Crowdfundingens dead end?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Det var inte heller ett svar på frågan. Hade produkterna blivit köpta?

Du har 1000 backare och trycker 1000 spel åt dem. Alla får varsitt förköpt spel.

Du har samma produkt, tryckt i 1000 exemplar med pengar du fått på annat sätt än KS. Hade dessa 1000 spel sålts?
Kanske :) Och varifrån kommer pengarna? Hur ska du sälja produkterna? Har du någon annan marknadsföringsplan som ska ersätta KS?

Du får helt enkelt uppfinna en ny affärsmodell som kan konkurrera med KS och presentera den. Annars är det ju bara lösa abstrakta spekulationer.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Inte Eon. Där snackar vi stora utgåvor. Inledningsvis. Sedan la de aldrig riktigt ner. Varumärket/företaget såldes men köptes sedan tillbaka. Exakt hur de här turerna gick till vet jag inte med Eon har nog aldrig varit ett nedlagt spel. Däremot kanske ur tryck i perioder.
Tack för rättningen!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,422
Location
Nirvana
Två följdfrågor:
1. Så produkterna som säljs via Kickstarter hade inte köpts i butik?
2. Hur passar t.ex. Järnringens Mutant:UA in i narrativet: "guldålder - rollspelsdöd - renässans tack vare KS"? (M:UA gavs ut mellan 2002 och 2008, KS grundades 2009) Eller för all del NeoGames Eon II och III (2000 respektive 2004).

En sak jag funderar över, när jag kollar utgivningen till Mutant:UA och Eon är vilken koppling som finns mellan finansieringsmodellen och hur man hanterar sina produktlinjer. Kanske bidrar KS till att nya spel prioriteras framför moduler till befintliga?
Bara delvis ett svar på din andra fråga och efterföljande fundering: i slutet av MUA-utgivningen slutade någon större kedja av spelbutiker (vars namn jag inte minns) att ta in rollspel. Det innebar att försäljningen av åtminstone de större svenska rollspelen minskade dramatiskt (mer än halverades?). Om jag inte minns fel trycktes de två Ulvriket-böckerna i betydligt mindre upplagor än tidigare produkter i samma produktionslinje. Crowdfunding blev sedan lyftet efter några års rejäl (svenskspråkig) torka.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Ingen aning.

Däremot är det, väl, uppenbart att vi har en rätt absurd överproduktion av nya "grundregler" idag?

Eftersom KS-modellen bygger på buzz, hype och FOMO kan det ju tänkas att "nytt!" prioriteras framför "material till befintligt".

Men det behöver ju beläggas empiriskt.
Det här tycker jag är en poäng som jag själv reflekterat över. Det känns som att KS-fenomenet lett till att man fokuserar mer på instegsprodukter snarare än långvariga produktionslinjer.
(Men med det sagt har jag själv varit involverad i 3 olika expansioner som kickstartats).

Framförallt så känns det som att töjmål funkar sämre till expansioner och kampanj-böcker om man räknar bort tjockpärm/bokmärke.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Det var alltså inte huruvida spelen skulle publicerats som jag frågade.

Att KS leder till att fler kommersiella rollspel publiceras tror jag ingen ifrågasätter. Det behöver inte diskuteras.
Okej, så vi pratar om en alternativ verklighet där alla som gör spel via KS istället hade ekonomin att göra det med egna pengar, och om de spelen då sålt lika bra som de gjorde via KS? Vissa hade säkert det, andra hade säkert inte det. Det skulle nog bero på mycket.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Ingen aning.

Däremot är det, väl, uppenbart att vi har en rätt absurd överproduktion av nya "grundregler" idag?

Eftersom KS-modellen bygger på buzz, hype och FOMO kan det ju tänkas att "nytt!" prioriteras framför "material till befintligt".

