda belagda killgissning är “nej” i de flesta fallen.

Det är dyrt och tidskrävande att marknadsföra. Marknadsför man intensivt under en KS blir det både under begränsad tid och extramål ger större incitament för potentiella kunder att slå till just då.

1 000 exemplar är ganska få exemplar. Men säljer man alla samtidigt kan det bygga hype som når ut bredare och lockar ännu fler, sen har man 1000 pers som får sina produkter ungefär samtidigt och kan dela det på sociala medier ungefär samtidigt. Säljer man något ex då och då får man troligtvis aldrig någon sådan våg.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Också värt att betänka att numera anses en kampanj vara lite av ett pinsamt misslyckande om den inte går i mål direkt. Den stora massan blir mindre nyfiken, algoritmerna ger den inte samma push, media bryr sig inte lika mycket, och så vidare.

Det kan man tycka är kasst, men det är oavsett något man behöver ha i åtanke.
Precis. Och jag känner lite att om ett lite större* företags KS går i mål kvarten den släpps, och slutar på 1000% av vad man behövde …

… ja då kanske det inte behövdes en Kickstarter, egentligen.

Det blir lite löjligt med de där tårfyllda tacken ”oj oj oj, herregud och tack alla backare - vi hade ingen aaaning om att vårt projekt skulle bli så populärt”. Nähä, right, men då kanske ni skulle gjort en marknadsundersökning istället.

* större än en eller ett par kreatörer, typ
 
Top