D&D Critical Role 4

Kommer du att titta på CR4

• Vartenda avsnitt!

Votes: 3 4.9%
  • Sporadisk.

Votes: 1 1.6%
  • Jag kommer i alla fall se ett eller ett par avsnitt

Votes: 12 19.7%
  • Troligen inte

Votes: 9 14.8%
  • Säkerligen inte

Votes: 36 59.0%

• Total voters
    61
Jag räknar mig nog som är väl ett halvt fan av Critical role

Lyssnade på hela kampanj 1 medans kampanj 2 höll på. Kom sedan halvvägs på kampanj 2 innan jag gav upp. Det tar helt enkelt för lång tid att lyssna/se på det hela för att jag ska känna mig involverad. De drar liksom iväg med ett 3h avsnitt per vecka och missar man hypetåget så känns det som en massivt åtagande att hinna ikapp.

Jag började läsa en tråd på nätet där folk som lyssnade på kampanj 3 pratade om vad som hände, och jag kände direkt att det inte verkade vara något för mig. Dessutom finns det delar av CRs fandom som jag nog inte vill ha att göra med.

Tror det blir en pass på CR4 men det är mest för att jag inte känner att jag kommer ha tid att "hänga med" när allt kör igång.

Hade pollen haft ett "kanske" alternativt så hade den fått min röst.

Det är statistiskt sett mycket troligt att jag kommer se hela CR4, med tanke på att jag sett samtliga avsnitt av de föregående kampanjerna. Kan väl tillägga att jag sett många avsnitt på högre hastighet samt att jag delvis inte alls gillade den senaste kampanjen. Ville mest se hur det slutade, samt hur det skulle gå för karaktärer från kampanj 1&2.
Hittade dem under covid och de lyckades verkligen återuppväcka den känslan jag kände när jag var 9 år gammal och började spela drakar och demoner.

Jag har fö sett 19 avsnitt av VR2 och 39 av CR3, så lite mer än vad jag ville påskina innan.

Om någon vill diskutera VR4 så kan den ju använda den här tråden.

Jag tänkte också se de fyra första avsnitten, och så kanske några till.

Man kan ju fundera över om fansen är där för personerna eller för DnD (eller för bägge). En övergång till Daggerheart hade säkert gjort att en del tittare försvunnit, för att de mest tittar pga det är DnD. Och hade de tagit igen det tappet på Daggerheart-fansen? Det får vi inte veta nu.

Noterade också att de ville göra lite av en poäng av att ”vi spelar inte bara våra egna spel”. Och det är kanske sympatiskt?
Med tanke på att näst intill noll personer som jag pratat med som spelat Daggerheart aldrig spelat DND förut så gissar jag på att de nya Daggerheartfansen som inte var DND-fans innan är ganska få.

Nu har en critter till dykt upp! Men nästan två tredjedelar av 47 svaranden kommer inte se en minut av CR4.
En tredje.

Jag kan inte säga att jag såg varenda avsnitt av säsong tre men majoriteten.

Brennan Lee Mulligan är fantastisk och DND 2024 är inte alls den enorma förbättring av 2014, som 2014 var från DND4, men fortfarande det system jag spelar mest. Daggerheart har vi testat. Det är som att spela PBTA med moves från 4th edition DND och även lika mycket book keeping och siffror. Det finns en version av grundvisionen i Daggerheart som är bra men det är inte den jag provade. Det är inte heller som i andra mer rena sådana här system (sneglar på Blades in the Dark) som jag testat där man blir tvingad att beskriva i fiktionen vad man vill för att det annars inte finns någon systemteknisk input. Folk som lutar sig på reglerna i DND kommer att göra det även i Daggerheart och prata om Stress, Hope och Armor Points etc istället för hit points och uses per day och ingen gång kommer systemet tvinga fram mer fiktion än DND redan gör.

Så jag tror att de gjorde rätt val om det mesta. I alla fall om de ville behålla mig som tittare/lyssnare.

Jag såg den senaste Fireside chat, där MM och BLM pratade om den nya säsongen och svarade på frågor:
.

Inte så hög densitet på konkret info. De fyra första avsnitten är tydligen redan inspelade. De arbetar på fluff och regler till den nya världen. Det verkar faktiskt vara ett öppet upplägg på riktigt i den nya kampanjen. ”Play to find out”! BLM har jag bara känt till till det yttre, han verkar vara en sympatisk prick.

Last edited:
Jag skulle säga att det beror helt och hållet på. Kan jag få tillgång till avsnitten gratis? Om inte kommer jag inte se allt. Jag kommer se det som är gratis. Jag gillar verkligen critical role och allt de gör och även jag föll för Daggerheart-spelet men jag vet med mig att om det kostar ytterligare en prenumeration så kommer jag hoppa över.

Jag skulle säga att det beror helt och hållet på. Kan jag få tillgång till avsnitten gratis? Om inte kommer jag inte se allt. Jag kommer se det som är gratis. Jag gillar verkligen critical role och allt de gör och även jag föll för Daggerheart-spelet men jag vet med mig att om det kostar ytterligare en prenumeration så kommer jag hoppa över.