Men det behöver ju beläggas empiriskt.
Förstår jag dig rätt att de personer som nu gör grundregler skulle i en värld där KS inte fanns istället göra moduler och äventyr till befintliga spel? Jag tror inte det skulle ske i särskilt stor utsträckning då moduler är dyra att producera. Det skulle bli för mycket pengar att ligga ute med.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Inte Eon. Där snackar vi stora utgåvor. Inledningsvis. Sedan la de aldrig riktigt ner. Varumärket/företaget såldes men köptes sedan tillbaka. Exakt hur de här turerna gick till vet jag inte med Eon har nog aldrig varit ett nedlagt spel. Däremot kanske ur tryck i perioder.
Eon I gavs ut av Neogames 1996 (dvs strax efter Chronopia, medan Äventyrsspel fortfarande fanns). Spelet sålde bra, fick en mängd tillbehör och en andra utgåva kom 2000 och en tredje 2004. Neogames hade 2–3 anställda och ett kontor under perioden. 2005 fanns bara en anställd kvar (grundaren Carl Johan Ström) och verksamheten drevs som ett hemmakontor. 2006 såldes Neogames och dess lager till Kim Vässmar, som tidigare illustrerat för Eon. Neogames hann ge ut sju böcker under ledning av Vässmar, och den sista blev Alver – sångarens ätt som kom 2009. Vid det laget hade Eon III börjat ta slut, så jag och Petter Nallo tog oss an att börja skriva på en fjärde utgåva och snart därefter rekryterade vi Niklas Fröjd till utvecklingsgruppen. Till att börja med tänkte vi oss mindre förändringar men allt eftersom kom projektet med Eon IV att bli mer omfångsrikt, varpå det tog sin lilla tid. Vi beslöt oss därför att starta ett nytt företag (Helmgast) tillsammans med Marco Behrmann, Martin Fröjd och Paul Dali, för att ge ut Eon på licens från Neogames. Några år senare anslöt sig den gamla Eonförfattaren Krister Sundelin till Helmgast. Vi köpte loss varumärket Eon från Neogames, varpå det enda av Neogames gamla varumärken som finns kvar i företaget är Neobunnies. (Neotech förvärvade vi redan när vi startade Helmgast.)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Ingen aning.

Däremot är det, väl, uppenbart att vi har en rätt absurd överproduktion av nya "grundregler" idag?

Eftersom KS-modellen bygger på buzz, hype och FOMO kan det ju tänkas att "nytt!" prioriteras framför "material till befintligt".

Men det behöver ju beläggas empiriskt.
Vi har gett ut fler än 20 böcker till Eon IV, de flesta av dem efter crowdfundingkampanjer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Alltså hörrni. Det jag säger är att man kanske inte ska betrakta crowdfunding som en neutral finansieringsmodell, utan att modellen i sig påverkar vad som produceras och hur det konsumeras. Och att alla dessa Hur och Vad kanske inte nödvändigtvis måste vara positiva.

Att KS funkar bra för producenter behöver inte diskuteras, det är uppenbart (se mitt första inlägg i tråden). Men det är inte givet att det fungerar bra för konsumenter (av en massa anledningar som lyfts i tråden).

Därtill tycks det mig att många på WRNU har ett skapar-bias och går in i en sådan här diskussion med ett tämligen ensidigt producent-perspektiv. Och eftersom KS-modellen fungerar utmärkt ur det perspektivet är man inte så villig att slösa förställningsförmåga på "abstrakta spekulationer" eller "alternativa verkligheter". Och vill man inte föreställa sig "alternativa verkligheter" finns det ju ingen diskussion utan bara konstateranden av sakförhållanden om nutida svensk rollspelsproduktion - och där har jag ju inte så mycket att komma med i jämförelse med andra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Alltså hörrni. Det jag säger är att man kanske inte ska betrakta crowdfunding som en neutral finansieringsmodell, utan att modellen i sig påverkar vad som produceras och hur det konsumeras. Och att alla dessa Hur och Vad kanske inte nödvändigtvis måste vara positiva.

Att KS funkar bra för producenter behöver inte diskuteras, det är uppenbart (se mitt första inlägg i tråden). Men det är inte givet att det fungerar bra för konsumenter (av en massa anledningar som lyfts i tråden).

