Nekromanti Crowdfundern har startat!

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Bolongos regelfrågor fick mig hitta hit.

Men tyvärr, vid "I Järn bygger man sin egen spelvärld" slutade jag läsa.

Järn är ett rollspel i samma stil som År Noll uppenbarligen. Inte min kopp te.

Lycka till.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
CapnZapp;n94872 said:
Bolongos regelfrågor fick mig hitta hit.

Men tyvärr, vid "I Järn bygger man sin egen spelvärld" slutade jag läsa.

Järn är ett rollspel i samma stil som År Noll uppenbarligen. Inte min kopp te.

Lycka till.
Ärligt talat tycker jag klan- och världsbyggandet påminner mer om Hillfolk.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
CapnZapp;n94872 said:
Bolongos regelfrågor fick mig hitta hit.

Men tyvärr, vid "I Järn bygger man sin egen spelvärld" slutade jag läsa.

Järn är ett rollspel i samma stil som År Noll uppenbarligen. Inte min kopp te.
Spelar man Järn "rent" så bygger man sin egen spelvärld. Eller snarare, man bygger sin klan och dess närområde. Resten av spelvärlden kan vara en existerande spelvärld, något som spelledaren bygger ihop, eller något som byggs kollektivt av spelgruppen. Det har låsts upp ett antal startmiljöer i crowdfundern, som är halvfabrikat på områden där man kan börja spela.

Man kan även spela Järn med en redan existerande spelvärld, exempelvis för att det är lättare att hålla ordning på 104 sidor regler än 400 sidor regler, eller för att ens existerande spelvärlds regler har aningen fel smak och inte är tillräckligt barbariska.

Tanken bakom detta är nämligen att det var så världen var vid den blå och första svarta boxen – det fanns ingen spelvärld! Den gjorde man själv, snodde från någon annan, eller pusslade ihop från det där äventyret med pyramiden i öknen, äventyret med den dimmiga ön, äventyret med byn full med skelett, äventyret med vikingar och äventyret där man flummade runt i en skog innan man sedan dumpades in i en dungeon i äventyret som kom sen.

Och är det inte din kopp te så är det inte din kopp te och det är inte mer med det. Men det var i alla fall så jag tänkte.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Sådärja!
Nu har jag fundat både som Kämpe och Världsvandrare.
Det jag sett om Järn verkar fantastiskt intressant!

När kan man räkna med PDF:en? Kommer den förhållandevis snart efter crowdfunderns slut, eller blir man tvungen att ha tålamod hela sommaren?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Just nu vet jag inte när PDFen skickas.

Det är ett par förtydliganden som måste in (tack vare Bolongo), jag vill hemskt gärna ta en korrekturvända till, och jag väntar på ett par illustrationer.

Men så fort jag har en uppfattning så återkommer jag.
 
Top