Så vitt jag vet kommer allt upp på Youtube.

Nu har 58 svarat och andelen som inte ska se något alls har faktiskt minskat lite.

Såg förövrigt det flyga förbi att CR1-3 har fått en miljard tittningar totalt. Om jag fattade vad jag såg rätt.

Jag kommer nog kolla lite. Kan inte lova hur mycket.
Men jag var ju på tåget tidigt och såg CR1 i stort sett från början. Hur jag hittade det kommer jag inte ihåg dock.
Gillade CR1 med att det kändes som kortare äventyr som följde ett gäng äventyrare.
CR2 tappade jag vad det egentligen handlade om. Vad var äventyret?
CR3 är jag inte klar med ännu. Tvingar mig mer att försöka följa det. Nästan ännu svårare hänga med vad som kampanjen handlar om.

Dnd 2024 är jag lite besviken på. Aldrig riktigt tyckt att gruppen har spelat så att det passar dem med ett spel som DnD. Nu har jag inte ens sett Daggerheart spelats så vet inte om det skulle var bättre. Men generellt tycker jag att flesta CR spelarna har problem med att klara av regler. Det blir ofta lite väntetid med att de ska kolla upp något eller försöka förstå sig på hur man återigen använder sina spells man har haft i ett år... Sen Talesein som gör egna hembyggen som bara blir mer komplicerade. Barbaren i CR3 är hopplös regeltung. Sen har spelledaren varit väldigt givmild samt låter tärningar rulla i onödan som tar extra tid. "Finns det någon pub i byn? Slå för Investigation..."
Det som gänget är bra på är att rollspela och borde satsa på det istället för krångla med regler. Det har varit kul att se att de spelat karaktärer som varit olika varandra och lyckats bra med gestalta dem.

Dnd 2024 är jag lite besviken på. Aldrig riktigt tyckt att gruppen har spelat så att det passar dem med ett spel som DnD. [...] Men generellt tycker jag att flesta CR spelarna har problem med att klara av regler. Det blir ofta lite väntetid med att de ska kolla upp något eller försöka förstå sig på hur man återigen använder sina spells man har haft i ett år... Sen Talesein som gör egna hembyggen som bara blir mer komplicerade. Barbaren i CR3 är hopplös regeltung. Sen har spelledaren varit väldigt givmild samt låter tärningar rulla i onödan som tar extra tid. "Finns det någon pub i byn? Slå för Investigation..."
Det som gänget är bra på är att rollspela och borde satsa på det istället för krångla med regler. Det har varit kul att se att de spelat karaktärer som varit olika varandra och lyckats bra med gestalta dem.
Kan bara säga att jag håller med. DnD5 är överhuvud ett komplext spel. Jag körde en kampanj upp till nivå tolv och de sista fem nivåerna var det otroligt segt, spelarna satt hela tiden och letade på DnDbeyond för att hitta rätt förmåga eller komma ihåg hur något fungerade.

Att se Ashley spela DnD5 är direkt jobbigt. Efter flera hundra spelmöten så kan hon inte ens grunderna ...

100%! Jag blir alltid lika inspirerad till att skapa samt att spela när jag ser gänget skratta tillsammans och ha roligt med sina roller. Det är precis som du säger, de spelar bättre än följer regler vilket i min värld är precis så det ska vara...trots väntetider. 😇

Kan bara säga att jag håller med. DnD5 är överhuvud ett komplext spel. Jag körde en kampanj upp till nivå tolv och de sista fem nivåerna var det otroligt segt, spelarna satt hela tiden och letade på DnDbeyond för att hitta rätt förmåga eller komma ihåg hur något fungerade.

Att se Ashley spela DnD5 är direkt jobbigt. Efter flera hundra spelmöten så kan hon inte ens grunderna ...
Att de visar hur även proffs kämpar med reglerna men har kul ändå är en jättebra representation för hobbyn. Att de skulle streamlina sin process ytterligare och göra att det blir ännu mindre som spelbordet deras tittare faktiskt sitter vid själv ibland tror jag skulle vara dåligt för hobbyn och hobbyn är en del av deras affärsmodel på lång sikt så även för dem.

Att de visar hur även proffs kämpar med reglerna men har kul ändå är en jättebra representation för hobbyn. Att de skulle streamlina sin process ytterligare och göra att det blir ännu mindre som spelbordet deras tittare faktiskt sitter vid själv ibland tror jag skulle vara dåligt för hobbyn och hobbyn är en del av deras affärsmodel på lång sikt så även för dem.
Samtidigt tycker jag att Mercer verkar ha stenkoll på reglerna?

På tal om att vissa nya DMs känner att de har mycket att leva upp till.

Samtidigt tycker jag att Mercer verkar ha stenkoll på reglerna?

På tal om att vissa nya DMs känner att de har mycket att leva upp till.
Mercer har helt klart stenkoll på reglerna och han är väl den av dem som verkligen gick ner sig i rollspelsträsket under sin uppväxt om jag inte minns helt fel. Jag tänker att Ashley har säkert sin förklaring till varför hon inte kan reglerna, även om hon har spelat mer än ett år.

Back