Därtill tycks det mig att många på WRNU har ett skapar-bias och går in i en sådan här diskussion med ett tämligen ensidigt producent-perspektiv. Och eftersom KS-modellen fungerar utmärkt ur det perspektivet är man inte så villig att slösa förställningsförmåga på "abstrakta spekulationer" eller "alternativa verkligheter". Och vill man inte föreställa sig "alternativa verkligheter" finns det ju ingen diskussion utan bara konstateranden av sakförhållanden om nutida svensk rollspelsproduktion - och där har jag ju inte så mycket att komma med i jämförelse med andra.
Jag tror inte att någon här påstått att KS är helt problemfritt. @Gabrielle de Bourg kallade det ju ett nödvändigt ont i sitt ursprungliga inlägg vilket väl är så tydlig som man kan bli.

Grejen är ju dock det som @Mogger är inne på, att det just nu inte finns något alternativ affärsmodell. Jag efterlyste ju själv en sådan tidigare i tråden, men svaren uteblev.

Då tror jag att det mest konstruktiva att göra är att diskutera kring hur vi ska göra får att få KS så konsumentvänligt som möjligt. Hur ska man tänka när man gör en KS och vad ska man undvika? Och detta är ju något som faktiskt diskuterats här på wrnu vilket ju måste ses som något positivt 🙂

Sen måste jag säga att jag visst tycker att folk visst ägnar sig åt spekulationer kring detta. Det är ju vad vi gör när vi diskuterar med dig. Som sagt, jag har ju tidigare i tråden efterlyst idéer alternativa finansieringsmodeller.

Jag är övertygad om att många spelskapare absolut hade finansierat sina verk på annat sätt än KS om det fanns ett bättre sätt. Jag kan bara tala för mig själv, men vi ska kickstarta nästa bok till Neotech och jag tycker helt ärligt att det känns lite läskigt. Man är ju dela orolig för att kickstartern inte ska lyckas men sen tillkommer ju en stor rädsla över att folk ska bli besvikna. Då de gett pengar för att boken ska göras vill man ju att den ska bli så bra som möjligt
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Och eftersom KS-modellen fungerar utmärkt ur det perspektivet är man inte så villig att slösa förställningsförmåga på "abstrakta spekulationer" eller "alternativa verkligheter". Och vill man inte föreställa sig "alternativa verkligheter" finns det ju ingen diskussion utan bara konstateranden av sakförhållanden om nutida svensk rollspelsproduktion - och där har jag ju inte så mycket att komma med i jämförelse med andra.
Precis. Vill du diskutera alternativ med folk som inte är nämnvärt intresserade av alternativ är det ju upp till dig att erbjuda vettigt diskussionsunderlag :)

F.ö diskuterar vi internt rätt mycket kring hur våra KS bör utformas för att funka så bra som möjligt för alla inblandade, inkl konsumenterna så klart. Vi suger åt oss all feedback och jag följer alla sådana här trådar intresserat.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Därtill tycks det mig att många på WRNU har ett skapar-bias och går in i en sådan här diskussion med ett tämligen ensidigt producent-perspektiv. Och eftersom KS-modellen fungerar utmärkt ur det perspektivet är man inte så villig att slösa förställningsförmåga på "abstrakta spekulationer" eller "alternativa verkligheter". Och vill man inte föreställa sig "alternativa verkligheter" finns det ju ingen diskussion utan bara konstateranden av sakförhållanden om nutida svensk rollspelsproduktion - och där har jag ju inte så mycket att komma med i jämförelse med andra.
Jag har jobbat i en av de s.k. alternativa verkligheterna. Första utgåvan (1.1 utgiven 2019) av Expert Nova var ett rent hemmabygge utan KS. Jag hade inte råd att leja proffs för grafisk produktion (kanske några i branschen är redo att ta omfattande ekonomiska risker, men jag är det inte). Jag skrev (FV expert) och layoutade (FV lärling), min dotter Elin illustrerade (FV novis). För en del är detta upplägg kanske eftersträvansvärt, för andra inte.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
Precis. Vill du diskutera alternativ med folk som inte är nämnvärt intresserade av alternativ är det ju upp till dig att erbjuda vettigt diskussionsunderlag :)

