Nekromanti Crowdfunding för Ensamma Vargen på svenska

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Sådär. Då var jag också en del av Ensamma Vargen-familjen som ser fram emot sin rollspelsbox. Det ska bli spännande det här! :gremsmile:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Såhär i kampanjens elfte timme tänkte jag komma med en nostalgisk reflektion om Ensamma Vargen.

Jag grävde häromdagen fram mitt gamla exemplar av Flykt undan mörkret. Det låg, sen bortåt trettio år, i en kartong i källaren, tillsammans med tio andra delar i serien (någon lånade del 6, och den kom aldrig åter). På de första sidorna, rollformuläret, kallat speltabell, återfinns mina anteckningar, gjorda av mig själv som nio eller tioåring. Sjätte sinne hade jag valt som första färdighet. Klokt.

Jag ropade till mig min son, nu åtta och ett halvt (och förstås också dottern, två år yngre, men hon tröttnade), och tillsammans steg vi ned i Magnamund. Sonen (och dottern) valde omedelbart Sjätte sinne (slump?), slog sina stridspoäng, och sedan bar det av. Genom högläsning tog vi oss från Kaiklostrets ruiner till kungens hov, förbi faror av allehanda slag. (Men jag får erkänna att efter att det en gång visade sig att "höger" var en säker död, återupplivade vi oss själva och valde i stället "vänster").

Det här var ju förstås en skaplig nostalgitripp. Och - givetvis - sonen älskade det och ville efteråt genast ge sig ut och leta efter Sommersvärdet (del 2). Jag själv läste EV innan jag träffade på Drakar och Demoner. Så egentligen är det min första kontakt med genren.

Det som nu slår mig är att EV har åldrats väl. Det är fortfarande kul, och det är intressant att se att det lilla regelsystemet faktiskt fungerar i ett soloäventyr i bokform. När jag nu funderar på hur det är uppbyggd (struktur på val, mm) så inser jag att det är riktigt finurligt. Det finns vissa passager man (tror jag) alltid lär passera, men faktiskt utrymme för ganska mycket version och därmed omspelbarhet. Därtill spelar färdigheter roll på ett ganska smart sätt. Dock tror jag boken kan må bra av det extra innehåll och i viss mån omarbetning som nu förespeglats.

Det är fullt möjligt att dö. Fienderna man möter nöter sakta ned ens KP mot noll, även om var och en inte är så farliga ensamma. (Någon sorts TKP a la F! hade varit bra (eller så får jag vara smart nog att välja Läka nästa gång)).

Ytterligare en reflektion är att det är ganska mycket "värld" i boken. Standardfantasy, visst, men det är Kaimunkar, länder, floder, kraaner, giaker, drakkarim och en massa annat som dyker omgående. Själv har jag aldrig spelat rollspel i Magnamund. Ska bli intressant att se hur det blir.

Så, med detta ett slag för charmen i Ensamma Vargen, inte bara i kraft av nostalgin, utan i sig, både dess format och innehåll.

Och God jul!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Jätteroligt inlägg att läsa. Vi kan bara hålla med om att vi tycker att Ensamma Vargen står stadigt på egna ben, trots alla år det har på nacken. Dock har vi ju blivit äldre själva också, så det är extra roligt att höra att äventyret fortfarande går hem bland en yngre publik som haft chansen till så mycket mer att välja på.

God Jul & Gott Nytt År! Vi kan knappt vänta tills påsk...

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
20 timmar kvar för Ensamma Vargen

Nu återstår endast 20 timmar av Ensamma Vargens crowdfunding. Vi är så glada och tacksamma för allt roligt ni hjälpt oss genomföra, samtidigt som vi fortsätter drömma om mer roliga saker att uppnå. Inte minst det där med att bli de första som garanterar utgivning av helt nya böcker.

Hjälp oss göra det möjligt - stöd Ensamma Vargen!

För Sommerlund och Kai!

Tove & Anders
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Nytt delmål - Torgars fängelsehålor

12 timmar kvar
Nu återstår endast tolv timmar av Ensamma Vargens crowdfunding och ett nytt delmål har passerats. Vi hoppas nå ännu fler delmål innan det är över. Sista chansen att stödja Ensamma Vargen är idag (25/12) klockan 13.20.

