Nekromanti Crouching Tiger...

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Själv tyckte jag att filmen var värd en femma just _för att_ det var så huvudlös akrobatik.

Men är man inte van vid den typen av effekter så...

Om man däremot är intresserad av att se mer sanslös akrobatik och den enda fantasy som är cool (d v s kinesisk fantasy) rekommenderas filmer som t ex Chinese Ghost Story I-III, Swordsman I-II, The Bride With White Hair, Green Snake, Deadful Melody och Iron Monkey.

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Vill bara påpeka att om man tycker kronologi är en viktig faktor, så är det inte Crouching Tiger, Hidden Dragon som är “ett slags Matrix” utan Matrix som är “ett slags Hong Kong-film”.

Actionkoreografen Yuen Woo-ping är en av Hong Kongs skickligaste och började sin bana redan 1977 med “Snake in the Eagle's Shadow” och har därefter fortsatt att fajtkoreografera och ibland också regissera (“Iron Monkey” bl a). Det var dock när han importerades till USA av bröderna Wachowski för att koreografera fajterna i Matrix som han blev känd för en bredare publik. Det var även han som koreograferade slutfajten i SW1: The Phantom Menace, men han ville inte ha nå'n credit för det (han ville väl inte associeras med en skitdålig film...). Jag tyckte länge att hans absolut bästa fajtkoreografi fanns att beskåda i “Fist of Legend” med Jet Li, men efter att ha sett “Crouching Tiger, Hidden Dragon” måste jag säga att den filmen nog representerar kulmen på hans karriär. Mycket bättre än så blir det inte.

mvh
Örnie
 

K-J

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
4
Location
Stockholm
Förutom de spel som redan har nämnts längre ner så finns det givetvis ett par gratis lir man kan ladda hem.

Outlaws of the Water Margin, som man kan hitta på http://www.tcp-ip.or.jp/~panurge/outlaws.htm Dragon fist, som é ett AD&D supplement som man hittar på http://www.wizards.com/dnd/DF_Welcome.asp

Jag har inte tittat närmare på något av dom så jag vet inte om det är något att ha, men det är ivarjefall något att spana på innan man springer iväg och lägger pengar på ett nytt spel. De här höghoppande-kung-fu-mästar filmerna är en undergenre till Hong Kong filmerna som kallas för Wuxia vilket betyder flygande folk. Man förstå varför...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
För i h-e!

Matrix har den bästa storyn, det djupaste budskapet..
<font size=6> NÅGONSIN! <font size=2>

Död åt LuCypher! Leve Thomas Människosonen



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nej? Vaddå NEJ? [NT]

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jo jag menar nej...

...som i att nej så är det ju inte.

/Kalil, som inte tror att det här leder någon vart :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja vet..

Ja bara larvar mig lite../images/icons/tongue.gif
Tja, Matrix kanske inte är bäst någonsin.. Jag har ju inte sett alla historiens filmer.. /images/icons/wink.gif

Men jag gillar Matrix iallafall!



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förklara. [NT]

...

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 
Top