F.ö diskuterar vi internt rätt mycket kring hur våra KS bör utformas för att funka så bra som möjligt för alla inblandade, inkl konsumenterna så klart. Vi suger åt oss all feedback och jag följer alla sådana här trådar intresserat.
Ok, givet att KS är formen vi har att leva med så vill jag lyfta fram följande som önskemål:
- Det som ni vill ha med av innehåll, dvs text, bild etc, skall ingå från början. Det känns som fusk när en del bryts ut som töjmål fast det redan är planerat, ofta redan skrivet (det finns exempel, även i närtid, på sådant ofog).
- Töjmål, om de alls skall vara med, bör handla om annat än innehåll. Hårdpärm, bättre papper, läsband, särtryck av kartor, bättre betalt till kreatörerna etc.
- Det behövs så klart någon anledning att motivera konsumenten att köpa innan i en KS, och inte vänta och först se om slutprodukten tilltalar en. De enda skäl jag finner rimliga är att det blir billigare så, eller att en får produkten innan den når butik. Extra, exklusivt, material däremot avskyr jag som lockbete; ALLT som triggar FOMO-reflexen undviker jag numera konsekvent. Jag blir till och med så negativ att jag sällan ens bläddrar i produkten när den det når butik.
- Rimligt gap mellan betalning och leverans. Max ett halvår, men helst bara några månader.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Jag är övertygad om att många spelskapare absolut hade finansierat sina verk på annat sätt än KS om det fanns ett bättre sätt. Jag kan bara tala för mig själv, men vi ska kickstarta nästa bok till Neotech och jag tycker helt ärligt att det känns lite läskigt. Man är ju dela orolig för att kickstartern inte ska lyckas men sen tillkommer ju en stor rädsla över att folk ska bli besvikna. Då de gett pengar för att boken ska göras vill man ju att den ska bli så bra som möjligt
Det är läskigt som tusan! Jag har ju varit involverad i flera Kickstarters innan och Lund: Den förbjudna kunskapens stad är den Kickstarter där jag haft den "närmsta" rollen, eftersom jag haft en avgörande roll i projektet. Jag vet vad marginalerna ligger på och att se pengarna ticka in är inte bara jävlar vad bra det går utan ok, nu närmar vi oss att faktiskt få böckerna som vi vill ha dem och gå runt på detta! Vi hade också inför den diskussioner hur den skulle skötas bra för att undvika de fällor som funnits vid tidigare Kickstarters (förseningar, lova lagom osv). Just för att det finns så många fällor att trampa i… men nu har de flesta av förlagen trampat i dem så de (oftast) kan undvikas.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Är crowdfunding idag en självklar, närmast nödvändig, del i lanseringen av spel / spelprodukter?
Det är som namnet antyder, en alternativ finansieringsmodell.

Om det kostar 1 MSEK att ta fram en produkt, så har man tre alternativ
1) Låna 1 MSEK av banken, och erbjuda banken säkerhet
2) Ha 1 MSEK i kassan, och vara beredd att riskera dem
3) Crowdfunding

Jag tycker det är uppenbart att Crowdfunding är ett relevant finaniseringsalternativ för rollspelsprodukter.
Större bolag med större produkter kanske har lättare med finansiering 1/2, men å andra sidan är de mer trovärdiga och innebär lägre risk för kunderna i Crowd-funding-situationen också. Så det är inte konstigt att större aktörer använder Crowdfunding, kanske rent av dominerar den.

Det är såklart alltid bekvämare för kunden ifall produkten är färdigutvecklad, recenserad och finns på hyllan vid köptillfället.
Så är det fortfarande, om man bara står utanför Crowdfundingen, vilket man är fri att göra.
 
Top