140 000:- passerat
Utöver det som syns på crowdfundingsidan har vi fått in 6 714 SEK direkt till vårt konto. Det gör att vi totalt har kommit upp i 140 061 SEK, vilket innebär att Magnamunds Hjältar kommer att förses med hårda pärmar.

Nästa delmål
Nästa delmål är ett nytt soloäventyr, Torgars fängelsehålor.

Ny Reward-nivå (MAGNAKAI – 550 SEK)
Vi har lagt till en nya nivå som innehåller de fyra soloäventyr som låsts upp under vår crowdfunding (Skräckens länder, Dödens slott, Fasornas djungel och Fruktans kittel).

Stöd Ensamma Vargen

För Magnamund och Kai!

Anders & Tove
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Nytt delmål - Kai-klostret

3o minuter kvar
Nu återstår endast 30 minuter av Ensamma Vargens crowdfunding och ett nytt delmål har passerats. Vi hoppas nå ännu fler delmål innan det är över. Sista chansen att stödja Ensamma Vargen är idag (25/12) klockan 13.20.

145 000:- passerat

Utöver det som syns här på sidan har vi fått in 6 714 SEK direkt till vårt konto. Det gör att vi totalt har kommit upp i 145 336 SEK, vilket innebär att soloäventyret Torgars fängelsehålor kommer att släppas.

Nästa delmål
Nästa delmål är ett nytt det nyskrivna rollspelssupplementet Kai-klostret.

Ny Reward-nivå (MAGNAKAI – 550 SEK)

Vi har lagt till en nya nivå som innehåller de fyra soloäventyr som låsts upp under vår crowdfunding (Skräckens länder, Dödens slott, Fasornas djungel och Fruktans kittel).

Nytt soloäventyr släppt (TORGARS – 135 SEK)
Nu kan du beställa soloäventyret Torgars fängelsehålor.

Stöd Ensamma Vargen

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Grattis!

Stort grattis till en makalöst lyckad crowdfunding!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Nytt delmål - Kai-klostret

Jag befinner mig just nu på annan ort men kan vara intresserad av ett paket. Funkar det att Paypal:a det om några dagar?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Hakanlo said:
Såhär i kampanjens elfte timme tänkte jag komma med en nostalgisk reflektion om Ensamma Vargen.
Jag hade själv böckerna när jag var i 7-årsåldern och ropade hem dem på Tradera igen ca 25 år senare. På samma sätt var EV inkörsporten för mig, innan jag började spela rollspel.

Jag känner på samma sätt att böckerna inte bara är nostalgi utan att berättelserna faktiskt har stått emot tidens tand. Den egna sonen har nog ett antal år kvar innan det är möjligt att introducera honom för Sommerlund, men förhoppningsvis har nyproduktionen hunnit en bit på väg då.

Årets julklapp blev förövrigt startpaketet i crowdfundingen. Ser med spänning fram emot påsk!
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Nytt delmål - Kai-klostret

Missade avslutningen på kampanjen här, men antar att det går att köpa till de upplåsta soloäventyren i efterhand. Samt, om rolspelet faller mig i smaken köpa supplementen varefter de kommer ut.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Finns det någon idée kring utgivningstakten på solo-äventyren? Har för mig att jag läst någonstans att det var tänkt en bok per år, men nu när det är ca 10 böcker crowfundade så känns det lite orimligt? Speciellt om man vill försöka bygga ut serien med fler böcker än vad som gavs ut förra gången (12st ?)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Grattis!

Tack så hemskt mycket, det har varit en fantastiskt roliga kampanj med ett härligt gensvar. Vi känner oss superpeppade:)

/Anders & Tove
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Nytt delmål - Kai-klostret

Självklart kan vi ordna det. Vi återkommer om några dagar till dig.

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Vi har till en början räknat med att ge ut två böcker per år. Men när vi börjar bli varma i kläderna och distribution och rutiner börjar sitta räknar vi med att öka utgivningstakten.

Du kommer att kunna läsa mer om utgivningen framöver på Ensamma Vargens webbplats.

Ensamma Vargens webbplats

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 
Top