Crowdfundingens dead end?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Precis. Och jag känner lite att om ett lite större* företags KS går i mål kvarten den släpps, och slutar på 1000% av vad man behövde …

… ja då kanske det inte behövdes en Kickstarter, egentligen.

Det blir lite löjligt med de där tårfyllda tacken ”oj oj oj, herregud och tack alla backare - vi hade ingen aaaning om att vårt projekt skulle bli så populärt”. Nähä, right, men då kanske ni skulle gjort en marknadsundersökning istället.

* större än en eller ett par kreatörer, typ
Det är ju en väldigt rimlig känsla. Och ja, många rollspel kan man ju som extern omedelbart gissa kommer att bli en relativ succé.

Samtidigt tänker jag att rollspel är en sån liten bransch att varenda sålt ex räknas. Frågan blir ju varför man skulle avstå att göra en KS om en KS innebär att man säljer fler exemplar. För det skadar väl inte någon? Möjligen genom att höja standardförväntningarna på ett rollspel, men jag själv tror inte att jag hade sålt fler spel genom att FL avstod från KS.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Det är ju en väldigt rimlig känsla. Och ja, många rollspel kan man ju som extern omedelbart gissa kommer att bli en relativ succé.

Samtidigt tänker jag att rollspel är en sån liten bransch att varenda sålt ex räknas. Frågan blir ju varför man skulle avstå att göra en KS om en KS innebär att man säljer fler exemplar. För det skadar väl inte någon? Möjligen genom att höja standardförväntningarna på ett rollspel, men jag själv tror inte att jag hade sålt fler spel genom att FL avstod från KS.
Du har rätt. Alltså det är mest jag som är lite syrlig över kulturen runt kickstarters. Som jag skrev tidigare har det gått från små eldsjälar med en idé som de inte klarar av att genomföra utan stöd, till företag som använder Kickstarter som en förköps-, och marknadsföringsplattform, fast de egentligen alls behöver stöd.

Egentligen är det väl ingen skada skedd med det, jag upplever det bara som lite cyniskt och drar paralleler till dataspelsbranschen där jättarna ägnar oerhörda resurser på att folk ska betala för spelet innan det släpps (och recenserats!) - till fördel för absolut ingen annan än företagen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Med det sagt ser jag hellre töjmål som innebär att t.ex. illustratörer och skribenter och redaktörer etc får mer betalt, än töjmål som ger mig som backare något.
Ja, det tycker jag också är de bästa strechmålen när det gäller små aktörer.

Större aktörer bör inte göra så, dock - de ska budgetera för skäliga ersättningar redan från början. Om deras kickstarters går över mål tycker jag pengarna ska komma backarna till nytta. Om man menar allvar med att det är crowdfunding man pysslar med ska man se sina backare som något mer än bara konsumenter.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Vill vara jättetydlig med att detta inte är nåt motargument eller gräl, bara jag som på riktigt är nyfiken. Men varför är det bättre att sätta en högre grundnivå? Då ökar ju risken för att Kickstartern inte blir av alls.
Jag menar inte att en liten aktör som kör sin första KS ska sätta en orimligt hög grundnivå. Men när större aktörer med en eller flera framgångsrika kampanjer i ryggen kör samma 5-10 töjmål i början för att uppnå en produkt som håller aktörens "normala" kvalitet, känns det för mig som att de bara "are going through the motions". Alla vet att de inte skulle släppa en produkt med mycket lägre kvalitet än tidigare produkter, oavsett töjmålen.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Du har rätt. Alltså det är mest jag som är lite syrlig över kulturen runt kickstarters. Som jag skrev tidigare har det gått från små eldsjälar med en idé som de inte klarar av att genomföra utan stöd, till företag som använder Kickstarter som en förköps-, och marknadsföringsplattform, fast de egentligen alls behöver stöd.

