Nekromanti ...crossbåge och är klädd i kedjebrev!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: "Bortklippt material"

"Om nu Jackson hade tyckt att filmen var för lång när den var 3h 30min (som för övrigt jag också hört att den långa versionen kommer att vara och hade också skrivit så om inte nån här på forumet just sagt att den var 45 minuter längre, vilket jag tog för ny informationl) varför släpper dom nu den långa versionen på DVD?"

För att det är skillnad på DVD och biografer. Biografer har ingen pausknapp, och allmänna toaletter är ofta sunkiga. Det är helt enkelt lättare att stå ur med tre och en halv timme hemma än på bio.

"Jag hörde ungefär vid premiären av fellowship att jackson hade klippt bort ca. 30 minuter efter att ha visat filmen för en testpublik, säkert pga att 3h & 30 min är för lång tid för en biopublik, och att dessa minutrar senare i år skulle komma på DVD."

Tja, en viktig orsak till att jag inte tror att den tre och en halv timme långa versionen var klar inför premiären är att Howard Shore har tillbringat sommaren med att komponera och spelan in en halvtimme musik till den tre och en halv timme långa versionen. Vidare var en del av teamet tillbaka i Nya Zeeland för att filma en del extrascener och ersättningsscener nu i våras och somras. Det tolkar i alla fall jag som tydliga tecken på att filmen inte var klar den 19 december förra året, eftersom ingendera skulle behövas om den hade varit klar.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
okej...

eller så hade de en klar version som de inte var riktigt nöjda med och bestämde sig för att göra om den... därav min information.

Men jag tvivlar inte längre på att det är nytt eller oredigerat material som den långa versionen innehåller...

Jonas
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Övriga missar på LOTR-DVD:n...

...att de är kusiner, eller är jag helt ute och cyklar. Fast det var de väl??? Tror det står på första sidan (om man räknar bort den fruktansvärt tråkiga prologen) i Sagan om ringen så det stämmer väl./Daniel
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Övriga missar på LOTR-DVD:n...

Nu var det ett tag sen ...
Men har för mig att Frodo är kusinbarn till Bilbo inte kusin, på hans mors sida, hon som gick och drunknade i floden tillsammans med sin make, Drogo, som förresten var den som byggde huset som blah blah blah ....
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Övriga missar på LOTR-DVD:n...

Som sagt är jag inte säker. Har bara för mig att det stod på den sidan. Fast det kan mycket väl vara kusinbarn också. Måste verifiera detta när jag fått iväg mina flyttkartonger.

/Daniel
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Övriga missar på LOTR-DVD:n...

Bilbo gjorde sin kusin Frodo till arvinge. Det står åtminstone att de är kusiner i Sagan om ringen, och Tolkien borde väl veta./Daniel, som har kollat upp det nu.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Övriga missar på LOTR-DVD:n...

Svenska el eng?
Har den engelska framför mig och det står där i första kapitlet:
""Well so they say' said the Gaffer. ' You see: Mr. Drogo, he married poor Miss Primula Brandybuck. She was our Mr. Bilbo's first cousin on the mothers side (her mother being the youngest of the Old Took's daughters); and Mr. Drogo was his second cousin. So Mr. Frodo is his first and second cousin, once removed either way, as the saying is, if you follow me.

Så "kusin" är väl kankse inte riktigt rätt egentligen....
 
Top