Nekromanti Crouching Tiger...

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Jag såg filmen "Crouching Tiger, Hidden Dragon" igår på bio och jag måste säga att den va grymt bra! Otroligt snygga miljöer och fräcka välkoreograferade slagsmålsscener.

Men jag undrar: Är det någon som har erfarenhet av att spela rollspel där rollpersonerna springer uppför väggar, hoppar över hus, springer på vatten och fångar giftpilar med ätpinnar?


<A href="http://www.rollspel.nu/cgi-bin/rate.cgi?ID=670">Rösta nu!</A>

 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Men jag undrar: Är det någon som har erfarenhet av att spela rollspel där rollpersonerna springer uppför väggar, hoppar över hus, springer på vatten och fångar giftpilar med ätpinnar?

Det finns ett spel som heter "Swords of the middle kingdom" som är i den stilen. Spelet tillverkas av Event horizon productions och finns att köpa på <A HREF="http://www.sfbok.se" target="_new">http://www.sfbok.se</A>. Jag har inte spelat det själv och kan därför inte säga om det är bra eller inte.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
det va så lite så...

Fast jag tycker nog att den var lite överdriven (t.ex scenen i skogen (du förstår nog när du ser filmen)). Om dom hade haft lite mer sansade akrobatiska manövrar så hade det varit en klar femma i betyg. Det gick ett "bakom kulisserna" program om CTHD på ZTV idag, där sa dom att de akrobatiska scenerna fanns där för att inte den asiatiska publiken inte skulle bli besvikna.

 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är en saga...

så det gör inte mig så mycket att de är litet övermänskliga... det är ju rätt uppenbart att det är avsiktligt (d.v.s. specialförmågor) snarare än fel på effekterna :)
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Dessutom....

Bygger filmen på massa av kinesiska legender när det gäller stridsteknik....

(Även jag tycker att filmen hade varit något bättre ytan "flygandet")

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Feng Shui (Tror det stavas så) är nog ganska nära det du beskriver.
Skall se filmen så fort jag får chansen.

Ex nihilo nihil fit
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Feng Shui (Tror det stavas så) är nog ganska nära det du beskriver.
Skall se filmen så fort jag får chansen.


Feng Shui är mer ett nutidsspel (hong kong action) med skjutvapen och sånt.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Feng Shui

Jag har fått det intrycket att Feng Shui utspelar sig i modern tid. Är det någon som har tagit en närmare titt på Feng Shui och kan ge några kommentarer på det spelet?

 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
209
Har för mig att jag har läst en recension på ett spel som heter "Hong Kong Action Movie Theatre" i ett gammalt nummer av Dragon Magazin...

Man spelar skådespelare som spelar roller i hong-kongfilmer... ganska ballt...

Har dock inte provat att speladet..

Frippe [A-K o t y 2000]
 

Vincentus

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
56
Location
Bålsta
Påstår du att det inte finns nån ståry i Matrix? Den som är SÅÅÅÅÅ bra! /images/icons/smile.gif

"Amän hörru, faktiskt!"
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Varför ska man ha ett specifikt rollspel där reglerna säger att rollpersonerna ska kunna göra dessa extremmanövrar? På alla som svarat verkar det så. Själv har jag både spelat och spelledt denna form av spelande i flera olika rollspel. Döskoj är det. Slänger spelbalansen åt helsike och låter rollpersonerna bli äckligt mäktiga från början. Riktigt kul blir det sedan när man möter varelser som är lika bra som en själv.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Feng Shui

Feng Shui är ett helt brilliant spel! Världen är en smula knäpp i huvudet (tidsresor, magiska trädgårdar och annat märkligt), men för att spela kampsportsorienterade actionäventyr är regler och spelledarråd helt suveräna!

Mitt förslag är att strunta i deras skumma värld och köra lite kung-fu fighting äventyr i Hong Kong (som beskrivs ganska bra i grundreglerna). Man kan också ha spelet till annat action, t.ex. agentspel som Bond eller Mission Impossible.

/Kalil
 
Top