Egentligen är det väl ingen skada skedd med det, jag upplever det bara som lite cyniskt och drar paralleler till dataspelsbranschen där jättarna ägnar oerhörda resurser på att folk ska betala för spelet innan det släpps (och recenserats!) - till fördel för absolut ingen annan än företagen.
Skulle du säga att det gäller för majoriteten av svenska KS med? Jag har ju enbart ett svenskt perspektiv och varken spelar eller backar några andra spel (det ligger inte någon värdering i det, vi gör bara så bra grejer att jag sällan eller aldrig ser någon anledning att spela annat) men där upplever iaf jag inget av den cynism eller speciellt mycket av den kritik du för fram finns.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Skulle du säga att det gäller för majoriteten av svenska KS med? Jag har ju enbart ett svenskt perspektiv och varken spelar eller backar några andra spel (det ligger inte någon värdering i det, vi gör bara så bra grejer att jag sällan eller aldrig ser någon anledning att spela annat) men där upplever iaf jag inget av den cynism eller speciellt mycket av den kritik du för fram finns.
Det vet jag inte, jag har inte så bra koll på svenska spel, och har inget specifikt exempel på någon svensk aktör som gjort en anmärkningsvärt risig kickstarter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Det vet jag inte, jag har inte så bra koll på svenska spel, och har inget specifikt exempel på någon svensk aktör som gjort en anmärkningsvärt risig kickstarter.
Ok, det kan vara en orsak till att vi tycks tala förbi varandra. Jag gillar naturligtvis inte cynism och billig FOMO, men jag har aldrig stött på det. Det är nog mitt urval som är för snävt. Hoppas det förklarar mitt perspektiv bättre.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,221
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hoppas det förklarar mitt perspektiv bättre.
(Ska inte lägga ord eller intensioner i din mun, men använder dig som språngbräda. )

Det gör oftast ont när man lägger hjärta bakom ett projekt och sen får skit för saker man inte kan ha kontroll över. Hänt mig och ser det hända titt som tätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Som jag skrev tidigare har det gått från små eldsjälar med en idé som de inte klarar av att genomföra utan stöd, till företag som använder Kickstarter som en förköps-, och marknadsföringsplattform, fast de egentligen alls behöver stöd.
Här är en sak jag funderat på när jag lite sommarförstrött läst tråden; det är alltså inte bara ett svar specifikt till dig utan en mer allmän fundering:

Jag förstår absolut känslan av att Kickstarter blivit något annat än det var tidigare, att den övergripande karaktären ändrats. och jag håller absolut med om att en stor del av den förändringen beror på och består av att stora företag använder plattformen som förköpsplattform (fast den inte är det) och marknadsföringgrej.

Men är den inte också fortfarande en plattform där mindre tillverkare lägger upp sina projekt?

Jag upplever nog att det gått från att vara små eldsjälar till att vara både små eldsjälar och företag. För mig känns det därför lite märkligt när man pratar om att kickstarter är "en sak"…

Men jag kan absolut ha fel. Jag backar färre grejer numera av olika skäl och har absolut inte gått igenom hela plattformsutbudet. Jag har ingen statistik, bara en känsla och en fundering.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,422
Location
Nirvana
Är det inte bara så enkelt att fler skapare och förlag - både stora och små - finansierar sin utgivning med hjälp av KS? Det var den sortens perspektiv/uppgifter jag var ute efter när jag postade ett antal frågor tidigare i den här tråden.

Om väldigt många drar igång KS-insamlingar under samma period infinner sig rimligen också en viss trötthet och cynism bland de tänkta backarna. Det finns mer att välja mellan och en del blir inte bra. Inte så konstigt.

Det har ju i den här tråden blivit en del krockar mellan kund- och säljarperspektiv. Att det är två grupper som behöver lyssna på varandra är uppenbart. Kunderna kan inte inte få tryckta premiumprodukter utan korrfel billigt och genast och skaparna behöver ha tydliga och realistiska planer som de klarar av att hålla sig till.

En skaparaspekt som jag vill lägga till är den rent mänskliga. Vi som skapar de produkter som kunderna efterfrågar och väntar på har ansträngt oss rejält för att slutresultatet ska bli bra. Som flera redan har påpekat är det avstressande att ha allt färdigt innan KS-kampanjen börjar. Att ha dead line framför sig samtidigt som missnöjda backare med tilltagande frenesi klagar på väntetiden hade jag inte stått ut med. Själv hade jag haft svårt att sova och garanterat presterat sämre. Mothership-kampanjen är för mig ett varnande exempel.
 
Last edited:
Top